Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vau mikä palautuminen Eemillä

Tätä ketjua luettuani tajusin että pitää varmaan tilata joku vanupuku pienemmässä koossa jostain nettikaupasta - eihän me voida muuten mennä ulos ollenkaan, kun pienimmät paksut puvut on kokoa 68cm ja niihin tuo hukkuu.

Meidän tyttö on yökyöpeli - päivisin nukkuu, öisin valvoo. Mua itseä ei väsytä juurikaan päivällä mutta huomaan että pikkaisen on itku herkässä, ei oikein nuo 2-3 tunnin yöunet riitä. Ja harmittaa kun maito ei ole vieläkään kunnolla noussut - haluan epätoivoisesti imettää ja toivon että vielä nousisi. Tosin nyt vasta 4vrk synnytyksestä, että ei kai ihan toivoton tilanne.

Vauvan kakka on muuttumassa siitä mustasta vaaleammaksi ja samalla tosi vetiseksi, sitäkin olen tässä murehtinut, että onko tuo jotain ripulia? Onko teillä muilla ollut tällaista vaihetta? Tyttö ei kylläkään vaikuta kipeältä, on ihan virkeä ja aktiviinen.

meillä pojan kakka muuttui jo sairaalassa siitä mustasta lapsenpihkasta maitokakaksi, mutta mulla maito nousikin jo heti toisena päivänä synnytyksestä. Ja siis meillä se on sellaista sinapin väristä, hieman ryynimäistä ja löysää...

Käytiin tänään ekaa kertaa vaunuilemassa [:)] laitoin pojalle päälle normaali sisäbodyn ja housujen lisäks villahousut, villatakin, kypärämyssyn ja kahdet tumput (molemmat melko ohuet) ja sit laitoin hänet vielä makuupussiin. Meillä siis kiinteä koppa vaunuissa...Jätin hänet vielä vaunulenkin päätteeks 10min ulos nukkumaan (näin alkuun) ja sisälle ottaessa riisuin vain enimmät vaatteet pois ja jätin vaunuihin nukkumaan...tuntui sopivan lämmin olleen herralla ja hyvin nukuttaa vieläkin [:D]

Eemi
Hitsi vieköön, nyt vasta luin sun viestin kaupunkiin menosta[&:] Olisi ollut kiva nähdä. Pitää ottaa nyt asiaksi ja treffata joku päivä. Miekkonenkin menee maanantaina pitkän loman jälkeen töihin takaisin.
Pitää yrittää ehtiä tänne kattelemaan vähän useammin,niin ei jää viestit välistä[:)]

Nopeasti.

Me päästiin keskiviikkona kotiin, eli hätäsektion jälkeen viidentenä päivänä. Ei ne vielä olisi pästänyt, mutta mä en pystynyt yhtään nukkumaan osastolla, ja kun oli viime viikon torstaista ollut sairaalassa, niin aloin olla aika loppu.

Typy on tänään viikon ikäinen, ei kyllä tunnu yhtään niin pitkältä ajalta, kun oli keskolassa ensimmäiset päivät. Hän on ihana ja voi hyvin. Kaksi viimeistä yötä on itkeskellyt hiukan mahaansa, ja meillä on ollut räjähtävää ryynikakkaa korvissa asti. Molemmilla.

Mä olen niin onnellinen että näyttää maito nousseen ihan ok, ilmeisesti ihan normaalia että nousee hiukan hitaammin sektion jälkeen.

Ihanaa lukea että täällä muutkin kysyy ja miettii samanlaisia asioita jotka itseä mietityttää, juuri tuo vauvan ulos pukeminen tuntuu olevan ihan salatiedettä..

Hiphei!!!Jälkivuoto loppui...[8D]
Ei se kestänytkään kuin melkein 7 viikkoa...Vai 6...osaankohan ees enää laskea...

Mullakin on jälkivuoto loppumassa!! [:D] Ihan pientä "tuhrua" tulee enää. Onneksi näin.

Mut edelleen: tietääkö kukaan, koska voi odotella sormien normalisoituvan sormuksiin mentäväksi? [8D]

Enpä tiiä, mulla ei mee vieläkään sormukset sormiin vaikka turvotus näennäisesti/selvästi poissa... otin sormukset huhti toukokuussa jo pois...

