Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Meidän ipana vetää ensin kymmenisen minuuttia kerrallaan yhdestä rinnasta. Poitsu meinaa hermostua suihkuvaiheen jälkeen kun maitoa ei tulekaan samaan tahtiin kuin pullosta ja pakko vaihtaa rintaa. Kun maha on vähän täyttynyt, menee toiset kymmenen minuuttia tissi kerrallaan ja vielä tuo ahmatti tarvitsee pullosta lisää [:D] Alussa meinasi vähän masentaa kun oma maitoni ei riitä, mutta yritän kovasti ajatella että se vähäkin äidinmaito on tärkeää ja saadaan pojan kanssa olla lähekkäin, se on meidän oma juttu [:)] Enkä ehtisi muuta tehdäkään kuin imettää jos ei annettaisi korviketta lisäksi. Sairaalassakin jo taivastelivat lapsen hurjia ruokahaluja [;)]

Minkä näköisiä ne hormoninäpyt on??? Mokasinkohan pahasti eilen illalla kylvetyksen jälkeen: Laitoin perusrasvaa pojan otsaan kun iho näyttää hilseilevän vaikka nlan täti sanoi ettei tarvitse rasvailla jos iho ei ole varsinaisesti kuiva. Vauvan ihohan uusiutuu syntymän jälkeen mutta mutta.. Mistä sen tietää mikä on normaalia ja mikä ei? Kulmakarvojen seutuvilla on myös kellertävää (ihan korvavaikun näköistä) karstaa, mitä ihmettä se on?? Ei ole kuitenkaan likaa, sen tiedän [:D]

Meillä oli tänään eka käynti neuvolassa

Paino 3360g (viikko sitten 3262g, syntyessä 13vrk sitten 3400g)
Pituus 53cm  (syntymä 50cm)
Pipo 35,3cm (35cm)

Lisäksi tytölle on ilmaantunut punainen patti kaulalle/solisluulle. Olin ihan huolesta soikeana jo eilen ja käytiin näyttämässä sitä - lääkäri (yksityinen lastenlääkäri) oli sitä mieltä että paikallisesti iho infektoitunut, ei hätää ja seuraillaan vaan kun vauva on muuten virkeä ja syö hyvin. Neuvolassakin lohduttivat että ei johdu hoidosta tai sen puutteesta. Mutta olen silti ihan angstissa asiasta..

Lisäksi tuo paino on ihan minimin noussut - on annettu lisämaitoja tytön nälkäisyyden mukaan, terkka sanoi että jättää meidän päätettäväksi paljonko annetaan, kun imetystä auttaisi vaan tiheä imetys. Mutta en halua toista nälässäkään pitää, en taida uskaltaa jättää pois. On kyllä annettu varmaan vaan 2x50ml/vrk tähän asti. Epäilen että vauvan syntymämitta on ollut nafti, tuskin tuo kolmea senttiä on voinut kahdessa viikossa kasvaa?

Meillä ei ole mitään rytmiä, paitsi että vauvalla on yleensä vuorokaudessa vähintään 1 8h jakso jolloin imetän ihan koko ajan. Silloin kun se osuu yölle, niin meinaa itsellä uni voittaa ja päivä menee sumussa. Muuten nukkuu 2-4h pätkiä ja nyt jo vähän tillittääkin meitä hereillä ollessaan ja haluaa seurustella.

Ihan uskomattoman paljon tuota pientä rakastaa ja huolehtii sen puolesta, en tiennyt että voi olla tälläistä onnea ja huolta/murehtimista samanaikaisesti.

Meillä syödään jo tässä vaiheessa (6vk)ehkä sellasen 10-15 min max. Joskus nopeammin. Siis yksi rinta. Riippuen vähän täyttöasteesta. Ja vauvan vireystilasta. Ja muistaakseni aiemmasta jotain sellasta tai vielä nopeampaa se tulee olemaan jatkossa. Et ei se muillakaan ainiaan jatku toi pitkä syöttöaika.[:)]

Haniliini; mulla oli pikkasen sellanen aavistus et olinkohan kuullu jostain et niihin näppyihin ei kannattais laittaa mitään. No mut hyvä, nyt tiedän et en enää laita ollenkaan.

