Vauvojen kuulumiset

Taistosi, meillä tosiaan sama tilanne. Tai mies juuri lopetti opiskelut ja elokuuhun asti on vain kotona. Mullakin on vähän huono omatunto, kun öisin aika usein pyydän miestä hakemaan tai viemään maidonkerääjää jääkaapille tai muuta vastaavaa, ja se on kyllä selkeästi myrtsinä tästä. Samaten sitä ärsyttää, jos vauva itkee yöllä, mikä musta tuntuu vähän epäreilulta kun eihän sen sille itkulle mitään tarvi tehdä, vaan mun.
 
Vauva nukkunut pian viis tuntia. Kun se nukahti, ajattelin, että nukkuisi vain pari tuntia, ja aloin hoitaa kodin velvollisuuksia ym. Nyt mua on väsyttänyt jo pari tuntia, mutta en ole uskaltanut mennä nukkumaan, kun olen ollut varma siitä, että herää juuri kun itse nukahdan. Nyt tulin itse lopulta sänkyyn. Saa nähdä, miten käy. Rintoja pakottaa niin, että saisi neiti kyllä herätä syömään. En ole kuitenkaan väkisin raaskinut herättää.
 
Täällä on alun rytmit taas muuttuneet - nyt vauva huutaa iltahuudot jo kl 5-8 ja nukahtaa sitten yöunille. syöpi muutaman kerran yön aikana. ja aamu alkaa siinä kuuden maissa:). sopii mulle, oon niin aamuihminen, että ne yhdeksänaamut sai koko pään ihan sekaisin. illat on siis rauhallisia ja kunhan malttaa sänkyyn ennnen puoltayötä, saa nukuttuakin ihan riittävästi.
 
Annisla, mä putsasin napaa tyngän irtoamisen jälkeen pumpulipuikolla joka oli kasteltu septidinillä pari-kolme kertaa päivässä. Meillä autto kun tuli keltaista ja hieman haiskahti ja myös ilmakylpyjä annoin.

Meillä neitillä pikkuhiljaa alkaa rytmittyä yö ja päivä:) yöt menee yhdellä tai kahdella syötöllä. Nuo tissimaratonit tuttuja täälläki. Välissä annan pullosta korviketta lisäksi kun ei vaan jaksa:sad001 Lypsettäväksi ei maitoa riitä.. Ilmavaivoista meillä kärsitään, nyt aloitin rela tipat.

Helteet sais vähän helpotta niin pääsis ulkoilemaan. Meillä vauva sisällä ihan vaan t-paita bodyssa.
Jaaha vauva huutaa, mentävä siis sohvan nurkkaan ja tissi suuhun!
 
Meidän vauvan napatynkä irtosi minusta tosi aikasin ja vuotikin sitten ihan verta. Vaippa ja vaatteet oli aina veressä, mutta sekin kuulemma oli ihan normaalia. Putsasin navan septidin pumpulipuikolla joka vaipanvaihdon yhteydessä ja napa kuivui parissa kolmessa päivässä.
 
Oli tuolla sitten napasieni, vai mikä nyt onkaan. Terkka putsasi navan (jonka jälkeen se ei enää näyttänytkään niin pelottavalta) ja laittoi laapiskynää, perjantaina katsotaan vielä uudestaan. Kotona pitää vielä putsata märällä pumpulipuikolla kaksi kertaa päivässä, kuivata hyvin ja laittaa bacibact-jauhetta.

Meidän pojan painonkehitys on ollut aika vaatimatonta. :sad001 Nyt oli paino kasvanut vain 50 grammaa kuudessa päivässä, eli ei lähellekään tarpeeksi. Ja on tuo minusta laihtuneen näköinen ollutkin. Neuvolasta tuli sitten ohje antaa lisämaitoa joka syötön jälkeen, ja painoa seurataan nyt tarkemmin jonkin aikaa. Raukan tissimaratonit on siis olleet vain nälkää, kun ei multa ole tullut tarpeeksi ravintoa. Vähän kurja/riittämätön olo, mutta minkäs teet. Koitan nyt saada omaa maidontuotantoa jotenkin nostettua, ja toivon mukaan pääsisin vielä lisämaidoistakin eroon. Onneksi appivanhemmat lähtivät tänään, niin on vähän enemmän aikaa itsellekin ja pystyn paremmin keskittymään imetykseen, kun ei ole vaivaantunut appiukko pyörimässä samassa huoneessa.
 
