Vauvojen neuvolakuulumiset

Juu siis ei mene mun jakeluun se, että miksi pitäisi vouhottaa.. Kyllä meilläkin on kirjahylly pultattu seinään kiinni, ettei käy vahinkoa, mutta ei nyt jokaista riski voi millään eliminoida! :O
 
4kk lekurineuvolan tuloksena 7,6 kg ja 63 cm. Sen verran näytettiin äänijänteitä ja keuhkojen tilavuutta tolla reissulla, että nyt saatiin oikein lääkärinlausunto: KYLLÄ, on tempperamenttinen. Muuta vikaa ei todettu :wink Skorpionilapsi...

Live and learn, jos ei usko että, hella poppaa, niin parasta sitten kokeilla ihan itse :p No ei vaan, kyllähän kolhuja sattuu (ja saakin vähän sattua), mutta ei nyt toki tarvitse kirjahyllyn alle jäädä. Vaikka mun veli taisi itse asiassa jäädäkin :D
 
Kaverin mies totesi kerran ihan osuvasti, kun kaverini pohti, pitääkö vauvalle hankkia kypärä, kun hän oppii seisomaan ja kävelemään. Mies tuumasi, että jos hänellä olisi ollut lapsena kypärä, hän varmaan edelleen törmäilisi päin seiniä kun ei olisi koskaan saanut yhtään kolhua :)

(vaikka siis kyllä mä olen ensimmäisen lapsen äitinä myös vähän hysteerinen, mutta yritän pitää itseni aisoissa :grin)
 
Mulla ei oikeestaan mitään muuta suunnitelmissa, kun särkyvät asiat jonnekki korkeammalle ainakin alkuunsa, veitset jne terävät piiloon ja kukat jonnekki korkeammalle. Mulla kun on äitini pari kukkaa "hoidossa" joista ainaki toinen on myrkyllinen, toisesta ei tiedetä edes mikä on. Ja äitini on sentään ammatiltaan puutarhuri :D Tosin, tämä nimetön kukka toimii sitten myöhemmin kätevänä opetusvälineenä että kukkiin EI kosketa, siinä nimittäin kasvaa sellasia -ttumaisia piikkejä. Oppiipahan kerrasta miksei saa koskea, vaikka kuulostaakin raa-alta :)
 
Tänään 5 kk -neuvola. Pituutta oli 66 cm, mutta punnitus meni vähän niin ja näin: neiti leikki omilla varpaillaan niin innokkaasti, ettei puntari pysähtynyt ollenkaan. :laughing021Onneksi neuvolatäti suhtautui huumorilla, ja otti keskiarvon, 7875 g. Minä säikähdin että onpa vähän, kun tähän asti on tullut kilo kuukaudessa, mutta olikin nätisti käyrillä. Täti rauhoitteli, että ei sitä painoa voi loputtomasti niin paljon tulla. Rokotukset meni hienosti, itkua tuli, mutta vähemmän kuin viimeksi ja tällä kertaa vain vauvalta. :wink

Vähän jännitin että mitä se sanoo meidän maisteluista. Mulla kuitenkin tota maitoa tulee edelleen ihan hyvin, että sikäli ei olisi vielä ollut tarvetta. Ja sitten luin yhdestä kirjasta, että epävarmat äidit aloittavat soseet liian aikaisin, kun vauva syö paljon maitoa. :sad001 Mietin sitten kovasti että hätäilinkö mä nyt niiden soseiden kanssa turhaan, mutta neuvolatäti sanoikin että kannattaa sitä lasta kuunnella, ja kun tuo on niin kiinnostunut ruuasta niin pitää sille jotain antaa. :) Ja jos pitää tunnin välein herätä imettämään niin kyllä ne soseet on ihan paikallaan. Viljaa suositteli aloittelemaan jo ennen seuraavaa neuvolaa, ja soseannoksia saa suurentaa. Katseli myös vähän sitä istumista jo, kun neiti niin innolla vetää itseään ylös. Ihan vielä ei ole valmis syöttötuoliin, mutta ei kuulemma ole kaukana. :smiley-bounce015


Täytyy kyllä sanoa, että meillä on jo toistamiseen sattunut hyvä tuuri neuvolan suhteen. Ja tää meidän "täti" on nuori ja vastavalmistunut, mutta tosi mukava ja jalat maassa. Hyvällä mielellä lähdin taas kotiin. :)
 
Meillä oli aamulla 4kk neuvola + lääkäri, pojan mitat olivat nyt 7980g jaa 66 cm. Ja kaikki ihan ok muutenkin. Oli jotenkin aika tehokkuusorientoitunut reissu, ensin mitattiin, sitten tutkittiin, sitten lähdettiin :grin Kauheesti ei siis jääty juttelemaan yhtään mistään.

