Vauvojen kuulumiset

Täällä on ollut kyllä kovin hiljaista lähiaikoina.

Meidän pieni mies otti 06.08 ensimmäiset askeleet ♡ äippä ihan herkistyi kyyneleisiin :D kovasti mennään myös potkuautoilla ja syödäänkin melko sujuvasti itse, mitä nyt välillä vetää plörinäks ja ruuat on pitkin seiniä :D mutta on se jo iso!

Mites teillä menee Zeni? Onko teidän taapero mustis uudesta tulokkaasta? :)
 
Meillä lähdettiin kävelemään reilu kk sitten ja nyt mennään jo aika varmoin askelin. Tuota itse syömistä ei olla muistettu vielä opetella, täytyykin lykätä lusikka pojan käteen. Potalle ei suostu tekemään mitään. Tissillä käy kerran päivässä, joskus kaksi, joskus ei kertaakaan. Ei huutele tissin perään, mutta jos näkee mut ilman paitaa ja liivejä, niin kyllä sitten on päästävä lussuttamaan.

Ihana kesä on ollut meillä, poika viihtyy hyvin ulkona ja on touhuissa mukana. Nyt kun marjat ovat kypsyneet, niin ollaan vietetty pojan kanssa yhteensä tuntikausia marjapuskassa. Ei puhettakaan, että viime kesänä olisin saanut näin paljon tehtyä ilman apukäsiä. Tai onhan mulla nytkin apukädet mukana. :D
Paljon ollaan myös saunottu pihasaunassa, ihanaa kun vihdoin lämpeni niin poika tarkenee hyvin hillua nakuna jäähyllä.

Töistä soiteltiin juuri ja lokakuussa olisi mahdollisesti töihin paluu. Pojalle ei ole vielä hoitopaikkaa kyselty, saa nähdä kuinka sen kanssa käy. Aluksi tekisin 3 pv/vko, totuteltaisiin kaikki uuteen arkeen pehmeämmällä laskulla.
 
Meillä menee... no... ihan ok. Miehellä alko työt tällä viikolla ja se vei kai mun hermot mennessään...Ei oo taapero mustis yhtään, haluaa hoitaa siskoa ja paijata :Heartred Välillä on vähän rajut otteet. Pitäs opettaa syömään itse, mutta ei ehdi! Maidotkin menee vielä tuttipullosta kun ei oo kerenny nokkista opettelemaan. Kädet on kyllä niin täynnä töitä noitten kanssa, kunhan ens viikolla saa kunnolla kerhot ja muut arkiset jutut pyörimään, niin varmasti helpottaa :)
 
Meillä juostaan! :smiley-bounce022 Mihin mun vauvalla on niin kiire? Viikonloppuna ja tänäänkin havahduin siihen että aiemmin kun lähestyin tyttöä napatakseni mukaan syömään, pesulle, vaipanvaihtoon tms. typy riensi aina virnistellen konttaamalla tai taaperon katkokävelyllä karkuun, mutta nyt pinkaisee juoksuaskelin karkuun.

Muutenkin kehitys tuntuu motorisesti etenevän harppauksin mutta puhetta ei muista niinkään harjoitella, muutamia sanoja toistelee perässä. Kaikki aikanaan. Tuo lapsi tulee vielä aiheuttamaan kovia tykytyksiä, eilen moppasin lattioita ja kun tovin kuluttua tulin olkkariin niin napero keikkuu tyytyväisenä sohvan selkänojaa vasten. Eipä ollut ennen kiivennyt vielä sohvalle eikä vieläkään osaa oikein alas sieltä tulla.

Omatoimisesta syömisestä ei kauheasti tule mitään nyt. Jotain leipää, riisikakkua ja kasviksia syö sormin mutta ei puhettakaan että lusikalla tai haarukalla saisi suuhun jotain. Haarukalla ehkä herneitä tai muuta kiinteää voi eksyäkin kun valmiiksi tökkää kiinni ne. Nyt joku vaihe menossa että pöydältä kaikki lentää lattialle, mukit, astiat, ruoat ihan koko ajan. Nii ja syöttiksessä pitää aina nousta seisaalleen keikkumaan, samoin kuin ostoskärryissä. :facepalm:
 
Piiiiitkästä aikaa pikaisesti täällä. Pitää tulla kirjoittelemaan myöhemmin pidemmin.