Jälkivuotoa tulee ja ei tule.milloin mitäkin [:-]

MILLOIN voi mennä vauvan kanssa kauppaan? Onko siitä joku suositus olemassa? minen nääs tiedä ja tänään olisin kovasti menossa, jos "on sallittua".. [:D]

Mä noista sormuksista vauhkoan, koska tilattiin uudet sormukset 10-vuotis hääpäivän kunniaksi. Ne tuli viime viikolla ja... SEI MEE MUN SORMEEN... moon IHAN hajalla siitä.. [:(]

me mentiin vauvan kaa kauppaan kotiutumispäivänä...eli poika oli 8pv nuori...Isukki ei osannut ostaa vaippoja yms ilman mua...sattuneesta syystä meillä ei ollut vaippoja tai tuttipulloja kotona valmiina...

minä taisin laittaa sormuksen ja korut paikalleen kotiutumista seuraavana päivänä, elikkä siis maanantaina...aluksi sormus hiukka puristi, mut nyt on taas yhtä "löysä" kuin ennen toukokuuta, jolloin mun piti sormus heittää pois. Huvitti hieman kun olin laittamassa sormusta sormeen niin piti kaks kertaa miettiä kumpaanko käteen kihlasormus kuulukaan [:D]

Kaupassa me käytiin keskiviikkona, eli oltiin oltu kaks päivää kotona ja tiistaina piti käydä labrassa bilirubiiniarvo-kontrollissa, eli me ei ainakaan olla kauheesti "varottu" menemisiä..Kaupassa mulla oli poika liinassa...hyvin nukkui ukko koko kauppa reissun ajan [:)]

eilen illalla aloitettiin huvitutin vieroitus...alun alkaen en oo halunnut sitä ennenkuin pakko jos sittenkään...Aina kun itki sängyssä ja sormella kokeili suuhun ja imu alkoi niin lisää maitoa...2 h siinä meni ja 2 dlmaitoa ennenkuin nukahti ilman tuttia...päiväsaikaan voidaan tuttia käyttää jos ollaan liikenteessä ja alkaa itkeä...Yöllä ei anneta koska sitä pudonnutta tuttia saa nostella sen kymmenen kertaa suuhun...katotaan miten käy ensi yönä...[8D]

Mäkin luulin jo toissapäivänä et vuoto loppuis. Ei tullu koko päivänä ollenkaan ja illalla vaan vähän sellasta pikkusen rusehtavaa valkovuotoa. Ja eilenki näytti eka et mitään ei tule mut tulihan sitä si jossain vaihees. Mä en usko et toi vuoto loppuu koskaan[&:]. Onnea Sme annat ehkä mullekkin hiukan toivoa[;)].

Hanibööki: Mä yritin tätä kautta laittaa sulle sähköpostiakin. Saitko sen? Ja eipä tuo mittään. Ei täs itekkään taho koskaan tänne keritä. Ja sit ku tulee nii se on aika aina pois jostain muusta. Mut koitetaan päästä kaupungille. Mä menen 1.9 käymään puustellilla klo 10. Josko sen jälkeen sopis. Ehkä n. klo 11?

Illi kyllä mä yleensä vähän enemmän vauvalle puen ku itelleni. Sillä ajatuksella et vauva ei liiku. Ja vaikka koppa suojaa vauvaa niin on se ihan eri nukkua ulkona samoissa vaatteissa kun olla samoissa vaatteissa kävelyllä. Mut nytkin miellä on partsin mittarissa 10 astetta vain lämmintä. Laitoin podyn ja housujen päälle ohuet fleesehousut ja gollegekankaan paksuisen hupullisen takin. Myssyn ja tumput laitoin ja sit laitoin fleesepeiton päälle ja pehmeään katokassiin kassin kansi kiinni.

En usko Mirde et on mitään määrätyä aikaa kui nopeesti voi kauppaan mennä. Mut eiköhän se äidin oma vointi sanele aika paljon ennekuin voi lähteä ite kauppaan niin eiköhän vauvakin silloin voi. Pukee vain tarpeeksi. Mä huomasin tuossa pukemisessa et vauv atarvitsi kahden akan elin viikkonsa aikana ihan selvästi enemmän vaatteita kuin sen jälkeen. Lämpö alkoi pysymään paremmin.

