Vauvojen neuvolakuulumiset

Tänään 4kk neuvola ja punnitus: paino 5930g, pituus 61cm ja pää 40,3. Eli rimpula mikä rimpula, mutta nyt se paino kuitenkin nousee ja neuvolantäti sanoi että on niin tyytyväisen ja hyväntuulisen näköinen vauva ettei yhtään tarvi enää huolehtia tosta pienestä koosta. Lisäksi kuulemma pituuteen verrattuna hyvin sopusuhtainen, eli ei hätää painon kanssa. Kylläpäs helpotti :D
Kerroin myös että me ollaan aloitettu maistelemaan kiinteitä ja oon nyt parina iltana antanut lisäksi iltapuuroa, mikä kuulemma on ihan ok jos kerran vauva tykkää syödä, muttei hänen mukaansa saisi alkaa vielä antamaan mitenkään järkyttäviä määriä kiinteitä, meinasi että pitää pitää maito ja korvike pääasiallisena ravintona sinne 6kk ikään asti. Ihan ok meille, vaikka kyllä me aina jo välipalaksi syödäänkin välillä niitä soseita, muttei kuitenkaan korvata maitoannosta niillä kiinteillä vaan ne tulee ekstrana päälle.

Siis järkyttävää miten paljon itse on ollut huolissaan tosta ruokailusta ja maidosta ja imettämisestä, vaikka oma järkikin sanoo että meillä on tosi tyytyväinen vauva. Pöh. Nyt lopetan huolehtimisen, viimeinkin, ja annan mennä vaan :D
 
...ja hei, kummasti pituus oli notkahtanut puoli senttiä alaspäin viime käynnistä! riippuu varmaan vähän siitä, kuka mittailee :wink
 
Noniin, vihdoin myös meillä 4kk käynti takana. 7,6kg ja 64cm :) Rokotukset olivat taas äidille ihan kauheita kun toinen huusi niin että unohti hengittää :sad001 Poika toipui hetkessä ja nukahti vaunuihin. Nyt ei syli kelpaa vaan haluaa istua vaunuissa ja jutella rapinakirjalleen :grin

Juteltiin myös kiinteiden aloittamisesta, siitä lisää tuonne toiseen ketjuun.. :sad001
 
Ainiin, neuvolalääkäri kysyi jos poika osaa jo sanoa mama tai papa. Siis mitä!? Ei kai 4kk ikäisen tarvitse osata sanoa mitään, vai oonko mä taas ihan pihalla?!
 
Kai noiden jo täytyy osata sanoa ja laskea sujuvasti ainakin kymmeneen. Siis millanen lääkäri siellä oikein oli?!?
 
..Joo et ole o_O Tai ainakin jos laps puhuis jo nii käskisin viemään jonnekki huippukouluun ja heti :"D
 
Kysyin tuosta maitomäärästä tutulta erikoislastenlääkäriltä ja tässä vastaus:


Kuule, minun mielestä nuo päivittäiset maitomäärät ovat aika suuria. Periaatteessa maidon määrä/vrk on noin viidesosa (aluksi) ja myöhemmin noin kuudesosa vauvan painosta, mutta ei se juurikaan ylitä 1200 ml/vrk. Eli jaa 7,5kg kuudella ja lopputulos on aika lähellä 1200 ml/vrk. Kertamäärä voisi olla 150 – 200 ml ja siten syöttöjä olisi 6 x 200 ml – 8 x 150 ml/vrk. Jos kertamäärät ovat paljon suurempia, niin sitten sitä kyllä tulee takaisin, vatsa vain ei vedä ihan kaikkea. Luulen, että sinun vauvan pulauttelu on osittain tai lähes kokonaan “ylivuotoa”.

Jos vauva kaipaa lisää ruokaa tai tuntuu jäävän nälkäiseksi, niin aloittele varovasti vähän kiinteitä. Mutta 2 litraa maitoa päivässä ja 0.5 litraa kerralla on varmasti liikaa ja saattaa oikeasti johtaa aikamoisiin ongelmiin – jopa anemisoitumiseen yms.

Eli me ollaan ruokittu meidän vauvaa vaarallisen suurilla maitomäärillä. Kiva tietää.
 
Noista rokotuksista tuli tälläkin kertaa vain uninen ja väsynyt poika, eikä kiukkunen tai itkuinen. Rotasta saa kuulemma yleensä 2-3 päivää kestävän ripulin, meillä ei tullut kakkaa kokonaiseen vuorokauteen vaikka normaalisti tulee 2-3 kertaa päivässä. Lämpöä oli 37,4C, joten aika vähällä selvittiin, onneksi :) Ja huonona äitinä olin itseasiassa aika onnellinen kun poika nukkui niin paljon :smiley-ashamed008
 
^^ Meillä sama, kun saatiin rokotukset pari viikkoa sitten. Poika oli lähinnä väsynyt, ja nukkui ekan yön rokotusten jälkeen todella hyvin. Pari seuraavaa yötä olivat rikkonaisempia ja silloin ekana yönä nousi lämpö, mutta vaikea sanoa, kuinka paljon johtui rokotuksista ja kuinka paljon alkavasta flunssasta.
 