Teidän neuvolakuulumisia tänne oli tultava katsomaan annisla!
on kuitenkin varmaan jotenkin helpottavaa kun tietää nyt tilanteen?
Kaikenlainen rentoutuminen kuitenkin yleensä auttaa maidontuloon, hyvä että appivanhemmat läx:grin!
veikkaan että itse imetyshetketkin saa nautinnollisemmaksi kun se kesto lyhenee lisämaidon myötä. nautitaan näistä pikkuihmeistä!
 
Juu, heti olo parani tuon navan suhteen, kun terkka sai tarkistettua tilanteen, ja laittoi napaan sitä kynää. :) Ja luulen kyllä, että lisämaidot pistävät pikkumieheen vähän vauhtia ja munkin imetys sitä myötä helpottuu.
 
Ja muistat itse juoda tosi paljon! Ettei ainakaan siitä jää maidontulo kiinni :)
 
Meillä oli tänään neuvola, paino on noussut perjantain jälkeen, mutta ei tarpeeksi :sad001 imetystä pitäisi tehostaa, ja lisä maitoa välttää.. No, eipä onnistu näillä raivoilla..

Saatiin ohje imettää parin tunnin välein, yöllä kolme tunnin.. Meillä tyttö on nukkunut yöt hyvin ja päivisin on ollut selkeä virkeä jakso. Tuntuukin hullulta ruveta herättelemään.. En tiedä taas mitä tekis :sad001

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Jännä, kun meille sanottiin just että lisämaitoa. Tosin ei vielä oltu annettukaan yhtään ja pitäis kyllä pojan paino saada nyt nousemaan. Muuten pidänkin siis hyvänä ideana, mutta jännittää että tuo rupeaa hylkimään tissiä, kun sieltä tulee niin vähän/hitaasti ja pullosta saa helpolla. Nytkin jo usein tekee sitä, että vetää pari imaisua ja sitten vaan luovuttaa ja rupee nukkumaan tissi suussa. Pullon kanssa syö koko ajan, ja kyllä tissilläkin silloin kun selkeästi on maitoa paljon.

Meillä oli kanssa ohjeena, että korkeintaan kolme tuntia syöntiväli ainakin päivisin ja neljä tuntia öisin. Tänään jo oli kyllä vähän ongelmia tuon kanssa, kun poika nukkui niin sikeästi ja meni ainakin tunti herätellessä syömään.
 
Muokattu viimeksi:
No onpa hassua nämä ohjeet :D Meille sairaalassa annettiin ymmärtää, että lisämaito ihan OK, mutta neuvolassa kannustetaan vähentämään.

Sen olen nyt päättänyt, että imetyksen jälkeen sitä voi antaa, jos menee ihan raivoksi. Ensin tissiä toki. Johan äidin stressikin haittaa tätä menoa imetystä!

Yöstä tuumittiin, että ehkä ei ihan kolmen tunnin välein herätellä. Ehkä neljän?

