Vauvojen kuulumiset

Me tihennettiin imetysvälejä entisestään ja tänään tyttö on ollut rinnalla aina kun haluaa. Aamulla (yö syöttöjen lisäksi siis) tyttö oli rinnalla yhteensä joku 6 h, alku iltapäivästä annettiin 40ml lisämaitoa, jolla sain vajaan tunnin tauon. Nyt taas on offina rinnalla toista tuntia. Ois paree maidontuotannon lisääntyä! Yritän myös painella rintaa ja tarkkailla imuotetta, että kaikki ois kunnossa. Kova halu on lisämaidoista eroon! Mies onneksi on suurena apuna ja saan käydä kaupassa kohtra ihan ITE! :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Miulla oman maijon tulo on hiipunu aika vähäseks. :/eli suurimmaks osaks mennään korvikkeella. Eipä sille mitä maha, yrittäny juuva, syyvä ja tihentää imetystä vaan ei lissäävy tuotanto. No saapi tyttö onneks ees siitä vähäsestä sitä vastustuskykyä itelleen, eikähän tuo esikoinenkaan oo ollu enempää kippeenä vaikka sitäki sillon jonkun 1kk imetin, itseasiassa jopa vähemmän ollu kipeänä ku tissimaijolla kasvanneet. :D tämmöstä meille.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin menee korviketta edelleen, tosin mun mielestä mun maidontuotanto on kyllä oikeasti kasvanut, että ehkä siitä päästäis. :)

Tyyppi on nyt ruvennut pulauttelemaan tosi paljon, kun annoskoot on kasvaneet. Oon koittanut röyhtäyttää usein, mut tuntuu että se röyhtäyttely saa yleensä pojan vaan itkuiseksi ja aiheuttaa pulautuksen. Lisäksi tänään on itketty ja kitisty tosi paljon, ainoa mikä auttaa on rinnan tarjoaminen, johon kaveri nukahtaa melkein heti (nytkin nukkuu sylissä tissi suussa). En tiedä mikä sillä on, itkeekö nälkaa (tänään annettu vähemmän lisämaitoa), vai masuvaivoja (mä juon nykyään paljon maitoa, että mun ruokavalio voisi hyvinkin aiheuttaa masuvaivoja jos niitä on tullakseen), vai esim. jotain refluksia sen pulauttelun takia, vaiko jotain muuta. Voi kun tietäisi, ei ole kivaa kun tuntuu että pikkuisella on huono olla enkä osaa auttaa. :sad001 D-tippoja en uskaltanut vielä aloittaa näiden vaivojen takia, että niistä ei johdu ainakaan.
 
Peukku siis maidon lisääntymisestä Annisla! Meillä kans tyttö pulauttelee jonkun verran mutta selkeästi johtuu yliayömisestä. Syö itseään usein liian täyteen ja päästelee sitten ylimääräiset valumaan ulos... Harvemmin tulee sellaista oikein kunnon puklua onneksi.
 
Meillä varmaan myös tuosta kyse... Nyt siis olen yhdellä syötöllä antanut tosiaan molemmista rinnoista ja vielä reilu annos lisämaitoa päälle, niin ei ihme että puklailee! Terkka oli ihme kyllä sitä mieltä, että puklailu ei riippuisi annoskoosta koska kerralla ei kuulemma voi antaa liikaa. Mutta tänään on annokset olleet hillitympiä ja on myös puklaillut eilistä vähemmän. Pahimmillaan tuo siis ihan yllättäen oksensi varmaan 50ml maitoa leikkimatolle sellaisen mega-aterian jälkeen. Onneksi ehdin juuri kääntäa selältään kyljelleen noin sekunti sitä oksennusta ennen. Se kertaoksennus kyllä pelästytti sen verran, etten tuon jälkeen ole uskaltanut nukuttaa tuota selällään syöttöjen jälkeen, koska tuommoiseen voisi varmaan jo tukehtua. :sad001 Ja annokset siitä lähtien tosiaan pikkasen hillitymmät, vaikka ns. lihotuskuurilla tuo baby on vieläkin.
 
