Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tyttö on kans kova juttelemaan ja on muutaman kerran vähän nauranut. Isänsä ilmeilystä ainakin kovasti huvittuu ja naurahtelee :) Tyttö on myös löytänyt oman kätensä ja osaa jo vähän käyttääkin sitä. Käsi eksyy välillä suuhun ja sillä heilutellaan jo leluja kovasti :)

Minä jo vähän säikähdin kun tyttö nukkui tällä viikolla 8 tunnin yöunet, mutta niinpä näyttää olevan muillakin :)
 
Meillä tyttö ei syö tuttia ollenkaan, mutta käsi pitää tyytyväisenä ja välillä nukahtaa itsekseen yöunille sitä syödessä :p
Mulla on kyllä vähän sellainen pelko, että koska ei syö tuttia niin tuo käden syöminen saattaisi muuttua peukun imeskelyksi, josta olisi varmaan aika vaikea sitten vieroittaa. Onko kellään tästä kokemusta :confused004
 
Meillä tyttö syö tuttia kyllä, mutta sen tippuessa imee kättä. Olen samaa miettinyt, että siirtyykö pian peukaloon.. Parina päivänä tyttö imeskeli myös ylähuultaan... Se oli hullun näköistä!
 
Muakin alkanut ihmetyttää vauvan hiljalleen lisääntynyt taipumus tunkea jatkuvasti nyrkkiään ja sormiaan suuhun, välillä imee niitä suorastaan raivokkaasti. Liittyneekö sitten käsien löytämiseen kun lelujen tuijottelun lisäksi huitoo niitä ja harjoittelee tarttumista. Tutti ei maistu, sylkee vain pois ja helposti tulee yökkäys, paristi oksentanut kun tuttia koittanut tarjota käsien jyrsimisen sijalle. :sad001 Nyt vähän alkanut harmittaa että tuttia ei koskaan tullut tarjottua aikaisemmin kuin vasta kuuden viikon iässä, ei koettu olevan sille tarvetta ja haluttiin välttää tutin käyttöä. Nyt ei se kelpaa ja tuo ainainen nyrkin imeminen ärsyttää, varsinkin jos pääsee jäämään tavaksi.
 
Meillä siis vauva alkuviikosta 3,5 kk ja kaks viikkoa sitten nyrkin imeskely vaihtui peukun lussuttamiseen. Panttasin tuttia ekat kuukaudet, jottei imuote kärsisi ja nyt tosiaan ei oo tuttiin koskaan oikein oppinut (kaukalossa ainoastaan kelpaa). Meillä refluksin vuoksi gag-refleksi myös tosi herkistynyt ja tutti aiheuttaa yökkimistä usein, peukku ei, joten sillä nyt sitten mennään, ei voi mitään enää :eek: Ei kait se enää lukiossa peukkua sitten syö, että kai siitä eroon jossain vaiheessa päästään...
 
Mekin tuttia taidettiin tarjota jo viikon ikäisenä, mutta ei se vaan ole koskaan suussa pysynyt. Ja nälkäisenä jos tarjosi niin siitähän se vain hermostu entisestään :) Helpottaisi kyllä, jos tuttia söisi, mutta nyt on tuo käsi, että saas nähdä miten meidän käy..
Toivottavasti tuo käden pureskelu/nuoleskelu/imeskelyvaihe loppuu vähitellen, kun oppii ottamaan lelun käteensä, jota voi sitten jyrsiä... :rolleyes:
 
Oon vähän haikeena, kun pikkuvauva-aika tuntuu menevän ohi niin nopeasti kun poika on jo niin suuri.

Annisla, todellakin! Mietin tota yks päivä, että jotenkin tuntuu, kuin ei olisi koskaan vastasyntynyttä ollutkaan :D Samantien syliin mätkäistiin se 53cm ja 4,5kg... Mutta on se kyllä toisaalta helpottanutkin, välillä olisi näin ensikertalaista varmasti hirvittänyt käsitellä pienempää ja "hauraampaa" :)
 
Ei meilläkään tutti kelvannut vaikka sitä tarjottiin käytännössä heti. Meillä on luovuttu tutin yrittämisestä jo ajat sitten. Nyrkkejä syödään mutta ei onneksi ole siirtynyt peukkuun. Pari kertaa on yrittänyt ja kiirehdin heti ottamaan pois.