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä 6 vko-nlassa paino 4300 g (3110 g) ja pituus 54 cm (49 cm) eli paino nousee vielä toistaiseks pulauttelusta/ripulista huolimatta. Mitään apuja ei juuri tilanteeseen saatu, voivottelua lähinnä :sad001 lekuri ei ollut huolissaan refluksista, vaikka kuinka yritin selittää, että kipuitkut liittyy pelkästään pulauttelun ja nieleskelyn lisääntymiseen. Kommenttina tää perinteinen "no, nythän on niiin, että kaikki vauvat itkee ja pulauttelee". Joo, niinpä. Eli yksityiselle vie tie taas.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Meillä käytössä kans jekovit d-tipat (vesipohjaset). Sopivat paremmin esikoiselle kuin gefilus-d tipat, niin ostin kans suoraa toisellekin. Mä sain neuvolasta ohjeen antaa eka viikko yhtä tippaa ja pikkuhiljaa isontaa määrää. Ei ainakaan tuo Yks tippa aiheuttanu masuvaivoja.
Meijän vauva ollu kyllä tosi ihana, nukkuu yöllä (viime yönä jopa 5h putkeen) ja päivälläkin parit yli tunnin unet. Me ollaan nyt oltu aika paljon liikenteessä ja vauva tykkää matkustaa kaukalossa ja nukkuu siinä hyvin pari tuntia tai pitempäänkin. En oo vielä uskaltanu laittaa ulos nukkumaan, kun niin kuuma, mut heti kun viilenee, niin pistän kyllä rattaisiin. Parit lenkit on kyllä tehty ja vauva taas vaan nukkunu. :) Ihan äimänä olen kyllä nyt näin helposta vauvasta, kun esikoinen oli päinvastanen. Esikoinen itki öisin ja kärsi masuvaivoista pari kuukautta. Esikoinen ei myöskään ole koskaan tykänny matkustamisesta, toisaalta tykkää kyllä rattaista.
Toivottavasti kaikilla helpottaa masuvaivat ja imetyspulmat! Niin ja mä ruukaan kyllä ihan ronskisti herättää miehen välillä öisin esim.vaihtaan vaipan (jos kuulen kunnon lörähyksen) tai jos käyn vessassa yms. Mies tietää, että mä heräilen monesti yössä ja jos se joutuu kerran heräämään, niin ei ole iso homma ja annan sen aina aamusin nukkua. Mutta mullakaan mies ei ole nyt töiss, ehkä jos ois töissä, niin en kehtais herätellä, riippuu omasta jaksamisesta. :)
 
Meillä on vielä kanssa helppo vauva, nyt vaan odottelen alkaako masuvaivat jossakin vaiheessa vai ei. D-tipat kanssa aloitetaan tänään. :)

Tänään oli kyllä aika haastava päivä. Onnistuttiin rikkomaan sekä mikro että mun kannettava tietokone ennenkö päästiin edes sängystä ylös! Nukuin kanssa aika huonosti, niin nousin vasta puolenpäivän jälkeen. Huomenna toivottavasti menee paremmin. Ja pöh, miehen kannettavassa ei ole ääkkösiä, niin tällä on tosi rasittava kirjoittaa.
 
Meidän tyttö on nyt 8 päivää vanha ja mielestäni hän on helppo vauva.
Toistaiseksi ei ole tarvinnut ihmetellä miksi tyttö itkee, kun itkee vain silloin kun on nälissään :)
Välillä vatsaa vähän vääntää, mutta se hoituu helposti hytkyttelemällä tyttöä sylissä pystyasennossa.

Todella seurallinen tapaus, ja pidetäänkin välillä pieniä tuijotushetkiä, kun en itsekään meinaa saada katsetta pois pikkuisesta:Heartpink
Olin raskauden aikana huolissani juuri omista tunteistani, että kuinka sitä voisi rakastaa toista lasta, kun on jo yksi lapsi jota rakastaa yli kaiken. Mutta niin vain kävi, että tämäkin ihanuus vei sydämen mennessään:Heartpink

Eilen oli neuvola ja tyttö oli 4200g eli hyvin on painoa tullut kotiutumisen jälkeen, kun paino oli koitiutuessa n. 3800g :grin
Olin vähän huolissani navasta, kun se oli alkanut pikkasen haiskahtamaan, mutta onkin kuulemma normaalia, että niin tapahtuu ennen kiinnityksen irtoamista. Th laittoi vielä jotain ainetta nopeuttaakseen irtoamista.

