Vauvojen neuvolakuulumiset

Hesarissa oli sunnuntaina juttu noista käyristä, kuulemma melkein koko Suomessa käytetään täysin vanhentuneita käyriä. :eek: Kävin netistä katsomassa noita uusia, ja naputtelin neidin mitat sinne, aika tarkasti mennään keskikäyrällä (tosin mielestäni näin oli myös neuvolassa, joten radikaalia eroa en näe).

Meillä vauvanvaatteita on aivan liikaa. Käyn pientä Jaakobin painia niiden suhteen, säästäkö vai ei. Osa menee siis jo nyt kaverille, joka saa vauvan kesällä ja osa hyväntekeväisyyteen (Venäjän Karjalaan suorien kontaktien kautta). Mutta sitten ne omat suosikit... Tällä hetkellä ollaan molemmat sitä mieltä, että meidän perheessä niille ei enää tule käyttöä, joten viisainta olisi laittaa eteenpäin. Ja sitten toisaalta se on niin vaikean haikea ajatus. :/
 
Mä pistän osan myyntiin ja loput sinne hyväntekeväisyyteen, tuttipullot ja kaikki muu, mikä jää yli (mitä kukaan ei ehkä halua Suomessa ostaa?). Meheni on tosin sitä mieltä, että haluaa toisen POJAN (niin, senhän voi päättää...) nyt heti perään ja mä olen, että ei todellakaan nyt, kun hyvä, että yhden kanssa selviän. Mieheni mukaan esikoisen vaatteet voidaan hyvin säästää tälle uudelle tulokkaalle. Hohhoh.
 
Mä soittelin aikaisemmin paikalliseen ensi- ja turvakotiin juuri noitten vaatteitten takia. Ottavat siellä vastaan, kuten myös varmaankin ottaisivat esim. perhetukikeskuksissa tms..
 
Olihan niitä kasvukäyriä pakko käydä tutkimassa minunkin :) Sama arvio kuin neuvolassa, eli jossain siinä kahden ylemmän käyrän välillä mennään, mutta ihan sopusuhtaisesti kuitenkin. Kolmiviikkoisena pituuskäyrä huiteli omiaan, mutta tasottui kuusiviikkoisneuvolaan mennessä, terkkari epäili, että aiempi mittaustulos saattoi olla vähän yläkanttiinkin :) 3kk neuvola meillä on vasta vajaan kahden viikon päästä (ja uh, ne rokotukset, en yhtään odota niitä...).

Noista pituusarvioista ja ennusteista on kyllä vaikea sanoa, mä olen vähän yli keskimitan ja mies vähän alle. Sitten taas, mies tupakoi esiteininä (lopetti tosin jo vuosia sitten) ja epäilee sen vaikuttaneen hänen pituuskasvuunsa, suvussaan kun on muuten aika pitkää porukkaa. Meidän suvussa taas on lyhyempää jengiä, mutta minä olen muita pidempi poikkeus :grin

Me saatiin iso osa vaatteista kaveriltani, jolla on meidän poikaa puoli vuotta vanhempi pikkuinen. Hänellä on vaateavun tarpeessa oleva tuttu, joten palautan vaatteita sitä mukaa, kun niitä meillä jää pieneksi ja laitan omia, muutamia hankintojani pakettiin mukaan. Varmaan joku/joitain meidän pojalle varta vasten hankituista pienimmistä vaatteista jää meille muistoksi :)
 
Tänään 5kk neuvola. Äkkiä on kyllä aika mennyt, nyt äitin pikkuinen vauveli on jo iso mies!! :eek:

Painoa pikkumiehellä on nyt jo 7030g ja pituutta 62,5cm. Pituus valehtelee todella paljon, koska kuukausi sitten oli muka 61cm ja hyppykiikku älyttömän iso. Eilen kokeiltiin hyppykiikkua, niin hienosti sopi ja hyvin toimi! :D Ei tuo pituus ole kauhean luotettava kasvun seuraamisen kannalta.. No mutta painoa oli tullut 600 grammaa kuukaudessa.

