Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Eilen poitsu sai kakattua, 10 päivän tauon jälkeen. Kyllä sitä sitten tulikin ja kunnolla! Toivottavasti 3kk tehoste ei aiheuta yhtä pitkää taukoa. Viime yönä nukuttiin pitkät unetkin, rotarokote aiheutti sen ettei nukuttu kun 2h pätkissä. Taisi masua vääntää :(

Semmonen kysymys vielä, miten ihmeessä saatte vauvan kynnet leikattua?

Leikkaa Lucy silloin kun nukkuu, meillä ainaki helpointa niin :)

Olikohan täällä puhetta aiemmin soseiden/vellien alotuksesta, en muista... Mut onko kukaan alottamassa ennen 4kk?

Leikkaan usein kynnet vauvan syödessä. Hän keskittyy silloin muuhun :)

Kiinteiden aloittamisesta on oma ketjunsa, mutta minä olen pohtinut aloittaako ne neljän vai kuuden kuukauden iässä? Täysimetetyillä suositus on 6kk, mutta meillä iltaisin mukana myös korvike..

Hmm.. no mä kattelen vauvaa täs syömisasiassa, jos vaikuttaa kiinnostuneelta, niin varmaan kuukauden päästä eli 5kk ikäisenä aloittelen sosemaisteluja viimeistään.. Eilen meinasin tyrkätä mustikan suuhun, mut jäis sit "sotkunpelossa" tekemättä. Ei nyt vielä ainakaan kattele lusikkaa ja meidän muiden syömistä mitenkään kiinnostuneena..

Kynnet leikkaan ihan vaan ottamalla kädestä kiinni ja leikkaamalla nopsasti. Jos itkee ja rimpuilee niin eipä se touhu niin kauaa kestä, etteikö vois sen aikaa kädestä pitää napakasti kiinni. Kyl mä vielä nelikuiselle voimassa pärjään :D

Me leikataan kynnet myös vauvan syödessä. On koettu, että silloin on helpointa kun keskittyy silloin muuhun eikä tarvitse huolehtia siitä, että herää vahingossa kesken unien. Varsinkin kun meillä on jonkin verran haasteita päiväunien nukkumisessa... Ei meinaa kunnolla nukkua kuin sylissä, liikkuvassa autossa tai vaunuissa.

Me aloitetaan kiinteät todennäköisesti syyskuun alussa, mutta silloin alkaakin olla 6 kk melkein täynnä.

Aloevera Oot varmaankin jo saanu hoidettua sitä kynsivallintulehdusta? Tulee vähän myöhässä tää vastaus, kun oon ollu monta päivää foorumipimennossa!
Mut meillä se siis hoitu onneks ihan septidinillä. Oli omaan silmään aika pahannäköinen, kun sormenpää oli ihan punanen, ja puoliks kynnen alla oli sitten vihree läntti. Eka se oli vähän turvoksissakin. Onneks lähti kuivamaan nopeesti ja meni sit ihan nopsaan ohi.

Meillä leikataan kylvyn jälkeen, vauva hieman rauhottunut ja kynsien ilmeisesti pitäisi olla hieman pehmentyneet jolloin helpompi leikata :) mikä sopii kellekin, meilläkin luulisin että herättäisiin leikkuuseen, ja kun nukutetaan vaunuun/pinnikseen niin se hieman hankaloittaa leikkaamista :D

meillä leikataan kun vauva nukkuu päikkärit lattialla tai sylissä.
Kiinteistä sen verran että tuntuu kyllä että pian pitää niitä antaa. Neiti on 2,5 kk ja syö aivan mahdottomasti! Uskoisin että seuraavassa neuvolassa sanovat että pian voi antaa

Mä oon leikannu kynnet kun nukkuu.. pari kertaa niinkin kun on maannut rauhallisesti sängyllä, niin ottanu vaa käestä kiinni ja leikannu nopeeta.. helpoin kuitenki silloin kun nukkuu.

Minä leikkaan vaipanvaihdon yhteydessä, onhan se rimpuilua kun kädet vimpoo ees ja taas, mutta on onnistunu tähän saakka hyvin.. eikä ole kyllä monesti tarvinut leikatakkaan, kun näyttää itsestään lyhenevän :)

Meillä leikataan nukkuessa. Ne tulee niin yllättäen ne käden riuhtaisut muuten, enkä viitsi liian kovaa pitää kiinni. Joka viikko pitää leikata, kun kasvavat niin nopeasti!

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

syö niin paljon että ei rintamaito riittäny millään. Korvikettaki menee nyt vaikka kuinka. Harmittaa kun olisin halunnu imettää, mutta ei tuu terpeeksi:(

Meidänkin on pakko leikata joka viikko, välillä parikin kertaa. Kasvaa noi kynnet iha hurjaa vauhtia.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app

Liibalaaba, paljon teillä sitten menee korviketta, jos saa udella? Meille neuvolasta sanottiin, että aikaisintaan 4kk saa maistelut aloittaa, vaikka maitomäärät tuntuisisi kauhean suurilta.

menisköhän jotain 800 ml. en toki tiedä onko se paljon:D mutta siitä tuli mieleen että syö paljon ku tyttö ei tullut enää täyteen rintamaidosta..

kauankos liibalaaba teil on ollu korvike kehissä? Meillä on päiväannos lisääntynyt desistä kahteen ja nyt tuntuu ettei vauva noilla määrillä tyyväiseks tuu vaikka vaippoja kastuu ja vihdoin painoakin tullut piiru yli ehdottoman minimim. Kitinää nyt voi olla monesta syystä eikä huvittais turhanpäiten korviketta lapata mut aina se hyvällä halulla uppoaa ja itkukin rauhoittuu.

vajaan kuukauden. Meillä syödään vähintään 2 tunnin välein päivällä ja aina menee vähintään 100 ml. Välillä yritän rintaa antaa, mutta tyttö jää siitä nälkäiseksi:( Painoa on vähän vajaa 6 kiloa jo ja kovasti on posket pullistunut:D
Välillä tuntui että annanko ruokaa liian usein, mutta meillä lähes aina itkun ja kitinän syy on nälkä.
Inhottaa vain korvikkeiden kova hinta! niihin saa kyllä paljon uppoamaan..

Röppö tuolla mainitsikin että vauva ei heillä vielä osoita kiinnostusta ruokailua kohtaan mutta meillä on asia aivan toisin. Tänäänkin välipalalla nuorimmainen seurasi esikoista joka söi leipää niin että hänellä itselläkin alkoi suu maiskutella. Onko kiinnostunut vai oliko vain joku refleksi? :D Esikoisesta ei aikoinaan tarvinut miettiä kiinteiden aloituksen ajankohtaa kun ne aloiteltiin niin "aikaisin" refluksin vuoksi

Tyhmä kysyy: Mistä sen tietää, että vauva ei tuu kylläiseksi? Itkeekö vauva vaan syömisen jälkee kovasti vai mitä? Mulla ei oo mitään hajua paljon meidän poitsu syö, koska en oo ikinä pumpannut maitoa.

Takaisin