Keskusteltiin neuvolassa myös tytön imetysotteesta, jonka hän irrottaa liiankin usein imetyksen aikana.
Aion nyt kokeilla syöttää maitoa öisin pullosta, jotta tyttö saa varmasti vatsansa täyteen eikä väsähdä kesken kaiken imetyksen ja sitten heräile öisin vähän väliä syömään, jolloin unet jää hyvin katkonaisiksi ja jossain vaiheessa en saa enää välttämättä untakaan uudestaan.
Jos tyttö heräisi syömään, vaikka parin tunnin välein niin uskon, että sekin jo piristäisi ja olisi energisempi olo päivisin.
Saas nähdä miten käy :)
 
Meillä oli nyt paino lähtenyt nousuun, enää uupuu Hiltunen syntymä painosta :) imetysvälejä on siis tihennetty, mutta sen myötä lisämaitoakin on mennyt enemmän. Vauva itkee välillä niin raastavasti nälkäänsä, että alkaa mennä usko omaan imetykseen. Miten oma maito voisi koskaan riittää?

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen nyt imettänyt molemmista rinnoista joka syötöllä ja pumpannut pari kertaa syöttöjen välillä, ja mun mielestä se on lisännyt maidontuotantoa. Nyt pumpatessa huomaa kyllä että oma poju imee ehkä vähän turhan laiskasti (johtuen pulloruokinnasta?), mikä vois olla osasyynä maidon riittämattömyyteen. Tosin usein laiskistuu ehkä vasta sitten kun maito alkaa ehtyä, että jos sieltä tulisi paljon ei varmaan olisi ongelmia. Toivoisin että maitomäärät nyt kasvaisi kunnolla ja lisämaitoa tarvittaisiin vähemmän (tai ei ollenkaan)!

Pojan paino kasvoi hurjat 165g tässä kahden päivän aikana nyt kun lisämaidot aloitettiin! Eli syntymäpaino saavutettiin sittenkin kahden viikon iässä. :)
 
Meillä vauvan paino oli laskenut ennen sairaalasta kotiutumista (viime la) 8,6 %, ja kun mulla ei ollut maito vielä noussut kunnolla, niin saatiin lääkäriltä määräys antaa lisämaitoa 30-40 ml x 8 (kauhea määrä mun mielestä) ja mennä painokontrolliin maanantaina.

No, mentiin kotiin kaupan kautta ostamaan pari tuttipulloa ja korviketta, mutta kotiin päästyä maito nousta humahti rintoihin heti. Otin maalaisjärjen käyttöön, enkä noudattanut lääkärin ohjetta, vaan ajattelin antaa lisämaitoa vasta sitten, jos vauva ei tulisi tyytyväiseksi rintamaidolla. Kertaakaan ei ole tarvinnut lisämaitoa antaa, ja maanantaina oli paino noussut 2970 g -> 3090 g. Keskiviikkona neuvolassa paino oli jo 3165 g.

Mutta tuskien taival oli eka viikko imetyksen kanssa nännihaavojen ja tukkeutuneiden rintojen takia. Nyt on alkanut vähän helpottaa ne ongelmat, mutta nyt on vauvalla alkanut esiintyä tyytymättömyyttä syömisen jälkeen aika ajoin. Tuntuu, että varsinkaan tukossa olleesta rinnasta imiessään ei tule tyytyväiseksi. Eilisilta menikin sitten vuoroin tissitellessä ja huutaessa. Vauva oli melkein koko illan rinnalla. Mutta tuleehan niitä imetysmaratoneja joka tapauksessa aika ajoin, kun pitää tuotantoa lisätä vauvan kasvavaa tarvetta vastaamaan. Ehkä se taas tästä.

Muutoin on ollut ihanaa vauvan kanssa :Heartred Pääosin tyytyväinen vauva ja nukkuu paljon. Enemmänkin saisi olla hereillä, jolloin on ihanaa luoda kontaktia vauvaan ja höpötellä sen kanssa. Meillähän tuo vauva ei ollut suunniteltu elämänmuutos ja aborttiakin harkittiin, mutta tällä hetkellä en voisi olla onnellisempi, että meille on tuollainen lahja suotu :Heartpink
 
Takaisin
Top