Vauvojen neuvolakuulumiset

5kk neuvolassa käyty: pituutta 65,3cm ja paino 7115g ja pipo 43,2cm. Täällä kans annettiin lupa alkaa istuttaan syöttötuolissa pieniä hetkiä kerrallaan :) Rokotukset saatiin ja lohduton itku niistä tietysti tuli :sad001 Kaikki muuten vallan mainiosti, paitsi neidin rintarauhaset ovat ehkä aavistuksen normaalia isommat ja nännit ovat sisäänpäin kääntyneet.. Niitä nyt seurataan ja 8kk lääkärinneuvolassa kyselen tarkemmin lääkärin mielipidettä asiaan.
 
5 kk neuvola oli eilen. Topakka tyttö hurmasi tädin taas kerran, täti kummastelikin että ainako ne silmät kasvavat vaan suuremmiksi ja suuremmiksi :) Topakka tyttö sai kehuja hymynsä lisäksi ihostaan ja kasvutahdista edelleen, Rokotukset itketti mutta lähdettiin imetysnurkan kautta kotiin ja koko eilisen neiti oli hieman itkuisen oloinen ja väsynyt, mutta suurempia ei kärsitty enää. Reidetkään ei kipeytyneet tms. Mitat on nyt 67,4 cm ja 7020g - pituutta ei enää tullut 3 senttiä kuten jokaisella edellisellä kerralla :D

Me aloteltiin kiinteitä 4,5 kk iässä koska tyttö osoitti itse niin suurta kiinnostusta. Nyt sitten lisättiin päivään aamupuuro, iltapäivällä sitten "ruoka". Ensin viljat, sitten liha, kananmuna ja kala. 7 kk:een mennessä tää kavalkaadi pitäs suurinpiirtein kuulemma olla läpikäytynä.
 
Unikko ! Meillä on kans pojalla toinen nänni sisäänpäin kääntynyt. Kysyin siitä 4kk lääkärineuvolassa, mutta lääkäri sanoin vaan että joillain näin on ja olis ihan normaalia. :eek: sanoko teille jotain syytä siihen ?
 
Meillä se neukku ei osannut sanoa siihen oikein mitään muuta kuin "joillakin nyt vain on näin.." niin täytyy sit seuraavalla lääkärikäynnillä kysellä niistä :confused:
 
4 kk neuvola takana. Painoa 7900g ja pituutta 68cm. Saa taas alkaa pikkuhiljaa vaihtaan vaatekokoa. Tässä ei olla kovin montaa viikkoa samoilla ikinä mentykään :) Olipa nopsakka käynti. Kauheet määrät lippuja ja lappuja piti täytellä, nekin vilkaistiin noin minuutissa läpi. Ne varmaan on siellä sormet ja varpaat ristissä ettei kellään ole niissä lapuissa kummempia, ei niillä tunnu olevan aikaa niitä ruotia.
 
5kk neuvola takana. Neiti 7440g ja 65cm. Neiti oli pääasiassa pöydällä ja näytti masullaan hienosti miten kattelee, tarttuu esineisiin ja haluaisi kovasti eteenpäin. Kaikki on kuulemma meillä erittäin hyvin ja saadaan jatkaa samaan malliin...?! Eli käytännössä kaikkiin asioihin mitä kyselin ja ihmettelin neuvolantäti sanoi että "teet kuten itse parhaaksi näet, koska teillä menee niin hienosti..." Ja taas hän käytti typystä sanoja tarkkaavainen ja hoksaavainen. :)

Välillä kyl tuntuu että neuvolat on meille ihan hölynpölyä ja ajanhukkaa. Mutta onhan se kiva että kehutaan!!
 
5kk neuvola täälläkin takana. Paino nyt 8020g ja pituus 66,6cm. Täällä tuli taas ettei saa antaa sitä ja tätä ruokaa ja jätät sen pois jne jne.. no empä kyllä oo kuunnellu tähänkää asti neukun päkätyksiä niin en kyllä kuuntele nytkään.

Muuten mukava neuvola käynti ja poika ei enää ujostele tätöstäkään ja ja rokotukset saatu.
 
