Vauvojen neuvolakuulumiset

Jonsku87

Näppärä viestien naputtelija
Meillä oli eilen lastenneuvolasta kotikäynti ja mallikelpoinen poika, painoa tullut syntymäpainoon (2,5vko:a) 400g ja pään ympärystä 2,2cm. Pituutta ei näin kotona otettu. Ihmetteli vaan täti, että kovasti poika jo seuraa ja sanoikin sitten, että on täällä taidettu jo seurustella. No sitähän me päivät pitkät (paitsi silloin kun on vieraita) :D
 
Meillä tyttö huomenna 2viikkoa ja tänään eka neuvola, jossa oltiin koko perhe. Paino tänään 4410g (eli 100g syntymäpainosta) - ei tarvi herätellä enää syömään ja seuraava käyntikin vasta parin viikon päästä sitten.
 
Tänään ensimmäinen neuvola vauvalla. Ikää 15 päivää. Pieni tyttö oli ottanut kunnon kasvuspurtin :D Mä vielä pelkäsin että saako tarpeeks maitoa kun tissiä lipittää. Sairaalasta lähtiessä paino oli 3100g ja nyt neuvolatäti toivoi että olisi syntymäpaino saavutettu, eli 3235g. Paino olikin 3700g, eli ei tarvitse herättää syömään enään toista :D Muutenkin kaikki oli kunnossa!
 
Meillä neuvolakäyntejä on kertynyt jo useampia, johtuen ummetuksesta joka alkoi kun kotiuduttiin. Soitettiin itse aika nlaan ja kun siellä todettiin painon tippuneen kotiutumispainosta vielä alas, niin sovittiin viikon välein painokontrolli kunnes ollaan Kolmessa kilossa. Viime kerralla oltiin jo 2,9 kg, eli ensi viikolla on tod näk viimeinen painokontrolli! :) samalla on 1 kk neuvola.
 
Maanantaina oli eka neuvola käynti eli 2vk neuvola. Painoa kertyny poitsulla 630g :D :D syntymäpaino 3520g ja nyky paino 4150g. Hyvällä syönnillä siis :D pituutta tullu 1,5cm. Topakka poika kuulema :-) jouvuin viime viikolla käyttää neuvolasaa navan takia ku meinas haista, mutta ei siinä mittää hättää ollu ja seuraavana päivänä se tipahtiki ja siistin näköne on :-)
9.12 oliski kuukauen neuvola sitte! Mite tää aika menee nii nopiaa, just synnytti ja kohta jo kuukauen ikäne..
 
Täällä eka kunnon neuvola takana ja typy kasvaa nätisti. Vaikka yö syöminen on saanu epäilemää vähän muuta. Neiti torataina 3viikkoa ja paino tänään tasan 4kg ja pituutta 51. Pituutta tullu syntymästä 3cm. :) 16pv olis sit lääkärineuvola.
 
1kk neuvola takana ja neiti on kasvanut reippaasti. Pituutta oli nyt 55cm (syntyessään 51cm) ja paino 4730g (3760g). Maito on siis maistunut hyvin ja neuvolahoitaja totesi, että kylläpä on pitkä tyttö, kun 3kk ikäiset on tavanomaisesti n. 60cm ja meidän neiti tulee kyllä olemaan sitä jo 2kk ikäisenä.
 
Tänään eka neuvola takana, ikää viikko ja yksi päivä. Pituutta oli tullut hiukka lisää ja muutenkin oli kuulemma kaikki kunnossa, napatynkäkin irtosi jo ennen kuin viikko tuli täyteen ja hyvältä näyttää.
Itse olin ollu huolissaan että nouseeko paino kunnolla kun jätin sen syötöt yölläkin 3h välein ohjeen noudattamatta ensimmäisen kotiyön jälkeen kun se tuntui olevan molemmille vaan stressaavaa. Tyttö nukkuu yöt tosi hyvin eikä ihan helpolla herää niin ei ollut mukava pakottaa hereille ja syömää kun kiukku siitä vaan tuli. Siirryttiin siis suosiolla ihan lapsentahtiseen syöttöön ja jännityksellä sitten ootin tuleeko noottia kun ei paino nouse. Oli kuitenkin jo menty syntymäpainostakin ohi ja neuvolassa oltiin tyytyväisiä
Ensi viikolla on sitten kotikäynti vuorossa. Oma toipuminen on kanssa lähtenyt hyvin käyntiin, kohtu on palautunut tosi hyvin ja painoakin on tippunut jo toista kymmentä kiloa.
 