Meillä kakka on vaihtunut nyt kanssa normaaliksi maitokakaksi. Mä olen varmaan vähän hysteerinen jossain asioissa, mutta kun kaikki on uutta niin sitä aina miettii että onko normaalia.  Typyn suupielistä valuu maitoa kun imettää eli ilmeisesti jotain saa kun jää valumaksi asti (jos nukahtaa kesken imetyksen).  Typy on vieläkin vähän keltainen, mutta täytyy luottaa että kaikki on kunnossa kun syö hyvin ja molempia tuotoksia tulee useampi päivässä.  Ensi viikolla ehkä koitetaan ulkoilua ekaa kertaa, sain kaverilta lainaan vanupukuja, en ollut tajunnut ostaa tarpeeksi pientä.

Mulla itsellä menee sormukset sormeen, ehkä pikkaisen kiristää, mutta ihan ok. Toisaalta otin ne pois jollain 35 viikolla vasta.

Mä kovaa koputan puuta ennenkuin tämän kerron!!! Meillä on alettu yht äkkiä nukkumaan jopa 4 tunnin pätkiä[:D][:D][:D]. Viime yönä ensimmäinen pisin pätkä oli 4,5 tuntia!! Se on varmaan ennätys koko elinaikana[:)]. No sit kaks 2,5 tunnin pätkää päälle. Ja edellisyönäkin nukuttiin 3,5 tuntia kaksi kertaa peräkkäin. Olinkin eilen pirtein sitten moneen viikkoon.

Mut nyt sitten[:@][:'(][&:][:'(][:@] Flunssaa alkoi taas pukkaamaan eilen illalla. Voi [:@][:'(][&:][:@][:@][:'(][:o]. En voi muuta sanoa!!! Just ku loppui viime viikolla se edellinen kurkkukipu ja jatkuva päänsärky niin nyt se on palannut. Aivastanu tänäänki vissiin 50 kertaa vähintään.

Pitäs tässä keksiä aamupäiviin jotain et sais vauvan pysymään paremmin hereillä. Valvoo aamupäivisin vain max 1,5 tuntia ja senkin verran ehkä kerran. Sit on väsynyt ja kitunen muuten jos ei päästä uneen. Sit illalla valvotaan helposti klo 12 asti. Ku sais vähä käännettyä tuota rytmiä niin et valvois enemmän aamupäivällä ja sais sit illalla pari tuntia aiemmin nukkumaan. Iltaisin saattaa valvoa jopa 4-5 tuntia. Siinä välillä ehkä 10min torkkuja ja tiuhaan tissillä.

Sain eilen sen virkeyden ansiosta tosi hyvin tehtyä kotihommia. Imuroiminen vaan jäi tälle päivälle ja vitsit ku ny ei millään jaksais. Olen kyllä imuroinut viimeksi maanataina mut ku tuota pyykkiä pöllyttelee ihan joka päivä niin isoja villakoiria juoksentelee nurkissa. Mieskin olis kotona vielä tänään paitti illalla varmaan ku vie lapsensa kotiinsa niin painuu raksalle. Siaisn helpommin tehtyä. Tosin olen vihdoin saanut noi liinat ja toista olenkin jo kokeillut. Ihan ok tuloksin. Vähän jäi löysälle ekalla ja tokallakin yritämällä mut eiköhän tuo siitä. Jos nyt koittais vaikka imuroida illemmalla vauva liinassa.

Voi mikähän tuolla vauvallakin on tänään? Se ei ei ole tänään ollu oikeestaan ollenkaan hereillä seurustellakseen hyväntuulisesti. Nenä kyllä vähän tuhuuttaa ja puklua tahtoo tulla usein suuhun. Kun on hereillä niin kitisee ja vain ihan pieniä hetkiä on ollut tyytyväinen. Toivotavasti sillä ei ole yhtä inhottava flunssa olo kun mulla. Tai sit ei kohta tapahdu niin et se herää ja on ihan pirtee ja valvoo melkein koko yön[:-]. Olen sitä yrittäny vähä herätellä ja pitää hereillä mut se menee kitinäksi ja itkemiseksi ja sit pitää hyssytellä ja sit nukahtaa. Tosin silloinkin on herännyt pian kun sylistä laskee pois. Nyt on nukkunut yli tunnin sohvan selkänojan ja tyynyn tiukassa välissä.

