Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kannattaisiko yrittää pumpata syöttöjen jälkeen? Sitten ei tietenkään tuu välttämättä paljoa, mutta luulis auttavan ainakin maitomäärien lisäämisessä, jos ei muuta. Mä oon yleensä pumpannut jos on olleet rinnat täynnä ja poika ei ole halunnut syödä kun on nukkunut, mutta aika harvoin sellaista tapahtuu (yleensä silloin oli jo saanut lisämaitoa). Mulla on tullut silloin vain n. 100ml parhaimmillaan, 400ml kuulostaa jo tosi hurjalta! En ole kyllä pumpannut ihan tyhjäksi, vaan vain sen verran kun olen jaksanut, kun on manuaalinen pumppu käytössä.

Mun pitäis kanssa koittaa pumppailla varastoon, kun haluttais päästä miehen kanssa lähiaikoina leffaan ja jättää pikkuinen muutamaksi tunniksi isoäidille. Mutta en tosiaan tiedä riittääkö siihen maitoa. Nyt ollaan muutama päivä tunnuttu jo pärjäävän ilman korviketta (jee!!), yleensä niin että maidonkerääjään kertyneet maidot annetaan jossain välissä päivää. Tosin eilen meni taas n. 100ml korviketta pojan itkuraivarin aikana, mutta mun mielestä oltais selvitty ilmankin. Mä kyllä haluan yrittää kaikkeni, että maito riittäisi. Luulen, että jos vain imettää tiheään ja pumppailee vielä lisäksi, voisi tuon maidon vähentymisen/riittämättömyyden kenties estää. Ja näillä keleillä pitää myös juoda älyttömästi, eron kyllä huomaa jos on unohtanut juoda.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä Nakari kun mainitsit tuosta tiheän imun kaudesta! :notworthy
Päädyin lukemaan asiasta enemmän, koska en oikein tiennyt mitä se käytännössä tarkoittaa :)

Imettämistä oon lisäillyt tällä viikolla. Nykyään imetän öisinkin, kun huomasin, että on vain helpompi antaa rintaa kuin lähteä lämmittelemää maitoa.

Mä pumppailen aamuisin ja iltaisin.

Alla pieni hyvä tietopaketti (tai siis itselleni oli ainakin :grin):

"Nämä eivät ole merkkejä maidon riittämättömyydestä

- rinnat ovat pehmeät ja tyhjänoloiset; maito ei voi loppua rinnoista yhtäkkiä eikä koskaan tyhjetä, maitoa muodostuu niin kauan kuin sitä poistuu rinnoista (uusimpien tutkimusten mukaan tyhjemmästä rinnasta tulee rasvaisempaa maitoa)

- rintapumpulla saa pumpattua vain muutamia pisaroita; vauva on tehokkain rinnan pumppaaja, vauva saa usein moninkerroin enemmän maitoa rinnasta kuin äiti pumpulla

- vauva imee useammin kuin aikaisemmin; vauvalla voi olla tiheän imemisen kausi, joka voi kestää parista päivästä viikkoon. Näitä kausia on tyypillisesti noin 10 päivän iässä, 3 viikon, 5-6 viikon, 3 kuukauden ja 6 kuukauden iässä

- vauva kitisee ja on levoton; tätä ei varmaan kukaan osaa selittää, mutta jostain syystä etenkin ilta-aikaan vauvat ovat tällaisia ensimmäisten kuukausien aikana

- vauva alkaa syödä useammin yöllä; jos vauva on kasvanut hyvin äidinmaidolla, heräämisten taustalla on usein uusien motoristen taitojen kehittyminen, hampaiden tulo, nuha tai mahdollinen sairaus. Vauva nukahtaa usein helpoiten imettämällä.
"

http://www.kuopionimetystukiryhma.fi/riittaako.html

Aloin miettimään, että esikoisen kohdalla ei TH ainakaan maininnut mitään tuollaisesta vaiheesta vaan sanoi, että pitää alkaa ruokkimaan korvikkeella, kun maidontulo väheni..
Eli jos olisi kannustanut jatkamaan imettämistä (vaikka korvikkeen lisäksi) niin maitoa olisi saattanut alkaa taas tulemaan enemmän.. :think005
 
