Vauvojen neuvolakuulumiset

Velvetia, meilläkin poju oppi kääntymään vasta n. viikko sitten, ei aiemmin tehnyt elettäkään kääntyäkseen, sitten pari päivää 6 kk neuvolan jälkeen alkoi selvästi yrittää ja muutaman päivän harjoiteltuaan onnistui :) toivotaan että teidän neitikin kohta hoksaisi että sellaistakin kivaa voi tehdä! Minusta tuntuu, että meidän poikaa ei vaan kiinnostanut kääntyily, ei ollut valmis vielä. Mutta hyvähän se on että ovat tarkkoja, vaikka ainahan se pistää huolettamaan.
 
Velvetia: Meillä on ihan sama homma!!! "ihana" kuulla että ei ollakaan yksin tämän asian kanssa niin kuin olen luullut. Neiti rakastaa lötkötellä kyljellään. Siinä makoilee ja leikkii tai selällään. Viihtyy myös masullaan ja sinne kääntyy juurikin avustettuna. Olen yrittäny kaikki temput että kääntyisi, mutta ei todellakaan tee elettäkään mennäkseen kyljeltään eteenpäin. Muuten neiti on erittäin aktiivinen ja "liikkuvainen", ei hetkeäkään öllötä vaan paikallaan. Mutta kun ei käänny niin ei käänny. Meidän neuvolaterkka ei ollu ollenkaan huolissaan. Minua tilanne vähän harmittaa.
 
Meidän typy kääntyi eilen itse masulleen :-D No okei, ainakin melkein... oltiin silloin sohvalla ja telkkari kiinnosti niin et piti alkaa kääntyä. Otin kädellä vastaan ettei tyttö tipu lattialle. Teki saman vielä uudelleen selkänojan suuntaan ja silloinkin jouduin avustamaan kun tila kääntymiseen loppui kesken. Selkeästi kuitenkin kääntyi itse mahalleen, loppusilaus jäi vaan minulle... Varmaan oli helpompaa vähän pehmeämmällä alustalla, lattialla ei edes yrittänyt.

Kiva tosiaan kuulla että ei kaikki muutkaan vaavit ole kiireisiä liikkumaan :-)
 
8kk neuvolalääkärillä käyty. Pituus 70,1cm (6kk 67.3cm), paino 8910g (8180g) ja py 46.6 (45) Kasvu erittäin tasaista, sitä ihmetteli sekä lääkäri että terveydenhoitaja taas :D Kaikki kaikin puolin hyvin. Pinsettiotteen näytti kummallakin kädellä. Erittäin kehittynyt ikäänsä nähden ja esittelikin istumis, konttaamis ja tukea vasten nousemisen taidot terkkarin huoneessa :) Lääkäriä vierasti kun tutki. Seuraava neuvola sitten 10kk iässä.
 
Meilläkin oli tänään 8 kk neuvola, pojan mitat: 7330 g, 67,4 cm ja 43,4 cm pään ympärys. Kuulemma ei tarvitse mennä 10 kk neuvolaan jos ei vanhemmat itse välttämättä halua. Pinsettiote ok, oli tosi reipas siihen asti että otettiin Hb, sitten itkettiinkin loppuaika. Hb oli normaali. Ei tullut moittimista siitä ettei ryömi tms. Kehotettiin jättämään kolmannet päikkärit pois, samoin yösyötöt, mutta omassa tahdissa. :) niitä onkin mietitty, ehkä pian ajankohtaista.
 
