Vauvojen neuvolat

Neukut muuten tuijottaa noita käyriä IHAN LIIKAA! Esikoisesta aina "valitettiin" painosta ja pituudesta tuli kerran kasvuseulahälytys kun oli kasvanut "liikaa" !! Ja aivan terve 4v on... Hoikka ja liikunnallinen ollut aina :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Niin no jos tää meiän tyttö on yhtään muhun tullu niin voi olla että on jatkossakin pitkä ja hoikka lapsi. Mutta ei se neuvolatäti siis ollu mitenkään huolissaan siitä painosta onneks. Onhan se nähny vanhemmat niin tietää minkälainen pitkä puikelo tytöstä on tulossa!
 
Vauvoilla joskus vaihtelee pituuden ja painon kerrytys, et omillani on jossain kuukaudessa tullut pituutta enemmän kuin painoa, tai painoa enemmän kuin pituutta, siis suhteessa toisiinsa. Eli vähän vuoronperään tulee. Ja sit lähempänä vuoden ikää on voinu vasta nähdä, että mille käyrälle paino tai pituus alkaa asettua, että mikä on lapselle ominaista kasvutapaa. Jonkin verran vaikuttaa myös, et onko rintalapsi vai ei. Jonkun tutkimuksen mukaan rintalapset kasvaa enemmän näinä ekoina kuukausina kuin korvikkeella ruokitut. Mut sit se vaihtuu jossain vaiheessa niin, et vuoden ikäisenä sillä ei oo enää merkitystä kumpaa ruokintaa on saanu (muistaakseni).

Meillä muksuilla painot kulkee -1 käyrällä ja pituudet siellä +käyrällä ja omilla käyrillään on tasainen kasvusuuntaus. Eli lapset kasvaa pitkinä ja hoikkina. Mun lapset kasvaa selkeästi isompina kuin mitä itse olen ollut. Esim vuoden ikäisenä oon ollut pienempi kuin kukaan omista lapsistani. Mies taas on ollut pitkä poika, joten sieltä varmaan tulee pituus kaikille muksuillemme.

Mut herkästi tutkitaan sitä, jos ei se kasvu ole ihan käyrien mukaista. Vaikka toiset lapset vaan on pikkuisia ja toiset riskimpiä.
 
No meillä oli tänään neuvolalääkäri.

Poika huomenna 6vkoa. Paino 5020g ja pituus 55.6cm. Hb 102, ja jos vielä laskee niin sit lastenpolille yhteys. Syntymän jälkeen se oli 171. Muuten kaikki ok. Kurkunkäheys ei kuulemma haittaa, kunhan vauva syö ja on muuten hyvinvoiva.

Mun jälkitarkastuksessa asiat ok. Kohtu vielä tosi alhaalla ja lievää laskeumaa on, koska ponnistaessa tulee vielä alemmas. Lääkäri kuitenkin sanoi, että on vielä niin vähän synnytyksestä, että se siitä voi korjaantua itsellään paremmaksi. Katsotaan mitä ne siitä tuumaa sit naistenpolilla jahka pääsen sinne sen sterilisaation merkeissä..

Semmoista.
 
Öö, sarjassamme tyhmä kysymys mutta mistä johtuu tuo kohdun laskeuma, mitä se tarkottaa ja voiko sitä ennalta ehkästä tai jotain!?:confused:
 
Meillä irtos napatynkä eilen ( onneksi) 2vko1pvä vanhana. Jos ei olis lähteny olis huomenna joutunu mennä neuvolaan edesauttamaan asiaa.
 
Joo siis meillä on ollut flunssaa ja vauvan ääni on käheä ja on vähän räkäinen.

Kohdunlaskeuma minun kohdallani on osin perinnöllistä kudosheikkoutta. Äidin puolen suvusta joka naiselta on kohtu leikattu laskeuman takia veks reilusti ennen hedelmällisen iän päättymistä. Osittain siihen vaikuttaa minun kohdalla myös tiheät lapsensaamiset. Lantionpohjalihasten heikkouskin siihen vaikuttaa, mut mulla ei oo pissankarkailua eikä probleemaa lihaspuolella, vaikka ainahan siinä on parantamisen varaa.

Kohtu vaan on kahdessa edellisessä synnytyksessä laskenut niin alas et kohdunsuu on tullu ihan siihen emättimen suulle ja sitä on jouduttu työntämään takaisin (erittäin miellyttävää heti synnytyksen jälkeen). Itse oletan et mun kohdunkannattimet on löystyneet niin, että se kohtu ei pysy siellä missä sen pitäis, vaan roikkuu tuossa alhaalla. Mitään oireita mulle itselle siitä ei kuitenkaan oo ollut, eli ei mitään tuntemuksia seksin aikana tai muulloinkaan.
 
Huomaaks kätilö ton laskuman synnytyksen jälkeen vai tuleeks se myöhemmin? Musta tuntuu et emättimessä tuntuu jotain tiellä kun sormella kokeilee mutta syvällisemmin en ole uskaltanut analysoida. Mut ei kyllä kätilö mitään sanonut paikkoja harsiessaan.
 
