Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulemma juu rintalapsilla voi tuote olla mikälaista vaan ja ajoittaiset veriviirutkin ihan normaaleja. Tää oli nyt siis jo kolmas lekuri, joka sanoi näin, että kai siinä jotain totuutta on. Ja tuolla esh:ssa ne on tietty tottunut graavemmista graaveimpiin keisseihin ni kaipa me ollaan sitten keskivertoja oireinemme :/


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Kyllä ne varmasti tietää mitä sanoo, kulostaa vaan keskivertopulliaiselle aika groteskilta:confused:!
 
Annisla, samoilta haasteilta kuulostaa. Mulla on oma tuotanto vähän ehkä parantunut ja korviketta on annettu n. 240 ml/vrk. Neuvolan suositus oli 50ml per painokiloa, eli meillä 200 ml. Se määrä meni jo ennen eilistä kontrollia, joten oma maitomäärä on siis aika heikkoa tytön tarpeisiin (ainakin ollut). Mennään ehkä huomenna vapaaehtoisesti puntarille, josko said mielenrauhaa. Tyttö on sentään ihan tyytyväisen oloinen :)

Me aloitettiin maanantaina d-tipat, lisäten tipan päivässä. Mahassa kipristelee selvästi ja eilen aloitettiin cuplatonin käyttö. Mies löysi netistä myös pierujumppaohjeita, tyttö tuntuu tykkäävän siitä :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä neiti kokonaan rintamaidolla ja kakan väri vaihtelee vihreä-oranssi-ruskehtava jne. Kai se minun ruokavaliosta riippuu. Veriviiruja ei oo kyllä ollu. Ja ei oikeastaan pulauttele ja masuakaan ei ihan hirveesti kitise. Kolmea d-tippaa (jekovittia) annetaan tällä hetkellä. Toivotaan skylar, että teillä helpottaa pian!
 
Puuh en oo hetkeen ehtinytkään rustailemaan ja en ees viel ehtiny lukee kaikkia tuoreita juttujakaan sori siis jos tuleepi juttua jota täällä ollut... Tuol on ollu puhetta lisämaidosta ja oman maidon riittävyydestä, lisämaidon jatkuva antaminen tuppaa vähän olemaan se syy siishen et se oma maito hiipuu pikkuhiljaa. Rinnat tuottaa koko ajan sen verta maitoa kuin mitä vauva sieltä imee, eli jos tahtoo saada sitää määrää nousemaan niin hyvin tiheästi vauvvaa rinnalle vaan ja samalla syötöllä voi imettää rintoja useampaan kertaan, koska maitoa muodostuu ihan koko ajan lisää ja mitä enemmän vauva imee niin sen varmemmin rinta alkaa tuottaa maitoa lisää. Jos lisämaitoa on pakko antaa niin vasta rinnalta syömisen jälkeen ja ei suurta määrää.

Sit meiän kuulumisiin. Mä en alota dee tippoja ennen kuin vasta sit kun alotetaan kiinteet. Esikoisen kanssa kokeiltiin useat merkit ja aina se oli vaan hirveetä mahakipua ja lapsen rääkkäämistä, joten päädyin sen vuoksi tähän et alkaa sit puolenvuoden iässä, niin tein lopulta tosiaan esikoisenkin kanssa. Myöskin meiän uusi neuvolantäti totes et ei haittaa yhtään mitään vaikka noin tekisit, eli päätökseni on sieltä suunnalta "siunattu"
Meiän pikkumiehellä paino on noussut hyvin koko ajan, tän hetkisestä ei ole hajuakaan mut edellisessä neuvolassa oli niin et 500g oli tullu vajaassaa kahdessa viikossa :D olen niin onnellinen kun ei oo tarvinnu antaa lisämaitoa vaan tissi on riittänyt :)
Ikävämpi juttu on et mun on pidettävä vauvaa pystyasennossa käytännössä ihan koko ajan. Poika oksentaa aivan helvetisti ja isossa kaaressa... Lisäks on masuvaivoja kun maitoa tulee niin paljon kerralla et tuo ukkeli hotkii ja nielee suuret määrät ilmaa samalla. Poika on siis pitkälti sylissä ja liinassa melkein koko ajan. Lisäks vauva on nyt kahteen kertaan unohtanut hengittää, molemmilla kerroilla on maannut selällään ja ollut yksin, eli en ole maanut vieressä itse. Toisella kerralla laitoin vieressä ruokaa ja kun vilasin vauvaa huulet oli ihan sinertävät ja kasvot kalpeat, pikku ukko tokeni kyllä heti kun nappasin syliin, pysty asentoon ja puhalsin voimakkaasti kasvoihin, siitä alkoi kakominen ja hengenhaukkominen joka kuullosti aika jäätävältä ja sit alkoi huuto ja sen jälkeen väri palailemaan kasvoihin.
Nyt oonkin sit vaan pitäny vauvaa iholla lähestulkoon koko ajan tai jos ei oo iholla niin vahtinut tauotta.
 
