Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jumbossa on kyllä tosi siisti lastenhoitohuone :) myyrmannissa taas oli kerran verta ja neuloja (!!!) pitkin poikin, eipä tullut siellä käytyä, enkä ikinä sinne kyllä enää menekään :S

Hinnoista mulla ei oo käsitystä, 2010 oli liberokassissa mukana paketti ja toisen paketin sain kaverilta. Halvaksi on tullu :D

Mä oon kans sen verta pöpökammoksuja, että tosiaan suuresti ällöttää nuo yleiset vauvanhoitofasiliteetit ja mieluusti vaihtasin vaipan jossain ihan muualla. Meillä vaan tulee sellaset niskap*skat lähes joka syötöllä ja pissat takuuvarmasti alustalle, että esim vaunuissa vaihtaminen ei onnistuis millään. Valmiiks jänskättää jo lentokoneessa operaatio niskap*ska :eek: Pitää vissiin ruveta jo etukäteen reenaamaan 20 x 20 cm alustalla ja vauvaan nähden sivusuunnasta vaipanvaihtoa. Onneks mies lupasi hoitaa matkustamisen ajan mahd monet vaipanvaihdot.

^ Niskapaskat missään muualla kuin kotona on mun pahin painajainen, en tiedä miten edes selviäisin siitä saati samasta hommasta lentokoneessa. Pitääkin varmaan ruveta harjoittelemaan. o_O En tiedä onko noihin mitään ehkäisykeinoja, mutta mä olen huomannut että pampersin vaipoilla ne tuntuu tulevan meidän pojalle paljon herkemmin kuin esim. liberolla.

Meillä oli tähän mennessä kaikista pahin itkukohtaus tänään. En tiedä mistä johtui, mutta vauva parkui hyvin voimakasta kipuitkua taukoamatta (paria rauhoittumisjaksoa lukuunottomatta) noin kolmen tunnin ajan. Kai tämä oli aika tyypillinen koliikkikohtaus. Aluksi tulkitsin itkun yliväsymykseksi ja rauhoittelin vauvaa noin tunnin ja sain lopulta nukahtamaan, mutta kymmenen minuutin kuluttua itku alkoikin uudestaan ihan yhtä pahana. Mikään tavallinen keino ei auttanut, ja lopulta tajusin kokeilla vatsan hierontaa, joka toimi ja vauva nukahti uudestaan. Noin puolen tunnin kuluttua heräsi kuitenkin taas itkemään todella hätääntyneesti, ja tätä jatkui kaikista vanhempien yrityksistä huolimatta, kunnes lopulta nukahti noin tunnin päästä isän kanniskellessa. Ja tähän asti siis tuli ihan taukoamatonta itkua niin lujaa ja nopeasti kuin keuhkoista lähti, vaikka ääni oli jo ihan käheänä lopussa.

Oli ihan kamalaa, kun vauva itki hätääntyneenä ja vanhempana ei pystynyt tekemään mitään auttaakseen. Meillä oli miehen vanhemmat kylässä, ja yritin olla senkin takia tyynenä, mutta lopulta oli itsekin pakko itkeä kun vauvalla oli vain niin sydäntä raastavan huono olo. Koitettiin jopa panadol-suppoa (vaikka en ikinä ajatellut niitä käyttää sen jälkeen, kun sain selville mitä ne oikeasti oli). Tuli sellainen fiilis, että jotain vakavaa täytyy olla vialla, kävin kaikki vaihtoehdot läpi mielessäni jos se voisi olla mitään, minkä vuoksi pitäisi heti lähteä päivystykseen, mutta ei siis mitään ns. hälyttäviä merkkejä ollut muita kuin tuo itku.

Nyt vauva nukkuu ja vaikuttaa olevan ok, mutta itse olen vieläkin aika järkyttynyt. Jos tällaista on koliikkivauvan lapsilla joka ilta, en tiedä miten ne oikein selviää. Täytyy vain toivoa, että tää oli ainut kerta.