Ihan niinkuin joku tuossa sanoi, et voisin kärsiä kaikki pienen kärsimykset, kuhan sillä vain olisi hyvä olla.

Mä jatkan yksin puhelua, mut mua alkaa jo niin huolestuttamaan. Siina edelleen vain nukkuu tai itkee. Syöttövälit on olleet 3-4,5 tuntia. On syönyt viimeiseen syöttöön asti vain aina yhden tissin. Tosin onhan se tissi ollut aina huomattavasti täys ku on ollu niin pitkät välit. Mut tähäh asti illasta ottais jo normaalisti jokaisella syötöllä 2 tissiä ja välit ovat olleet huomattavasti lyhyenpiä. Vikan syötön jälkeen vaihdoin vaipan. Heräsi vain muristakseen ja itkeäkseen. Nukahti taas. Vähä vääntelee ehkä vähän köhii vai johtuukohan vaan vääntelystä, en tiedä. Mittasin lämmön: pylly lämpö 37.6 mikä pitäis olla vielä normaali. Ei tunnu omasta mielestä lämpöiseltä. Yritin uudelleen herätellä, riisuin vaippasilleen. Herää mut itkemään ja nukahtaa taas.

Tää yö meneekin nyt varmaan vauvaa ja hengitystä vahtiessa. Aamulla soitan neuvolan tätille kysyäkseni pitäskö jotain tehä jos tilanne ei muutu.

Voih! Toivottavasti Eemi pikkuinen ei ole tulossa kipeäksi, tosin ei taida ainakaan kuumetta olla. Osaan kyllä kuvitella, miten olet huolissasi, tiedän, että olisin itsekin valtavan huolissaan jos pikkuiselle tulee jotain. Toivottavasti Siina on kuitenkin ok. Mutta inhottavaa, kun niin usein tulee huoli jostain illalla, jolloin ei voi vain soittaa ja kysyä tai mennä neuvolaan.

Tsemppiä!

Edelleen tilanne jatku samanlaisena. Neuvolaan soitin. Onneksi tyttö syö hyvin ja pissaa. Lämpöä ei ole noussut myöskään, onneksi. Mutta sylittelyä vaatii lähes jatkuvasti. Koko yön on äheltänyt, köhissyt ja nenä on turissut. Toivottavasti alkaisi tänään tilanne helpottamaan.

Nyt just vääntää isoa torttua[:D]. Sekin toimii[:D].

Mut huoli on tosiaan edelleen kova.

Mitä Eemi neuvolasta sitten sanoivat?
Voi kun on oikeasti kauheeta olla huolissaan pikkuisesta!

Mehän käytettiin meidän pientä ihan päivystyksessä heti ensipäivinä, kun se oli niin järjettömän uninen, aivasteli eikä suostunut heräämään kunnolla edes syömään. Mitään selvää syytä eivät keksineet, mutta tarkistivat ainakin yleisvointia ja kaikki tulehdusarvot yms, mikä vähän huolta helpotti. (Silloin vielä oli se ällöhelle, pikkuinen oli kaiketi uupunut ihan siitä sekä siitä kun ei uupumukseltaan ollut jaksanut syödä riittävästi.) Tuntui kuitenkin hyvältä, kun oli tarkistettu ettei mitään isompaa ole vialla. Sen jälkeen ostelin varuilta ne keittosuolatipat, jos aivastelu ja nuhaisuus pahenee... Ootko Eemi niitä pienelle kokeillut antaa? Auttaiskohan ne mitään siihen nenän turinaan?

Öinen ähinä on tuttua täälläkin...Ite ei saa nukuttua kun havahtuu siihen ähinään hetkessä...Sit päivisin saattaa kiljaista kovaan ääneen ja äiti on heti sydän kurkussa et mikä nyt...Sit tulee mojova pieru ja uni jatkuu...Eli ilmavaivoja täällä...Flunssaa samoin on ollut...Kitisevä on siloin ja nukkuu tosi huonosti...Meillä on hereillä enemmän jos on flunssaa..

Jaaha nyt tärttee antaa ruokaa...Mäjästys alkoi...[;)]

Takaisin