Vauvojen neuvolakuulumiset

8 kk neuvolassa (Pihlan ollessa 8 kk ja kolme viikkoa) 9950 g ja 75 cm. Kehuja vaan kaikesta kovasti, ei huomautettavaa. Sanoin että syö yöllä toisinaan, lääkäri sanoi että "yösyötöistä sit hiljalleen pois", mut ei sen kummemmin kommentoinut. (Hyvä, unikoulu ei edelleenkään tunnu hyvältä vaihtoehdolta meillä.)

Lääkäri oli tyytyväinen mutta minusta myös yllättynyt, kun sanoin edelleen imettäväni ja korviketta ei mene. Kannusti vain imettämään vuoden ikään, jos maitoa riittää. Totesin että kovin tuntuis riittävän (nimim. "Miss Märkä T-paita"). Kerroin myös jääväni kotiin, enkä palaavani töihin, hyvät tsempit tuli siitäkin. Naureskelin kotimatkalla, että toi lääkäri tuntuu olevan aina kovin tyytyväinen, jos 1) vauva on paljon lattialla, 2) jaksaa "imetellä vaan" ja 3) vanhemmat on ja touhuaa lapsen kanssa. Mutta niin, melko hyviä elämän edellytyksiä nuo onkin pienellä vauvalla :)
 
Jäbä oli piirun vajaa 8.5kg ja 70.5cm pitkä. Päänympärys oli 44.8cm (jos oikein muistan, eivät, merkinneet neuvolakorttiin mittoja!!!). Oli jotenkin hätäinen käynti eikä lääkäriä tuntunut paskaakaan kiinnostavan. Terkka kehui taas kundin hymyilevää ja nauravaa persoonaa. Niin ja 8kk (8 1/2 kk nyt) neuvolakäynti oli kyseessä. Neuvola oli siis eilen.
 
Mua niin nauratti meidän 8kk neuvolassa kun lääkärillä oli samana päivänä useampi 8kk nassikka tarkastuksessa ja muut kaikki sattuivat olemaan poikia. Samalla rutiinilla lääkäri totesi että katotaanpa ne kivekset ja ehti jo vilkaista vaippaan ennen kuin ehdin sanomaan että niitä tuskin meidän neidiltä löytyy. :hilarious: Kyllä siinä lääkäriäkin alkoi naurattamaan ja totesi että "ai niin, tämä oli se tämän päivän ainoa tyttö".:woot: Meillä ei ilmeisesti nimestä ja hetun lopusta, sitä pysty päättelemään. Typyn tukan kasvu kyllä on tehnyt sen että neiti näyttää irokeesi-töhtössään ihan pojalta, jos on vain vaippasiltaan, joten annetaan lääkärille erehdys anteeksi. :p
 
Meidän neiti oli 8 kk mitoiltaan 7 315 g (+840 g) ja 69 cm (+4,8 cm). Pieni mutta virkeä, kasvaa omilla käyrillään suht tasaisesti :). Pituus-paino notkahti, mutta ilmeisesti se onkin ihan normaalia nyt, kun liikutaan jo niin hirmuisesti.
 
Täällä taas iso jössikkä :) 8 kk neuvolassa paino 10460g ja pituus 74 cm. Olinkin ihan varma, että kyllä yli kympin jo ollaan. Sen verran on kaverissa kanneltavaa :)
 
Meillä oliki 8kk neuvola jo pariviikkoo sitte, mitat pojulla oli 9060g ja 71,6cm. Eilen tavallisella puntarilla katottuna oliki jo 9,6kg.. Alkaa käsissä tuntumaan kyllä kanniskelu varsinki ku on paaaaljon kateltavaa jokapuolla ja hyörii ja pyörii sylissä :grin
 
10kk neuvolassa tuli käytyä viimeviikolla. 8880g ja 74cm. Päätä en nyt muista. Kasvut oli kuitenkin hyvin omilla uomillaan. Lisäksi katottiin hb, 122 joka kuulemma huippuhyvä. Näköä ja kuuloa testasi myös, nekin kunnossa. Puhuttiin pojan nukkumisesta ja nukuttamisesta, saatiin kasa unikouluohjeita. Oman päätöksen mukaan täytyisi alkaa unikouluttaa. Vielä ei vaan jaksa. Lisäksi ruokajutuista, mutta niistä kirjoitinkin tuonne syyskuun ketjuun jo. Siinäpä kai ne tämän käynnin tärkeimmät :) olen kyllä niin tyytyväinen tuosta meidän neukkutädistä. Kuuntelee, ohjaa, muttei tuputa. Ei nyt toki aina osaa kaikkeen neuvoa mutta silti.
 