Meillä oli pikkumies flunssassa loppuviikosta lähtien. Tai oikeastaan itseäni lukuunottamatta koko perhe oli kovassa flunssassa. Pikkumies oli kaikkein eniten kipeä. :sad001 Olen ihan loppu, koska öisin ei nukuttu, hyvä jos 1.5 tuntia sain unta per yö. Eikä päivälläkään nukuttu, koska vauva nukkui ainoastaan pikkupätkissä. Öisin paras tai oikeastaan ainoa kelpaava paikka oli äidin syli, joten kannoin poikaa ympäri kämppää läpi yön. Heti alkoi itku jos yritin laskea viereeni, tai edes istua sänkyyn. Oli kuumetta ja tosi sitkeää räkää. Yöh. Nyt aletaan olla voiton puolella, vaikka nenä vuotaa edelleen.

Meilläkin käytetään kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustoja moneen kertaan. Meillä tulee helposti kakat vaipasta yli tällä hetkellä, joten oisko meillä nyt kolmas paketti menossa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että mitä vanhemmaksi vauva tulee, sitä harvemmin noita kuluu, joten noilla mennään.

Ens viikolla tulee tytöllä 4kk täyteen, mutta aloitettiin jo perjantaina sosehommat. Bataattia ollaan nyt siis muutamana päivänä maisteltua. :) ihan hyvin toistaiseksi sujuu, vaikka tietysti ihmeissään oli että mitä mä sen suuhun oikein tungen :D

Annisla, meilläkin oli se kerta, kun tyttö sai isänsä kanssa sen kamalan itkukohtauksen yhtäkkiä iltatoimien aikana, mikä sitten vaikutti muhun niin paljon etten osannut (enkä oikein vieläkään) antaa tytön olla isänsä seurassa keskenään. Ei me koskaan saatu selville, mikä tytölle tuli, mutta itselleni tuli ihan kamala olo ja tietty miehellekin..

Eilen menin suihkuun ja mies hoiti sen ajan tyttöä. Kauhea itku alkoi sitten melkein saman tien ja itse jouduin taistella etten ryntäisi katsomaan, että mitä tapahtuu.
Kun olin suihkusta tulossa pois niin olikin ihan hiljaista ja omassa päässä heti kauheat skenaariot, että jotain on sattunut. Mutta mies sitten olikin syöttämässä tyttöä ja kertoi, että tyttö oli vain suuttunut pullolle ja luuli huutamalla maidon tulevan suuhun kunnes tajusi alkaa imemään.. :)

Vauvojen tunteiden vaihtelu on kyllä aikamoista, kun hymy saattaa sekunnissa muuttuakin itkuksi ettei siitä ota oikein selvää, mikä on sen aiheuttanut.

Meillä tyttö ei kyllä pysy yölläkään enää paikoillaan, kun viime yönä löytyi sängystään ihan eri paikasta kuin mihin oli nukahtanut :grin
Huomasin viikonloppuna, että tyttöä on alkanut kiinnostamaan TV sekä oma siskonsa. Leikkimatolla maatessaan ei katsellutkaan leluja vaan My little ponya siskonsa kanssa :)
Siskoonsa yrittää ottaa välillä kontaktia, kun sisko leikkii vieressä lattialla ja kuulee hänen äänensä. Pikkuinen katselee äänen suuntaan ja ääntelee :Heartpink
Mietin, että onkohan tyttö alkanut huomaamaan ettei sisko olekaan ihan samanlainen kuin äiti ja isä :)

Tänä aamuna päätin laittaa tytön mahalleen, hyvin nojasi kyynärvarsiin ja tällä kertaa kitinän sijasta hymyili innoissaan:)

Mekin alotettiin lauantaina varovasti maistelemaan pottua. Korviketta kun meni pikkasta vaille 2 litraa päivässä :/ Mulle ei kyllä lainkaan sovi, että mun vauvani on muka jo niin iso että kiinteitä! ei ei ei. No, eihän se 2 vauvalusikan kärjellistä vielä mitään syömistä ole, mutta kummiski. Lauantaina tyttö sitten huusikin melkein koko illan, oltiin vielä isopapapan 80 v. päivillä :/ Huuto ei kyllä tainnut potusta johtua, vaan uudesta ja vieraasta tilanteesta. Kaikki kun tietenkin halusi pikkuista sylitellä. Kotiin kun päästiin, niin rauhottui samantien ja nukahti pullolle syliin. Eilen ei potusta tullut mitään oireita, niin siitäkin päättelisin ettei lauantain huudot siitä johtuneet.
Eilen nostin oman maan porkkanat ja tein niistä likalle sosetta. Omat kesäkurpitsatkin odottaa keittoa :)

