Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli tänään 3 kk neuvola. 59,9 cm ja 5655 g. Painoa tullut kuudessa viikossa 1,2 kiloa ja pituutta melkein 5 senttiä! :) Meillä oli vaihtunut neuvolantäti ja ilmeisesti seuraavalla kerralla on taas uusi täti, olipa suorastaan vähän outo kertoa kuulumisia ihan vieraalle ihmiselle joka ei tiedä meistä mitään. Saatiin rokotukset ja siinä kävi just niinkuin arvasin, tyttö parahti itkemään ja minä perässä.. :oops: On kuulemma melko tavallista. Nyt sitten jännätään mitenhän tuo neiti reagoi ja miten menee äitin ensi yö..
Kysyin josko saisi alkaa antamaan velliä ja kuulemma pitäisi odotella vielä kuukausi kun on kuulemma vielä vauvan elimistölle liian aikaista.
 
Meillä oli eilen neuvola. Poika nyt 59 pitkä ja painaa 5600. Rokotukset annettiin ja hyvin meni. Tietty itku tuli vaaville, mutta tää mutsi pysyi yllätykseksi tiukkana ja selitti poitsulle, että omaksi parhaaksi ne rokotukset annetaan. Ei mitään oireita eilen. Ehkä ikuisuutta ollut tänään vähän enemmän. On ollut muutenkin joten niin raasu ja läheisyydenkipeä tänään :sad001
 
3 kk neuvola, pituus 60,5, paino 6,64 kg. Rokotteet oli kamalat, vauva itki ja äiti itki.. Helistin, syli ja maitoryyppy auttoivat. :) Äiti toipuu vieläkin. Panadol pullo valmiina...
 
3kk neuvola tänään, paino 5 280 ja pituus 58cm. Vähän huolestuttaa toi painon minimaalinen nousu, 6vkoa sitten painoi 4920g (syntymäpaino 3935 ja pituus51)- olisko tässäkin vähän viitettä sille ettei tissimaito ihan pelkästään riitä? neuvolantädin mielestä kuitenkin vauva oli niin hyväntuulinen ja hyvinvoivan oloinen ettei tarvi huolestua, eikä toi nyt ole nälkäänsä oikeasti valittanut. Näköjään se vaan syö vähän...Puhuttiin imetyksestä ja neuvoksi sain rentoutumisen ja päivisin lepäämisen että maidontuotanto lähtis nousuun. Kuulemma saan antaa korviketta vaan illalla imetyksen jälkeen, muutoin pitäis sitkeästi yrittää imettää. Ja uus kontrolli kahden viikon kuluttua, jos ei paino nouse niin muutetaan toimintasuunnitelmaa. Perjantaiksi on siis aika imetysneuvolaan ja toivon että siellä käynti auttais tähän imetysongelmaan.Itse jotenkin järkeilen että joko a)vauvalla on huono ote (kukaan ei ole ikinä tarkistanut), b)se syö niin vähän että tarjonta on minimissään tai c)olen ollut takakireä ja touhunnut ihan liikaa ja se on vaikuttanut maidontuloon. Onko kukaan muuten kokeillut rintakumia, ja jos, niin millaisin tuloksin? Ajattelin että sekin voisi auttaa, vauva ei aina kertakaikkiaan tahdo tissiä aina suuhunsa, vaan jos sitä vaikka väsyttää niin alkaa karjua ja rauhoittuu tutilla. Tai heittää päätään taaksepäin eikä vaan halua ottaa sitä suuhunsa.Annettiinkohan me kuitenkin sille tutti liian aikaisin?Tänään saatiin myös 3kk rokotukset+rotan toinen annos ja vauva oli kotona päikkäreiltä herätessään superkiukkuinen. En sitten alkanut tappelemaan tissin kanssa (tai aloin mutta siitä se vaan hermostui lisää) ja annoin pullomaitoa kahdesti...ja särkylääkettä annettiin, sen verran hysteerisesti tuo on parkunut nyt päivän mittaan, mutta se onneksi auttoi samantien. Saa nähdä onko edessä night from hell:eek:
 
Meillä oli aluksi rintakumi, sairaalassa antoivat kun vauva ei meinannut saada otetta ollenkaan. Meillä se toimi tosi hyvin, käytin sitä varmaan ekan kuukauden kunnes nännit "muotoutuivat" ja pikkuhiljaa jätettiin sitten pois. Välillä käytettiin kun just imuote oli huono ja nännit kipeyty, niin käytin pari päivää niitä ja sieltä se ote löytyi. :) Onhan se vähän vaivalloisempaa kun niitä pitää pestä ja asetella, mutta ilman kumia ois mulla tainnut epäonnistua koko imetys. Suosittelen!
 
Sama täällä, me totuttiin niin siihen rintakumiin että käytettiin koko sen ajan kun imetin (tänään lopetettiin). Mulla on kuulemma niin matalat nännit (kaikkea sitä kirjoittaakin tänne yleiselle palstalle :grin) ettei imetys olisi muuten onnistunut. Pari kertaa otin kumin pois kesken imetyksen, kyllä tuo otteen sai ja jatkoi syömistä, mutta ilme oli aika :eek:
 
Onko väliä mitä tissiä tarjoat, vai kieltäytyykö molemmista? Meillä esim. ei suostu ottamaan koskaan siitä rinnasta mistä edellisellä syötöllä on viimeiseksi syönyt. Silloin nousee hirvee raivo jos yritän väärää tarjota. Eikä hän koskaan kerkeä edes koskea kyseistä tissiä vaan ihan asettelu kyseiselle tissille riittää huomaamaan "virheen". :)
 
Meillä kelpaa kumpi tahansa tissi huolimatta siitä, kummasta on viimeksi syönyt. Mutta pojalla on kyllä "suosikkitissi", joskin se on kertaalleen vaihtunut tässä matkan varrella :D
 
Meillä poika ei syönyt kun vain oikea kylki minuunpäin, eli pääsääntöisesti vasemmasta tissistä. Oikeasta tissistä syödessä jouduin asettelemaan pojan "kainaloon", jotta voi syödä "oikeinpäin"..
 
