Vauvojen neuvolakuulumiset

Tänään neiti tasan 4 kk. 61,4 cm ja 6510g. Huudoksi meni, kun neiti kerkesi just nukahtaa ja sitten jo herätettiinkin ja pyöriteltiin joka suuntaan ja voi varjele kun lääkäri katsoi korvat... No, vähemmästäkin suututtaa kun kesken unien tulee tuollainen herätys. Kaikki oli kunnossa, itselle vaan tuli taas paskaäiti-fiilikset kun passivoin lastani sitterissä vaikka lattialla pitäisi pitää.
 
Aina sitä saa jostain huonoäiti -fiiliksiä. Neuvolassa on mukava käydä, mutta monesti lähden sieltä vähän hämilläni jostain asiasta.
 
Minulla on jostain syystä nykyään aina vähän sellanen fiilis neuvolasta lähtiessä, että taas olen tehnyt jotain väärin. (vaikka en olekaan enkä varsinkaan TAAS) Ensi kerralla sitä varmaan sitten vollotetaan neidin kanssa stereona, kun tulee taas niitä rokotuksia... Oppisikohan sitä joskus olemaan vähän vähemmän herkkis..? :oops:
 
Meilläkin eilen 4kk neuvola. 62,5cm ja 6300g poikainen, paitsi nyt varmaan painaa tuon 6000g kun kakkasi eilen punnituksen jälkeen 5 päivän edestä...saatiin rota ja havrix. Otetiin mieheni kanssa myös hepatiitti ja influenssarokotteet samalla. Oli pikkuisen ruuhkaa klinikalla, kun on uutisoitu taas aika kiivaasti tuosta influenssasta niin ihmiset paniikissa ottavat rokotuksia...
 
Eilen oli punnitusneuvola:61,5cm ja 5440g eli aika ruipelo vauva ja alakäyrillä mennään.
Esikoinen oli samanpituisena seitsenkiloinen eli mulla on todella ääripäävauvat...!
Olen ollut vähän huolissani tosta vähäisestä painonnoususta varsinkin kun imetys on takkuillut, mutta vauva on hyväntuulinen eli ei kai tässä pitäis turhaan huolestua. Imetysketjussa jo kirjoitinkin että neuvolantäti neuvoi lisäämään pulloruokintaa ja antoi luvan aloittaa puurot. Hämmentävää on se, että tää oli sijainen(tosin vanhempi ja kokenut), kun taas meidän normaali neuvolantäti sanoi että puurojen kanssa pitää ehdottomasti odottaa 6kk:n!!!!! No, me aloitettiin eilen maistamalla puuroa, vauva tykkäsi.
Ketähän tässä pitää nyt kuunnella? Järki sanoo ettei se puuron antaminen voi haitata, vauva on kuitenkin 10pvää vajaa 4kk, mut mitäs jos se onkin huono juttu? Jatkaakko, vaiko eikö? Huokaus!
 
Mun ymmärtääkseni viljatuotteet tulisi aloittaa vasta siellä puolen vuoden iässä. Liittyikö jälleen suoliston kehittymättömyyteen, en muista tarkkaan. Aika erikoista tuommoinen ristiriitainen ohjeistus. Vellit sopii näille pienille, meillä on maistunut maissivelli todella hyvin. Meidän tyttö on myös aika pieni ja kyllä on saanut makkaraa jalkoihin kun on kiinteitä aloiteltu. Itse en viljoja lähtisi vielä kokeilemaan, mutta vellejä suosittelen lämpimästi.
 
Olen antanut nyt vasta kaksi kertaa semperin 4kk pulveripuuroa, ja kun kysyin juuri tuosta gluteenista,sanottiin että siinä voi gluteenia olla aavistus,muttei mitenkään vaaraallisen paljon.
 
Meidan poika syntyi alle 3-kiloisena ja oli 2kk:n neuvolassakin viela alle 5-kiloinen. Meilla ei ole 4kk:n neuvolaa, mutta tuossa kun viimeeksi sita punnitsin sylissa&ilman vauvaa kotipuntarilla niin sain tulokseksi 6,3kg tai 6,4kg. (Meidan puntari ei ole kovin tarkka.) Mun mielesta poika on kirinyt ihan hyvin tuon painon suhteen, vaikka ei han mikaan paksu ole edelleenkaan, ei vaikka kuinka syottaisi. En nyt jaksa huolestuakaan, vaan antaa pikkuisen kehittya ihan omaan tahtiinsa. :)
 
littlered: Meillä neuvolatäti valitti joskus sitä, että muksu on ikäisekseen tooooodella pienikokoinen, eikä painoa ole tarpeeksi. Kappas kehveliä, kun syntyi kuukauden etuajassa ja painoi silloin 2480g, miten se siis voisi kuukauden ikäisenä olla samanpainoinen, kuin ns "normaalipainoisena" syntyneet vauvat?? :D 2kk:n ikäisenä ollut 4800g ja 4kk:n ikäisenä 6395g. Nyt 5 kk neuvolassa painoksi mitattiin 7030g. Olen aivan älyttömän tyytyväinen tuosta painosta, koska jostain luin, että keskosena syntyneet voivat ottaa kehityksen kiinni vasta parivuotiaanakin, mutta tämä poika se porskuttaa nyt jo ikäistensä tahdissa :)
 
