Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä meni Ailiina ihan samalla tavalla kääntyminen 2,5 kk iässä. Ja vieläkin kääntymisestä tulee kova huuto (3,5 kk) kun ei vieläkään viihdy yhtään mahallaan...
 
Hui, onpas Ailiina ja Satsuma teillä jo vauvat liikehtiväisiä! :) Täällä vain typy mussuttaa kättään ja huutelee mahalleen laittaessa, ei oikein tunnu vielä kiinnostavan kääntyily. Jotenkin innolla jo odottaa koska vauva alkaisi itsekin liikkua ettei tarvitsisi aina raahata sylissä ja kestää sitä rimpuilua ja huutoa kun ei sylissäkään aina viihdy.

Ihanaa kun vihdoin perjantai, viimeiset neljä viikkoa mies ollut töiden lisäksi neljänä iltana viikossa vielä harrastuksiensa takia pitkät päivät pois kotoa ja tullut kotiin vasta myöhään kun vauva jo nukkumassa. On kovin raskaita välillä päivät olla yksin hoitamassa ja viihdyttämässä vauvaa kun ei ole toista apuna että saisi edes hetken hengähtää. :smiley-angry017 Harmi kun oma äitini asuu 400 km päässä, olisi niin mielellään touhuamassa vauvan kanssa. Toisin kuin ihan meidän lähellä asuvat miehen vanhemmat eivät kovinkaan ole kiinnostuneita olemaan avuksi, ei sillä että heitä kovinkaan mielelläni edes pyytäisin auttamaan.
 
Päivät yksin vauvan kanssa on kyllä raskaita, varsinkin kun tuntuu, että vauvan huonot päivät osuu aina niihin hetkiin. On mulla helppojakin päiviä ollut kaksin pojan kanssa, mutta eilinen oli taas melko hermoja kiristävä päivä. Heti kun yrittää suunnitella päivän kulkua jotenkin, niin eikös kaikki mene perseelleen. Lähinnä liittyen pojan nukkumiseen. Jos se ei nuku päikkäreitä, niin sen tietää että koko päivä menee kärttyisästi, pahentuen iltaa kohti. Missään ei ole hyvä paitsi tissillä. Ja nukuttamisesta ei tule mitään, kauheeta taistelua. Onneksi näitä päiviä ei ole enää kovin usein, muistui just mieleen kuinka poikki sitä oli ensimmäisinä viikkoina.
 
Pihla, kuulostaa hyvin tutulta. Meilläkään ei vauva oikein millään nukkuisi päivällä, nukahtaa syliin syödessä mutta herää heti kun siirtää johonkin. Ulos lähteminen kauheaa huutoa joten eipä juuri tule ulkoiltua kuin kerran päivässä eikä viitsi kauas kotoa poistua. Tissillä joutuu sitten tainnuttamaan tuon tuosta joten päivät vierähtää sohvalla istuen, aika tylsää välillä. Sitterissä jaksaa pieniä tuokioita leikkiä ja ihmetellä niin pystyy sentään itse syömään joskus tällaisina kukkumispäivinä. Hyvät päivät välillä sitten pelastaa kun vauva on väsyneempi ja nukkuu.
 
Täällä aika sama tilanne, vauva on nyt jonkin aikaa nukkunut vain tosi lyhyitä päiväunia ja haluaa lähinnä olla tissillä, joten oon paljon jumissa sohvalla. Kyllä se hyvin aina tissille nukahtaa, mutta herää aina viimeistään n. 10-20 minuutin sisällä jos koitan siirtää muualle nukkumaan, ja ilman tissiä taas hyvin harvoin nukahtaa uudestaan, vaikka väsyttäisi. Hereillä ollessa pitää koko ajan imeä kättä jos ei saa tissiä, tuttia ei osaa imeä. Olen miettinyt, helpottaisiko jos saisin sen jotenkin tottumaan tuttiin ja voisin sen avulla saada päiväunille ja nukahtamaan myös uudelleen tarvittaessa. Vaikka aluksi ajattelin, että en antaisi tuttia ollenkaan, mutta tää tutittomuus voi kyllä ollakin tosi vaikeata!

Tänään illalla anopin olisi tarkoitus hoitaa vauvaa, että me päästäisiin yhdessä ulos. Mua vähän epäilyttää onko se hyvä ajatus, kun poika on ollut niin mussa kiinni viime aikoina ja sen on saannut tyynnytettyä vain tissillä. Toivon vain, ettei tule samanlaista huutokonserttia kuin silloin kun jouduin käymään päivystyksessä ja poika itki itsensä kotona uneen, kun ei osannut pullon kanssa nukahtaa. :( Mutta anoppi on tosi harvoin täällä ja harvoin voidaan saada lastenhoitoapua, joten varmaan kokeillaan ja sitten tullaan tarvittaessa aikaisemmin takaisin.
 