Täällä 2viikkoisneuvola takana. Painoa tullut syntymään komeat 400grammaa, joten hyvin syötöt ovat lähteneet käyntiin. Muutenkin jäntevä, pirteä kaunotar meillä majailee :Heartred

Paljon juteltiin neuvolassa esikoisen suhtautumisesta tulokkaaseen ja kuinka arkea rytmitetään vastasyntyneen ja touhukkaan 2v:n kanssa.
 
Tänään neuvolan kotikäynti, poika on jo mennyt syntymäpainosta ohi, ikää hällä nyt viikko ja 2 päivää. Kaikki tuntu olevan hyvin pojalla, äiti on vieläkin vähän huonona sektiosta, hb edelleen alle 100 (kotiutuessa 78) ja sektiohaava vuotaa. :confused: Mut täältä noustaan vielä! :)
 
Tänään oli meidän 1 kk neuvola vaikka itsenäisyyspäivänä vasta ollaan virallisesti 1 kk. Samalla oli viimeinen painokontrolli, vihdoin poika yli 3 kg! :) tarkat mitat taisi olla 3180 g ja 51 cm, päänympärys 35,9 cm. Eli siro vielä ikäisekseen, mutta kasvanut kuitenkin :)
 
meidän neidillä oli eilen eka neuvola käynti (ikä 1vko 2päivää). Hyvin jäntevä tyttö ja hyvällä syönnillä ollut. Nyt jo syntymäpaino ylitetty 20g, neuvolatäti ja äiti oli hyvin tyytyväisiä:p Tytsyllä painoa nyt siis 3490g.

Eilen yöllä tippui jo navantynkäkin pois, jee! siro napa tuli, onneksi oli kätilö laittanut sen klipsun niin lähelle navan pohjaa.

Neuvolassa vilkasi myös samalla muutamat tikit mitä joutuvat synnytyksessä laittamaan ja tuumasi että onneksi on siististi tikattu että ei ole kuulemma lapsen käsityön näköistä:scared001 kamala ,,minkähänlaista jälkeä jotkut kätilöt sitten sitten tekevät...
 
Neuvolan täti kävi kotikäynnillä eilen ja toi puntarin mukanaan jotta saadaan pieni taas punnittua. Ennen kun mitään ehdittiin tehdä niin sanoin että on ainakin viimeaikoina syöny todella usein ja tätikin sanoi tyllerön nähtyään että sen kyllä näkee. :D Painoa oli 3790g eli huimasti on taas tullut lisää hieman yli viikossa. Ja minä kun olen taas ollu huolissani että saako toinen tarpeeksi ruokaa kun tuntuu jatkuvasti olevan nälkäinen. Oma maito on siis riittänyt tosi hyvin ainakin tähän asti.
 
Meillä oli maanantaina 1kk neuvola. Pituutta oli tullut 2cm ja painoa 176g syntymäpainoon. Paino tippui syntymän jälkeen 3,4kiloon niin siksi painokäyrä näytti hieman alaspäin suuntautuvalta. Terkka ei kuitenkaan ollut huolissaan kun on kuitenkin noussut ja tyttö pirteä ja tyytyväinen :) Viimeisen viikon aikana on selvästi alkanut olla pidempiä aikoja hereillä ja vähän yrittää jo jokeltaa. Vauva kasvaa ihan liian nopeasti :eek::Heartred
 
1 kk neuvolasta täällä just tultiin. Pituus 58cm ja paino 4780 g. Syntymäpainoon siis tullut lisää 270 g, mutta paino notkahti synnärillä meilläkin ja siihen sairaalastalähtöpainoon on tullut lisää tasan 600 g. Että hyvin kasvaa. Niin monet puhuu kuinka meidän vauva on niin iso, oon tottunu vastaan tähän että ei olla mekään mitään kävelykeppejä ja että ollaan totuttu tekeen asiat kunnolla :D Lisäks oon todennu että puhukaa nyt, mutta tytön kasvaessa vaietkaa jankkaamasta. Tollanen "onpa se iso/pitkä"-puhe edesautto meinaan meikäläisen sairastumista syömishäiriöön, kun sitä sai kuulla mukulana ihan riittämiin. :P
 
1 kk neuvolasta täällä just tultiin. Pituus 58cm ja paino 4780 g. Syntymäpainoon siis tullut lisää 270 g, mutta paino notkahti synnärillä meilläkin ja siihen sairaalastalähtöpainoon on tullut lisää tasan 600 g. Että hyvin kasvaa. Niin monet puhuu kuinka meidän vauva on niin iso, oon tottunu vastaan tähän että ei olla mekään mitään kävelykeppejä ja että ollaan totuttu tekeen asiat kunnolla :D Lisäks oon todennu että puhukaa nyt, mutta tytön kasvaessa vaietkaa jankkaamasta. Tollanen "onpa se iso/pitkä"-puhe edesautto meinaan meikäläisen sairastumista syömishäiriöön, kun sitä sai kuulla mukulana ihan riittämiin. :P
 
Neidillä ikää tänään reilut 6 vkoa ja lääkärineuvola takana. Hurjasti typy oli kasvanut. Mitat nyt 57cm ja 5180g. Kyllä sen on huomannutkin kun 62cm vaatteet alkaa olla sopivia.