Meilläkin 10 kk neuvola takana. Tyttö nyt 68 cm ja 7, 2 kg. Kasvuseuranta 11 kk iässä ja nyt annettava lihaa kahdesti päivässä. Hapanmaitotuotteiden kokeilua aloitetaan pikku hiljaa. Liikkumiseen ei juuri puututtu kun käydään edelleen fysioterapiassa. Ekaa kertaa oli täysin itkuton käynti, yleensä itku pääsee vähintään pituutta mitattaessa. Mukava neukkutäti meillä :-)
 
Meillä oli eilen 10kk neuvola. Paino 10kg, pituus 74cm ja py 47cm. Hyvin ja tasaisesti kasvaa, kaikki kaikin puolin muutenkin hyvin :)
 
Meil oli to 10kk neuvola. Paino 9380g ja pituus 73,4cm. Hyvin on kehittynyt ja kasvaa hienosti. Nousee itse seisomaan ja kävelee tuen kanssa. Seisoo välillä ilman tukea. Neuvolantäti epäili että kohta meillä jo tepastellaan ihan itsenäisesti. Vuoden iässä sitten seuraava neuvola.
 
10kk neuvolassa tuli käytyä 9. Pv ja pojan paino oli himppu verra reilu 10kg ja pituus 74cm :) hyvin kasvaa ja on touhukas poika, jaksaa itekseen touhuta lattialla, että itte kerkiää tehä jotai. Toki joutuu välillä kattoo perähä ku kaappien avaamine on nyt in ja osassa on painavempaa tavaraa nii voi vahinko käyvä :P
 
Sama homma. 8kk lääkärissä käskettii varaa aika 1vuotis käynnille... kurjaa. Ois ollu kiva toi 10kk käynti.. aina kuitenkin on kysyttävää riittänyt. Mutta kaikesta leikataan nykyään :/
 
No onpa tylsää! Kun meillä on ollut 6kk ryhmäneuvola ja 8 kk lääkäri niin oikein odotan sitä 10 kk neuvolaa. Vaikka ei mitään ihmeitä ole mutta kiva mennä kunnolla höpötteleen neuvolantädin kanssa :)
 
Meillä on tarpeen mukaan 10kk neuvola täällä. Itse olen tyytyväinen, että tässä on väliä neuvolakäyntien välissä, kun tyttö kasvaa tasaisesti eikä meillä ole ongelmia minkään suhteen. Pääsevät sitten ne, joilla on oikeasti tarvetta.

Voihan sitä ylimääräistä neuvolakäyntiä pyytää, jos on paljon kysyttävää tai epäilee kasvua.
 
10kk neuvolassa käyty. 8kk neuvolassa saatikn itse päättää otetaanko 10 neuvola vai tullaanko vasta vuoden iässä. Paino 9060g pitius 70cm.
Meillä typyllä paino vaa tippuu. 3kk tippunu yhteesä 270g. Ei vielä olla edes keskikäyrällä joten ei hätää, mutta pitäisi saada uppoamaan enemmän ruokaa. Nyt hän syö 1/2-1 pienen pilttipurkin+maitoa+hedelmä/marjapilttiä. Ei vaan suostu syömään enemää. Maitoakin saa vasta kun ei pilttiä enää ota ettei sekään mahaa täytä. Hän ei oo nälkänen tai äreä, tuntuu tyytyväiselle koko ajan niillä määrillä mitä syö. Maitoa alettiin nyt vähentää jos se lisäisi kiinteän ruoan menekkiä. Ens kuussa aloitellaan neuvolan ohjeistuksesta maistelemaan jo lehmänmaitoa :eek: Mikä parasta, neidille kelpaa omatekemä ruoka vihdoin ja viimein!
 
Meidän kirpun 10 kk mitat ovat 7 760 g (+445 g) ja 70,0 cm (+1,0 cm). Taidollisesti vastaa ikäistään ja on osin jopa edellä kehitystä :).
 
Meidän tyttö kävi ylimääräisessä 11 kk neuvolassa kasvun seurannassa. Mitat nyt 70 cm ja 7,4 kg. Pikku tyttö mutta ensimmäistä kertaa sanoivat että käyrien mukaan kaikki ok :) Aiemmin aina ovat sanoneet että ei oikein tyttö kasva. Olipa siis kiva että nyt näin!
 
Saanko kysyä velvetia, oletteko te tytön vanhemmat minkä pituisia? :) meillekin joka toisessa neuvolassa ollaan kasvusta sanottu, mutta kaikki vaikuttaisi olevan ok, ei mitään hurjia notkahduksia (10 kk 70 cm ja 7,55 kg poika). Itse olen <160 cm ja mies 182 cm, minun suku on lyhyttä ja miehen pitkää. Voi siis olla että poika tulee äitiinsä koon suhteen. :D

Hyvä että pituus ja paino olivat nyt neuvolankin mielestä ok :)
 
Takaisin
Top