Hei viisaat äidit! Minkälaisia patenttiratkasuja ootte keksineet yleisten vauvanhoitohuoneiden hoitoalustalle vauvan ja alustan väliin? Ku ainakin täällä päin oon törmännyt vaan niin törkeän näkösiin ykslöihin, että ei oo tehny mieli laittaa vauvaa pöydälle lainkaan. Nyt ollaan menty kroonikkoalustoilla/imeytysalustoilla kertakäyttömeiningillä mutta tää käy vähän lompakon päälle. Harsotkin on vähän epäkäytännöllisiä ku sotkeentuvat meillä joka vaipanvaihdolla ja lisäksi jos alusta tosi karsee, päästää tietenkin kaiken paskan myös siltä puolelta läpi. Siis joku sellanen olis haussa, joka pitää vauvan suojassa hoitopöydältä ja ois lisäks helppo puhdistaa ja käyttää uudelleen...vinkkejä? Tai miten muuten hoidatte julkisten paikkojen vaipanvaihdot?
 
Mulla on hoitolaukussa aina pyyheliina mukana. Se on sellanen vähän paksumpi niin voi melkein missä vaan vaihtaa vaipan kun ei päästä pissoja heti läpi. :)
 
Meillä tuli hoitolaukun mukana alusta minkä tarvittaessa laitan siihen hoitopöydälle.
Meillä myös poika on kunnon tissiposki, aina pitäisi olla tissi suussa, mutta onneksi tässä jo harjaantunut imettäjä, kun kolmas pieni putkeen, niin imetys onnistuu kävellessä ja seistessä, samalla kun syöttää meidän pikkumiestä ja vieläpä itse syö siinä samalla kun Putte pötköttelee tyynyllä sylissä tissi suussa :) Kyllä hätä keinot keksii, mutta kyllähän se olisi helpotus jos se tutti kelpaisi, kun selvästikkin välillä vaan käyttää minua tuttina :)
 
Mullakin oli hoitolaukun mukana kokoontaiteltava alusta joka helppo puhdistaa. Vastaavanlaisia oon nähnyt joissain lastentarvikekaupoissa. Sellainen mahtuu hyvin niiden lastenhoitohuoneiden saastaisten alustojen päälle eikä vie liikaa tilaa laukussa. :)
 
Mä käytän niitä kertisalusia uudestaan jos ei sotkeennu. Kolmas lapsi ja vasta toinen paketti menossa ja me liikutaan paljon kaupoilla jne :)
 
Taas yksi päivä (toivottavasti) takana jolloin sitä vaan haluaisi itsekin vetää itkupotkuraivarit vauvan mukana... Mihin se tyytyväinen vauva katosi? Nyt jo monta päivää putkeen huutanut lähes koko ajan jos ei ole ollut tissi suussa. Ainoastaan yöksi jostain syystä vaiennut normaaleille yöunille, päivällä nukahtaa syödessään ja herää hetken päästä kun uskallan vaan laskea sylistä. :smiley-angry016 Muuten vaan raivoaa sylissäkin jos ei saa syödä. Ei silti vaikuta kipeältäkään. Ymmärrys ei riitä...
 
Oisko tiheän imun kausi...teilläkin 3 kk lähenee, jonka tienoille usein osuu yks tiheän tissittelyn vaihe. Jaksamista!
 
Ootko Zeni muuten kilpailuttanut kertisaluset? Mistähän sais halvimmalla...eläinkaupasta ainakin apoteekkia halvemmalla...
 
Tiheän imun kausi voisi ehkä selittää tuota kun rauhoittuu syömällä hetkeksi ja sitä sitten tehdäänkin monta kertaa päivän mittaan. Viikko tainnut jo mennä tätä, ehkä kohta helpottaa.
 
Eiks prismastakin saa suht halvalla jotain kertisalusia? Meillä on hoitolaukussa alunen ja sen päälle laitan sellaisen yökastelijoille tarkoitetun kertisalustan. Ne on aika isoja lakanoita, joten olen leikannut neljään osaan yhden alusen. Vielä riittää siitä paketillisesta moneen käyttökertaan. Heitän kertisalusen roskiin vain, jos se likaantuu.
Joskus olen laittanut yleisten tilojen alustalle vielä käsipaperia, jottei vauvan mikään uloke koskisi siihen. Jos siis tuntuu, että vauva tulee oman "suojan" reunojen yli.