Meillä tyttö päälle 1kk ikänen ja nukku jo koko yön heräämättä syömään. :)päivällä kyllä ottaa ne syötöt kyllä takasi. Sai kerranki nukkuu koko yön läppeesä. Ja nyt alkanu mahavaivat. Vaikka röyhtäytän tosi hyvin syönnin jälkeen, ni silti ilmaa jää mahaan ja itkee joskus tosi paljon. Jumppailut on onneks auttanu ja mahan hierominen öljyn kanssa. :)

Tosi hyvin ne itkut on erotettu täällä jo ensimmäisten viikkojen jälkeen, ku ei pahemmin muuten itke ku nälkää,mahakipuja tai tylsyyttä. Eikä nekään oo ees itkuja, pikku kitinää :) Ihana vauva meillä❤

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
No hyvä, jos oli apua kommentistani :) Niinhän siinä helposti käy, kun ei ole tietoa tiheän imun kausista niin antaa lisämaitoa turhaan. Ja loppuuhan se maidontulo, jos just siinä vaiheessa kun pitäisi antaa tiuhaan tissiä, niin alkaakin antaa lisämaitoa ja näin vauva ei kaipaakaan sitä tissiä enää niin tiuhaan kun pitäisi, että saadaan tuotanto kohdilleen. Vielä lisään sen, mistä aiemminkin olen tainnut mainita. Yöimetys lisää parhaiten maidontuloa! Joten hyvä, että päätit Gemini olla laiska ja antaa yöllä tissiä pullon lämmittämisen sijaan ;)

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
meinasin ihan noita samoja juttuja tulla kirjoittamaan mitä gemini jo laittoikin :) Pumppu ei ole mikään mittari sille paljonko rinnoissa on maitoa, se mitä pumpulla saa tai ei saa ulos ei kerro yhtikäs mitään. Mä en esimerkiksi itse saa pumpulla mitään ulos rinnoista, molemmista saatan yhteensä saada 20ml pullon pohjalle tunnin lypsämisellä ja silti mun rinnat on täys maitoa ja vauva kasvaa hyvin. Mun tissit tuntuukin jo ihan normaaleilta, pehmeiltä, lättänöiltä ja siltä kuin niissä ei mitään olis mutta hyvin ne tuon pojan ruokkii. Maidontulo vaan on tasaantunut nyt vastaamaan kysyntää. Mun tissit ei tunnu enää juuri koskaan edes pinkeiltä. Rinnat tuottaa uutta maitoa ihan koko ajan kun niitä tyhjentää, ei siis oikeasti ole mahdollista "syöttää rintaa tyhjäksi" koska maitoa muodostuu ihan koko ajan lisää. Aluksi se vaan tulee ulos isommalla paineella ja sit vähän hitaammin. Mulla on itselläni tollanen nopea syömäri(esikoinenkin oli) se syö normaalisti 5-15minsaa satunnaisesti voi syödä kauemmin, tiedän vauvan olevan kylläinen kun on tovin syönyt ja selkeeti nielee ja kun on valmis, irottaa itse otteen nännistä. Jos menee silmät kiinni ja imuja on enää satunnaisesti tiedän et nyt mua pidetään tuttina ja kylmästi vien tissin pois.
Kannattaa vaan yrittää luottaa siihen omaan kroppaansa imetyksen kanssa, imetys ei lopu koskaan seinään vaan maidontulo hiipuu pikkuhilja imetyksen vähentyessä. Lisämaito on pirullinen kun se vähentää koko ajan sen oman maidon menekkiä ja rinnat ei tiedä tehdä maitoa lisää. Kannattaa siis mielummin vaan lisätä imetyskertoja kuin antaa lisämaitoa, maidon tulo kuitenkin kasvaa aikas nopeasti kun sitä "tilataan" lisää. Muistakaa myös huolehtia et syötte ja juotte itse kunnolla ja etenkin juotte näillä helteillä! Myös vauvat hakeutuu tiheemmin rinnalle kun on kuuma ja tarviivat juotavaa ja tää kuumuus tekee sen et kitinää ja rutinaa riittää....
En muista onks tääl ollu veden juottamisesta puhetta, mut ite en kummallekaan ole sitä antanut, kysyin aiheesta meiän lastenlääkäriltä esikoisen aikana ja se totes et veden juottamista ei missään kielletä, mutta se on ihan turhaa koska se vie tilaa maidolta, maidosta saa lisäks energiaa jota näillä helteillä tarvitaan. Rinnathan muokkaa helteellä maitoa sopivaksi ja korvikeessahan suurin osa on kans vettä, parhaiten sen hahmottaa jos juottaa lapselleen jauhekorviketta, sitä kautta on helpompi hahmottaa et lapsi saa vettäkin ihan riittämiin eikä sitä erikseen tarvitse vetenä antaa. Lekuri sillon totes et mielummin tarjoaa vaan tiheesti maitoa oli se sit tissistä tai pullosta kuin sitä vettä, mut vettä voi antaa jos siltä tuntuu ei siitä lapsi rikki mene
 
