Vauvojen kuulumiset

Meillä ei mene kuin max 100ml kerralla ja tyttö kohta 2kk. Hyvin on kasvanut silti :)

Viime viikolla jouduttiin käymään päivystyksessä kun normaalisti rauhallinen lapsi olikin todella kiukkuinen ja pulautteli rajusti. Ottivat meidät lastenosastolle yöksi ja tarkkailivat. Seuraavana päivänä otettiin verikokeita ja virtsanäytteitä. Yhteensä kolme lääkäriä tutki tyttöä ja olivat sitä mieltä että kyseessä suolentukkeutuma. Antoivat muutaman peräruiskeen ja levolaccia.

Kotiin päästiin, mutta takaisin pitää heti mennä jos pulauttelu jatkuu.. Sitten kuvaavat vatsan alueen.

Rupesin viikkoa aikaisemmin antamaan tytölle cuplatonia. Tuoteselosteen mukaan lääkkeen ei pitäisi aiheuttaa haittavaikutuksia. Lääkäreiden mukaan se meillä kuitenki aiheutti juuri tuon tukkeuman.

Nyt tilanne kuitenki hyvä :) levolaccia käytetään vielä, mutta senkin voi varmasti kohta jättää pois. Niin ja keskolan lääkärin suosituksella vaihdoin Nan korvikkeen Nutrilon omneoon :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Huh, hyvä että ottivat asian vakavasti ja tarkkailuun, että selvisi mistä johtuu :)
 
Eikö teidän vauva myöskään kakannut tuona aikana, vai oliko puklailut ja ärtyisyys ainoat oireet? Aika hurjan kuulosita kyllä, onneksi selvisi nopeasti tuo!

Meidän isämies oli aamulla hyvin kiltti, ja nappasi vauvan mukaansa ja jätti minut nukkumaan pariksi tunniksi. Tuona aikana upposi paljon korviketta, joka kuulemma lähes kaikki tuli ylös! Puklailee siis korviketta tai pullosta syöneenä varsinkin paljon, rinnalla vähemmän mutta silti aika usein. En tiedä tehdäänkö me jotakin syöttäessämme "väärin", mikä pahentaa tuota ongelmaa, vai mistä kyse. Nyt oon koittanut pitää mahdollisimman pystyssä, mikä on vähän ehkä helpottanut.
 
Nii jäi tosiaan laittamatta, että ei kakannut :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Annisla, saako korviketta sitte liikaa ja miten tuon syötön jälkeen, annatteko vauvan vaan olla vai vaihatteko vaippaa tai muuten liikutteletteko vauvaa? Ite oon ainaki huomannu että kaikki turha liikuttelu aiheuttaa meillä ylimäärästä puklailua ja liika syöminen. On siis ollu ihan semmosta puklailua muutaman kerran, että tullut melkein kaikki ulos.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Veikkaan kyllä, että saa liikaa kerralla ja liian nopeasti, silloin kun pulauttaa paljon. Nyt sai taas enemmän korviketta ja söi sen nälkaisenä vauhdilla (kyllähän se kelpasi, kun isi muisti lopulta lämmittääkin sen eka), ja noin vartin päästa oksensi kaiken voimalla mun syliin. o_O Samaten usein kanssa vaipanvaihto heti ruuan jälkeen voi aiheuttaa pulauttelun. Mutta mun mielestä on selkeästi voimakkaampaa kyllä pulloruokinnan jälkeen kuin rintaruokinnan.
 
Se voi olla että saa sen maijon liian äkkiä pullosta. Yks ystävä sano(hällä 4 lasta), että saattaa auttaa pullon vaihto pulautteluun. Onko siulla mikä pullo käytössä?

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä annetaan korviketta 100-120ml kerrallaan, kolmen tai neljän tunnin välein päivällä ja yöllä sen mukaan kun herää, neidillä on aika hyvä rytmi ja illalla jos syö siinä 22 aikoihin niin yleensä seuraavaksi herää 03.30 syömään, ja sitten seuraavaksi siinä 07-07.30 aikaa.