Maanantaina oli puolivuotisneuvola. Painoa 7360g ja pituutta 65cm. Taas tuli samat värssyt iloisesta ja aktiivisesta pojasta.

Ainoa uusi asia mikä nyt tuli oli se, että kodista pitää tehdä TURVALLINEN. Eli neuvolatädin mielestä kaikki pistorasiat pitää tulpata, johdot hävittää lattioilta, kaapit lukita, keittiön laatikostot tyhjentää, lääkkeet ja pesuaineet lukkojen taa ym. Sitten tietty huone-ja pihakasvit pitää hävittää, mattojen alle ja pesuhuoneeseen liukuesteet, kaikkiin teräviin kulmiin (oli ne sitten pöydänkulmat tai vaikka ikkunalaudan reunat)pitäisi pistää suojat ja voi kääk sitä listaa mitä se touhotti! :O

Ja tietenkin sitten kerroin, että ollaan kyllä mietitty asiaa. Ei aiota tehdä muuta, kun laittaa siivouskomeron oveen lukkohärpäke, koska siellä on viemärinavausaineesta autovahaan kaikkea mahdollista myrkkyä. Ei siis ole mahdollisuutta viedä niitä muualle, vaan kaikki pesuaineet kerätään sinne niin ei tarvitse koko talon kaappeja teljetä. :D

Sitten sanoin, että omistan kiinanruusun, joka tulee vastaisuudessakin pysymään tv-pöydällä. Siitä neuvolatäti sai melkein slaagin ja heti piti googlettaa, että onko kiinanruusu myrkyllinen sisäkasvi vai ei. Kerroin, että omassa lapsuudenkodissani on ollut aina suuri kiinanruusu lattialla, eikä kukaan meistä kolmesta lapsesta ole ikinä syönyt multaa, lehtiä tai muita osia siitä. Meille on aina sanottu, että se on myrkyllinen, joten ollaan pidetty näpit irti siitä. Nykyäänkin se kiinanruusu kököttää samassa paikassa ja oma lapseni viettää aikaa paljon mummolassa. En todellakaan pidä huonekasveja turvallisuusriskinä.

Sitten päästiin tähän lääkepolitiikkaan. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että 4-5 vuotiaathan ovat erittäin nokkelia ja kiipeävät kyllä todella paljon, että kyllähän niiden lääkkeiden TÄYTYY OLLA lääkekaapissa ja avain jossain tallessa. Sanoin, ett meidän lääkkeet on jääkaapin yläpuolella olevassa kaapissa, eikä nyt kuitenkaan kannata mennä asioiden edelle. Puolivuotias lapseni tuskin ensimmäisenä sinne kaapille kahden metrin korkeuteen kiipeää. Oli siellä sitten mitä tahansa.

Oli taas uuvuttava neuvolakäynti. En ymmärrä miten voi olla niin hankalaa keskustella aikuisen ihmisen kanssa.. Tuntuu, kuin minua pidettäisiin keskenkasvuisena kakarana, joka ei ymmärrä lapsensa turvallisuudesta hölkäsen pöläystä. Tosiasiahan on se, etten voi lastani varjella jokaiselta kolhulta, enkä aio myöskään pistää koko kämppääni remonttiin sen takia, että voisin laittaa muksuni pehmustettuun pyöreään huoneeseen, ettei sille vain ikinä sattuisi mitään.
 
Muokattu viimeksi:
Tumelo, ihan ihme vouhottaja neuvolatati teilla. :) Samanlaista huusaamista voisi odottaa isovanhemmilta, mutta enta sitten ammattilaiselta...

Ma nyt en ole viela edes osannut ajatella niin pitkalle, etta kun vauva alkaa liikkua, niin mita pitaisi suojata asunnossa. Meilla ei ole ainoatakaan huonekasvia ja muutenkin tykkaan sellaisesta sisustuksesta, etta ylimaaraista roinaa, koriste-esineita tms. on mahdollisimman vahan. Meilla on mattoja vain makuuhuoneessa, joten niita pitaisi varmaan hommata olkkariinkin, jotta vauvan ei tarvi kontata paljaalla lattialla...

Joskus olen miettinyt, etta mita jos taulu-tv tippuu vauvan paalle. Siihen pitaisi keksia joku ratkaisu.
 
