Vauvojen neuvolat

Kolmiviikkoinen kävi neuvolassa. Paino 4180 g (syntyessä 3526), pituus 54,5 cm (50), pää 38 (36). Kasvaa siis vauhdilla. Ihanaa ettei maratonimetykseen käytetty aika mene hukkaan.

Oma paino on laskenut 10 kg, mikä oli vähän pettymys, kun toisen mokoman vielä haluaisin pudottaa. Voi olla että viimeiset 5 istuvat tiukassa. Tämän kunniaksi lähdettiin suoraan neuvolasta piiitkälle vaunulenkille. Ihana kesäpäivä!
 
Itseä vähä arveluttaa tää meidän neiti nöppösen paino että onko noussut tarpeeksi. Huomennahan tuo selviää. Ainakin sen olen huomannut että esikoiselle maitoa tuli reippaammin, mutta josko tälläkin kertaa se kuitenkin riittäisi.
 
Pikkuneiti kävi eilen neuvolassa, ikää 12 päivää( mihin tää aika oikein menee??):

Paino 3590g (3320g)
Pituus 51,6cm (49cm)
Pipo 36cm (35cm)

Asiat niin mallillaan, että sovittiin että jätetään 2. ja 3. käynti kokonaan välistä. Seuraavan kerran sit lääkäri heinäkuun alussa.
 
No huh, meillä lampataan neuvolassa ainakin kerran kuukaudessa sinne 6kk ikään saakka. Vaikka eipä niistä ny kauheasti haittaakaan ole niin tietää olla huolehtimatta kasvusta ym. kun satun olemaan aika herkkä huolestumaan aika ajoin
 
Neuvolalääkärillä käyty!

Neiti 6 viikkoa!

Paino 5 000g (3705g)
Pituus 55,5cm (48,2cm)
Py 37,8cm

Ihan ok käyntihän tuo oli vaikka siitä lääkäristä en perusta tippaakaan! Hän on vaan jotenkin emotionaalisesti köyhä. Väärässä ammatissa
 
Terkkareita kävi sit kaksin kappalein kotosalla. Eipä noilla ollu muuta kuin hyvää sanottavaa. Pojan painokin mukavasti noussu lähes 200g syntymäpainosta. Eli nyt oli 4420g. Eikä kuulemma tartte yöllä herätellä syömään, kun noin hyvin paino nousee omalla maidolla. Ja kyllähän tuota tuleekin taas. Pojan päiväunien aikana pumppasin 120ml yhdestä rinnasta. No onpahan illaksi valmiina, että mamma pääsee saunaan rauhassa.

Ens viikolla saadaan mennä painokontrolliin, jos halutaan. Ei kuulemma ole pakko :)
 
Pikku-ukko kävi neuvolassa puntarilla, ikää tänään 2 viikkoa ja 2 päivää.

Paino 4075 g (3780 g viikon vanhana, syntymäpaino 3825 g).
Pituutta meidän terkkari ei mittaa tässä vaiheessa, koska on hänen mukaansa niin epämääräinen tällaisilla kippuroilla.
Iho, silmät, suu siistissä kunnossa, navassa on vielä pikku rupi.
Heijasteet ja refleksit kunnossa ja kovasti koittaa jo kannatella päätään.

Koska kaikki on hienosti, otin seuraavan ajan vasta parin viikon päähän. :)
Toissapäiväiset mittaukset, ikää 4 viikkoa ja 1 päivä:
Paino 4610 g (on oltu paikalla ruoka-aikaan!) / 3825 g.
Pituus noin 53,4 cm / 50 cm.
Pipo 39,2 cm / 36 cm.

Vatselleen käännettäessä saattaa kannatella päätään pitkänkin tovin. Koska kaikki sujuu pojan puolesta erinomaisesti, mennään seuraavan kerran vasta neuvolalääkäriin ensi kuun alussa. Mitäpä sitä enempiä neuvolassa hyppäämään.
 
Mä olin tosi toiveikas tänään neuvolan suhteen kun tuntui että maitoa olis tullu hyvin ja pari päivää ollaan menty ilman korviketta. No, tyttö ei ollutkaan kasvanut viikossa kuin 70 g kun tähänkin paino on noussut nippanappa minimin.

Kummoisia ohjeita en saanut, voi kuulemma antaa korviketta tai olla antamatta.