Mulle on kyllä joka kerta taivasteltu sitä synnytysten jälkeen, et kuinka se sillein siihen tulee ja oikein lääkäri kävi kolmosen synnytyksessä tuuppimassa sitä takaisin ylöspäin ja tän nelosen aikaan kätilö sitä ihmetteli ja tuuppi.. Ja huomaa se lääkäri sen siinä jälkitarkastuksessakin, jos on laskeutunu ja kohdunsuu liian alhaalla. Mut mulla ainakin kolmosen jälkeen se palautui sit tähän nelosen odotukseen mennessä sinne ylemmäs, et oletan että nytkään ei voida ajatella et se olis pysyvästi tuos alhaalla.

Että eiköhän se tule ilmi sullekin jos siellä jotain sellasta on ja voihan sitä kysyä jälkitarkastuksessa. Koska kyllähän se vaikuttaa elämään, enkä itse ainakaan halua toimillani pahentaa sitä.

Aloitan nuo urheilutkin sillein ettei mitään kamalan pomppivaa heti alkuunsa, ettei mene pahemmaksi. Kävely ja pyöräily on hyvä ja sit sellanen jumppa missä ei tuu liiaksi ponnistelua.
 
Noin, nyt kun omasta päivystysreissusta selvitty niin voin kirjailla beben ekat neuvolakuulumiset. Oli siis terkka kotikäynnillä.

Paino oli 3090 (syntymä 3020, kotiutus 3040) ja neiti pissi vaakalle :P
Napatynkä sai basibactkäsittelyn ja irtosi nyt illalla (jes!!!!)
Sitten terkka testasi refleksitm jotka oli normaalit kaikesta päätellen.
Sitten käytiin läpi synnyttyksen kulkua ja löpistiin niitä näitä. Meitsin kohdun paineli ja kuulemma hyvin supistunut, mikä todettiin sitten tuolla päivystysreissulla myös lääkärin toimesta.
 
Hemmo neuvolassa ikää 20vrk.

Mitat nyt (syntymä/viimeksi vkon iässä)

Paino 3530g (3050/3020)
Pituus 52,5cm (47/48,5) mittausvirhe!
Päänymp. 35,5cm (34/34)

Eli oikein hyvin kasvaa pulauttelusta huolimatta! Lakkaan murehtimasta :wink päätään kannatteli mahallaan ollessa jo viimeksi, refleksit ok. Virkeä tutkaileva katse :) ihana meidän poika :Heartred




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän vauva on kahdeksan päivää vanha ja neuvolatäti kävi juuri kotikäynnillä. Kaikki on kohdallaan ja laps on jo saanut syntymäpainonsa (3526) takaisin täysimetyksellä.

Ollaan stressattu vasemman nännin imuotteesta ja taipeiden ihosta, mutta kaikki onkin kuulemma niiden suhteen kunnossa. Sairaalassa lastenlääkäri oli sitä mieltä että likka on "jäntevyydeltään pehmeä" mutta terkan mukaan on varsin jäntevä tapaus.
 
Pikku-ukko kävi neuvolassa puntarilla, ikää tänään 2 viikkoa ja 2 päivää.

Paino 4075 g (3780 g viikon vanhana, syntymäpaino 3825 g).
Pituutta meidän terkkari ei mittaa tässä vaiheessa, koska on hänen mukaansa niin epämääräinen tällaisilla kippuroilla.
Iho, silmät, suu siistissä kunnossa, navassa on vielä pikku rupi.
Heijasteet ja refleksit kunnossa ja kovasti koittaa jo kannatella päätään.

Koska kaikki on hienosti, otin seuraavan ajan vasta parin viikon päähän. :)
 
Vauva 3 viikkoa ja 4 päivää neuvolassa:

Kaunis, jäntevä tyttönen, joka katseellaan kovasti seuraillut jo hyvin varhaisesta saakka. Suluissa syntymämitat.

Paino 3730g (3000g)
Pituus 51,4cm (48 cm)
Py 36,5cm (32cm)

Napa lähtenyt paranemaan ja itsekseen jätin metylensinen pois. Seuraava käynti vasta 18.6, jolloinka jälkitarkastus ja vauvan neuvola. :)
 
Meillä oli viime pe punnituskäynti neuvolaan. Paino oli noussut 3950 grammasta 4090 grammaan. :) Vielä ei siis ollut syntymäpainoa ottanut kiinni. Maanantaina seuraava neuvola ja toivotaan et paino olis noussut taas hyvin. :)
 
Meil oli 27.5. eka neukku. Painoa on kertyny 4175g eli 45g/pvä eli ihan hyvin kasvaa ja pituudessakin mennään nollakäyrällä, 53,5cm ja pipokin 36,5cm.

Miten teillä katottaa se yks heijaste? Kun täti nostaa käsistä ja sit laskee ja päästää irti, et vauva putoaa niskoillensa muutamast sentistä? Moro heijastetta ilmeisesti mitataa, mut miusta näytti rajulta se niskoilleen puottaminen. Meinasin lättästä turpiin sitä eukkoo. Eihän sitä niskaa turhaa tueta? Äitiki ihmetteli sitä, kun miun aikaa neukkutäti on toisel käel ottan vastaan niskasta et ei oo päästän ilmast irti..
 
Meil testattiin ihan samal taval toi heijaste. Meinasin kans läppästä sitä tätiä ku pienen niska oli ihan killis välillä.
 
Takaisin
Top