Me saatiin eka käynnillä täällä sellainen lappu missä oli ohjeet kodin turvallisuuteen, ja kyllähän ne aika älyttömiltä tuntuivat osittain. Taidettiin sielläkin puhua just noista matoista jne., oli siis joku "virallinen", eikä meidän neuvolan omaa tuotantoa. Mulle jäi mieleen, ettei lääkkeitä saisi ottaa lapsen nähden, koska lapsi oppii matkimalla. Mä en vaan tajua, että jos lapselle sanoo, että "äiti on nyt kipeä ja ottaa siksi lääkettä" niin mitä kamalaa siinä tapahtuu, jos ne lääkkeet kuitenkin säilytetään paikassa jonne se lapsi ei pääse? o_O Ja miten sitten, kun se muksu on itse kipeä, eikä ole ikinä nähnyt kenenkään ottavan minkäänlaista lääkettä?

Mutta ihan oikeasti odotan kauhulla sitä, kun tuo oppii liikkumaan. Meillä on miehen kanssa tapana kasata pöydät täyteen kaiken näköistä kamaa, erityisesti kirjoja ja lehtiä. Lisäksi on tietysti iPad, puhelimet ja kaukosäätimet. Niille kaikille täytyy sitten miettiä uusi paikka. Silloin kun muutettiin niin mietittiin kyllä sisustusta vähän senkin kannalta että olisi turvallista, esim. keittiössä laitoin alalaatikoihin vain kauhoja yms., kaikki särkyvä ja sellainen, millä voi satuttaa itsensä on ylimmäisessä laatikossa. Niitä kauhoja saa sitten vapaasti tutkia, ja huuhtaisen ne kun otan käyttöön. Tosin hysteerisenä ensimmäisen lapsen äitini mietin tossa yhtenä päivänä, että kuminauhat täytyy siirtää ylemmäs koska niihin voi tukehtua... Mä mietin noita kauhuskenaarioita mielessäni vähän liian usein, mutta oikeasti yritän säilyttää järjen päässäni. En mä usko, että kaikelta voi suojautua, eikä koko kotia voi tehdä täysin suojatuksi. Mutta ei tuon ikäistä lasta voikaan jättää ihan yksikseen ilman minkäänlaista valvontaa. Mun mielestä tärkeämpää kuin se, että eliminoi kaikki mahdolliset vaarat on kuitenkin olla sen lapsen kanssa, katsoa mitä se tekee ja kieltää kun se yrittää jotain älytöntä kuten huonekasvin syömistä. Ja hyvä turvallisuusinvestointi on sellainen paikka, minne lapsen voi hetkeksi laittaa kun on pakko tehdä jotain, esim. käydä suihkussa, missä sitä ei voi vahtia. Meillä sellainen paikka on pinnasänky, pikkuveli laitettiin aikoinaan matkasänkyyn, joka oli meillä olkkarissa koko ajan kasattuna.
 
Meillä pultattiin esikoisen alkaessa ryömimään painavat lipastot seinään kiinni, hankittiin pistokkeisiin tulpat ja keittiön laatikoihin lapsilukot (Kaksi-ja puolivuotias osaa jo melkein avata ne).
Lääkkeet on jääkaapin ylähyllyllä (eihän sinne yletä lapsi ilman tyyliin tikapuita) ja ikkuinoihin on vieläkin laittamatta turvalukot. Asutaan viidennessä kerroksessa joten omia kauhuskenaarioitani ovat avonaiset ikkunat/parveke+tuoli+kiipeävä napero-yhdistelmä. Tai jonkun pitkän esineen, kuten lusikan tai kauhan kanssa juokseva lapsi. Pitää olla tarkkana.Koiranruoka saa olla rauhassa kupissaan, huonekasvit ei kiinnosta eivätkä mitkään esineet joihin ei saa koskea=lapsi oppii aika pian mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Mutta tottakai kannattaa vahtia ettei vahinkoja satu. Ja sattuuhan niitä valitettavasti aina välillä, ei kaikkea osaa välttämättä ennakoida etukäteen joten siinämielessä noi listat on kyllä aika hyviä.
Meille tokaisi yksi tuttava kun odotin esikoista näin: "kohta teillä ei voi enää olla mitään esineitä missään, lapset rikkoo kaiken!". Olin vähän että okei, ehkä sun lapset muttei mun :)
 
Huh mikä neuvolantäti teillä Tumelo!

Mä ajattelin alustavasti, että meillä pitää muutamia hyllyjä pultata seinään ja laittaa lapsilukkoja laatikostoihin jne. Huonekasvit ja jonkun verran muuta "herkkää" tavaraa meillä on jo valmiiksi korkealla koirien takia. Ehkä isoin ongelma on johdot, koirat eivät ole koskaan olleet niistä kiinnostuneita joten hyvin vähän ollaan niitä piilotettu, ja niitähän riittää... Toisaalta, jos nyt saadaan vihdoin johdot piiloon, olen todella tyytyväinen, inhoan nimittäin niitä näkyvissä mutta olen luovuttanut, kun miestä ne eivät häiritse yhtään enkä jaksa kulkea hänen perässään keräämässä piuhoja :p
 
Takaisin
Top