Meillä asuu riiviö. :grin On siis kävellyt nyt noin 4 kk ajan, ja juoksee sujuvasti. Kiipeilee. Selkänsä kun kääntää niin löytyy pöydältä tai muusta mukavasta paikasta. Haavereita ON käynyt, onneksi ei mitään vakavampaa. Pihahommat ei todellakaan onnistu, koska tämä pomppii tai juoksee kiellettyihin paikkoihin. Huokaus.

Syö omalla lusikalla, jos sattuu huvittamaan. Tai sitten syö sormin tai sitten pitää syöttää. Miten milloinkaan.

Sanoja ei juurikaan tule.
 
Hassua ajatella että teillä satsuma jo juostaan kun meillä kävely on niin "pingviiniä" :D yleensä ei lähdekään edes kävelemään ilman pyytämistä, joskus vahingossa. Meillä poika kanssa kiipeilee vallan sohville ja pöydille, muutaman kerran seisoskellut sohvan selkänojalla.. Ei parane mennä enää vessaan yksin :D hän tulee kyllä aina oikeinpäin alas ja on muutenkin tosi varovainen aina (onneksi) niin ei tarvitse tämän mamman kauheasti saada sydämentykyksiä. :D
 
Mukava kuulla miten kaikki kasvaa ja kehittyy, varsinkkii ihan omalla tahillaan. Meillä kun vasta 1kk sitte opittiin konttaamaan :D ja nousee tukkee vasten polvilleen. No, kuhan joskus kävelee. Eihän tässä hätä oo :winkon syöny muutaman kerran ite, hyvin mennee lusikka suuhun ja jopa sitä ruokaaki. Mummoo sannoo koko ajan ja äiti on tullu kans, mutta ehkä vahingossa :D

Ja on se niin ihana ku tuota meijän pienintä silittellee ja pussailee. Meinaa suuttuakkin jos en anna röyhtäyttäessä läpsyttää pyllylle. :)
 
Jei, tipunen oppi viimein kävelemään kunnolla :happy: Kuukauden päivät on harjoitellut ja ottanut pari askelta silloin tällöin, mutta eilen ekaa kertaa käveli enemmän kuin konttasi :happy:
 
Mä en oo aikoihin ehtinyt mitään kirjoittelemaan mut meil asuu kans oikeen riiviö. Pikku ukko lähti kävelemään tosiaan 10kk päivänä ja nykyään juoksee kaikkialle. Kiipeilee ihan kaikkialle tän hetken suosikki on kiivetä keittiönpöydälle hillumaan :D Kaikki aika menee pelastellessa pikkumiestä milloin mistäkin. Nyt on myös hoksannut että voi raahata keittiöstä tuolia ympäri asuntoa ja kiivetä sen avulla kaikkialle...
 
Käyköhän täällä enää ketään, kun niin hiljaista on ollut, mutta laitetaan nyt kuulumiset, kun satun ehtimään (tyttö isänsä kanssa isovanhemmillaan käymässä).

Meilläkin mennään kovaa ja kiivetään joka paikkaan, en meinaa perässä pysyä. Neiti ei meinaa pysyä hetkeäkään paikallaan. Mm. pottaharjoitukset ei siksi ole edistyneet, kun ei tyttö malta istua siinä paria sekuntia kauempaa. Olen yrittänyt lukea ja laulaa ym. että malttaisi siinä olla, mutta ei. Mutta ei sen kanssa kai kiirettä ole.

Syöminen on ollut haastavaa, osaksi sen takia, kun ei malttaisi istua syöttötuolissa koko ruokailua. Ilman syöttötuolin valjaita ei varmaan pysyisi siinä sitäkään vähää, mitä nyt pysyy. Joskus puolet ruuasta tulee syötettyä niin, että tyttö on jo lähtenyt pois pöydästä, mutta ympäri kotia vaeltaessaan käy välillä lusikallisen haukkaamassa. Se syöminen on ollut muutenkin niin vaikeaa, että itse syömään opettelu on jäänyt toistaiseksi vähemmälle, kun silloin sinne vatsaan ei yleensä päädy mitään. Kaikki lentää lattialle ja sotku on karmea. Tytön paino on noussut niin hitaasti, ja kun 1v neuvolassa painokäyrä oli laskenut, niin olen ruokkinut niin kuin olen parhaiten saanut ruokaa menemään. Nyt on viikon verran syöminen sujunut yllättävän hyvin. Jospa alettaisiin pian useammin harjoitella sitä itsenäistä syömistä.