Mä jo hetkellisesti sain imetysahdistuksen kaikkoamaan, mutta sieltähän se taas iski päälle.
 
Älä ahdistu Nipsumuki!!! Imetä vaan joka ininään! Jospa pikkuinen oli just ennen punnitusta vaan tyhjännyt rakon ja suolen, ja kyllähän omakin paino voi päivän aikana heittää parillakin kilolla, miksei pikkuisella voisi siis muutaman kymmenen grammaa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään käytiin veikan ekalla neuvola käynnillä, tai siis tietty kotikäynti on jo ollut.

Ikää siis tasan 2 viikkoa.

Mitat, suluissa syntymämitat
paino 4kg (3350g) ja pituus 52cm (50cm)

Kaikki kaikin puolin hyvin ja seuraava aika kahden viikon päästä. Itse tykkään käydä neuvolassa joten tiheät käynnit eivät minua haittaa.

Terkkari ei tiedä milloin pääsen jälkitarkastukseen, kun meillä on täällä kuulemma ihan valtava lääkäri pula. Sanoi, että voi mennä jopa elokuulle ja lisäsi, että toki saat kuitenkin sen kelan vaatiman paperin jonka mukaan jälkitarkastus on tehty. Minusta vähän outoa, eikö?
 
Joo Hannan, outoa tommonen oikopolku virallisissakin jutuissa! Mulla on varmaan kans jälkitarkastus joskus elokuussa, kun ei oo vielä aikaa varattu ja heinäkuu ja kesälomat tulossa jne. Vauvalla neuvola ens tiistaina, toivottavasti silloin selviää :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
On se tietty reilua että Kela-paperi tarjotaan, Kelahan rankaisee äitejä jotka eivät suoriudu ajallaan jälkitarkastukseen. Olisi epäreilua jos sanktioita tulisi silloinkin, kun viivästys ei ole omaa syytä... Mikä siinä muuten onkaan se takaraja, mihin mennessä jälkitarkastus pitäisi tehdä? Mä just pyysin omani lykkäämistä jotta ei tarvitsisi tulla mökiltä kesken pois. Aion kyllä saunoa, uida ja sekstata omin lupineni, jos jälkivuoto pysyy näin niukkana.
 
Jossain luki et jälkitarkastus pitää tehdä 5-12 viikkoa synnytyksen jälkeen. Olisko toi ollu peräti meidän neuvolan sivuilta.
 
Meillä oli tänään 1kk neuvola. Viimeksi kotikäynnillä Pihla huusi kuin syötävä, nyt onneksi näytettiin se rauhallinen puoli.
Mitat:
Paino 4920g (3910g)
Pituus 56,5cm (50cm)
Pää 37,1 (34cm)

Hyvin on siis tyttö kasvanut, eikä muutenkaan ollut mitään moitittavaa. Meillä on oikein kiva terveydenhoitaja. :)
 
5 vko neuvola tänään:

Paino 4185g (3050g)
Pituus 54,2cm (47cm)
Pipo 36cm (34cm)

Eli hyvin kasvaa edelleen pelkällä rintamaidolla. Pulauttelusta huolimatta :wink

Ärsytti vaan kun vauva oli just ollut aamun hereillä ja syönnin jälkeen nukahtanut kun mentiin. Tottakai alkoi itkeä kun herättiin ja riisuttiin niin terkka alkoi päivitellä että onko aina näin kitisevä.. No kai nyt on kun herätetään ja riisutaan kun on just nukahtanut!!!! Ja vielä nyt kun on tukkoinen ja olo varmaan kurja niin kai sitä itkettää enemmän kuin normaalisti... Perkele!!!
 
Spiraali: Just mietin et minkäköhän kokonen teijän poika on, kun synty ennen "meijän" laskettua. Kiva vertailla.
 
Pikkuruisena hän syntyi mutta hyvin kasvaa :) nyt jo enemmän painoa kun tytöllä 5vkon iässä joka syntyi 300g painavampana 40+6 :)
 
Itsekin piti heti eilen neuvolasta kotiin tullessa lurkkia että mitenkäs esikoinen kasvoi :D Esikoinen oli kova oksenteleen mutta kasvoi reippaasti, eli kyllä sinne kitusiin aina sitä maitoa jääkin vaikka hurjalta saattaa pulauttelu näyttääkin :)
 
Takaisin
Top