Neuvolatäti taas kehui jänteväksi ja iloiseksi pojaksi. Kaikki taidot tietysti piti esitellä ja siinähän se aika menikin kun pidin muksun koivesta kiinni, ettei päässyt tippumaan pöydältä mihinkään. Kaikki kääntymiset, viuhtomiset ja etenemiset tuli käytyä moneen kertaan läpi ja aina jos puhuttiin neuvolatädin kanssa jostain niin virkayskää vaan kehiin ja huomio takaisin siihen, että enkös osaakkin hienosti ottaa tämän lelun täältä kaukaa ja laittaa sen ihan suoraa suuhun! :D

Taas tuli rokotteita. Viimeiset rota-rokotteet ja sitten ne kamalat piikit :sad001 Kaiken sen riehumisen jälkeen muksu oli väsynyt ja sitten kun vielä kaupan päälle piikitettiin niin ei meinannut iitku loppua millään.. Ensin oli loukkaantumisitkua ja sitten vaihtui väsymysitkuun. Onneksi seuraavat piikit tulee vasta yksivuotiaana! Yli puoli vuotta ilman piikkejä!! :):dance011
 
Apua Tumelo, 5kk neuvola! Niin ne vaan kasvaa :) Ja ihanaa, että nyt ovat rokotukset takana pitkäksi aikaa!

Meillä vasta 3kk neuvola edessä ensi viikolla, ja ne pistokset myös... :/
 
Me käväistiin tänään CMV-virustutkimuksessa, josta joskus mainitsin. Eli vastasyntyneellä pojalta on testattu sen viruksen olemassaoloa ja kun sitä ei ollut, niin hän toimii ns. terveenä verrokkilapsena tutkimuksessa. Käytännössä meille tehdään ylimääräiset lääkärintutkimukset 3kk, 1,5v ja 6v iässä.

Tänään oli ne 3kk tutkimukset, niihin kuului aivoultra, neuvolasta tutut mittailut ja käynti lastenlääkärillä. Kolmen kuukauden ikä saavutetaan vasta viikon päästä, mutta mitat olivat nyt 62,2cm ja 7080g, ei ihme, että alkoi käsivarressa tuntua kun raahasin turvakaukaloa kahden eri sairaalarakennuksen välillä! :eek: Aivoultrassa selvisi, että aivot löytyvät ja ne ovat normaalit :) Lastenlääkäri taas teki (ainakin meidän) neuvolaan verrattuna vähän perusteellisemman tutkimuksen, ja testasi erilaisia kehitysvaiheeseen liittyviä juttuja, suhtautumista esineisiin, ääniin jne. Poika parka oli nälissään ja olisi lähinnä halunnut laittaa kaiken suuhunsa :p Välillä myös kasvot ympärillä kiinnostivat paljon enemmän kuin ne esineet, mitä tarjottiin. Mutta kaipa tuo ihan normaali on, ainakin lääkärin mukaan kaikki oli hienosti :)

Muutaman viikon päästä käydään vielä silmä- ja korvalääkärillä, eli siellä kai katsotaan näöt ja kuulot tarkemmin.
 
Ja täytyypä vielä sanoa, että sai taas kerran kokea itsensä todella onnelliseksi, kun oma lapsi on terve. Sairaalareissulla tuli vastaan myös lapsia, jotka olivat vakavasti sairaita ja tulossa ties mihin tutkimuksiin, kyyneleet olivat taas tällä äidillä aika herkässä.
 
Käytiin tänään 4kk neuvolassa, "pikku"mies 8620g & 64,6cm... :smiley-angelic006 Lääkäri katteli jalkoja pitkään, on kuulemma yliliikkuvat nivelet muttei ollut huolissaan kun lonkista ei väljyyttä löytynyt. Perinyt vaan luultavasti äitiltänsä, mulla nimittäin pyörii kädet ja aikanaan selkäkin miten päin sattuu :D Sanoi että 6kk ylimääräinen lääkärineuvola niin tarkistaa tilanteen siellä. Kuulemma niin ponteva poika että varmasti liikkuu ennen sitä :"D Ja kehujakin saatiin, komensi jatkamaan samaan malliin mitä ikinä nyt sitten ollaankaan tehty, tosi hyvin ja tasasesti kehittynyt jäpikkä! :love017
Ainoa mistä minä poden huonoa omatuntoa on tuo teidän mainitsema vierastaminen, sitä ei meillä nimittäin pahemmin harrasteta... :oops:
 
Kyumin, ei meilläkään varsinaisesti vielä vierasteta. Jostain ollaan oltu lukevinamme, että sitä ilmenisi joskus puolivuotiaana.
 
Jee, sentään yks meidän lisäksi! :D No hyvä niin ei tartte olla kuitenkaan huolissaan että on jotain tehnyt väärin... :D
 
Juu, ei täälläkään vierasteta. Olen taas ajatellut että hyvä kun poika on koko ajan päässyt käymään erilaisissa paikoissa ja nähnyt lähipiirin ihmisiä tiuhaan, ehkä nämä on auttaneet asiassa.... Tai sitten näillä ei ole mitään tekemistä keskenään vaan vauva yksinkertaisesti joko vierastaa tai sit ei :) Joku tiesi kertoa että vierastamiskaudet menisi 3 kk sykleissä eli 3, 6, 9 kk iässä jne. Saas nähdä!
 