Poika oli vähän kärttyinen koko reissun ja harmistui kaikesta pukemisesta ja riisumisesta, luultavasti hampaat vaikuttivat mielialaan tai sitten hän vierasti vähän. Kotona koiran naaman näkeminen sai pojan rauhoittumaan, mutta kun tilalle vaihtui äidin naama, ruvettiin taas itkemään. Mitähän tästä pitäis olla mieltä? o_O
 
Meillä tänään 5kk neuvola. 68,5cm ja 7200g. Sai rokotukset, ja sekä poika että äiti pärjäs paljon paremmin tällä kertaa :) Kotiin pästyämme annettiin neuvolatädin kehoituksesta panadol kun kerran viimeksikin sen tarvitsi. Nyt sais sitten ruveta ottaa iltapuurot kehiin :)
 
Meillä oli muuten 7 pvä 5kk neuvola. 9635g ja 66cm, potra poika :) kaiki oli ok, käski vaan alkaa maisteleen pottua pikkuhiljaa. Kokeiltu, ei oikeen vielä uppoa :"D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
5kk neuvolassa käytiin, 7100g ja 63,5cm. Puuron syöntiä saataisiin ruveta harjoittelemaan. Saatiin rokotukset ja niistä tuli taas suru puseroon, mutta äiti sentään oli tällä kertaa tosi reipas! Yöksi neiti varmaan saakin sitten elämänsä ensimmäisen supon.
 
Tänään oli 5,5 kk neuvola (virallisesti siis tietty 5 kk neuvola :D). Pojan mitat 67,7 cm ja 8,2 kg. Kaikki temput piti luonnollisesti näyttää ja naureskella ja jutella neuvolantädille, neuvolakorttiin tulikin maininta "hurmaava vauva". :) Jämäkästä kehonhallinnasta sai myös hyvää palautetta ja on kuulemma kaikin puolin kuin puolivuotias. No, eipä siihen merkkipaaluun enää olekaan kuin vajaa pari viikkoa.

Rokotukset aiheutti pojalle samat itkunparahdukset kuin viimeksi, mutta eipä tuo niitä kauaa jaksanut murehtia. Rota-litku meni tällä kertaa ihan perille asti, aiemminhan se on valunut toisesta suupielestä vaivihkaa pois. Kolmas kerta siis toden sanoi :D

Kehotettiin aloittamaan myös lihojen maistelu ja ruokailukerrat voi lisätä neljään, nyt on siis syöty "oikeaa ruokaa" kolme kertaa päivässä. Eli nyt sitten kokeillaan syödä seuraavasti: aamupuuro, lounas (tähän mukaan sitä lihaa), päivällinen ja iltapuuro. Ja maito voidaan vaihtaa "kakkosmaitoon", olenkin ihmetellyt kaupassa että mitä se NAN 2 oikein on ja nythän se selvisi, eli sitä annetaan sitten puolesta vuodesta eteenpäin.
 
Meillä oli perjantaina neuvola. Kaikki hyvin, pieni pumpulapoika kasvaa minkä kerkiää. Pituutta jäpikällä jo 72cm. Tuosta pituudesta onkin sitten hieman tullut ongelmia. Ja oikein maailmanluokan suurin ongelma onkin, nimittäin vaatteet. Miten kaikki kivat bodyt tehdään aina vain kokoon 68cm asti??!! 74cm iso osa alkaa olla jo paitoja ja mitä helkkaria tuo tollainen lattialahna millään paidoilla tekee?

Poppi alkaa olla huono näissä hommissa juuri edellä mainitusta syystä, joten mihin vaihtaa?? Vaadin laatua vaatteilta ja kivaa ulkonäköä, eli örkit ja autot ja disneyhahmot saa unohtaa heti alkuunsa..

Byhyy, mie romahan :smiley-angry017
 
Ainakin Villervallalla ovat bodyt poikkeuksetta kokoon 92 saakka, kuosit ovat siistit ja raikkaat, laatu hyva. Hintaahan noilla tietty on, mutta heidan outletista voi tehda edullisiakin loytoja. En tieda, mika suomalainen retailler noita villervalloja sitten myy. Ma olen tilannut suoraan heilta Ruotsista.
Tutalla muistaakseni bodien koot perati 98 saakka, mutta ainakin villervallasta tutta on aika kaukana noin tyylin suhteen, niinku. :grin
 
Mä kävin hakemassa kaverilta seuraavien kokojen vaatteita, ja mekkojahan sieltä tuli. Kaveri vakuutteli kovasti, että kesällä ne on sitten ihan käytännöllisiäkin, että vaippa alle, mekko päälle ja menoksi. :) Sitten kun nää alkaa kunnolla liikkua, niin varmasti muuttuu toi mitä niillä pitää, ja siinä vaiheessa kun ei enää mahdu hoitopöydälle (eli ihan kohta :eek:) ne paidat on varmaan ihan käteviäkin, kun sen housuvaipan saa sitten vaihdettua sen kanssa helpommin kiinni bodyn.