Kyllä vauvat osaa sen puklun sivulle heittää vaikka selällään olisivatkin, vaikka onhan se hurjan näköistä..:confused:

Täällä babyssä huomattavissa nyt syöntivälien pidentymistä - eikä ihan joka itkuun enää halua tissiä, ja ruokahetket on tosi nopeita. pulauttelua tulee täällä oikeestaan vaan "väkisinsyöttämisten" jälkeen. ilmaisee kyllä selvästi milloin tissi maistuu ja milloin ei:p, mukavaa kun alkaa ilmaisutaito kehittyä.. mahaa kipristelee aikalailla iltaisin ja huuto on pulsseittain sen mukaista, mutta onneksi yöt menee ihan nukkuessa-parilla tankkauksella.
 
Meidän vauva täyttää kohta kuukauden ja täällä on mennyt tosi hienosti. Vauva on päivällä aika kärty välillä, mutta viimeaikoina se on vähitellen alkanut vähentyä kun seurailee jo maailman menoa eikä kärtyilyt ole vielä yhtään rasittaneet minua. Iltahuutoa on, mutta olen oppinut ottamaan sen vastaan ja sekin lyhenee koko ajan. Vauva rauhoittuu, imaisee vähän tissiä ja sitten jätän sen katselemaan makkariin itsekseen ja siellä se sitten nukahtaa rauhassa :Heartred. Ihana. Yöllä syö kerran tai pari. Nyt olen alkanut siirtämään sitä pinnasänkyyn, joka on meidän sängyn sivuvaununa. Tähän asti se on nukkunut ihan kainalossa.

Kiva, kun kaikilla kuulostaa sujuvan ihan mukavasti. Kellään ei tunnu olevan mitään tosi huolestuttavaa meneillään. Muistetaan nauttia vauvoista ja haistella niitä kun eivät vielä möngerrä minnekään karkuun :wink.
 
Kiva kuulla Miukkis, että teillä menee mukavasti. :) Näistä on hyvä ammentaa itsellekin positiivista mieltä ja rennompaa asennetta.

En nyt muista, että mitä olen kirjoittanut ja mihinkin ketjuun. Mutta tääll ollaan kans ihmeissään lisääntyneistä huudoista ja tosi vähäisistä unista, että johtuvatko masuvaivoista vai nälästä. Tissille se aina rauhoittuu ja torkahtaa, ja röyhtäyttämään nostamisesta vauva alkaa itkeä. Pitääkö vauvalle siis oikeasti antaa sitä tissiä vaikka koko ajan, jos se haluaa? Ettei vaan pahentaisi mahavaivoja? Mä oon ihan sekaisin neuvolan neuvojen ja mummojen neuvojen kanssa, kun toinen sanoo, että pitää syöttää niin paljon kuin vauva haluaa ja ja toiset sanoo, ettei vauvalle koko ajan saa tissiä antaa. Ilmeisesti silloin kun itse olin vauva, oli ohjeistettu, että vauva saa syödä vain tietyn ajan putkeen (ehkä 20 min) ja syötöillä pitää olla tietty minimiväli.

Mä niin toivon, että pojalla olis vaan nälkä, ja noi itkut korjaantuis kun saisin maidontuotannon vastaamaan pojan tarpeita. Mahavaivojen kanssa olen tosi neuvoton.
 