Meillä vierastetaan eninten niitä hössöttäjiä jotka nappaavat vauvan syliinsä heti ja koko ajan pussaavat naamaa, ja kovaan ääneen hössöttää, eivätkä odota että poika vähän tottuu (lue: miehen perhe). Mun työkaveri malttoivat odotella että poika rauhassa heräsi ja tuijotteli heitä mun sylistä. Kun eka hymy tuli niin sen jälkeen naureskeli myös muiden sylissä. Eli vierastaminen voi meidän tapauksessa johtua myös ihan pelästymisestä :sad001
 
4 kk neuvola kuulumisia, pituutta 65cm ja painoa 6,7 kg. Paino hiukan laahaa perässä, joten tuli oikein lääkärin määräys alottaa soseet ja vellit. :)

Meillä on vierastanu kuukauden verran. Hän on hyvin epäileväinen jätkä. :D
 
Meilläkin vihdoin pelätty 3kk (rokotus)neuvola käytynä, painoa tänään 7380g ja pituutta 64,8cm. Mitään tarkkaa tiedettä tuo pituusmittaus ei selvästi ole, viikko sitten cmv-tutkimuksissa mitta oli 62,2 cm eli tuskin on ihan kahta ja puolta senttiä viikossa venähtänyt :p No, hienosti poika kasvaa, olivat mitat vähän killissä tänään, viikko sitten tai molemmilla kerroilla :)

Terkkari kommentoi pojan selän olevan aavistuksen jäykkä ja neuvoi pitämään häntä vatsallaolon vastapainoksi asennoissa, joissa selkä olisi myös pyöreänä. Muutoin oli kaikki hyvin.

Mies oli sylittelijänä rokotuksia annettaessa, poika reppana rupesi parkumaan kun joutui paikoillaan pidetyksi, mutta itse pistos ei vaikuttanut itkun laatuun millään tavoin, eli se taisi mennä sitten vähän huomaamatta kun toinen oli keskittynyt harmistumaan paikallaolosta :rolleyes: Parempi varmaan niin, säästyin itse itkemiseltä kun pistos ei erikseen itkettänyt :) Nyt odotellaan oireita, ajattelin antaa ennaltaehkäisevän särkylääkkeen kun poika vaan herää unilta, hän ehti reissun päätteeksi nukahtaa turvakaukaloon kotimatkalla.
 
Meillä eilen 4 kk neuvola, mittaa oli 64 cm ja painoa 7450 g. Kaikki oli kunnossa ja vauva pisti parastaan, hymyili ja jutteli lääkärillekin vaikka kuinka. :)

Matkalle lähtijöille vinkiksi meidän neuvolatäti oli sitä mieltä, että MPR-rokote kannattaa laittaa ennen reissua, kun mennään lentokoneeseen. Sen voi laittaa aikaisintaan 6 kk, me saadaan se silloin, ja 2 vko pitää keretä vaikuttaa. Sitten 1- vuotisneuvolassa tulee yksi rokote vähemmän.
 
3kk rokotukset annettiin eilen aamulla, ja toistaiseksi ollaan taidettu olla onnekkaita oireilun suhteen. Eilen tuntui, että poika oli vähän normaalia vaisumpi päivällä ja nukkui suht paljon, ja illalla hänellä oli hieman lämpöä. Annoin "ennaltaehkäisevän" annoksen parasetamolia suun kautta pari tuntia neuvolan jälkeen ja iltaa vasten toisen, ja yöunet menivät ihan normaalisti. Tänään päikkärit ovat maistuneet mutta hereillä ollessaan poika on ollut ihan normaali, virkeä itsensä, nyt iltapäivästä tuntui ihan himpun verran lämpimältä mutta en ole vielä ruvennut lääkitsemään, katsotaan, jos yöksi tuntuu tarpeelliselta.

Vaikea kyllä sanoa, mikä kaikki on seurausta rokotteista ja mikä jostain muusta, mulla ja pojalla on molemmilla ollut lievää flunssaa muutaman päivän (neuvolassa oltiin sitä mieltä, että ei haittaa rokotuksen antamista, jos kuumetta ei ole ollut) ja poika joutui heräämään neuvolaan normaalia aiemmin eilen, niin ei ihme, että väsytti.
 
Tänään 4kk neuvola. 67cm ja 6970g. Laihanpuoleinen, mutta ei kuulemma tarvi huolestua. Lisää soseita saa antaa jos uppoaa, ja nehän uppoaa :p Lääkärintarkastuksessakin kaikki ok..minkä nyt sai tutkittua siis, poika nimittäin huusi pää punaisena koko lääkäriajan :grin
 
Takaisin
Top