Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

no meillä on kans nyt kaks yötä nukkunut yli 12 tuntia putkeen!! ei oo kertaakaan herännyt syömään.. tosi omituista
 
Eilen typy nukku 4 tunnin päikkärit vähän yli neljästä sinne vähän yli kahdeksaan! Vaihdoin iltaseiskasta vaipan ja siirsin nukkumaan liinaan, jotta saatiin käytettyä koira ja typy sai syödä ja nukkua samalla. Heräsi vasta kun otin liinasta pois.

Oli pakko ottaa viereen kun ei vielä klo. 24 nukahtanut. Syötin ja nukahdin itse kuten varmaan myös typy. Aamuyö oli aika ähertämistä, vaipan vaihtoa ja rinnan vaihtoa. Seiskalta kun mies meni töihin oli pirteä kun peipponen ja hymyili sekä nauroi. Pätkittäin nukuin typy vieressä puoli ysiin.

Veikkaan et meni niiden päikkäreitten piikkiin toi yö. Normaalisti ei oo paljon nukkunu päikkäreitä.

Johtuu kyllä nyt varmasti sitä et ollaan touhuttu enemmän. Oltu paljon leikkimatolla ja lauleskeltu ym. Nytkin nukahti muskarin jälkeen ja on yli puoli tuntia nukkunu (oikein hyvä päikkäriaika). Haetaan rytmiä...ehkä.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Muokattu viimeksi:
Suski, nautihan vaan kun poika ottaa unta, eiköhän se sitten toisena päivänä ole taas enemmän hereillä :) Näin meillä ainakin pakkaa vähän menemään
 
Nautinkin, pistää vaan ihmetyttään kun nukkuu kuitenki yötkin tosi hyvin. On ehkä kolme yötä valvottanu pienen elämänsä aikana ja yhteen syy oli d-vitamiini. Meillä on kyllä varmaan maailman kiltein ja helpoin vauva (on jotku vähän jopa moittinut kun on niin kiltti, mut ite oon iloinen kun vauva - aika sujuu..raskausaikana ja synnytykses kärsittii iha tarpeeks).

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Kysyttiin miten täällä voidaan ja kehitytään. Meidän poika täyttää huomenna 5kk. Käännytty on jo kauan mutta liikkeelle ei olla lähdetty. Juttua riittää, bäbäbä mämämä :) Syödään kiinteitä 2 ateriaa päivässä, lounas (kasvissosetta) ja iltapuuro (riisi) hedelmäsoseella. Kakka on kiinteytyny paljon, mut ei tunnu vaivaavan. 5kk neuvola ja rokotukset on perjantaina, viime neuvolassa oltiin vähän reilu 8kg ja 68cm.

Mitäs teille yleisen puolen tyypeille? Mä en valitettavasti muista teistä uudemmista kyllä mitään, mutta olis kiva jos vetreyttäisitte muistia?
 
Täällä on kans jo reilu pari kk käännytty ympäri, mut liikkeelle lähtö on vielä lähinnä pyllyn nostelua ja "lentelyä" :D mut eiköhän se siitä. Ei haittaa vaikkei vielä liikukkaan kovin aktiivisesti kun tuossa esikoisessa riittää vilinää :) parin viikon päästä nähdään onko lähteny kasvu taas nousuun kun viimeks oli vähän vähemmän tullu painoa ja pituutta. On kyllä kumma jos ei tällä määrällä kiinteitä oo kasvanu. Ja koko ajan saa annoksia suurentaa. Ja silti syö melkoset määrät myös maitoa. Mut eipä se mitään, en haluakaan luopua tissittelystä ennen ku on pakko :) (poju oppi just tässä kirjotellessa pyörähtään massulta takas selälleen. Löysiki ittensä leikkimaton alta kun aikansa pyöriskeli :D)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Aile, minkä ikäinen sun esikoinen olikaan? Oot varmaan jossain siitä puhunut, mutten muista. Miten teillä kahden (vai useamman?) kanssa on sujunut? Sillä kysyn, kun mua itseä hirvittää ajatuskin toisesta lapsesta. Tämä ainoa ei nuku päivisin eikä kunnolla öisinkään vaikka ikää on kohta jo puoli vuotta... Kääntyy ja pyörii ihan aktiivisesti ja on aina etsimässä uusia juttuja tuijoteltavaksi. Aika rankkaa, nukkuis edes päikkäreitä. :/
 