Meidän poitsu oli rapiat 2 kk kun nukkui täydet yöt ekaa kertaa. Nykyään syödään 0-1 kertaa yössä. Joko nukutaan siis kokonaan (noin klo 22.30 - 23 alkaen) aamuun saakka, tai sitten syödään kerran jossain 5.30-7 välillä ja jatketaan unia (jos isosiskonsa suo...)
 
Mä olen nämä yösyömiset jaksanut sen voimalla, että pian se on ohi.. Paitsi sitten tulee se vaihe, kun alkaa itsekseen hölisemään, mitä tapahtuikin viime yönä siihen aikaan, kun tyttö normaalisti söisi. Ei itkenyt, joten annoin olla sängyssään. Tunnin päästä sitten heräsin itkuun ja annoin maidon :)

Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän meidän rytmiin tällä hetkellä. Aamuisin tyttö heräilee samoihin aikoihin (6.30- 7.30) ja illalla menee nukkumaan samoihin aikoihin (21-22). Yöllä syö siinä kello 03- 05 välillä.
Vain päivärytmi vaihtelee eniten, esim. kun viime viikolla tyttö nukkui tähän aikaan niin nyt se tuolla touhottaakin leikkimatolla.
Alkanut olemaan mielestäni muutenkin vähän enemmän hereillä päivisin, joten uskon (tai toivon), että se sitten vaikuttaisi yöuniin hyvällä tavalla ja pian tulisi se yö, kun nukkuu kokonaan :cheers

Tuntuu tosiaan, että vauvavaihe etenee liian nopeasti.. En ole nyt kahteen vuorokauteen imettänyt eli nyt se imetys taisi tosiaan olla siinä ..
 
Meillä oli eilen vähän huono päivä, tyttö itkeskeli kovasti. Jäin miettimään, että voiko syönä olla minun syömäni porkkana-kikhernekeitto (ohje elokuun kaksplussasta). Eli voisiko kikherneet aiheuttaa pienelle vatsavaivoja? Onko kellään kokemusta?
 
Meillä pahimmat ilmavaivat tähän mennessä on aiheuttanut hernekeitto, joten en nyt yhtään ihmettelisi jos kikherneetkin ilmavaivoja tekisi.

Meillä on nyt paukuteltu pari päivää, mitä luultavammin syynä tekemäni kaalilaatikko...
 
Meidän tyttö löytyi pää melkein ulkona leikkimatolta, vaikka keskelle olin hänet jättänyt. Kyselin sitten esikoiselta, että onko ilman lupaa mennyt nostelemaan siskoaan, kun olen ehdottomasti tämän kieltänyt, mutta sanoi ettei ollut. Vähän epäuskoisena siirsin takaisin keskelle leikkimattoa ja jäin juttelemaan tytölle.
Siinä hän sitten innoissaan heilui ja hytkyi sekä yllätyksekseni ponnisteli jaloillaan lattiaa vasten niin että liikkui, ei paljon, mutta vähän kerralla, että loppujen lopuksi oli sitten taas tila loppumassa :)
Saattaapi olla ettei enää tarvitse kovin kauan odotella että kääntyisi, kun sen verran se peppukin siinä heilui puolelta toiselle :rolleyes:

Mä tuossa mietin, että on tosi kiva pystyä olemaan innoissaan näistä kehityksistä, vaikka onkin toinen lapsi. Kun raskaana ollessani pelkäsin etten osaa iloita samalla tavalla, kun kerran on jo koettu, mutta ei sitä ole kuin nyt tytön synnyttyä tajunnut kuinka moni asia on unohtunut tai jäänyt huomaamatta ensimmäisellä kerralla. Esimerkiksi tuo liikkuminen, esikoinen vaan yhtäkkiä oli vatsallaan, mutta en huomannut niitä kehitysaskelia, jotka johti siihen kääntymiseen :)