Mä ite syötän aina vain yhden rinnan per syöttö kerta ja annan vauvan imeä niin kauan kuin imee, lopetetaan kun itse päästää irti, koska se on merkki et vauva on valmis. Aikarajat ja rinan tyhjenemiset on ihan höpö höpö juttuja, rinta tekee maitoa sitä mukaa lisää kuin sitä tyhjennetään.

Tuos ylempänä on juttua tuost puklaamisesta. Vauva voi syödä liikaa ja vauvaa voi syöttää liikaa, sen jälkeen vauva sit oksentaa sen liian maidon pois.
Puhetta oli myös tiheenimun kausista jolloin asutaan tissillä taikka siinä olla jatkuvasti hetki imuttelemassa, ne on noin 3 viikkoisena, 6 viikkoisena ja sitten vielä 3 ja 6 kuukaudeniässä. Tiheenimunkaudella vauva varmistaa et maitoa varmasti tulee tarpeeksi ja tilaa sitä lisää :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon myös hylänny toistaseks d tipat kokonaan ei viitti lisätä toisen kipuja tietosesti.. Varmasti niitä sitten myöhemminki kerkee antamaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mieki lopetin niitten tippojen annon parin kerran jälkeen, ku pieni huus kipuja. Kerkkii niitä antammaan ihan tarppeeks sitte myöhemmällä iällä.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä mennään aika samoilla linjoilla noiden d-tippojen kanssa. Vielä en ole niitä antamassa :)
 
Joo minäkin oon toistaseks hylänny tipat :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Annatteko erikseen sit maitohapot? Onko niitä jossain muodossa ilman d-vitskua?


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mie en oo antanu niitäkkää. Eikös rela-tippoja saa ilman d:tä?! Vai oonko ihan hakoteillä :D

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en ole uskaltanut antaa d-tippoja kuin kerran, kun tuo vaikutti masuvaivaiselta muutenkin enkä halunnut lisää sekoittavia tekijöitä, ennenkö tiesin vähän missä mennään. Mutta tarkoitus olis kokeilla nyt taas. Mä olen miettinyt, että kannattaisi varmaan antaa vesiliukoiset d:t aterian yhteydessä jos käyttää niitä vesiliukoisia, kun d-vitamiini tarvii rasvaa imeytyäkseen. Tosin en mä tiedä onko vauvoilla ikinä masu niin tyhjä, että tuolla olisi konkreettista merkitystä.

Täällä edellinen päivä meni varmaan puoliksi korvikkeella, kun oltiin juhlissa koko päivä, mutta noin yleisesti ottaen korvikemääriä on vähennetty. Koitan nyt taas päästä rintakumista eroon, jos se auttaisi kanssa lisäämään maitoa. Viime päivinä en ole jaksanut edes yrittää ilman, mutta olisi kyllä kiva päästä siitäkin kapistuksesta.

Muuten meille kuuluu hyvää! Poika haluaa olla paljon rinnalla, mutta oon tottunut siihen nyt enempi ja puklailukin on tuntunut vähentyvän. Suurin ongelma tällä hetkellä pojan useat hormoninäpyt kasvoilla, että ei kamalia murheita täällä päin. :) No, olis kiva jos sinne vaunulenkille ehtisi joskus oikeastikin, liian usein päivä jotenkin vain hurahtaa ohi vain kotisohvalla imettäen.
 
Täällä kärsitään mahavaivoista. Mulla on antibioottikuuri päällä, tiedä häntä johtuuko siitä vai d-tipoista (jekovit) vai jostain mitä oon syönyt. Poika itkee lähes koko hereilläoloaikansa, melko raskasta... Sit tissillä viihtyis aamusta iltaan nonstoppina, taukoa mahdollisesti päiväunien verran, mut ei aina sitäkään. Kiva olis tietää et mikä on sitä hemmetin "tiheää imua" ja mikä turhanpäiväistä mahavaivoihin lutkuttamista. Että antaako tissiä jos vauva vähänkään siltä vaikuttaa että maistuisi, vai sitkeästikö huudattaa ja pitää jokin roti ateriaväleissä... Vaikeeta!
Saattaa mennä monta tuntia putkeen kaavalla, että poika syö, lopettaa imemisen ja torkahtaa, havahtuu 5-15 min päästä ja alkaa itkeä ja vaikuttaa jälleen siltä, että haluaisi tissille. Tätä samaa monta imetystä ja puolenvaihtoa putkeen. Miten erottaa mahavaiva ja tiheä imeminen toisistaan?
 