Tytön nukuttaminen on myös hankalaa. Ei edelleenkään nukahda itsekseen, mutta ei enää nukahda helposti myöskään rinnalle (imetän vieläkin) tai syliin. Nukuttamisessa menee yleensä aina tunnin verran, joskus enemmän (onneksi edes joskus vähemmänkin), ja se aika ennen nukahtamista on ihan kauhean levotonta ryömimistä, vääntyilyä ja kääntyilyä. Joskus laitan tytön omaan sänkyynsä, ja toivon, että riehuisi itsensä uneen siellä, mutta kun menee hysteeriseksi huudoksi, on pakko ottaa pois sieltä. Sen jälkeen usein nukahtaa pian tissille mun viereen. Nykyään en enää siirrä siitä omaan sänkyyn niin kuin aiemmin. Saadaan molemmat paremmat unet, kun nukkuu vieressä.

Sanoja tulee paljon, ja tyttö ilmaisee itseänsä tosi hyvin ja ymmärtää puhetta paljon. On oppinut jo ekat kaksisanaiset "lauseet": "mennään auto" ja "mennään totiin" (eli mennään autolla ja mennään kotiin). Lauletaan ja luetaan paljon, ja tyttö muistaa ennakoiden jo joitain sanoja tutuista lauluista ja kirjoista.

Tällä hetkellä on menossa joku vaihe, että tyttö on kauhean takertuvainen muhun. Mitään en meinaa saada tehtyä ilman, että tyttö roikkuu puntissa ja itkee päästä syliin. Joskus ainoa tapa saada rauhassa tehtyä jotain on antaa mun puhelin sille tutkittavaksi. Sitä en kuitenkaan ole uskaltanut tehdä enää sen jälkeen, kun se kerran onnistui lataamaan oman kuvansa mun facebookiin mun tehdessä ruokaa. Ihan oikeasti :D En ollut uskoa silmiäni, kun sen jälkeen seuraavan kerran menin faceen ja oli tullut tykkäyksiä lataamastani kuvasta, kun itse en ollut moneen päivään sinne mitään ladannut. Onneksi oli laittanut ihan edustuskelpoisen kuvan. Valokuva-albumissa on kyllä paljon tytön omiakin otoksia, mistä suurin osa on sen jalasta tai sitten ihan mustaa täynnä olevia kuvia.

Että sellaista. Mutta on se niin valloittava, ihana ja rakas :Heartred
 
Tässä mun tytön itse ottama kuva, ja ikää valokuvaajalla tässä siis 1v 2kk ja 17 pv.
 

Liitteet

  • WP_20150920_16_01_51_Pro.jpg
    WP_20150920_16_01_51_Pro.jpg
    545.8 KB · Katsottu: 33
Täällä on kyllä aiika hiljasta ollut.

Meillä poika oli taas jorvin lastenosastolla obstruktion takia kolme yötä, neljäs obstruktio ja toinen jorvikeikka. Pojalla ollut nyt kk verran flixotide-kortisonilääkitys ehkäsemässä niiden syntyä mutta eipä taida tehota kun taas oltii osastolla. Infektioastmaa siis epäilevät, koska ne tulee aina flunssan tms yhteydessä. Toivottavasti alkaisi helpottaa jo tää sairastelu, nyt ollut kolme eri virusta kk:n sisällä.

Muuten poika voi mainiosti ja oppii koko ajan uutta. Se juoksee, kuljettaa palloa jaloilla, hienosti syö itse (mitä nyt lusikka menee aika usein väärinpäin) juo itse mukista, toistaa kaiken mitä sanon, ite sanoo hyvin sanat kissa, hauva, auto, kakka, ankka yms tällaset helpot ja tietää mitä eläimet sanovat. Ymmärtää mun mielestä hämmästyttävän hyvin molempia äidinkieliään (suomi, ruotsi). Oon niin ylpeä mun isosta vauvasta! :)

Ite oon parantunut hyvin selkäleikkauksesta joka oli 5viikkoa sitten, ja ollaan puhuttu että pikkukakkoselle annetaan lupa tulla tammikuussa. :)
 