Rimpula tuo meidänkin tyttö on, alle 3kg syntyessään ja käyrän alapuolella edelleen, mutta ei tarvitse kuulemma olla huolissaan. 4kk neuvolassakin oli alle 6kg, kehoittivat aloittamaan kiinteät. Terve ja hyvinvoiva lapsi eikä mielestäni mikään mikään liian laiheliini. Kunhan ruokaa menee ja lapsi voi hyvin, niin ei näillä varmaan hätää ole.
 
Meidän vauva painoi 3900g syntyessään, eli pitäis olla jo reilusti yli 6kg mut paino ei vaan ole noussut niinkuin pitäisi kun edelleen on alle viisi ja puoli kiloa.
No, ei kai kaikkien pidä mennä käyrän mukaan ja onneksi kontrolloivat neuvolassa,parin viikon kuluttua on taas uusi punnitus:)

Ja vauva on kyllä maailman tyytyväisin eli ei kai tässä pidä huolestua!
 
Ystävälläni on reilu 6 kk vauva, joka painaa 6,5 kg. Ja kaikki ok. Vauvatkin on eri mallisia ja kasvaa eri vauhtia. Meidän yksilö sattuu oleen aika jättiläinen.. Vkon päästä on 4 kk neuvola ja mielenkiinnolla odotan. :D
 
Kotona kun olen punninnut pojan niin paino alkaa lähenemään 7,5kg. Vajaan parin viikon päästä olisi 4kk neuvola ja sitten nähdään onko tuo oikeasti jo noin iso poika :)
 
Meillä oli vasta tänään hartaasti odotettu 4 kk neuvola, pojalla siis ikää nyt reilut 4,5 kk. Pituus 67 cm ja paino 7,7 kg. Kaikki kunnossa, poika kehittyy hyvin ja sai kovasti kehuja aktiivisuudestaan ja tarkkaavaisuudestaan. Lääkäri ja neuvolantäti saivat osakseen tiivistä, arvioivaa silmäilyä koko käynnin ajan :) Korvien katsominen ei ollut pojan mielestä kivaa, muuten tutkimukset sujui mallikkaasti.

Lääkäri sanoi että voidaan siirtyä antamaan soseita kaksi kertaa päivässä ja määrät ihan pojan ruokahalun mukaan, kun maistelut on lähteneet niin hyvin liikkeelle ja sosetta uppoaisi enemmänkin kuin se teelusikallinen.
 
Meillä on ensi torstaina lääkäri ja mä oon nyt jo kauhusta kankeena että se lääkäri nirhaa mut kun ollaan annettu vähän soseita ja velliä pojalle o_O Mutta on kiva nähdä miten poika on kasvanut kun viime käynti oli 2kk iässä! Mutta sitten tulee sama setti rokotuksia kun viimeksi :sad001
 
Ei se lääkäri ketään nirhaa! :) Kukin saa syöttää lapselleen mitä haluaa.. Tiedän yhden äidin, jolla oli lapsia aaaivan mielettömän monta, varmaan kymmenkunta. Se sitten syötti reippaasti alle puolivuotiaalle vauvalleen täsmälleen samaa ruokaa kuin mitä muut söivät. Siis kaikkea! :D Vähän vaan haarukalla mössäsi ja sitten tunki muksulle. :D Kaikkien muiden lasten kanssa tehnyt samat ja ihan terveitä ovat! Tuota kun alkoi miettimään omalle kohdalle niin tuntuisi jotenkin kauhealta syöttää kylmäsavulohta 5 ja puol kuukautiselle.. :confused5

Rokotukset on kyllä inhottavia! :smiley-angry019
 
Mä tein eilen tutkivaa journalismia ja etsein käsiini oman neuvolakorttini ja vertailin hieman. Meidän pieni pullukka painaa nyt saman verran (8,5kg) mitä rimpula äitinsä 1-vuotiaana :D
 
Minä olen harrastanut samaa ja havainnut neidin olevan höyhensarjaa verrattuna äitiinsä samanikäisenä.. Isi on kyllä ollut vielä pienempi. :)
 
Takaisin
Top