Meillä ei kauheasti pulautella paitsi jos ei ole röyhy tullut ulos. Kiinnitin huomiota siihen kun äitini röyhytti tyttöä niin silloin pulauttaa usein ja huomasin, että meillä on eri asento, äitini nostaa pikkuisen niin kovin korkealle, että pää tulee tuohon oikein olan yli ja itse nostan pystyyn tuohon olkaa vasten ja tällöin ei pulauta :)

Äitini neuvoi pullovinkkinä, ettei laita korkkiosaa liian tiukkaan kiinni niin ilmaa pääsee ulos, ei se pullo siitä vielä falskaa :wink Meillä useimmiten käytettään niitä mam antikoliikki pulloja vaikkei mitään koliikkioireita olekkaan, mutta niistä kyllä oikein kuulee että ilmaa pääsee pohjasta ulos :rolleyes:
 
Mä vaihdoin just mam merkkiset koliikkipullot kun tuntu että nielee ilmaa sen maidon mukana. Kokeilin myös nuk merkkistä ergonomista pulloa. Siitä ei tullu yhtään mitään tyttö vaan huvikseen lutkutti, ei siis syönyt ollenkaan. totesin sitte että tollanen tavallinen pullo on kyllä ihan paras, ainekin meillä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meilläkin on ihan peruspulloja, mutta anatomisen pullotutteja ostin, kun osoittautuivat hyväksi esikoisen kohdalla :)

Olen katsellut, kun muut ovat tyttöä syöttänet pullosta niin yhtenä virheenä tekevät sen ettei se tutti ole laitettu kunnolla sinne suuhun, jolloin ilmaa menee vatsaan.

Meillä tyttö röyhtäisee parhaiten pystyasennossa niin, että tytön pää nojailee vähän mun olkapään alapuolella.
Hirveästi jos tyttöä heiluttelee (esim. jos vaipan vaihtaa syötön jälkeen) niin puklaa kyllä pahemmin.
Välillä jos tyttö irrottaa otteen pullosta niin olen röyhtäyttänyt syötön välissä ja jatkettu taas syömistä :)
 
Mulle eräs sukulaisnainen "opetti" röyhtäyttämistä, kun oli mun seurana hoitamassa vauvaa yhtenä iltana. Heti kun lopetin imettämisen, hän sanoi, että vauva pitää samantien röyhtäyttää, ja nosti pojan juurikin Kesäesikon kuvaamalla tavalla olkansa yli. No totta hitossa siinä tuli puklu, kun toinen on melkein pää alaspäin heti syömisen jälkeen. Ite nostan vauvan vaan pystyyn, mutten rupea hytkyttelemään tai pakottamaan röyhtäisyä.
 
Meillä oli tänään taas neuvolassa painokontrolli, 16 vrk iässä on syntymäpaino saavutettu! Mutta painon nousu on taas hidastunut, eli oltiin tasan 5 g yli syntymäpainon :sad001 Tuossa välillä paino nousi jo muutaman kymmenen grammaa per vuorokausi, nyt nousu oli ihan muutamia grammoja :sad001

Ollaan tiheän imetyksen (ja aikamoisten tissimaratonien) ohella annettu n. 200 ml korviketta vuorokaudessa, mutta määrää pitää nyt ihan neuvolankin ohjeesta nostaa. Viime kerralla neuvolassa väläyteltiin jo korvikkeen määrän vähennystä, mutta nyt vasta ollaan samalla aaltopituudella siitä, että minun maito ei todella riitä.

Me ollaan itse havaittu, että tyttö on nälkäinen, mutta ei noiden neuvolan puheiden myötä ole uskallettu lisätä korvikemääriä, ettei imetys mene pilalle. Nyt sitten aina ensin tissiä ja sit korviketta, jos tarvii.
 
Meillä on Tommy Tippee -pulloja. Ne on kai semmoisia anatomisia tai pitäisi matkia ns. luonnollista imetystä. Lisäksi on lahjana saatu lasinen peruspullo ja rintapumpun mukana tullut (anatominen?) pullo. Eli kai noista pitäisi tulla aika hitaasti maitoa, mutta silti kyllä paljon nopeammin mun mielestä kuin imettäessä. Ja tuntuu, että helposti noista syöttäessä vauva saattaisi niellä ilmaa, en tiedä kuinka tarkkaan pitäisi kiinnittää huomiota ettei sen pullon nisäosassa ole kuin maitoa syöttäessä? Voi tietysti olla, että korvike ei jotenkin sovi meidän vauvalle ja senkin takia pulauttaa (me ollaan käytetty sitä valion Onni-korviketta).

Mä olen kanssa nyt huomannut, että jos vauvan pää on olkapään yli, niin ryhtäyttäminen saa aikaan pulautuksen, mutta alempana pitäessa ei. Mutta usein tuo pulauttaa ihan vain sylissä ollessaan syönnon jälkeen vaikka olis röyhtäytetty, että kai se vain tulee jos on tullakseen.
 
Meillä on sufi varmaan vähän sama tilanne. Tai viimeksi juuri annettiin neuvolasta ohje että aina 50ml lisämaitoa syötön jälkeen että paino saataisiin nousemaan (eli päivässa 400ml!). Paino sitten nousikin ihan hurjasti, ja mä olen nytten vähentänyt lisämaidot niin, että vain jos vaikuttaa nälkaiseltä syötön jälkeen. Saa nähdä miten käy, kun seuraavan kerran punnitaan, että onko painonnousu taas hidastunut.
 
