Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä 8 kk ensi kuussa. Me ei muuten saatu ollenkaan lääkäriaika, vaikka sellainen kuuluisi olla, mutta kuulemma niitä ei yksinkertaisesti ole. Miten Murmeliinille kävi?
 
Ei saatu mekään, ts terkka kysyi, että onko jotain erityistä miks tarviis ku ajat on niin kortilla ja mä meinasin, et ei. Sovittiin, että varaan sit tavan lekurille ajan jos tulee jotain. Juhannusvkolla seuraava neuvola.
 
Tänään käytiin 7kk neuvolassa. Me ollaan oltu huolissaan kun tuo ei meinaa syödä enää ja liikkuu niin paljon, ja vielä näyttääkin rimpulalta. Mies just kertoi meidän huolenaiheesta lääkärille kun me hoitajan kanssa punnittiin poika. 9440g. Lääkäriä hymyilytti että vai ei poika syö :laughing021

Lääkäri oli sitä mieltä että pojalle täytyy vieläkin antaa maitoa väh kerran yössä jos hän herää o_O Sitten kun nukkuu koko yön heräämättä niin voi lopettaa yösyötöt. Niinkö. Mies vähän kinas vastaan kun sanoin että me jatketaan unikoulua, mutta sanoi sitten että teet kuten parhaaksi näet vaikka onkin lääkärin suosituksia vastaan.

Sanoi myös ettei kananmunaa saa antaa alle 9kk, ja silloinkin vain valkuaista :eek:
 
Täällä ainakin neuvola suosittelee aloittamaan vaihdellen liha, kala ja kananmuna 6kk alkaen, ja tarvittaessa jo 5kk ikäiselle. Niin ne vaan ohjeistukset vaihtelee.
 
Meillekin mainostettiin kananmunaa ja kalaa kk sitten, kumpaakaan en oo kyä viä antanu.. :| Mut tuli tuosta mieleen, että koitin kaupoista kattella jotain kalasisältöisiä vauvanruokia, että ees tyttö sais sitä kalaa, vaik me ei pahemmin tykätä syyä, ni yks +8 kk:lle oli, mis oli tonnikalaa ja sit toinen 1-3 v:lle mis oli lohta, mut siinä oli kermaakin ni en hankkinu. Häh? Jos pitäis syöttää monipuolisesti, niin ei ainakaan valmisruokateollisuuden avulla!!!! :O
 
Mä paistoin uunissa lohifileen ja siitä pakastin palasia pojalle, jota oon sitten sotkenut kasvissoseiden sekaan. Jos siis Murmeliini haluaa antaa kalaa pikkuiselle, niin toi on kätevä tapa :)
 
Joo, on ollu mielessä, mut teen kalaa ihan überharvoin, ni aattelin, et josko ois ostanu sit valmisruuissa sitä jossen saa aikaseks..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillekin mainostettiin kananmunaa ja kalaa kk sitten, kumpaakaan en oo kyä viä antanu.. :| Mut tuli tuosta mieleen, että koitin kaupoista kattella jotain kalasisältöisiä vauvanruokia, että ees tyttö sais sitä kalaa, vaik me ei pahemmin tykätä syyä, ni yks +8 kk:lle oli, mis oli tonnikalaa ja sit toinen 1-3 v:lle mis oli lohta, mut siinä oli kermaakin ni en hankkinu. Häh? Jos pitäis syöttää monipuolisesti, niin ei ainakaan valmisruokateollisuuden avulla!!!! :O

Bonalla on semmonen kuin Pikkukalastajan herkku (5 kk) missä on perunaa, porkkanaa ja lohta. Ostin semmoisen kerran mutta ei olla vielä maisteltu. Löytyi ihan S-marketista, tosin meillä tuon S-marketin valikoima on aika laaja eli ei välttämättä löydy pienimmistä putiikeista.
 
Kyllä jotenkin luulisi pienempienkin kauppojen pitävän valikoimissaan myös niitä kalaruokia, kun aikuisillekin kalaa niin paljon suositellaan syötäväksi.
Minä tehtailin neidille joku aika sitten seitisosetta pakkaseen ja tänään ensimmäisen kerran ikinä neiti söi melkein kaiken herkullisesta annoksestaan, jossa oli seitä sekoitettuna peruna-palsternakkasoseeseen. :) Kyllä se keitetty seiti vaan pahalle haisee, vaikka itse kyllä ihan mielelläni syön seitiäkin. Seuraavan kerran ruokatehdasta pyörittäessä voisikin laittaa lohta, ja tässä kesän mittaan tarjota neidille vaikka ahventa. Kalan saa ainakin haarukalla tilsittyä hienoksi ja samalla pystyy katsomaan ettei varmasti jää ruotoja.
 