Mekin oltiin tänään 8kk neuvolassa. 8350g, 72cm pituutta (ehkä joku milli vähemmän oikeesti ku ei oikein ollut poika paikallaan) ja 47cm py. Kaikki oli kehittynyt normaalisti js oikein. Liikkumista eritoten kehuttiin ja pojan suloisuutta :D meille taas sanottiin että aamuyön syöttö kannattaa vielä pitää kuvioissa (n. viiden aikaan poika yleensä syö ja nukkuu vielä siitä sitten kasin paikkeille) terkka arveli, että on silloin jo oikeasti nälkäinen ja jos ei saa tissiä ni aamu aikaistuisi. Taas oli kyllä itelle terkan anti parempi ku lääkärin, puhuttiin yöllisistä kauhukohtauksista, joita meillä ollut nyt pari kertaa ja liikkumisen myötä tulevista kärtyisyydestä, identiteetin kehittymisestä ja sylitankkauksista. Itelle oli tuon sylitankkauksen kanssa viimeviikko aika raskasta, mutta nyt taas varmasti helpottaa ja helpompi jaksaa, kun tietää mistä kyse. Ja kuinka tärkeää se on lapselle, olla läsnä ja saatavissa.
 
Jonsku mikä tuleva kärttyisyys ? :D miks mun käynneillä ei ikinä oikein puhuta mistään...? Ei saa kyllä noista neuvolakäynneistä mitään irti koskaan... Paremmin pysyy ajantasalla tässä lapsen hoidossa ja kehityksessä ku juttelee täällä teidän kanssa, neuvolakäynneillä en juuri ikinä kuule mitään uutta asiaa :D
 
Minäkin olen samaa mieltä kuin se teidän terkka Jonsku, että yhden aamuyön syötön voi pitää ihan hyvällä omallatunnolla, kyllä vauva voi olla jo silloin nälkäinen :) Meillä on päiväimetys niin hankalaa ollu viimepäivinä, ainoastaan öisin ja päikkäriaikaan malttaa olla tissillä, päiväsaikaan vaan punnertaa sylissä ja turhautuu kun ei heti heru, no eihän se herukaan kun herra imaisee vain kerran tai pari...
 
Heh, meil on 8 kk neuvola vasta kuukauden päästä, kun neiti on melkein 9 kk... :D Mut hyvä lukee mitä siel on sanottu muille. Oon aatellu et pitäs koittaa saada pois kello 2.00 syönti. Meillä syönnit nukkumaanmenon jälkeen klo 2 ja aamuyöstä. Sit herätäänki jo puurolle.
 
Poika tänään 8kk ja just tultiin neuvolasta :) 72cm, pipo 46cm ja 9165g :) kehittyy iänmukaisesti ja TAAS kehuttii pojan silmiä :D :D onhan se ihana ku kehutaan mutta mua jotenki rupiaa aina hävettämään ja naurattamaan :D
Mulle on varalla perhetyöntekiä (mikä se lie on) jos musta tuntuu että polla leviää, niin sitte otan yhteyttä vain neuvolaan ja sitten tulee se nainen kattomaan poikaa, että pääsen vähä huokasemmaan.
Tämäki asia hävettää jollai tavalla, koska on vain yksi lapsi, eikä pitäs olla nii kamalasti hommaa, tosinku kahessa lapsessa... o.O mää sojin täällä mielen ja ajatusten kanssa.
 
Ronja89, niin siis siitä keskusteltiin kun liikkumaan oppiminen saattaa tehdä lapsen kärttyiseksi, itkuseksi, pahantuulikseksi tms. Kyse siitä, että pienen identiteetti kehittyy, tähän asti hän on luullut olevansa sama kuin äiti, mutta nyt hiljalleen tajuaa olevansa oma yksilönsä. Ja tietysti liikkumisen myötä muutenkin tulee ihan eri määrä uutta asiaa pienen aivoille käsiteltäväksi kuin ennen (tämä oli oma ajatukseni). Meillä liikkumaan opittiin juhannuspäivänä, viime ma-to oltiin kamalan kärtyisiä, syli piti olla saatavilla IHAN koko ajan. Lattialle halusi, viihtyi ehkä 15 sek, sylissä 30 jne. Näin pahimmillaan. Äiti kun kävi lenkillä ja piti iltapuuro syödä sillä välin, ei onnistunut. Mutta mitkä raivarit siitä tuli ku äiti ei tuoksunutkaan normaalille. Tuossa luulin että tilanne jo helpotti mutta tänään taas tankataan syliä... Onneksi isä on lomalla ja isän syli kelpaa nyt yhtä lailla, mutta on tämä aika rallia. Toinen istuu koko ajan lapsen kanssa/vieressä.
Idapa, ihan suotta sodit ja häpeilet, kyllä jokainen joskus tarvitsee pienen huokaisu hetken, vaikka ei olisi kuin se yksi lapsi ja vaikka se olisi kuinka helppo ja ihana. Hattua sulle nostan!
 