Itselläni ainakin maito muuttunut aikalailla.
Aluksi oli ihan selvästi hyvin rasvaista, kun vähän kellertävän sävyistä, mutta nyt näyttää kuin maitoa olisi laimennettu :)

Mäkään en vettä ole antanut, kun olen ymmärtänyt, että vauva saa tarvitsemansa nesteet maidosta.
 
Missä väleissä te pumppaatte?
Mä en pumppaa missään välissä, näin on mennyt kaikki viimeiset neljä vauvaa, ja imetys on onnistunut suvereenisti. imetän siis vaan-ei mitään stressiä pumpputouhuista. jos ei jotain ehdottoman tärkeää syytä ole, niin ei mun mielestä kannata pumpata - jos sulla kerran maitoa riittää ja imetys luistaa(?), voihan korviketta antaa jos joku satunnainen poissaolo tulee vastaan?
Lepää ihmeessä silloin kun voi (siis yöllä nyt ainakin:))


- rinnat ovat pehmeät ja tyhjänoloiset; maito ei voi loppua rinnoista yhtäkkiä eikä koskaan tyhjetä, maitoa muodostuu niin kauan kuin sitä poistuu rinnoista (uusimpien tutkimusten mukaan tyhjemmästä rinnasta tulee rasvaisempaa maitoa)
Tää pointti on mulle selvinnyt esikoisen jälkeen, hyvä kun tuli tässäkin esille, siis liian tiuha puolen vaihto voi kostautua-paino ei vauvalla nousekaan kun juo pelkkää rasvatonta!
Nykyään imetän yölläkin samaa puolta niin kauan kun toinen tissi suo (paitsi että tämä vauva nukkuu "turhan hyvin" syömättäkin..) oma lepo ei katkee kun ei kylkeäkään tarvii vaihtaa alvariinsa!

Gemini, tuon maidon värimuutoksen ternistä tavalliseen huomaa kans eläimillä hyvin - ne ensipäivien maidot voi olla melkein pehmeän voin oloisia, tiivistä ja ihan keltaista (yksilöllisiä nämä toki eläimilläkin)
 
Mä nykyään pyrin imettämään molemmat rinnat joka syötöllä, että maitomäärät olis suurempia. Aina ei kyllä onnistu. Mutta oon miettinyt myös tuota, että saako lapsi sitten tarpeeksi takamaitoa. On vaikea tietää, missä kohden tissinvaihto kannattaisi tehdä, että vauva on tosiaan saanut siitä rinnasta nyt sen mitä voi saada. Yleensä vaihdan jos vauva tuntuu kärsimättömälta vielä jonkin aikaa syötettyä, noin 15-20 min jälkeen.

