Vauvoilla joskus vaihtelee pituuden ja painon kerrytys, et omillani on jossain kuukaudessa tullut pituutta enemmän kuin painoa, tai painoa enemmän kuin pituutta, siis suhteessa toisiinsa. Eli vähän vuoronperään tulee. Ja sit lähempänä vuoden ikää on voinu vasta nähdä, että mille käyrälle paino tai pituus alkaa asettua, että mikä on lapselle ominaista kasvutapaa. Jonkin verran vaikuttaa myös, et onko rintalapsi vai ei. Jonkun tutkimuksen mukaan rintalapset kasvaa enemmän näinä ekoina kuukausina kuin korvikkeella ruokitut. Mut sit se vaihtuu jossain vaiheessa niin, et vuoden ikäisenä sillä ei oo enää merkitystä kumpaa ruokintaa on saanu (muistaakseni).
Meillä muksuilla painot kulkee -1 käyrällä ja pituudet siellä +käyrällä ja omilla käyrillään on tasainen kasvusuuntaus. Eli lapset kasvaa pitkinä ja hoikkina. Mun lapset kasvaa selkeästi isompina kuin mitä itse olen ollut. Esim vuoden ikäisenä oon ollut pienempi kuin kukaan omista lapsistani. Mies taas on ollut pitkä poika, joten sieltä varmaan tulee pituus kaikille muksuillemme.
Mut herkästi tutkitaan sitä, jos ei se kasvu ole ihan käyrien mukaista. Vaikka toiset lapset vaan on pikkuisia ja toiset riskimpiä.