Kuinkas usein muuten teillä pienet syö?
Mä olen ollut viime aikona vähän pihalla noista tytön ruokailuista, kun säännöllisyys on kokonaan kadonnut, että välillä saattaa olla syömättä 3h ja välillä taas vain 1h.
Esim. eilen tyttö söi taas sen 180ml, mutta silti oli jo puolentoista tunnin päästä taas nälkä ja söi 120ml, mutta sitten välillä taas kun syö 140ml niin saattaa olla sen 3h syömättä.
 
Oho! Nauti niin kauan kuin sitä kestää!! :cheers!!

Maanantaina, kun täällä mainitsin meidän nukkumisesta niin juuri sinä yönä sitten nukkuikin todella huonosti ja sitä seuraavana, mutta positiivisella mielellä mennään. Varmaan vain jokin huonompi vaihe vaan menossa ja pian taas nukkuu paremmin :)
 
Gemini, meillä poika syö suunnilleen 1,5 - 4 h välein, 6-7 kertaa päivässä.
 
Mä mietinkin eilen illalla lisää tuota tytön ruokailurytmiä ja laskeskelin kuinka usein ja mitä määriä menee päivässä. Ihan normaalistihan hän syö.. En miettinyt ihan loppuun asti asiaa aikaisemmin, kun eihän sitä itsekään syö aina samaan aikaan ja saman verran eikä varsinkaan vauvalta voi sellaista odottaa...
Joku ihme aivopieru taas, kun pää ei toimi.. :violent001
 
Meilläkin on nyt vähän aikaistunut nukkumaanmeno kun on kahtena yönä mennyt jo klo 22 nukkuun. Tiedä sitten onko pysyvää vai hetkellinen muutos. Molemmat yöt on nukkunut noin 7.30 saakka. Mulle sinänsä ihan sama, ei se yksi syöttökään 5.30 - 7 välillä ole yhtään haitannut, mun mielestä näin hyvin nukkuva vauva on joka tapauksessa ihan luksusta huonounisen esikoisen jäljiltä...
 
Tuntuu että meillä pakkomakuutetaan vauva jo hirveän aikaisin kun lueskelin teidän muiden vauvojen nukkumaanmenoajoista. :eek: Meillä alettiin heti muutaman päivän ikäisenä valmistelemaan yöunilla jo 19 aikaan illalla, ja sillä mennään edelleenkin, yleensä vauva nukahtaa jo viimeistään kasilta, joskus voi mennä puol ysiinkin saakka. Aloin yhtenä päivänä aivot jumissa miettiä että mikä on kun se silti herää 1-2 kertaa yöllä syömään ja vieläpä herättelee jo aamullakin 6-7 aikaan, olis kiva nukkua joskus pidempäänkin. Sitten myöhemmin tajusin että onhan sillä eka unipätkä kuitenkin useimmiten 7-8 tuntia ennen kuin aamuyöllä heräilee syömään... :laughing002 Jos vielä oppisi itsekin painella katselemaan silmäluomia jo reilusti ennen yhtätoista.
 
Meidän neiti oppi tänään kääntymään vatsalleen :) On jo viikon verran aktiivisesti sitä yrittänyt ja tänään onnistui. Ikää vasta vajaa 2,5 kk. Isoveljensä oppi puolivuotiaana ja sisko vasta 8-kuisena. Saa nähdä, oppiko pysyvästi vai unohtuuko se pian. On tehnyt sitä kuitenkin monta kertaa tän päivän aikana. Ekojen käännösten jälkeen alkoi olla koomista, kun käännyttyään alkoi kamala huuto, kun ei vielä kuitenkaan oikein viihdy vatsallaan. Hassu ihana vauva :Heartpink
 
Takaisin
Top