Me ollaan tehty lohta samaan tapaan kuin Sophie, se on oikeasti helppoa! Ja kala uppoaa pojalle lihaa paremmin, pehmeä koostumus taitaa olla mieleen :)
 
Muksulla on lisäksi 6kk eteenpäin lohi-kasvisvuoka. Kyllä tämä einesmutsi tietää! :) Meidän uunilohta oon antanut pojalle myös vähän, kun sitä yks päivä tein. Maistui sekin. Pitäis muistaa tarjota sitä kananmunaa, mutta on näköjään ihan mahotonta mulle...
 
Minä maistatin kahtena päivänä peräkkäin kananmunaa, mutta näytti olevan maailman epäilyttävintä apetta. Valkuaista ei hirveän hienoksi saanut ja olihan se taas vähän eri tuntuista syötävää kuin mitä neiti on syönyt. Täytyy joku kerta yrittää uudelleen, eiköhän sekin pikkuhiljaa alkaisi mennä. Mahtaa olla jännää tuo elämä noilla pienillä, "mitähän äiti tällä kertaa yrittää mulle syöttää?" :) Tai ehkä lähinnä WÄÄÄääää-äää... (=en syö!!)
 
Ma en ole taalta loytanyt lohta lastenruuista lainkaan. Kaikki mun bongaamat kalaruuat on joko turskaa tai merianturaa ja kolmannen nimea en tajua, mutta kuitenkin kaikki ovat valkoisista kaloista valmistettuja. Just lohta tai muuta punaista kalaa ei ole sosepurkeissa. Lisaksi kaikissa kalapurkeissa tuntuu olevan suosituksena se +8kk.
Meidan poika on kylla syonyt saannollisesti viikottain kalaa about jo viimeisimman kuukauden.
 
Ma en usko, etta meilla poika edes tajuaa syovansa kananmunaa, kun hienonnan sen kasvis/naudanlihasoseen joukkoon. Tosi pieninina hyppysina se kananmuna vaan katoaa sinne soseeseen ja siita pieneen suuhun. :)
 
Mullekin toi kala on ongelma, koska itselleni tulee raa'an kalan hajusta tosi paha olo, enkä siksi voi sitä valmistaa. Ne kaksi tai kolme kertaa, kun olen antanut valmissosetta, olenkin antanut just sitä pikkukalastajan herkkua, jolle neiti on sitten irvistellyt. Imartelen itseäni ajattelemalla, että hän ei tykkää kuin äidin ruuista, mutta iso mahdollisuus on, ettei neiti vaan tykkää kalasta, kun me ei miehen kanssa kumpikaan tykätä siitä. Poden vähän huonoa omaatuntoa, ettei tuo opi syömään kalaa, kun en tee sitä koskaan, mutta sitten ajattelin, että täytyyhän jotain oppia päiväkodissa ja koulussakin. :wink Ja anoppi pelasti, ja keitti neidille muikkuja, jotka mun tosin pitäisi hakea hänen pakkasestaan. :)

Kananmunaa olen antanut niin, että raastan sen sillä raastinraudan hienommalta osalla, hyvin on uponnut.
 
Ai niin Murmeliini, mä ostin sitä pikkukalastajan herkkua keskustan sittarista neuvolareissulla. :)
 
Aika janna, etta teilla on edelleenkin neuvolakaynteja eli 7kk, 8kk jne. Meilla oli tuossa taannoin se 6kk neuvola ja seuraava kontrollikaynti on vasta 12kk! Toisaalta se ei haittaa lainkaan. Poika on terve ja kaikki etenee ihan ok. :)
Viralliset mittaukset ja punnitukset olisi kivoja, mutta voidaan me ainakin punnita kotona helposti. Poika istuu jo ihan itsekseen puntarin paalla. :)
 
Meillä jäi 6kk neuvola välistä, 7kk neuvolassa käytiin ja seuraavaksi 8kk lääkärineuvola, sen jälkeen vasta 1-vuotisneuvola.
 
Takaisin
Top