Voi perhana niin ne tiheän imun kaudet... Täällä 3 kk plakkarissa viikon päästä.

Jes, tänään taas mies töissä, mutta tällä kertaa meillä on mennyt pojan kanssa kivasti. Ei siis pelkkää huutoa koko päivä, vaan poika on useampaan otteeseen viihtynyt pitkiä aikoja itsekseen leluja tai käsiään ihmetellen. No päikkärit ei mennyt ihan putkeen, kun heräsi 6 kertaa 3 h aikana. Mutta saipahan torkuttua, niin jaksoi sitten olla alkuillan hyväntuulinen. Ei varmaan vielä auttais muutoin liputtaa, kun tossa se vielä tissillä roikkuu toista tuntia... Ihan normaali ilta kylläkin, luotan siihen että se simahtaa tohon ihan just.

Kuinka nopeita syömäreitä muiden vauvat on? Täällä hidasta edelleen, 20-60 min päivisin ja iltasyöttö 1-1,5 h...
 
Meillä tyttö imeskelee päivällä jotain 10-30 minuuttia riippuen kuinka nälkäinen on, yöllä varmaan aika sama. Kerran huomasin yöllä hämmästyksekseni että 15 minuuttiin oli vauva syötetty, vaippa vaihdettu ja tyttö simahti syödessään. Nuo ajat taitavat olla varmaan lähinnä sitä aktiivista syömistä päiväsaikaan, joskus jää roikkumaan eväille vielä nautiskellen pidempään.
 
Mä en edes tiennyt, että on jotain kertisalusia! Oon vaan aina laittanut reippaasti käsipaperia sen törkysen vaihtoalustan päälle. On kyllä hyödyllistä pyöriä täällä ja oppia ties mitä uutta! :)

Musta tuntuu, että me pian ostetaan ihan kunnon hoitolaukku, jossa olis mielellään semmonen vaihtoalusta. Tähän mennessä ollaan menty sillä ilmasella vihreällä liberolla, koska ollaan köyhiä opiskelijoita enkä tyyliseikkojen takia halunnut tuhlata rahaa jos ei ollut pakko. Mutta nyt tuo libero on kyllä osoittautunut pikkasen epäkäytännölliseksi, haluaisin useampia lokeroita erilaisille tavaroille (mm. tutti) ja tosiaan alusta vaipanvaihdolle olis tosi jees.

Me oltiin tänään kahvilassa, metsäretkellä isovanhempien kanssa, bussissa ja ravintolassa pikkuisen kanssa, ja kaikki meni aivan mahtavasti! Ei mitään itkukohtauksia missään paitsi bussissa ihan pieni, josta myös rauhoittui tosi nopeasti. En edes tiedä mitä tehtiin oikein, mutta poika oli tosi ihana ja kaikki meni niin nappiin. Veikkaan, että useat pienet päiväunet pitkin päivää, äidin tissi ja tutti (vaikkei ihan kunnolla osaakaan sitä syödä) ja ihana hymyilevä mummi piti tyytyväisinä.

Ja piti tosiaan sanoa tuosta meidän "illasta ulkona", eihän me mihinkään päästy kun poika itki väsymystään mummin kanssa eikä suostunut nukahtamaan kuin tissille ja heräili ja alkoi taas huutamaan jos se tissi katosikin vähän ajan päästä. Mutta lopulta saatiin tissi vaihdettua isin syliin ja pulloon, että veikkaan, että lastenhoito ja meidän vapaailtakin onnistuu kun vähän vielä harjoitellaan pullon kanssa rauhoittamista.
 
Mä vaihdan vaunuissa, sen verta oon pöpökammonen et mä en noihin julkisten tasoille lapsiani laske, meen kärryjen kanssa invavessaan ja laitan harson vaan vaununkoppaan vauvan alle ja vaihdan siinä
 
itseasiassa on yks poikkeus, jumbossa lastenhoitohuone, se on aina siisti ja siel on isot pinot niit kertisvaihtoalustoja valmiina, siel voin vaihtaa :)
 
Liberon kertisalustat on isoja ja voi käyttää monta kertaa niin kotona kuin reissussa. Meillä kestää ehkä kaksi viikkoa semmonen paketti ja maksaa reilu 2e.
 
Takaisin
Top