3kk neuvolakäynti takana. Poika 63 cm pitkä ja painoa 6890 g. On se vaan jo iso poika :grin
Terveydenhoitaja kehui kovasti pojan motorisia taitoja. Rokotukset meni todella hienosti, pikkumies itki tasan pistoksien verran ja pienen hetken sylissä. On vaan niin reipas. Nyt odotellan tuleeko oireita. Vatsa ainakin toimii jo nyt vähän liiankin hyvin.
 
Poika täyttää tänään 3kk ja koska meillä ei täällä ole 3kk neuvolaa niin mittasin pojan itse. Painoksi sain 6,5kg ja mitaksi 63cm. Ei ihme että 56cm bodyt näyttää lähinnä makkarankuorilta (äidin lempparibodyjä käytettiin niin kauan kun ton sain niihin ahdettua :smiley-ashamed008) ja nyt otettiin just käyttöön 68cm... Hurjaa vauhtia tuo kasvaa, vieläkin tuntuu pahalta pakata pois pienempiä vaatteita. Onneksi poika saa uuden serkun parin viikon päästä niin voi hyvin mielin lahjoittaa vaatteet eteenpäin :)
 
Ma en ole vielakaan luopunut yhdesta 56 koon pyjamasta vaikka hihat ovat lyhyet ja lahkeet nousee pojan potkiessa puoleen valiin saariluuta. Muutoin pyjama ei ahdista ja tuon pyjaman kanssa ma vedan sille villasukat polviin asti niin ei jalkoja palele... Ihan kuin meilla muka olisi puutetta sopivista vaatteista. :grin Se on vain niin suloinen se pyjama... :)
 
Mitäs mammat meinaatte tehdä pieneksi jääneille kuteille? Myydä, säästää, antaa pois? Mä kelasin lähettää osan vaatteista ja vauvan tarvikkeista johki hyväntekeväisyyteen. Onko kellekään tuttu tämä järjestö?? http://www.hylatytlapset.fi/?cat=44
 
Tuli ihan kauhee ahdistus kun luin tarkemmin tuon edellisen postaukseni linkin sisältöä :sad001 Ei herkkiksille siis!
 
60 cm ja 6,9 kg tuomisina neuvolasta. Puklailu ei ole vaikuttanut kasvuun ja rintaruokinta näyttää riittävän oikein hyvin. :)

Rokotteet meni ihan ok, mua ei hirvittänyt, meillä on totuttu huutoon. Ja äkkiä poju toipui tuosta pistojärkytyksestä. Illalla oli sitten sellaista oudompaa itkuaisuutta, mikä ei sylillä, rinnalla ja kanniskelulla lähtenyt, joten huikka särkylääkettä oli paikallaan. Taisi vähän olla lämpöäkin. Ainakin pojan käytös normalisoitui nopsaan. Yöunille käytiin normi aikataulun mukaan ja yö sujui ihan tavalliseen tapaan.

Meillä menee siis hyvin vielä 60 ja 62 cm vaatteet. Pienempiä vaatteita on tullut siirrettyä sivuun, joten kohta pitää ottaa 68 jo käyttöön. Kyllähän tuo pesukone pyörii pari kertaa viikossa, mutta bodyista voi tulla kohta pulaa, pöksyjä riittää.

Toistaiseksi vaatteet säästetään jonkin aikaa... Sitten kun kuteet on turhia, niin annan pois tai pistän pilkkahintaan myyntiin yhtenä pakettina. Itse olen ostanut vaatteita käytettynä, joten voi olla, että niistä ei kyllä enää edes myyntiin ole.
 
^Olen jo joskus aikaisemmin, mutta siina oli joku juttu, jota ma en tajunnut. Olisiko ollut se sd-pituus...
Meilla taalla ei ole terveyskeskuksessa piirretty vauvalle minkaanlaista kasvukayraa. :sad001
 
Jasmin, ei ole kokemusta ko. jarjestosta, mutta luin sen sivuja pikkasen ja ihan tosi hyvaan tarkoitukseen ne kaytetyt vaatteet menisivat! Ehdottomasti kannattaa laittaa jotain myos hyvantekevaisyyteen! :)
 
Ma nyt en missaan kirkossa kay, mutta joskus kaksi vuotta sitten olen kaverin seurana kaynyt kuuntelemassa englantilaisen st. patrick-kirkon joulukuoroa. Olen lukenut lehdesta, etta he siella keraavat lasten vaatteita ja vievat niita orpokotiin Marokkoon. Tuo olisi ihan hyva vaihtoehto. Pitaisi joku kerta pakata yks pahvilaatikollinen noita vaatteita ja laittaa mies sinne viemaan se laatikko. Tietty osa pidetaan itsella, mutta karu fakta on, etta meilla on ihan liikaa pikkuvauvan vaatteita!
 
Sophie, mä olen välillä käynyt katselemassa noita kasvukäyriä. Mennään nyt vähän alle tuon keskikäyrän. Ottanut kyllä hyvin kiinni sekä pituutta, että painoa, kun alkuun mentiin siinä ihan alakäyrillä. Olisko poika nyt arviolta jotain 61 cm/6300g ja ikää nyt 3,5kk.
 
Takaisin
Top