No, kanaa nyt ei saa antaa enää koska tuli punasia pisteitä ihoon (samanlaisia jota tuli bataatistakin ja sitä käski alkaa siedättään pikkuhiljaa), vaikka en kyllä ole sitä antamalla antanu vaan maistattanu. Myöskin kun kerroin neukulle antaneeni pojalle Onni viljaista puolukkapuuroo jossa on kauran lisäksi muitakin viljoja niin neukkuhan oli kauhuissaan suoraansanottuna, että oon menny sellasta antamaan ja se pitäs ehottomasti lopettaa ja pelkkää kaurapuuroo antaa. VAIKKA tästä Onnin puurosta ei ole tullut mahaoireita ei iho-oireita ei mitään niin ei. MUTTA annan kyllä jatkossakin sitä koska poika rakastaa sitä yli kaiken :) Possua ei tarvi maistellakkaan vielä piiitkään aikaan kuulemma mutta se sitten seuraavana ja sen jälkeen ehkä kokeilla sitä kanaa uuestaan ja kalaa sitte joskus hamassa tulevaisuudessa..

Niin ja mitään muuta perustetta sillä ei ikinä ole kuin pojan iho jonka lääkäri jo totesi atooppiseksi ihoksi.

Jospa tästä nyt jotain selkoo sai..
 
No onpas teillä hysteerinen neuvolantäti. Mitä se nyt haittaa jos maistelee eikä mitään oireita tule. Hyvähän se on ja enemmän vain laatuja tarjolle jos kerran maistuu.

Neiti on nyt maistellut lähes kaikki kotimaiset viljat (kaura, vehnä, ruis, ohra) eikä mitään oireita oo tullut. Neljän viljan puurokin meni kun sen sai aluksi muksu-valmispuurona (joka muuten maistui tosi hyvältä äidinkin mielestä). Saa nähdä kuinka paljon puuro on tuonut painoa, kun ens maanantaina on puolivuotisneuvola.
 
Ihan samaa mieltä tuosta maistelusta, miksei sitä nyt sais maistella, onneksi en muistanu sanua mitään appelsiinin maistelusta, se ois varmaan saanu jo sydärin.. :grin
 
Kyllä on huimat erot neuvolan ohjeissa. Meille sanottiin että mieluiten 2 kiinteetä ateriaa päivässä ja kohta 3, mutta ei vielä enempää ettei maito ehdy. Joillekin on sanottu että jos maistuu niin antaa mennä vain 5 ateriaa päivässä.
 
Meilläki naukkutätskä on yllyttäny vaa melkeempä syömään sosehia, kun poika on nii suursyömäri ja öistä sen näkikin että näläkähä sillä on 2h välein :D nyt menee se 2 lämmintä ruokaa ja iltapuuro. Kyllähä se neukkutäti sano että saisin rueta aamupuuruaki antaa, mutta en halua vielä, en voi käsittää sitä että poika oikiasti kasvaa ja eikä se maidolla elä xD
 
Neuvolan eri ohjeet varsinkin näissä ruoka-asioissa johtuu siitä, että pyrkimyshän on yhdessä perheen kanssa etsiä kullekin sopivia ja hyviä toimintatapoja. Näin mä olen ainekin ymmärtänyt, että meitä pitäisi ja yritettäisiin kuitenkin hoitaa myös yksilöinä ja perheiden tarpeiden mukaan, yleiset suositukset tietysti huomioon ottaen. Mutta olen kyllä ihan samaa mieltä et aika jännälle kuulostaa noi Piitu:n neukkutädin reaktiot. Kun ihan järkevältä noi maistatukset kuitenkin kuulostaa.. Ja juurikin kun lasta seuraa eikä liian tiheään anna uusia makuja.
 
Oon yleensä tuonu jotain uutta makua mukaan n.2 viikonvälein, joko hedelmä/marjasoseissa tai "oikiassa" ruuassa.

Meillä myös neukku on yrittäny mua saaha lisäämään maidontuotantoo vaikken itte oo halunnu(eli imetän tällä hetkellä vain yöllä pari kertaa kun ei enää enempää tule). Joka kertaa vaan sano että se ois hyvä antaa sitä äidinmaitoo ennemmin ku korviketta, joo, onhan se. Muttaku ite oon aina ollu niin laiha ja pojan maailmaan tulon jälkeen palauduin samoihin mittoihin takasi jo 1 kk. Oon sanonu sille että pelkään että mun paino alkaa pudota entisestään vaan jos alan taas imettämään ympärivuorokautisesti niin neukku vaan sanonu aina samaa, että syö enemmän, no muttakun se ei ole ikinä, ei ikinä oo auttanu mitään niin miten se auttas nytkään.
Anteeksi tämä vuodatus, välillä vaan pistää ärsyttään tuo neukku ku tuntuu ettei sais ite päättää mistään mitään.
 
Anna Piitu mennä vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tollaset neukun neuvot ! Onneks saat ihan itse päättää mitä teet ja mikä parhaalta omalla kohdalla tuntuu :)
 
Takaisin
Top