Olen vasta tajunnut antaa pojan kokeilla itse syömistä ja hyvinhän se näyttäisi sujuvan, vähän tietty pitää auttaa. Pitää ottaa tavaksi nyt antaa pojan syödä itsekin, eihän se kai muuten opi... Nokkamukista on juonut 10 kk iästä lähtien itse ja lasista juo ihan hyvin jos ei nokkista ole. Siis lasista juotettuna, ei sentään itse. :D

Onpa täällä edistyneitä lapsia! Meillä ei tule vielä selkeitä sanoja, muuta kuin äiti ja ampaat (hampaat). Äiti ei kyllä varmaan tarkoita äitiä.
Kipittää jo vauhdikkaasti innostuessaan, mutta ei juokse vielä. Kiipeilee vain sohvalle, onneksi ei vielä muualle. Pyytää telkkarista Fröbelin Palikoita ja niitä jaksaa joskus pitkäänkin kuunnella ja katsella. Muuten ei telkkariohjelmista välitä, mitkään piirretyt ei vielä kiinnosta (eikä tarvikaan, tuo Fröbelin Palikatkin on vähän kyseenalainen juttu).

Pottaan pissaa joskus, kakkaa ei missään nimessä.

Tykkää uimisesta, sukeltelusta ja saunomisesta.

Kun oppi kävelemään, niin alkoi nukkua yöt heräämättä 11-12 h, joskus jopa 13. Luksusta!! Päikkärit 1,5-2 h. Tissiltä vierottui 1v 2kk ikäisenä. Tosi nopeasti se tissin kiinnostus hiipui ihan itsestään. Vielä kesäkuussa kävi 5 krt/vrk tissillä, sitten elokuuhun mennessä kävi enää kerran päivässä jos sitäkään. Sitten pidin pari viikkoa tissit pojalta piilossa ja sinä aikana unohti täysin, että mitä niillä kuuluu tehdä. Vähän tuntui haikealta mutta parempi näin.

Sitten vielä... Jammailee jytämusiikin tahdissa (myös Kaija Koo kelpaa :D) ja tykkää näemmä pieruhuumorista, mistä lie oppinut...
 
Miten muilla pottailut sujuu?

Musta tuntuu et meijän jäpikkä alkaa hiffaamaan sen tarkoituksen. Tai että se ilmasee ainakin sen kakkahädän. :D tänäänkin se alko bodya repimään pois ja sanoi kakka kakka ja laitettiin sitten potalle ja sinne tuli sitte molemmat hädät, ei yrittänyt edes pois nousta ennen kuin ne oli tehty. Pakahdun ylpeydestä :D niin iso poika.
 
Pissa tulee jo useimmiten kun potalla käydään (ehkä 2-3 krt päivässä), mutta kakka on ihan tuuripeliä. Pari kertaa on kakannut ns. pissakäynnin yhteydessä, eli me vanhemmat ollaan kuviteltu että tulee enintään se pissa. Sitten taas kun yrittää sitä potalle silloin, kun selkeästi meinaa alkaa ähistää kakkaa vaippaan, niin ei takuulla tule mitään. On aikansa potalla ja sitten lopulta tekee sen kakan vaippaan.
 
Harvemmin mitään tulee pottaan, vaikka ahkerasti siellä mimmiä istutankin ja hän mielellään siinä on. Mutta eihän tässä ole mikään kiire :)
 
Meillä Helmi on tehny kerran pissan pottaan. Kyllä se aina ite osottaa vaippaa jos tullee, mutta aina just sillon on Elsan hoito kesken ni ei oo päässy käyttämmään potalla. Jospa ne siitä kesällä viimestään lähtis käyntiin :)
 
Meillä ei suostuta pöntölle, olisi kyllä kätevää kun ei joka paikassa ole pottaa. Teki vielä pissan ja kakan pottaan alkuvuodesta, mutta nyt on tehnyt lakon kakkaamisen kanssa ja ainoastaan pottaan pissaaminen onnistuu. Eikä sekään aina ilman protestointeja. Miksi pitää tulla takapakkeja... oli niin kiva kun vaippojakin säästyi tosi paljon kun asiat tehtiin pääosin pottaan.
 
Meillä puhutaan jo tosi paljon ja liikkuminen on varovaisesta luonteesta huolimatta sujuvaa.

Meillä tyttö tietää jo milloin tulee kakka ja pissa, mutta kotona kieltäytyy potasta lähes aina. Ehkä me nyt yhteisellä kesälomalla treenataan ☺
 
Takaisin
Top