Niissä isommissa bodeissa oli just tota Villervallaa, joka oli tosi ihana, ja Tuttaa. Mun mielestä ne Tutat on kyllä kivoja, mutta malli on ollut meidän neidille turhan leveä. Noiden lisäksi tulee mieleen Marimekko. Itse en ikinä raaskisi niitä ostaa, mutta anoppi tuo niitä neidille säännöllisen epäsäännöllisesti, ja ne onkin olleet suosikkeja. Siis nimenomaan vauvan suosikkeja, pehmeät kankaat ja helppo pukea. Meillä on ollut muutama tosi nätti Lindexin, Henkkamaukan tms. body, joissa on ollut niin tiukka pääntie tai sitten hihat, että neiti on alkanut itkeä jo vaatteen nähdessään... Sen sijaan mummin tuomat Marimekot otetaan vastaan iloisesti potkien. Kalliiksi tulee elämä, jos tolla linjalla jatkaa. :grin
 
Tänään 5kk neuvola ja rokotukset. Ikä 5kk ja 4pvää,pituus 64cm ja paino on kuukaudessa noussut VAAN 100g eli 6030g. Huh, tätikin päivitteli että mihin ne kilot oikein katoaa :sad001 Toisaalta vauva on edelleen supertyytyväinen ja hyvinvoiva eli eipä tässä edelleenkään kannata huolestua.Käskettiin antaa iltapuuron lisäksi aamupuuro, lounaalla ruokaa ja herättää päiväunilta syömään niin että varmasti saa kunnolla ruokaa. Saahan se, mutten ole raatsinut aina herättää jos on nukkunut, ehkä on jäänyt ruokailuja siis väliin?No, meneepähän ainakin meillä vaatteet käytössä kauan, edelleen 56/62 käytössä...
Molo-merkkiset vaatteet on muuten pitkänmallisia!
 
Täälläkin tänään neuvola, ikää siis 5 kk ja 6 pv. Mitat 65 cm, 8,34 kg. Hiljalleen kiinteitä kehiin, mut lähinnä maistattelua. Täysimetyksellä jatketaan.
Meillä on joka kerta ollu eri neuvolantäti ja sama jatkuu, lisäks ens kerralla vaihtuu neuvolakin, ainakin siks kerraks.. :| Että ei tässä nyt kauheena pysty tutustuun tms. :S
 
Meilla on seuraava neuvola vasta 6kk. Odotan sita innolla. Vaikka poika onkin kaikin puolin terveen ja onnellisen oloinen, niin silti sita odottaa myos laakarin mielipidetta pikkuisesta. Meilla vika neuvolakaynti oli 2kk ikaisena.
Hildamaija, meilla poika on pari paivaa yli 5kk ja edelleen alle 7kg kotipuntarin mukaan. Ja ihan tyytyvainen napero. Vaikuttaa nykyisin jopa pullealta! :)
 
Osalla on varmaan kohta jo 6kk (onnea onnea!) neuvola. Mekin ollaan siis selviydytty siitä 5kk neuvolasta ja mitat oli n. 65 cm, 7,9 kg, (kuten jo kirjoittelinkin tonne vauva-arki ketjuun). Rokotukset meni tosi hienosti, tottakai itkettiin pistoksia, mutta lepyttiin tosi nopeasti :) Mitään oireita ei mun mielestä tullut, muuta kuin punoittavat pistosjäljet.

Asiasta toiseen, mitä teillä on neuvolassa sanottu istuttamisesta? Meille sanottiin, että sylissä saa istuttaa tuetusti, varsinkin jos vauva puskee itseään istumaan, mutta esim. syöttötuolia ei vielä saisi käyttää. Eihän tuo tuolissa pysyisikään ilman jotain tukityynyjä, mutta ilmeisesti pitkiä aikoja (syönnin ajan) ei saa muutenkaan vielä istua...? No, ehtiihän siihen syöttötuoliin myöhemminkin :P
 
Meille sanottiin, että tuetusti voi alkaa istuttamaan 9kk iässä :eek: Puhuikohan neukku ihan läpiä päähänsä?
 
Meidän tuttu lastenlääkäri sanoi että vauva saa istua kun hän osaa istua ja koska jokainen vauva on yksilö ja kehittyy omaan tahtiin, ei koskaan ole mitään absoluuttista ikää.. Eli käski laittamaan pojan syöttötuoliin, jos hän pysyy siinä istumassa suorassa niin voi hän istua. Jos läsähtää kasaan, niin ei ole vielä valmis (kyllä jokainen äiti tajuaa nostaa vauvan pois tuolista jos hän sinne läsähtää). Hän oli sitä mieltä ettei vauva koskaan tee mitään mikä on hänelle vahingollista (istu, pompi sylissä jne jne). Ei sen puoleen, hän sanoi ettei ole koskaan kuullut että lapsi olisi vahingoittunut siitä jos on istunut liian aikaisin. Esim puheet että selkäranka voi kasvaa vinoon ovat hänen mielestään ihan höpöhöpö puhetta.

Meillä poika siis 5,5kk ja repii itsensä väkisin istumaan vaunuissa ja sitterissä. Istuu itse lattialla ja syöttötuolissakin selkä suorana ilman ongelmia. Ja annetaanhan me hänen istua kun se sujuu niin hyvin ja hän selkeästi haluaa istua :)
 
Takaisin
Top