Meidän poika nyt todellakin käyttää mua huvituttina. Nukahtaa tissille, nukkuu ja harvakseltaan ehkä imaisee, ja jos koitan irrottautua alkaa itku. Oon ollut nyt jumissa sohvalla yli tunnin, ja pitäis päästä tekemään iltatoimetkin... Miten tästä voi opettaa pois? Toisaalta en halua riistää pois läheisyyttäkään, mitä pieni tuolla ilmeisesti haluaa. Ja tuttia en mielellään opettaisi käyttämäan, vaikka ehkä se on se yleisin ja toimivn keino ratkaista tällaiset ongelmat?
 
Mä syötän yhden tissin per syöttö ja hyvin kasvaa :) Mä vaan vien tissin jos näyttää siltä et tissiä lupsutetaan huvikseen, hetken itkee ja raivoo mut rauhottuu kyllä.
 
Mä imetän yhtä tissiä niin kauan yhdellä syötöllä, kuin vauva vaan huolii. Kyllä mielestäni huomaan sen, kun tissi alkaa olla tyhjä ja vauva alkaa hermostuneena nyhtää nänniä. Annan hetken sen vielä yrittää imeä, jotta tulisi varmasti loputkin pisarat, ennen kuin vaihdan tissiä. Yleensä vauva simahtaa tissille, kun tulee kylläiseksi, joten siitä tiedän tarviiko yhden vai kaksi tissiä sillä syötöllä. Sen kyllä huomaa, jos ei tule ensimmäisestä tissistä kylläiseksi. Ja meillä imetykset kestää 30-60 min, joten osa ajasta saattaa olla tuttina oloakin. Haluan vaan varmistaa, että ne takamaidot varmasti tulee käyttöön. Neuvolan mukaan 15-20 min per tissi pitäisi riittää.

Tämä on vaan mun omaa mutu-tuntumaa, en tiedä onko noissa mun päätelmissä mitään perää, mutta näillä on menty
 
Mä kans pumppaan vaan, jos sitä pumpattua maitoa tarvii johonkin. Nyt pakkasessa muutama pussi ja pariin viikkoon jaksanut pumppuun koskea. Tyttö kasvaa huimaa vauhtia (6vko oli jo 5400 g) mutta tosiaan Tulan kyydissä useita tunteja päivässä.
 
Luulosairas minussa iskee jälleen, mutta... onko se normaalia, että pienen vauvan silmän liikkeet on vähän sellaisia sykähteleviä? Vähän siis sellaisia värähteleviä ja kömpelöitä sivulle katsottaessa, eikä sellaisia tosi sulavia/tasaisia liikkeitä kuten aikuisilla tai vanhemmilla lapsilla? Kun tällain kokemattoman lääkisopiskelijan silmään meidän vauvan silmänliikkeet vaan näyttää joskus aika paljon nystagmukselta, mutta en osaa yhtään sanoa mikä vauvalle on normaalia ja mikä ei (hyvä jos osaisin aikuiseltakaan sanoa). Kamala huoli iski jälleen, kun keksin että jos se olisikin oikeasti nystagmus. :sad001

Samaten olen taas jännännyt sitä meidän pojan pään veripahkaa, että kai se nyt on ihan viaton oikeasti. Pakko varmaan kysyä siitäkin neuvolassa, että voisivat vielä katsoa sitä varmuuden varalta. Ne on varmaan niin kyrsiintynyt siellä muhun, kun olen aina jostain huolissani ja lukenut itsekseni netistä ja Terveysportista. Voisinpa vaan ottaa rennosti ja olla liikaa huolehtimatta kuten mun mies, mutta en vaan pysty, aina onnistun huolestumaan jostakin aiemmin raskauteen, nyt vauvan terveyteen liittyen. Pakko varmaan ottaa lasi viiniä tai jotain, jos sitä tästä rauhottuisi.
 
Kestäähän se aikansa ennenkö vauvan silmät oppii toimimaan kunnolla:)! Kyllä voi luottaa siihen että neuvolassa näitä juttuja seurataan, ja osaavat kyllä puuttua jos jokin on hullusti. sitä vartenhan he ovat olemassa:grin!
Ja onhan se selvää että huoli kuuluu tähän äidiksi kasvamiseen, yhdistettynä lääkisopintoihin varmasti X10! huoleton on helppo olla kun ei tiedä..

