Vauvojen neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muruska, melkein tasan samat mitat vauvalla kun meillä :) Ja tänään tuli 4vkoa täyteen.
Painoa on myös seurattu neuvolassa, mutta vaikka on pieni niin ei kuulema meilläkään syytä huoleen ainakaan nyt.
Jäntevä meillekin sanottiin :D
Ja vasen silmä on rähminyt jo kotiutumisesta lähtien, tipat ei siihen auttanu sanoivat että hoikilla ja pienillä vauvoilla on yleisempää sekin... voi kestää vuoden ikään asti jopa.

Mulla myös ollut huolta painosta välillä, mutta nykyään syö vain korviketta kun omaa maitoa ei sitten tullut tarpeeksi, eikä vauva lopulta enää huolinut edes sitä kun pullosta tuli niin paljon helpommin. Nyt on pikkuhiljaa ruvennut paino nousemaan paremmin.

5 vko neuvola tänään:

Paino 4185g (3050g)
Pituus 54,2cm (47cm)
Pipo 36cm (34cm)

Tänään 7vko:
4586g 55,5cm ja pää 38cm. Eli hyvin taas tullut! Lääkäri oli tosiaan sairas eli sitä ei ollut. Käytiin vaan mitoilla. Terkka (ei oma) ihmetteli et onko tosiaan vasta 7vko että näyttää isommalta :D

Tulipa hassusti tohon sisään noi tän päivän mitat.. No mut enivei... :D

Muruskan vauva on just saman kokonen kun mä oon ollu syntyessäni! Ihan tarkalleen :)

Meillä oli tytön lääkärineuvola tänään, ikää 7 viikkoa ja 4 päivää.
Pituus 58,1 (50)
Paino 4785 (3130)
Pää 39,5 (35,5)

Paino kirii pikkuhiljaa pituuskasvua kiinni ja siitä saatiin paljon kehuja. Pitkä ja hoikka tyttö on edelleen :) Tutkittaessa kaikki hyvin ja tyttökin oli ihan kiltisti koko käynnin ajan! Saatiin eka rota jonka tyttö söi oikein mielellään...nyt vaan odotellaan niitä vatsavaivoja ja kitinää :(

Seuraava käynti meillä onkin vasta 3kk 3pv iässä eli 6.8.

Meillä oli eka neuvolalääkäri nyt melkein 6 vko iässä. Paino oli pysynyt samassa kuin 1,5 vko sitten. Olin varautunutkin heikkoon kasvuun, mutta kyllä toi vähän lannistaa. Luulen että tytön mahavaivat vaikuttavat syömistehoon ja nyt vielä ihan tietoisesti jätin korvikkeen pois. Muuten kaikki hienosti.
Refluksia ei oikein saatu paljoa pohdittua, mutta lääkäri kirjoitti reseptillä nutrilonia että saadaan maitoallergia poissuljettua. Toi meidän lääkäri on OUTO. Siis ihan ihmetyyppi. Mut terkka sanoi että pätevä kumminkin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Tänään tyttö on tasan 2 kk ja neuvolassa saatiin uudet mitat:

6400 g
60 cm
39 cm

Rotarokotteesta otettiin ensimmäinen erä ja se mitä ilmeisemmin maistui tosi pahalle! Kamalalla kakomisella ja syljeskelyllä sitä meni kuulemma tarpeeksi paljon alas. Sen pitäisi olla makeaa ja hyvänmakuista, mutta tytölle se ei maittanut yhtään. Nyt odotellaan mitä kamalaa vaivaa siitä saadaan.

Cedju onpa sun tyttö kasvanu hyvin! Meillähän on ihan pikkuruinen tyttö kun noihin mittoihin vertaa! Jännää miten vauvatkin on niin kovin erilaisia tässä kasvuasiassa heti alusta lähtien..

Kyllä kasvaa joo :) Saa nähdä meneekö samalla tyylillä kuin minä aikanaan; pulska vauva ja yhtäkkiä painontarkkailussa koko alakoulun, kun pituutta tulee niin nopeasti lisää. Kasvu oli +10% käyrällä nyt, mihinkäs mä laitoin sen oman neuvolakorttini???

Edit: mä yritin aiemmin jo kuvitella millainen laiheliini sulla on noilla postaamillasi mitoilla, mut en osaa edes kuvitella kun itsellä on tällainen kuulantyöntäjä!
Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Ja mä kun meinasin kommentoida, et hymiksen vauvakin on kasvanut tosi hyvin :) Mut niin on erilaisia kaikki ja huoli tulee yleensä jos ei riittävästi kasva ja joskus toisestakin suunnasta.