Lapsentahtisesti eli aina kun vauva haluaa on nykyään suositus. Sillä turvataan myös maidon riittävyys, kun tiettyinä aikoina vauva asuu rinnalla eli tilaa lisää maitoa, ns. tiheän imun jaksot. Muistakee, että se että vauva asuu tissillä ei siis tarkoita aina sitä, etteikö saisi riittävästi sillä hetkellä maitoa, vaan sitä, että vauva varmistaa, että maitoa tulee riittävästi myös myöhemmin. Toki jotkut vauvat lohtusyö erinäisiin kipuihin, esim. meillä, mutta refluksista ja kivuista huolimatta tarjoan aina itkuun ensimmäisenä tissiä.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Meillä kanssa vauva yleensä rauhoittuu tissille ja useimmat itkut johtuu (kai) siitä että haluaisi tissille, ja röyhtäytys pistää itkemään ja pulauttelemaan.

Mulle terkka sanoi, että 20 minuutin imetyksen jälkeen voi suosilla jo antaa sen lisämaidon, kun siinä ajassa rinta on kuulemma jo aika tyhjä. Nyt oon tehnyt sitä, että vaihdan sen jälkeen rintaa. Lisämaitoa annetaan nyt vain yhdellä tai kahdella syötollä päivässä, tai esim. tänä aamuna kun halusin nukkua yön tiheän imetyksen jälkeen ja vauva oli nälkäinen. Tuo on kyllä nyt ruvennut pulauttelemaan pari kertaa melkein joka syötön jälkeen, että olen jo ruvennut lukemaan refluksista varmuuden varalta.
 
Mulla on neuvolassa nyt ollut vauvan syntymän jälkeen tuuraaja terkkana, kun oma on lomalla. Se tuuraaja on lapseton ja tuntuu antavan vain teoriapohjaisia neuvoja. En oikein ole hänen neuvoistan tullut hullua hurskaammaksi... Ei se tosta 20 min aikarajastakaan ole viitsinyt mainita, hokenut vaan lapsentahtisuudesta ja että antaa olla tissillä jos haluaa....
 
hui, en kyllä tuosta 20 min säännöstä perustaisi! kun tuo riippuu niin mm. vauvan imutaidoista ja herumisen määrästä. käykää tutustumassa esim. Imetyksen tuki Ry ohjeisiin. musta kuvaavaa on sanonta, että vauva voi syödä kolme kertaa tunnissa, kolme tuntia kerrallaan tai kolmen tunnin välein ja kaikki näistä on normaalia, kun vauvat ovat kovin yksilöllisiä ruokailijoita ja äidit yksilöllisiä maidontuottajia. oikeita mittareita ravinnon riittävyyden arviointiin mm. pissa- ja kakkavaippoja laskeminen (parit kakat ekojen viikkojen aikana, myöhemmin vähemmänkin riittää ja 5-6 kunnolla märkää pissavaippaa per vuorokausi) ja painonkehitys (rintalapsilla n. 20-30 g/vrk ensimmäisten kuukausien aikana). sori paasaus, mutta itse tätä pähkin 1,5 kk sitten (apua, meidän vauva on kohta jo 2 kk!!! =)) ja tutustuin aiheeseen.

tässä esim. pikalistaa imetyksen myyteistä:
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/imetyksen-faktaa-ja-fiktiota

ja maidon riittävyydestä:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/ravitsemustila
 
Heh, mä kun oon pitäny meidän neitiä hitaana syöjänä, kun saattaa viihtyä 30 min tissillä, niin 3 tuntia kuulostaa kyllä jo tosi pitkältä ajalta. Täällä kans mennään lapsen tahtisesti, kun itkasee, niin tarkistan vaipan (meidän neitihän ei voi sietää kakkaa vaipassa :D ) ja sitten tissi suuhun. Ootteko muuten alkanu ajottaan päikkäreitä päivittöin samoihin aikoihin? Meillä vähän hulinaa tuon esikoisen touhutessa, enkä oo saanu laitettua nuorimmaista (apua, kohta jo 1 kk) kunnolla päikkäreille. Ei sitä tosin kyllä vielä uloskaan saa nukkumaan, kun näin kuuma.. En muista yhtään minkä ikäsenä esikoinen alko nukkumaan kunnon päikkärit. Siis kyllähän tuo vauva nukkuu pitempiä pätkiä myös päivällä, mutta on vaan aina menossa mukana, eikä esim. sängyssä.
 