Meidän tyttö on nyt vuosi ja kohta 9kk päälle :) näillä kahdella on siis ikäeroa hurjat vuosi ja 3kk :D hyvin meillä on mennyt, ei oo ollut minkäänlaisia mustasukkaisuuksia tms. Enemmänkin yli-innokas sylittelijä/hoitaja tää neiti. Kovasti aina yrittää leikkiä pojun kanssa mutta ei välillä tajua että on paljon isompi ja sit pitää aika paljon olla toppuuttelemassa ettei ihan tyhmiä keksi :) Ihanaa seurata isosiskoa ja pikkuveljeä keskenään kun pötköttelee yhessä lattialla tai kun tyttö porisee ja höpöttelee pojulle kaikkea, kuskaa leluja ja hyysää. Halailee ja suukottaa pientä hirveesti. ^^:Heartred
Tottakai ottaa välillä voimille jos kumpikin yhtäaikaa itkee ja kumpikin tarttis äitiä lohduksi. Mutta sit pitää vaan jotenki koittaa sumplia että pärjää. Esikoisella ollu nyt uhmakiukkua aika paljon ja sen kanssa oon joskus ihan käsi päässä kun ei tiiä mitä tekis. Sit saattaa mennä häiritteen pojun päiväunia ja heittää leluja sen päälle, mutta äkkiä sen saa katkastua kun nappaa syliin ja jaksaa vaan selittää miksi ei saa niin tehdä. Nyt ollu vähän rankempaa kun oon joutunu olemaan paljon yksin mutta pikkuhiljaa siihenki on tottunu. Joskus ottaa päähän melko rankasti mutta sit voin onneks sanoa miehelle että nyt kiitos yks vapaailta tai en jaksa olla enää hyvä äiti. Sit on luksusta kun saa pienet yhdessä nukkumaan päikkärit ja ehtii istahtaa hetkeksi.
Saitkohan mitään selvää?:D meilläkään ei poju välttis nuku päikkäreitä ja se kypsyttää joskus mut sit ku saa sen ees hetkeksi nukkumaan niin ehtii hetken olla tytön kans ihan kahdestaan. Uhma hyökkää esille heti jos ei saa tarpeeksi huomiota..aika paljonhan tää vaatii miettimistä et kaikki sujuis, mutta ei todellakaan oo ollu ylivoimaista :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo..tulipa pitkä juttu
Väsyneet aivot taas töissä kun rönsyilee jutut miten sattuu :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Kuulostaa Aile hyvin samanlaiselta kyin meillä. Noilla ikäeroa tosin peräti puoli vuotta enemmän eli 1v 9 kk. Meillä einiin kauheasti isompi varsinaisesti viihdytä pienempää, mut selkeästi sitä on tulossa, kun pikkuinen koko ajan sosiaalisempi :) kohta tilanne varmaan taas muuttuu kun pikkuinen alkaa ryömiä ja pääsee sotkemaan toisen palapelit jne...
 
Meidänkin tytöt n.1v 9kk ikäerolla ja hyvin on kyllä mennyt siltä osin! :) Isosisko tykkää hoitaa ja viihdyttää nuorimmaista välillä vähän liiankin innokkaasti että joutuu ihan toppuuttelemaan. Mutta siinä missä kaksi pientä menee "samoilla tulilla" niin voi sanoa että onhan tämä aika ajoin rankkaakin. Varsinkin kun joutuu luovimaan ongelmatilanteissa nopeaa ja joskus menee ihan kaaokseksi koko juttu. Mä vieläpä armottomana kontrollifriikkinä oon joutunu opetteleen vähän kaaoksen sietokykyäkin. Mutta toiveissa olisi että muksuista kuoriutuisi toisilleen oivat leikkikaverit, aika näyttää että ollaanko sitä kuin paita ja peppu vai kissa ja koira o_O
 
Paanpa tällekin puolelle meidän kuulumisia. Tyttö on kohta 5 kk, aivan valloittava ipana, sosiaalinen ja liikkuvainen tyyppi, ja alusta asti ihmeellisen läsnäoleva tähtisilmä. Kasvaa keskikäyrillä, 7 kg neljän kuukauden neuvolassa.