Komppaan Jonskua idapa, meillä kaikilla on omat voimavaramme ja tarvitaan rohkeutta että uskaltaa pyytää apua kun ne rajat tulee vastaan. :Heartred toimit myös lapsesi parhaaksi, kun välität omasta hyvinvoinnista. Moni sinnittelee yksin liian kauan, eikä se ole mikään mitta että on vain yksi lapsi... Koska lapsetkin on erilaisia :) paljon iloa ja valoa päiviisi, ei tarvitse olla mikään superhätä että pyytää vähän jeesiä :)
 
Neuvolaterveiset. Pituutta 68.7 ja paino 9280 -50g edellisestä ja pipo 44.2 :) Kehittyy ikäisekseen hienosti ja nopsaa lääkärin mukaann:) Saatiin valita onko seuraava neuvola 10kk vai 1v iässä. Otettiin 10kk iässä ihan tuon silmän takia. Saatiin taas lähete sondeeraukseen, katsotaan tuleeko taas bumerangina takaisin.
 
Tttiuhti, mikä pienen silmässä on? Ihan kiinnostuksen vuoksi kyselen, mikä on sondeeraus? Toivottavasti kaikki ok silmässä :)
 
Ttiuhtin pienellä silmä rähmii, niin kuin meilläkin. Onko ttiuhti mitään muutosta parempaan? Meillä helpottanut huomattavasti, onneksi! Ei edes muistettu ottaa puheeksi 8 kk lrineuvolassa.. Meidän typyn mitat oli 66 cm ja 6,9 kg ja hienosti kasvaa omalla käyrällään :-)
 
Tosiaan niinku velvetia jo sanoin nii pikkulikan silmä rähmii. On rähminyt syntymästä asti. Aluksi rähmi molemmat mutta vasen aukesi itsestään 3kk iässä ja oikea rähmii edelleen. Kyynelkanava on siis tukossa ja sondeeraaminen tarkoittaa sen avaamista. Avaaminen tehdään silmäpolilla.
Velvetia meillä ei ole mennyt yhtään paremmaksi. Ehkä jopa pahemmaksi. Välillä rähmää on niin paljon että se alkaa valua näkökenttään ennen kuin lopulta on sitten ympäri silmää.
Uusi lähete saatiin nyt, kun voivat sondeerata hankalissa tapauksissa ennen 1v ikää. Toivotaan että operoiva lääkäri on sitä mieltä että jotain tehdään tai pyytää edes tarkistuskäynnille. En minä ehdointahdoin pientä halua operoituttaa, mutta kun silmä häiritsee jo ihan kunnolla elämää :sad001
 
On kyllä ikävä ettei mitään helpotusta ole tapahtunut :-( Toivottavasti pääsette sondeeraukseen vaikka ikävä pienelle onkin sellaista joutua tekemään. Meillä tulee vähän rähmää silloin tällöin vielä molemmista silmistä. Ei tosiaan haittaa onneksi ja jospa sekin vähä jo pian loppuu kokonaan.
 
Pari päivää sitten 8kk neuvola ja numerot oli 72cm ja 9200g. Kehittyy kuulemma hyvin ja hienosti suoriutui kaikista testeistä vaikka lääkäritäti olikin vähän pelottava.
 
Takaisin
Top