Mutta lasi viiniä auttaa kyllä moneen-pala suklaata kyytipojaksi, niin kaikki huolet kaikkoaa..
 
Voihan video sanon minä... Taitaa poikaa ahdistaa nämä iskän työpäivät tai siis työvuorokaudet. Viime yö meni ihan temppuillessa ja tissille raivotessa, just tottakai kun on miehen annettava nukkua eikä mulla ole apukäsiä. No, onneksi sitten torkuttiin aamupäivään saakka. Mikä siinä on, että silloin poika on paljon hermostuneempi, kun ollaan kaksin.... Vai kuvittelenko mä vaan. Yritän kyllä itse olla rauhallinen, mutta kai poika jotain vaistoaa, että äitiäkin vähän jännittää.

Tais olla meidän ekat kunnon rintaraivarit. Aloin jo epäillä, että oliko virhe tehdä hikitreeni päivällä ja maitoa ei tule, mutta kyllä se yösyötöllä ihan kunnolla lomotti menemään sen kuuloisesti, että kyllä sieltä maitoa tulee. Silti piti irrottaa otetta ja riuhtoa koko ajan. Auts mun tissiparat!

On kyllä hanurista, jos tässä kuitenkin joutuu ton hikijumppaamisen lopettamaan, jottei maidon tulo vaarannu. Vaikka se kuinka tekee hyvää päälle ja kropalle, että vähän saa lihaksia pidettyä kunnossa, niin ei se silti ole sen arvoista, jos hommat vauvan kanssa menee ihan raivoamiseksi ja temppuiluksi sen seurauksena.

Jos mulle edes pari kertaa viikossa se oma treenihetki suotaisiin, niin olisin paljon parempi äiti.
 
Kestäähän se aikansa ennenkö vauvan silmät oppii toimimaan kunnolla:)! Kyllä voi luottaa siihen että neuvolassa näitä juttuja seurataan, ja osaavat kyllä puuttua jos jokin on hullusti. sitä vartenhan he ovat olemassa:grin!
Ja onhan se selvää että huoli kuuluu tähän äidiksi kasvamiseen, yhdistettynä lääkisopintoihin varmasti X10! huoleton on helppo olla kun ei tiedä..

Mutta lasi viiniä auttaa kyllä moneen-pala suklaata kyytipojaksi, niin kaikki huolet kaikkoaa..
Kiitos paljon rauhoittelusta. :) Oli mun huoli ilmeisesti turha, luin lisää aiheesta ja pikkuvauvoilla silmän liikkeet on normaalistikin nykiviä. Mutta en ole muita pikkuvauvoja ikinä katsellut, niin en tuotakaan tiennyt. Kaikki on vielä niin uutta!

Samaten syntymäpahkakin on ihan normaalin kuuloinen, kun siitäkin luin lisää (olin siitä huolestunut, kun se tuntui omaan käteen kovalta tai luumaiselta, ja aiemmin oli pehmeä). Voi olla että neuvolassa haluavat sen lähettää jatkotutkimuksiin jossain vaiheessa jos ei se häviä, mutta ilmeisesti sekin on ihan normaalia että patti jäisikin ja sitten pikkuhiljaa katoaisi näkymättömiin muun pään kasvaessa.

Joo, mutta nyt kyllä rentoudun ja aion nauttia ihanasta, terveestä vauvasta! :)
 