Nyt alkaa nousta temperamenttia pintaan: liikkuminen ja leikkiminen turhauttaa kauheasti, koska pitäisi jo päästä etenemään nopeammin, kiipeilemään, istumaan. Ipana oppi kääntymään heti 2 kk täytettyään ja yritti samantien eteenpäin... Ryömiessä täytyy vielä käyttää naamaa raajana eikä kovalla lattialla oikein suju. Juttelemista tyttö on ehtinyt harjoitella paljon vähemmän kuin liikkumista, mutta nyt niitä ääniäkin alkaa tulla.

On hirveän kiitollinen olo kaikesta. On perusterve, rakas lapsi, ja hyvä olo meistä perheenä, vaikka miehen pitkät työpäivät sapettaa mua välillä. Arki ei ole tuntunut kovin kuormittavalta.

Vaunujen käyttö on unohtunut kun repun kanssa liikkuminen toimii niin hyvin: tyttö on kotona kärsimätön luonne mutta repussa viihtyy sekä hereillä että unessa tuntikausia. Oon tosi paljon ulkona likan kanssa, usein lähdetään ysiltä liikkeelle ja palataan kotiin kuuden aikaan; kolutaan museoita ja metsiä. Tavoitteena olisi jatkaa samaa talven läpi. Yrittäjänä mä joudun tekemään hommia nytkin (tyttö nukkuu usein pöydän alla kun istun palavereissa), ja varsinaisesti palaan palaan asteittain tammikuusta alkaen ja sitten jossain välissä mies jää kotiin.

Nukkuminen sujui ennen hyvin mutta viimeinen kuukausi on ollut ihan toivotonta. Heräillään tunnin-kahden välein. Eka tuntui että on tiheän imun kausi, sitten tuli flunssa, sitten piti treenata uusia taitoja yötä myöten, nyt ehkä hampaat jo vaivaa... oon liikenteessä aika lailla silmät ristissä.

Tokaa vauvaa tehdään kunhan saadaan lupa, mun pitää nimittäin käydä tarkistuttamassa kohtu kuukauden päästä.
 
Meidän pikkumies sairasti elämänsä ekan silmätulehduksen. Pikkusen on ollut haastavaa laittaa noita tippoja. Nyt onneks jo paranemassa. Toivottavasti tänään on viimeinen päivä, kun tarttee tippoja laittaa.
 
Kääntyykö kaikkien vauvat kyljelleen nostamalla pyllyä ilmaan ja kääntämällä siitä jalat sivulle? Täytyyhän siihen olla parempi keino. Se on tytölle aika vaikeaa peiton alla. :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Last edited by a moderator:
Siis selältään vai massultaan? se voi olla vähän hankalaa sillä tyylillä. :D mut eikös vauvat yleensä yritä just siitä aidan korkeimmasta kohdasta yli? meillä poju yrittää liikkeelle semmosella pyllyn nostotyylillä. Sit on vaan pylly korkeella ja nokka kii lattiassa, kauhee ähellys kuuluu ja jalat potkii ja lopulta hermostuu ku ei pääse eteenpäin. :D eiköhän ne joskus opi ^^

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Outoa selittää mut siis ei nosta jalkoja L asentoon ja siitä sivulle vaan kääntää toisen jalan toisen yli niin et kierähtää suorana mahalle.
 
^ sehän kuulostaa fiksulta! Varmasti paljon vähemmän ähellystä. :D

Joo, siis tyttö selällään nostaa jalat kattoa kohti, ja kaatuu kyljelleen jalkojen painolla. Ja yrittää sitä tosiaan aina sängyssä. Ei tuo osaa vielä muuta tapaa. Mahalleen se kääntyy siitä ottamalla lantiolla vauhtia, sitä on vaikea selittää.


Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Ne on niin ihanan näkösiä kun opettelevat uusia taitoja. Tämä äiti on ihan myyty kun kattoo sitä möngerrystä :) niin pienestä sitä lähdetään kasvamaan isoiksi ihmisiksi.:Heartred

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Ryömitäänkö jo muilla? Täällä kierretään omaa akselia ympäri ja eilen selkeästi eteni jo eteenkinpäin. Pikku kaveri ehtii jo pitkälle jos sille päälle sattuu.
 
Takaisin
Top