Kotiin tullessa tuli naapuri vastaan ihan vastasyntyneen kanssa ja silloin tajusin, että eihän meidän neiti edes itke samalla tavalla kuin vastasyntyneet. Niin se aika menee nopeasti, mutta nähdä miten pieni oppii joka päivä uusia juttuja. Nyt kun ollaan keksitty miten hymyillään, niin hymyillään kaikille ja kaikelle. Käytiin eilen mun työpaikalla ja neiti osas valikoida parhaat hymynsä juuri mun pomolle ja meidän toimitusjohtajalle. :grin Saiskohan tällä tavoin ylennyksen? Pistäs neidin asialle :wink
 
1kk neuvolalääkäri takana. 800g paino nousut 2 viikossa. Nyt 4.8kg. Pituutta +2cm eli 53cm.
Neidillä on tosin koliikin omaisia oireita ja lääkärikin oli sitä mieltä että jonkin asteisesta koliikista voisi olla kyse. Masuvaivaakin on, mihin neiti hakee sitten lohtua hakemalla rintaa liian usein. Vatsa ei sulata ruokaa ja tästä alkaa kierre. Varainkin kun ilmab pois saaminen on välillä vaikeaa mm. röyhtäiseminen ei onnistu aina vaikka kuinka yritetään.
Nyt maitohappobakteerit käyttöön, cuplaton annoksen nosto ja jäädään odottamaan auttaako. Me vanhemmat saatiin ohjeeksi tehdä asiat kotona niin mikä tukee jaksamistamme. :) ihana neuvola lääkäri oli, niin hertainen, empaattinen ja ymmärtävä! Ihana käynti takana, vaikka tuo koliikki sana pelottaakin.
 
Ihanaa ttttiuhti, että teillä ollut hyvä käynti. Mekin käytiin tänään lääkärineuvolassa ja mulla on semmonen olo, että kävinpä neuvolassa pesemässä pojan pyllyn. Okei, olin itse paikalla tasan klo10.10 ja meidän aika oli 10.10, mutta ei se silti saisi niin niin liukuhihnaa olla. Varsinkaan kun lapsista kyse. Kaikkeni kyllä tein, että ollaan aikanaan paikalla, mutta paha on poikaa kesken rinnaltakaan ottaa. No eniveis aiheeseen.
Meillä kaikki hyvin, hyvin kehittynyt poika, paino nyt 4,4kg (syntyessä 3,3) ja pituutta 55,5 cm (49cm) pituus terkkarin piti ottaa kahdesti kun meinasi et onko voinu noin paljon kasvaa :)
Masuvaivoista terkkarin kanssa kaksi sanaa ehdin vaihtaa ja sanoin että meillä cuplatonilla pärjää niin hän kertoi, että hän omille on heti suosiolla antanut cuplatonia 3kk ikään asti kun ei siitä lapselle ole mitään haittaa eikä se imeydy vaan kaikki tulee kakan mukana pois, tuo eka 3 kk kun on se "herkkä aika". Niin taidan tehdä minäkin.
Mutta pakko sanoa vielä kerran että oli kyllä liukuhihnaa. Lääkäri Kysy kyllä joo, että miten saat nukuttua, miten isä mukana vauvan hoidossa, miten imetys, onko mielen päällä jotain kysyttävää, mutta siinä se. Teki tutkimuksensa, mutta ne kuitattiin sanoilla " hyvin kehittynyt vauva olet" puuh. Noh. Ehkä ensi kerta parempi.
 
Tänään 6vko lääkärineuvola käynti takana. Paino 4530g (syntymäpaino 2970) ja pituus 55cm(47cm). Apua, mihin mun pieni vauva on kadonnut? Kasvaa niin hirmuista vauhtia !! :D Lääkäri kehui kovin jänteväksi pojaksi. Kaikki vauvalla hyvin. Epäili lievää refluksia oireiden perusteella (nieleskely, puklailu, maidon seilaaminen kurkussa) sanoi tosin että aika on paras lääke tähänkin vaivaan kuten myös ilmavaivoihin. Sanoi kuitenkin että toki lääkitystä mietitään jos pahenee.
 
Takaisin
Top