Nipsumuki: tarvii olla outo lääkäri jos terkankin pitää vakuuttaa, että se on pätevä :grin

Onhan se kasvanu juu :), pituus on jo plussakäyrillä ja terkkari sano että voi hyvin olla että nousee vielä pian ylemmälle käyrälle. Siitä en kyllä tiiä kun oon ite ollu niin pieni hippiäinen aina yläasteelle saakka...

Eilen käytiin neuvolassa ja ikää veikalla oli tasan 4vko

Paino oli nyt 4530g (2 viikkoa sitten 4kg) ja pituus 54,5 cm (52cm)

Eli hyvin kasvaa ja maito riittää ja puklailusta huolimatta jotain taitaa myös mahaan jäädäkkin. Alkuviikosta pakkasin jo 56set vaatteet varastoon, huimaa vauhtia kasvaa! Toki me käytetään kestovaippoja niin tarvii olla vähän enempi tilaa bodeissa. Vaikka on tämä vauva paljon pitkä selkäisempi kuin siskonsa aikoinaan.

Meillä tytöl ikää tänää 3vko. Neuvola on vasta 8.7. Mutta käytiin maanantaina taas äitiyspolilla koittamas, meniskö kuulotesti jo läpi, kun se ei mennyt läpi vielä 1pv iässä ennen kotiin lähtöä, eikä sittenkään, kun käytiin koittamas sitä 5pv iässä. Noh, se ei mennyt läpi vieläkään! Joten joudutaan sit tarkempaan tutkimukseen lasten korvapoliklinikalle Helsinkiin.. En kyl usko että typy ois kuitenkaa kuuro ku säikähtää kovia ääniä.. mut saa nähä mitä sanovat siellä sit .
Painon katoin samalla reissulla ja se oli 4098g (3600g)

^Kun säikähtää kovia ääniä, niin selvästi kuulee. Tylsää, et joudutte käymään kontrolleissa. Nimim. aikuinen korvaongelmainen, heinäkuussa kuulontutkimus ja elokuussa korvalääkäri... Et on tutkimuksissa juostu. Ei vauvat aina jaksa reagoida just heidän torviin ym.

Totta joo, ne testasi jollain elektronisel mittarilla sitä kuuloa. Ja se kuulemma herkästi otti häiriöö pelkästään vauvan hengityksestä..hmm

On teillä kyllä siroja vauvoja :) Esikoinen painoi jo ristiäisissä lähemmäs 8 kg, tääkin varmaan 2 viikon päästä on sinne suuntaan ja varmaan tulee se 60 cm täyteen kun 1 kk neuvolassa oli jo sen 57 cm pitkä! Ja huh, tällä on ihan miehen kourat tällä jätkällä! :D Tosi isot kädet!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Tänään oli pojan neuvolalääkäri. Moroheijaste oli kadonnut kokonaan (niinku pitääkin), muut katoavat heijasteet katoamassa. Sydän, keuhkot, korvat, aukile ja lonkat ok. Kerrankin poika jakso naureskella neuvolassa. :) Lääkäri kehui, että käsittelen vauvaa hyvin ja et oon jaksanut hyvin vauvan kanssa, vaikka poika ei oo helpoimmasta päästä ja tää alkutaivalkin on ollut haasteita täynnä. :)

Meillä oli tänään poitsun 1kk neuvola. Oma terkka on kesälomalla, joten meidät otti vastaan sijainen. Onneksi hän oli ihan mukava :)

1kk mitat (syntymämitat)
paino: 5030g (4240g)
pit. 56,5cm (54cm)
pipo: 39,8cm (37,5cm)

Kaikki ok. 2 viikon päästä lääkärineuvola. Sain jonkun mielialakysely, joka pitää täyttää ennen tuota lääkärineuvolaa.

Lälly: siis miesterkka? Se on harvinaista :) Tosi kivaa kuitenkin, vaikka mä en tykkäis jos joku nuorehko mies ottaisi esim. papakoetta. Yleensä valitsen jos saan, naisgynekologin.

Lyyti: tsemppiä varhaisherätykseen. Yllättävän kauan menee aikaa muutenkin kun lähtee neuvolaan kun pitää käydä suihkussa, ruokkia itsensä ja vauva, vaihtaa vaippaa jnejne. Se on varsinainen operaatio!!!!!!!!!

Takaisin