Vauvojen neuvolakuulumiset

Aika jännältä kuulostaa tuo Sarian saama arvio, eikös moni lapsi istu jo ihan ilman tukeakin 9kk ikäisenä? Meillä 5kk neuvola vasta edessä puolentoista viikon päästä, ajattelin siellä myös kysäistä tuosta istumisesta ja istuttamisesta.
 
Mekin kysyttiin tutulta lastenlääkäriltä, kun tyttö vänkäsi sitterissä istumaan ja alkoi näyttää siltä, että tulee kohta nokalleen. Hän sitten katsoi miten pitää selkärankaa, ja sanoi että ruokailujen ajan voidaan pitää syöttätuolissa. Parempi tukihan siinä syöttätuolissa on selälle kuin sitterissä kun veti itsensä istumaan ei ole yhtään mitään. Neiti itse on todella innoissaan syöttätuolista, kun onkin meidän kanssa samalla tasolla. :)
 
Puolvuotis neuvolassa käyty, pituutta 70cm ja painoa vaivaiset 7490g. :/ lihotuskuuri alkoi. :D menny koko ajan käyrän alapuolella painon kanssa, nyt oli kk tullu vaan vajaa 200g painoa (500g tarvis tulla).

Istumisesta kysyin 4kk lääkärikäynnillä, ni sano että 6kk ikäsenä voi ruveta istuttaa jos vauva tarpeeksi jäntevä. Meillä nyt terkka sano, että voi alkaa istuttaa pieniä aikoja syöttötuolissa. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
On tainnu joku neuvolan täti sekoilla :wink johan osa seisoo ja aikasimmat jo ottaa ensiaskelia 9kk vanhana :D
 
Meilla poika istuu ruokailun ajan syottotuolissa. Sitterissa ja rattaissa puoli-istuvassa asennossa. Ei tuo kylla omin nokkineen osaa viela istua, kieputtaa kuin parin promillen humalassa ja maan vetovoima vetaa puoleensa.

Ja muistakaa nyt muutkin sitten laittaa niita 6kk neuvolakuulumisia, strategiset mitat kehiin! :grin
 
meillä 6kk neuvola on isineuvola, eli minä en tällä kertaa pääse mukaan päsmäröimään :D

Pieni avautuminen nyt vähän off-topic linjalla, noista syöttötuoleista. Meillä on tripptrapp, joka siis uutena maksoi yli 200e ja nyt vasta tajusin, että siihen pitää erikseen ostaa babyosa eli tuki, jotta pieni pystyy siinä istumaan ja lisäksi pehmusteet.. Tuki 50e ja pehmusteet 40e, alkaa tulla syöttikselle aika paljon hintaa :eek:
 
Miten se niin paljon maksoi? Meillä tuoli oli 180 euroa ja se tuki tosiaan 50. Pehmuste on 40, mutta jos siinä haluaa säästää, niin 20 saa Emma-merkkisen joka kuulemma myös menee ihan hyvin.

Olihan tuo kaiken kaikkiaan kallis, mutta mulla oli jemmassa 150 euroa häälahjaksi saatua rahaa, niin itselle siitä kaikesta jäi maksettavaksi 120 euroa. Ja sitten kun ei oltu siinä vaiheessa vielä ostettu itse uutena yhtään mitään. Ja lisäksi tuo on pysyvämpi, serkuilla on ne kirjoituspöydän tuoleina.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään oli "pikku"miehen 6kk neuvola. 10020g (Ollaan vissiin ekat joilla kymppi täynä? :D), 69.4cm ja pipoki hurjat 45.5cm. Herrajee meijän kossi on kasvanu! Lonkatki oli hyvät ku lääkäri ne katto, kehuivat kauheasti tomeraksi ja vahvaksi pojaksi. Ihmettelivät kovaa tahtoa liikkua.. :D

Tää pitäs ehkä mennä positiivisuusketjuun, mutta olkoot. Eilisen kiukkupäivän jatkoksi meillä oli tänään oikein mukava päivä! :) Poika oli hyvällä tuulella, minä olin hyvällä tuulella ja kaikki meni nappiin. Jopa äsken tapahtuneen nukahtamisen kans ei tarvinnut tapella, jätkä sippasi heti! Ja syömisetkin jopa sujui tänään ilman ihmeempää mesuamista :) Ai että oon hyvällä tuulella! Ja lähen vielä pariksi tuntia kaverin kans pelaan biljardia, (ihan selvinpäin) pääsen ULOS! Ja YKSIN! :DD Luksusta! :happy093
 