Samaa mietin ku Pihla. Lisäksi meillä poika juo pullosta öisin ja on itkuinen koko hereilläoloaikansa. Nukkuu kyllä aika hyvin. Pullosta vetää hirveetä vauhtia ja tuntuu että tuumaa tukehtuakin kun ei kerkeä nielemään. Nytkin monta tuntia menty vatsavaivojen(ehkä) kourissa. Huutaa, röyhtäsee ja samantien jo nukahtaa kun on niin väsynyt. Muutaman minuutin päästä herää huutamaan jne... Nälkäkin ollut mutta syöminen niin rinnalta kuin pullosta täyttä tuskaa. Itellä halkee sydän ku toinen itkee pää punasena niin ettei kerkeä happea vetää :(

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Mä olen sitkeästi yrittänyt pärjätä tissillä, mutta eilen yölläkin ainoa keino saada pojalta päivän valvomisen jälkeen taju kankaalle oli antaa lopulta pullosta lisämaitoa. Ehkä tyhjä tissikin olisi saanut pojan nukahtamaan, mutta olin edellisen parin tunnin sisään imettänyt molemmilta puolilta 3-4 kertaa asentoja vaihtaen, niin olin aika skeptinen rintamaidon riittävyyden suhteen. Plus ihan poikki ja nännit kipeänä useiden tuntien imetyksestä.
 
Munki piti eilen alkaa miettimään, että mikäs Se neidillä on meno, kun kokoajan ois pitäny tissi olla suussa. Kaikenlisäksi mulle vielä nous vähän lämpöä, niin ei ollut kivat oltavat. Ja tietenkin imut piti alottaa klo 21 ja tuntu ettei loppua näy, mutta onneks saatiin Yks 5h pätkä nukuttua, niin nyt jaksaa. Kaippa se sitä maidon nostatusta ja mun hormoonitoiminnan käynnistämistä oli. :) Antibioottikuurit mun käsittääkseni aiheuttaa vatsavaivoja, mutta ite en oo syöny antibioottia imettäessä.
 
juu äidin ab kuuri saa monesti vauvoilta mahan kipeeks, kannattaa antaa maitohappotippoja vauvalle jos on ite ab kuurilla. Mä ite erotan kivun aiheuttaman imemisen tarpeen tiheestä imusta sillä et kun maha on kipee vauva pieree, vääntelehtii, vetää kaarelle, kipristelee ja itku on lähes kirkumista eli kipuitkua, tiheenimun kaudella vauva hamuilee ja haluaa imeä paljon itku on tavallista kätinää.

Meillä mahavaivoja aiheuttaa lähinnä ilma, vaikka vauva saa pelkkää tissiä niin ilmavaivoja on silti. Multa tulee niin paljon maitoa kun vauva alkaa imemään et vauva joutuu hotkimaan sen ja sit nielee samalla ilmaa joka tekee kipeeks, siihen on hitusen auttanut kun syötän niin et vauva on pystyssä, röyhtäytän kesken syömisen ja sen jälkeen, syötän vain yhden rinnan per syöttö.
 
Pihla, mä muistan esikoisen aikaan tuon ihan saman kuvion!! Ihan kuin oisin pari vuotta sitten kirjoittanut sun tekstin :D Jotenkin sitä vaan ajan kanssa oppi erottamaan itkut toisistaan ja syömiseen (ainakin meillä) tuli lopulta joku järki. Tsemppiä, voi kun oisi neuvo joka ratkaisee pulman mut ei mulla ainakaan oo antaa. Mä pääosin sitten vaan imetin kun en oikein muutakaan osannut tehdä, välillä annoin tilkan lisämaitoa kun tuntui et tuntitolkulla imee "tyhjää"..
Tää toinen onkin vallan toista maata ja helposti luettavissa oleva vauva :) Mut näin ne on pienestä asti erilaisia.
 
Me päätettiin nyt lopettaa d-tipat, ja tänään on poju ollu taas se ihanan rauhallinen ja iloinen lapsi mikä oli ennen tippoja :) ♥ meillä on viimisen kaks viikkoa ollu ihan hirveetä huutoa iltasin vaikka vaihdettiin gefilus dtippoihin.. voi taas kunnolla rentoutua jo aikaisemmin illalla :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top