En enää muista kirjoitinko jo tänne, mutta meillä tosiaan imetys sitten loppui kokonaan :( Koville ottaa, kun siitä kuuden kuukauden täysimetyksestä haaveilin. Mutta onneksi rakas Anni kasvaa hyvin, jopa paremmin korvikkeella kuin tissimaidolla. Pläskiä on kertynyt hyvin, ja Anni alkaa olla sellainen ihana pullukka jollainen (musta) vauvan kuuluukin olla :smiley-angelic003

meil on niskapaskat tullu vissiin 4 kertaa ja mä laitan vaipan sen verta tiukalle et ei pahemmin karkaa ja meil taitaa tuo pojan pystyasento olla se mikä eniten vaikuttaa, meinaan kaikki niskapaskat on tullu ku jätkä on ollu selällään, jos on sitteris tai missä tahansa muualla hiukan koholla niin ei falskaa :) Meil pikku ukko on useimmiten pystyssä koska pitkällään oksentaa tosi paljon.

Ei varmaan pitäis sanoo mitään, mutta meillä ei oo vielä tullut niskapaskaa. :eek: On kyllä housunlahjepaska, alaselkäpaska ja mahapaska, mutta niskaan saakka ei olla päästy. Kerran poika onnistui myös pissimään omalle naamalleen. :grin
Ei mulla muuta tällä erää.

Ai niin, meillä on alettu heräillä öisin... En tiiä onko pelkkää nälkää vai herättääkö vatsanväänteet. Ei se muuten haittaa, jos ruokailun jälkeen jatketaan unta vielä pari tuntia, mutta tänään herätys 3.30 ja seuraavan kerran poika unille 11.30... Ja tämä ihanuus TIETYSTI miehen työpäivänä... Ja iltanukutuksetkin on nyt olleet tosi pitkiä, yli 2 h tissi suussa ja mulla nännit huutaa hoosiannaa. Täytyy varmaan kaivaa rintakumi taas esiin. Pulloakin vois kokeilla, mutta poika on pulautellut niin paljon iltaisin, etten usko kyseessä olevan rintamaidon vähyydenkään. Äh!

No niin, nyt mulla ei muuta. :rolleyes:

Zeni, itsekin vieläkin välillä harmittelen ettei imetys jatkunut pidempää, vaikka aluksi toiveena olikin että edes sen pari kuukautta, mutta sitten kun pari kuukautta tuli täyteen niin olisinkin halunnut jatkaa, mutta ei sitten kroppa taas kestänyt.. :\
Tyttö onneksi on paljon tyytyväisempi ollut sen jälkeen, kun kokonaan korvikkeisiin siirryttiin ja muutenkin voi hyvin :)

Selkäpaskat ja mahapaskat koettu :rolleyes:

Meillä tyttö viime viikolla pulautteli todella paljon. Eilen vaihdoin vaatteet 5 kertaa.. En tiedä voiko se rotarokoite vieläkin mukamas vaikuttaa...:think005

Oon tänään vaan niin onnellinen kun viimein saatiin aikaiseksi ostettua matkarattaat, Britaxin B-Agile, jospa shoppailut ym. asioinnit jatkossa helpottuu kun saa vauvaa kärräiltyä näppärämmin. Tähän asti pitänyt raahata kaukaloa tai sitten sylissä tai ostoskärryissä. Meidän yhdistelmät on ihanteelliset ulkoiluun mutta muuten isot ja raskaat.

Meillä alkoi kans reilu 2 viikkoa rotan jälkeen kauheat pulauttelut, vaatteita vaihetaan tiuhaan tahtiin.. pieniä vatsanväänteitäkin ollut että en tiedä mistä johtuu, outoa vaan kun ei meillä ole ollut mahavaivoja kesäkuun jälkeen :) Meillä britaxit matkarattaina, aivan huiput!