No niin, taas tuli ihan kunnon oksennus lisämaidon antamisen jälkeen! Vauva oli kitissyt rinnalla usean tunnin (tiheän imemisen kausi ehkä menossa), jonka jälkeen päätettiin koittaa antaa omaa maitoa lisänä ensin 40ml, kitinä jatkui niin mies antoi suosiolla korviketta ja meni 50ml. Kitinä jatkui edelleen, joten koitin vielä antaa rintaa ja lopulta ajattelin, että vatsavaivoja nuo olisikin, ja laitoin mahalteen mun rinnan päälle. 5 minuuttia tuosta, niin oksensi ihan älyttömän paljon, ja vauva, minä ja kaikki mun vaatteet ja rinnukset, ja sohva oli ihan puklumaidossa. Voi pientä raukkaa. :sad001 Ois ihan kiva tietää miten tän voin ehkäista, en uskalla enää antaa korviketta kohta ollenkaan! Veikkaisin, että syötettiin liikaa kerralla, mutta näista on niin vaikea sanoa. Varmaan soitan huomenna neuvolaan, ja kysyn mielipidettä.
 
On varmaan ihan tavallista, että vauva puklaa reilustikin jos hengaa heti syönnin jälkeen mahallaan, kun ruokatorven sulkijat ei vielä pelitä kunnolla ja mahaan kohdistuu painetta, mutta soitto neuvolaan auttaa aina (paitsi meillä, jossa nlassa ei koskaan oteta kantaa mihinkään :)).


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Eilen illalla, kun pumppasin, niin sain isoimman satsin tähän mennessä eli molemmista rinnoista 200ml.
Annettiin tytölle maitoa pullosta (100ml) ennen nukkumaanmenoa ja ajattelin, että varmasti nukahtaa saman tien, mutta tyttö syötön jälkeen vielä hamuili.
Mietin, että haluaisin säästää pumpatut maidot yötä ja aamua varten, joten ajattelin antaa rintaa ihan muuten vain vähän niin kuin rauhoittavana "tuttina", että nukahtaisi. Yllätykseksi rinnasta tulikin vielä maitoa..

Mulla näköjään maidontulo vain lisääntynyt. Ja olen huomannut, että mun ei tarvitse muuta kuin välillä pelkästään vain ajatella tytön imettämistä niin tunnen kuinka rinnoissa alkaa jo pistelemään :)

Imetyskin sujuu nyt hyvin, kun tyttö on oppinut imuotteen eikä imettäminenkään enää satu.

Itselläni on kuitenkin välillä ristiriitaisia ajatuksia rintamaidon suhteen. Osa musta tahtoisi jatkaa rintamaidon antamista, kun sitä tällä kertaa tulee ja on hyväksi vauvalle (sekä rahaa säästyy, mikä on kiva plussa). Eli paljon hyviä puolia.
Toinen osa taas ei jaksaisi lypsäillä ja aikatauluttaa kaikki rintojen mukaan. Eli vähän itsekkäämpi syy..

Jännitän kyllä kuitenkin, että mikä on tilanne, kun tyttö on sen kuukauden ikäinen. Että riittääkö maito edelleen vai käykö samalla tavalla kuin esikoisen kohdalla, että maito ei riitä ja loppujen lopuksi loppuu kokonaan.
 
Oltiin tänään sitten Lastenklinikalla refluksin ja allergian vuoksi ja edelleen lopputulema sama eli kaikki oireet normaalivariaatiossa, vaikkakin rajumpia, ei tartte tutkia tarkemmin tai lääkitä. Oli harvinaisen lääkevastainen lääkäri, mutta perusteli kuitenkin ihan asiallisesti kantansa. Käynti oli lähinnä meidän vanhempien rauhoitteluun eikä niinkään tytön tutkimiseen, vähän ristiriitainen olo. Refluksi on kuulemma tämän hetken muotisairaus, kaikki vauvat pulauttelee eikä se sen erityisemmin aiheuta kipua tai korvenna ruokatorvea. Ja vihreä, verinen kakkakin on ihan tavallista eikä aina allergiaa. Näillä mennään, katotaan mihin olot kehittyy...


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
aikamoista, siis vihreä, verinen kakka normaaliao_O..milläköhän planeetalla?
oon mäkin vihreää kakkaa joskus vauvoilla nähnyt, mutta aina liittyen johonkn rokotkseen, tai muuhun ohimenevään..ja juurikin es rajuun mansikka-allergiaan taaperolla tms.
toivotaan että aika parantaa? jaksamista!
 
Takaisin
Top