3h rinnalla saisi kyllä mut sekoamaan.. :oops:
Aluksi saattoi mennä se tunti rinnalla, mikä jo ahdisti, mutta nyt syötöt kestää 20-30 min.

Mä toivon, että meillä on nyt alkamassa kehittymään jonkinlainen yörytmi.
Muutamana yönä tyttö on nukahtanut kello 23-24 välillä vaipanvaihdon ja syöttämisen jälkeen. Nukkunut 2-3 tuntia, herännyt syömään, jatkanut uniaan ja taas 2-3 tunnin päästä herännyt syömään ja vaipanvaihtoon ja jatkanut uniaan. Kello 5-6 taas syödään ja jos hyvin käy niin kuin tänäänkin niin pari tuntia jatketaan vielä unia.
Jos näin saisin nukkua niin kyllä sitä mieli tästä piristyisi ja jaksaisi enemmän nauttiakin päivistä, kun ei väsymys painaisi niin kovasti :)

Mä olen nyt öisin antanut pullosta maitoa, jota olen illalla pumpannut, ja uskon, että tyttö saa sillä vatsansa paremmin täyteen, jonka takia ei heräile enää jatkuvasti.
Aamulla sitten olen imettänyt ennen pumppaamista, kun rinnat ovat olleet ihan täydet.

Navasta irtosi viikonloppuna kiinnike. Näköjään taisi auttaa se aine, jonka th laittoi viime viikon torstaina.

Itselleni ei nuo päiväunet ole ajankohtaisia, kun toinen nukkuu silloin kun nukkuu ettei sitä pysty vielä mitenkään ajoittamaan. Se tulee sitten myöhemmin :) Välillä nukahtaa olohuoneeseen kaukaloon (sitterissä ei vielä viihdy) ja välillä syliin, jolloin viedään makuuhuoneeseen.
Yöllä nukkuu omassa sängyssä, mutta aamulla annan olla vieressä, kun imetän ja molemmat vielä nukahdetaan :)
 
Ompa kiva ku teillä muilla imetys mennee niin hyvin minnuun nähen. Miulla loppu maijon tulo, mutta hyvin tuntuu pikkunen kasvavan korvikkeillaki. :)tännään tosiaan ikää 3viikkoa. ❤ yöt nukkuu yhellä syötöllä noin 4-5 aikaan, eka unipätkä on noin 6tuntia jo. Mutta päivällä syöpi usseemmin. Sais nää kelit viiletä ni ei ois vauvoillakkaa vaikkeeta olla.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Ei tosiaan mitään hätää :)
Itsellänikin maidontulo loppui esikoisen kanssa ja silti kasvoi korvikkeella terveeksi tytöksi.
Sairasteluakin ollut tämän 6 vuoden aikana hyvin vähäistä moneen ystävän lapseen verrattuna.
Perusflunssaa ja vatsatautia ollut, mutta ei esim. mitään silmätulehduksia, korvatulehduksia tai poskiontelotulehduksia.
Edellisellä lauseella viittaan siihen, kun sitä väitetään, että korvikkeella kasvavat lapset sairastelevat muita enemmän. Yksilö asiahan se taitaa enemmänkin olla :)
 
Mielenkiinnosta kysyn, että te, jotka annatte pullosta maitoa niin kuinka paljon pikkuinen yleensä syö kerralla? :)

Meillä menee tällä hetkellä yhdellä syötöllä 80-100ml ja ikää pari päivää vaille 2 viikkoa :)
 
Sama miulla esikoisen kans ihanku siullaki :)ei oo ollu isompia sairauksia, eikä ees oksennustautia ja täyttää tänä vuonna 5v :)että kyllä se jo auttaa jos sen ekan parit viikkoa saa äidinmaitoa.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä mennee se 100ml-120ml kerralla. :)

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top