Niskapaskaa ei täälläkään (vielä), mutta parit sitterikakat kylläkin - eikä mitenkään pienesti tai sievästi :D

Miten teillä muilla matkustetaan tällä hetkellä? Meillä poika kesäkuun alun tuotantoa, eli 3.5kk, mikä kai ikänsä puolesta olisi vielä jonkin aikaa vaunukoppamatkalainen, mutta alkaa olla siihen kohta liian iso... 3kk-neuvolassa pituus oli 67cm.

Vaunut on pienet city-mallit, eikä tilaa pituussuunnassa ole enää kovin montaa senttiä :confused: Nyt mietin missä vaiheessa tuon uskaltaa kipata ratasosaan. Sen saa kyllä täysin vaaka-asentoon, mutta toki istuimesta tulee pepun alle sellanen "pussi", eli selkä ei ole suorassa. Eipä se toisaalta suorassa ole kantorepussakaan, samalla tapaa jalat koukussa siinäkin. Mutta silti mietityttää. :anyone

Meille tuli tänä aamuna nyt tuon koliikki-illan jälkeen yhdet niskapaskat ja toiset selkäpaskat, ja ihan puhtaisiin vaippoihin molemmilla kerroilla ja vauva oli vielä pystyasennossa, eli ihan vain ylitsevuotava määrä oli noiden syynä. Oli kyllä tuon jälkeen tyytyväinen poika, leveä hymy levisi kasvoille heti toimituksen jälkeen. :grin Tänään ollut jo ihan normaali itsensä, eli joku kai sai mahan eilen sekaisin ja aiheutti sen itkun.

Poika on kehittynyt nyt hurjasti muutaman päivän aikana kun isovanhemmat on olleet kylässä, ja juttelee ja ottaa kontaktia tosi paljon enemmän. Mummi on siis seurustellut ja viettänyt aikaa vauvan kanssa, ja vauva on ihan rakastunut mummiinsa. :) Ja nyt on lähes koko ajan joku pitänyt vauvalle seuraa, eikä ole joutunut olemaan yksin esim. leikkimatolla kuten yleensä mun puuhatessa kotona, mikä on ollut tosi kiva. Mietin jo, että puhunko mä itse lapselle yleensä liian vähän kun se näin yhtäkkiä on kehittynyt näin paljon, mutta vauvan juttelu ja seurustelu oli muutenkin juuri lisääntynyt että varmaan vain sattui vierailu kehityksellisesti juuri oikeaan aikaan.

Mä oon kanssa miettinyt että pitäisikö ostaa matkarattaat, vaikka alun perin luulin pärjääväni meidän yhdistelmävaunuilla. Lähinnä mietin matkustuksen kannalta, kun joulukuussa olisi tarkoitus lentää vauvan kanssa, ja noi yhdistelmät olisi kohtalaisen raskaat viedä mukana, varsinkin jos turvakaukalokin pitää ottaa mukaan. Muuten en edes ollut noita ajtellut, mutta nyt kun miettii niin pienemmät rattaat vois olla kaupungillakin kätevät. Missä iässä rattaita edes voi alkaa käyttää, pitääkö odottaa siihen, että istuu? Me käytetään siis vielä noita yhdistelmiä ja koppaosaa, vaikka ei enää ihan vaakatasossa vaan kopan selkämystä on pikkasen yleensä nostettu pystympään.

Mitä tuosta rattaisiin siirtymisestä, niin kyllä periaatteessa alle 6 kk ikäistäkin voi kuljettaa ratasistuimessa kun selkänojan saa vaan makuulleen. Varmasti helpottaa tietty jos istuimen saa vuorattua makuupussilla tai jollain kantokassilla mukavammaksi, ei tunnu niin hukkuvan pieni sinne istuimeen ja on suojaisampi. :)

Meillä matkustetaan tyytyväisenä kaukalossa vielä. Esikoinen mahtui siihen yli vuoden ikään saakka, luulen että tällä tulee raja vastaan jossain 9 kk iässä. Sitten ostetaan sellainen istuin mikä siihen ikään kelpaa.
Matkarattaissa tuo oli jo 2 kk iässä hetkellisesti reissussa, makuuasennossa toki. ;) Ei vaan jaksanut olla aina reissun päällä kaukalossa, eikä sekään hyvää tee. Yleensähän nuo rattaat yms on suositeltu 6 kk iästä eteenpäin.