Heipä hei.
En tiedä kuuluuko kysymykseni tänne mutta olisin halunnut kysyä teiltä sellaisesta, että pitääkö maidonkorvikkeita lämmittää aina? Eikö sitä voi tarjoilla huoneenlämpöisenä? Ja onko mitään mielipiteitä korvikkeista yleensäkin?
Meillä poika syntyi rv 35+5 ja pienuuden takia saa tissin lisäksi korviketta (ja tissistä ei ole alun alkaenkaan tullut riittävästi maitoa, sairaalassa sain pumpattua sähköpumpulla n.40 ml tunnin pumppauksella!) ja kohta koittaa aika siirtyä "tavallisiin" korvikkeisiin ja juolahti nyt vaan tällainen asia mieleen. Poika on huomenna 6 viikkoinen ja aika lailla samanlaisia oireita kuin monella teistäkin - vatsaa vääntää vaikka saadaankiin röyhtäytettyä joka syötön jälkeen ja kakkaa tulee 4-6 kertaa päivässä, syödään d-relaa (vaihdettiin d-gefiluksesta), kokeillaan tällä hetkellä cuplatonia ja lisänä joutuu syömään rautaa...
Tällä viikolla myös ollut tavanomaista enemmän hereillä, eilenkin oli 5 tuntia hereillä, vähän väliä joi maitoa (tänä aikana joi melkein 300ml!), en sit tiedä, onko tämäkin jokin vaihe, vai voiko tämä helle saada pienen ihmisen levottomaksi, mutta kovin itkuinen ei ollut valveissa olon aikana, mitä nyt hieman pusertaa naama punaisena mahavaivojen takia...
 
juu maito tarttee lämmittää ekat kuukaudet jotta vauvan elimistö pystyy tehokkaammin käyttää sen hyväkseen eikä mee liikaa energiaa kylmään maitoon.
 
Me ollaan annettu lisämaidot huoneenlämpöisinä, koska paketissa luki että niinkin voi antaa. Mutta joo, varmaan olisi parempi lämmittää! Pitääkin sanoa tuo miehelle, kun tuo helposti meinaisi antaa korviketta pakastetun äidinmaidon sijaan, "kun ei tarvi lämmittää". :p

Meidän poika hymyili tänään ekaa kertaa aika varmasti! Aiemmista hymyistä ei ikinä osannut sanoa oliko vain mahanpuruja, mutta tää oli niin selkeä että pakko olla jo aito. Oli kyllä tosi suloinen! Ja voi höh, isi sai ekan hymyn enkä minä!
 
Meillä on pikkuinen nyt kuukauden.
On kyllä todella seurallinen tapaus ja on ollut ihana huomata kuinka on alkanut seuraamaan mitä ympärillä tapahtuu ja hyvin jo kääntelee päätään äänen suuntaan ja mun äänen kuulemiseen reagoi saman tien :)
Mun syli on edelleen tytön paras paikka ja rauhoittuu siinä yleensä heti :Heartpink
Välillä kun tyttö on hyvällä tuulella ja jaksaa olla hetken itekseen niin on hänellä on kova tohina päällä ja heiluttelee kovasti jalkojaan ja käsiään :)
Nyt on muutaman päivän sisään alkanut pieniä hymyn alkuja näkymään, aivan ihana :Heartpink:Heartpink

Eilen hain postista Manducan, jota mies kokeili ensimmäisenä. Aluksi tyttö itki siinä, mutta hetken siinä ollessaan rauhoittui ja lopuksi myös nukahti.
Itselläni ehti kyllä kipeytyä tuo vasemmanpuoleinen niska ja hartiaseutu aika pahasti jatkuvasta kantamisesta, mutta toivottavasti pian helpottaisi nyt kun on tuo kantoreppu.

Mä jouduin eilen taas ostamaan korviketta, kun maitoa ei jostain syystä tullut kunnolla.
Ennen korvikkeen antamista imetin, mutta tytölle jäi nälkä, joten annoin korviketta, mutta tytölle jäi vielä nälkä imetin sitten uudestaan, jotta imettämisrytmi säilyisi ja keho ymmärtäisi ylläpitää tuotantoa.
Eilen pumppasin taas vain sen 100ml yhteensä.
Yöllä maitoa sitten taas riittikin hyvin sekä nyt aamulla :)

D-vitamiinia en ole vielä antanut, mutta ensi kuun puolella ajattelin alkaa antamaan.
Toivotaan ettei kauheasti niistä tyttö kärsisi.
 
Takaisin
Top