Mä punnitsin pojan eilen kotipuntarilla ja sain tulokseksi 8,6kg kun ikää oli kaksi päivää alle 5kk, ensi viikolla saa neuvolassa sitten "virallisen lukeman" :)
 
No niin, tänään puolivuotta täynnä ja olin niin ihana äiti, että annoin lahjaksi rokotteen. :confused: Eihän tuo paljon sitä arvostanut, mutta yllättäen se meni kuitenkin ilman itkua. Ja nyt saan minäkin huokaista helpotuksesta, että seuraava vasta 1-vuotiaana. Jes!

Mitat olivat 8120 g ja 68 cm, hyvin menee keskikäyrällä. Neiti esitteli pyörimistaitoja innoissaan, ja pyörähti neuvolatädin pöydän alle. :grin Ja sitten tuli äidillekin yllätys: meidän vauva osaa pinsettiotteen! :eek: En mä ollut edes tajunnut sitä katsoa, ja täti oli ihan ihmeissään, kun pitäisi tulla vasta joskus 8kk. "Noheva vauva" lukee nyt neuvolakortissa! :grin
 
Toi noheva -sana on niin mun suosikki karjalan murteesta (ainakaan en oo kuullu kuin täällä). Ymmärtääkseni se tarkoittaa fiksua, kekseliästä, nokkelaa.. Englanniks kääntäisin 'clever'. Sitä voi käyttää luonnollisesti myös ironisessa merkityksessä, joten meidän neuvolakorttiin tulee varmaan sit '"noheva" tyttö'.. (Meillä taitaa olla sama neuvola, keskustassa?) vauvani yrittää eteenpäin kroolaamalla.. o_O

Tänään punnitsin 8,9 kg. Noin viikon päästä täyttää puoli vuotta.
 
Minä oon luullut, että noheva on ihan yleiskieltä... Mutta onneksi Murmeliini suomensi. :) Joo sama neuvola taitaa olla, minä oon kyllä tykännyt siitä.
 
Meillä oli tänään puolivuotisneuvola (ikää kohta 6,5 kk). Pituus 70 cm ja paino 8,7 kg. Saatiin syömisten osalta ohjeeksi aloitella pikkuhiljaa kalaa ja kananmunaa, kun nuo lihat alkaa nyt olla kaikki testattu. Samoin voi kokeilla muitakin viljoja, nyt ollaan syöty vain kaurapuuroa. Ei mitään uutta ja mullistavaa, poika kehittyy kuten pitää, on kuulemma motorisesti vahva ja valmiudet on nyt mihin vaan, kun tuo jo keikkuu konttausasennossa valmiina lähtemään valloittamaan suurta maailmaa. :) Seuraava neuvola meillä onkin sitten 8 kk iässä (lääkärineuvola) ja suuhygienistille on varattu aika kesäkuulle.
 
Minä oon luullut, että noheva on ihan yleiskieltä... Mutta onneksi Murmeliini suomensi. :) Joo sama neuvola taitaa olla, minä oon kyllä tykännyt siitä.

Saattaapi olla yleiskieltäkin. Mulle on tullut tutuksi vasta viimeisen 4,5 v aikana täällä Karjalan kunnailla ja ulkopaikkakuntalaisille pitää selittää, joten tuo oli otaksuma.
Keskustan neuvola on kiva, mut me vaan ollaan jouduttu joka kerta uudelle tädille/lääkärille ja ens kerralla pitää mennä ihan toiseen kaupunginosaankin. :sad001
 
Suuhygienistille? Meille sanottiin täällä ettei lapset käy näyttämässä hampaitaan ennen kuin täyttävät 6!?!?!?
 
Joo, minullakin on käsitys että Suomessa lapset käyvät viimeistään yhden vuoden kieppeillä näyttämässä hampaitaan. En tiedä tarkemmin käynnin sisällöstä, mutta veikkaan, että se on tarkoitettu lähinnä ohjeistamaan vanhempia lapsen suunhoitoon.
 
Juu, olen kuullut että jotkut on saaneet kutsun suuhygienistille jo puolivuotiaana. Kaipa se on tosiaan semmoinen käynti että ne kertoo miten sen muksun hampaita pitäisi hoitaa :)
 
Takaisin
Top