Ja annisla, meillä ainakin mummi saa siskon jälkeen parhaimmat ja pisimmät juttelut. :)

Otetaan vastaan Selviytymisvinkkiä niihin päiviin kun on vaan totaalisen uupunut vauvaan ja sen hoitoon, väsynyt sen riehumiseen kun on yliväsynyt mutta ei millään nukahda kuin syliin ja herää aina hetken päästä jos uskaltaakin siirtää sänkyynsä. Vaunulenkilläkin malttaa nukkua puoli tuntia tai jopa 45 min ja herää viimeistään kun päästään takaisin kotiin... Kaipaisi joskus hetken että saa ottaa happea rauhassa. Mukavaa kun jokainen jolle kertoo meidän ihanasta arjesta kuulumisia kysellessään tokaisee että se sentään nukkuu yöt. Yeah, right... Jospa sitä sittenkin pitkän harkinnan jälkeen hankkisi jonkin kantorepun tai -liinan. Osaatteko suositella jotain helppokäyttöistä, saatiin lahjaksi perinteinen kudottu kantoliina mutta sen sitomisen opettelu turhauttaa...

Tsemppiä Jannina! Meillä on manduca, ja mun mielestä se on helppokäyttöinen.

Esikoisen aikana, kun esikoinen heräili yöt pahimmillaan 45 minuutin välein eikä antanut hetken rauhaa päivälläkään, mun henkireikä oli se että viimeistään illalla kun mies tuli kotiin, pääsin ilman vauvaa ulos edes 15 minuutiksi, mieluiten puoleksi tunniksi. Sai vähän tuuletettua päätä, niin jaksoi paremmin. Ei ehkä paras neuvo, mutta en muutakaan keksi.

Mulla on vähän sama ongelma kuin Janninalla. Tosiaan päivisin vauva nukkuu lähinnä pieniä pätkiä sylissä ja herää pian, jos koittaa siirtää muualle. Vaunuissa nukkuu max. puolisen tuntia, jos ollaan kävelyllä. Mies on vielä aika huono hoitamaan vauvaa kotona ollessaan ja aina sillä on muka jotain tekemistä, niin usein oon ollut vauvassa kiinni ihan koko ajan useita päiviä peräkkäin, niin että pää melkein hajoaa. Pitäisi vaan antaa vauva miehelle useammin ja sanoa että nyt mä pidän tauon, piste. Tänään suihkun jälkeen (jonka aikana vauva oli kyllä kiltisti sitterissä kylppärissä) en saanut tuntiin vaatteita päälle, kun toinen halusi olla sylissä ja rupesi itkemään heti, jos koitti laskea sängylle tai lattialle. Sitten se on lisäksi tänään rimpuillut tissillä tosi paljon, niin en imettäessäkään ole voinut puuhata omiani tai koittaa nukkua tms vaan on pitänyt koko ajan säätää. Argh! Ja sitten mies valittaa miten sitovaa vauvan hoito on, kun se on sillä joku puoli tuntia ja mulla kaiken muun ajan.

Kantoliina oli kyllä tänä aamuna pelastus, kun sain sen avulla aamupalan ja kahvin laitettua ja tehtyä vähän kotitöitä, kun vauva ei viihtynyt millään lattialla. Aiemmin on ollut sitä ongelmaa, ettei se ole viihtynyt kantoliinassakaan, mutta nyt menee jo vähän paremmin ja voi ainakin 15-20 minuuttia usein olla liinassa. Meillä on trikooliina ja ollaan käytetty vaan sitä kietaisuristi 2:sta, joka on tosi helppo kun sitä on pari kertaa harjoitellut. Tässä on siihen video:
https://www.youtube.com/watch?v=3TqCmM2pDuA

Muokattu viimeksi:
Takaisin