Ärsyttävääku tyttö on nyt muutaman päivän menny päikkäreille aina kahentoista maissa. No tänään en ole saanu sitä pysymään hereillä ollenkaan aamupäivällä. Ja nyt se sit heräs vähä kahentoista jälkeen. Saas nähä miten tää päivä nyt sit kehkeytyy? Ku on sit nukkunu näinä päivinä 3-4.5 tuntia päikkäreitä ja sit valvonu illan sen jälkeen. Ehkä mä laitan sen kohta kuitenkin ja sit jos nukkuis vähä vähemmän aikaa. Nyt viime yö meni hyvin ku nukahti vähä ysin jälkeen ja vaik heräs alle puolentunnin päästä niinku aiempinakin iltoina mistä jääny valvomaan, nyt nukahti ku annoin tissiä vielä ja nukkui tosiann tälle päivää kahteentoista asti vain syöden välillä.

meillä poika yleensä nukahtaa illalla vasta joskus 23 ja heräilee siitä vaihtelevasti 1-3h välein syömään. Toissa yönä nukkui tosiaan tuosta 23-> 3h, söi ja nukkui toiset 3h sit aamua kohti nukkui enää 2h pätkiä..Aamulla nukutaan yleensä siihen 10 asti josta poika jaksaa olla sen tunnin tai kaks hereillä, syö ja nukahtaa yleensä 3h...sit taas syödään ja nukutaan mutta lyhyempiä pätkiä...

Viime yönä nukahti taas tuossa 23 maissa ja heräs tunnin välein kahteen asti, josta sitten huuti mahaansa vaille kolmeen..sit nukkui 2h pätkiä...neuvolaterkka kävi tänään kotona ja poika oli sen ajan hereillä ja nukahti sit taas joskus puolen päivän tienoilla ja nukkui sen melkein 3h, söi toisen tissin ja nyt nukkuu taas...

Ite en oo tänään oikein ennättäny nukkumaan pojan kanssa yhtä aikaa kun on olevinaan pitäny kaikkee "tärkeetä" tehä koneella..ja pah! yöllä taas verottaa...

Mulla on tällä hetkellä paino tippunu lähtöpainosta -3kg..Lähtöpaino oli siis ennen raskautta 69kg, vikassa neuvolassa painoin 78,8kg ja tänään vaaka näytti 66kg...eilen vaaka näytti vielä 67...mähän kuihdun olemattomiin tällä laihtumistahdilla [:o] En tosiaankaan laihduta enkä mitään, en vaan muista/kerkeä syödä. Onneks maitoa kuitenkin riittää ja aloitankin maidon luovutuksen huomenna...

Tää loppu pätkä tekstistä olis varmaan kuulunu johonki muuhun osioon, mut tulipahan nyt tänne...

Huoh!!
Meillä vissiin poika flunssassa...Taas...Tarttuukohan se meistä, koska taas olllaan molemmat kipeenä...Eilen mennyt tosi huonosti maitoa ja nukkuu vielä huonommin...Sama jatkuu tänään...Normisti maitoo menee 120-160 ml7kerta, mut nyt saa pakottaa et menis ees 100 ml...Ja pumpatessa tulee melkein aina 150 -200 ml...Pakkanen täyttyy pikkuhiljaa...[;)]

jaksaa kyllä hymyillä ja seurustella, mut nukkuu max. 30 minsaa kerrallaan ennenkuin huutokonsertti alkaa...Täytyy vissiin tänään käydä hakemassa suppoja tai mixtuuraa varalta...En oo kyllä kuumetta mitannut, muttei oo sen kuumempi kuin aiemminkaan...Pissaa ja kakkaa tulee ihan normisti...Ainoastaan röyhtäilee huonommin, kun nukahtaa pullolle...Sen takia sit ilmavaivoja, muttei kyllä huuda mahaansa...Cuplatonista huolimatta ei röyhtää kunnolla...

No ehkä se tästä helpottaa...Saahan ainakin äidinmaidon mukana hyviä aineita jotka pitäisi auttaa toipumisessa...Tooivon mukaan...

Ei uskalla lähteä vaunulenkillekään kun syö huonosti ja flunssassa...

Mulla on alkanut nipistellä nännejä ihan tajuttomasti välillä. Onko kellään tietoa, mistä se johtuu? Nyt ne on alkanut muutenkin olee taas aika arat ja tosi punaiset, mutta eivät onneksi vielä rikki....

Meillä päivät on tosi vaihtelevia - poitsu nukkuu parhaiten, kun olen liikenteessä, ja vaunuissa vetelisi vaikka koko päivän unta palloon, jos vaan jaksaisin olla liikenteessä. Nyt kun ollaan kotosalla, niin ei sitten nukutakaan yhtään niin paljon. Yöt edelleen katkonaisia 1-2 unta ja sitten syödään. Meillä poitsu jaksaa syödä sellaisen 10-15 minuuttia, ja öisin ehkä 5-10 sitten nukuttaa... ehkä siksi yöllä heräilläänkin niin usein.

Vau, maksimissaan 15 minuutin syöttö, olispa täälläkin[;)] meillä menee vielä vähintään tunti joka kerta (paitsi yöllä nukahtaa aiemmin), mutta eiköhän se siitä aikanaan lyhene.
Aika jännästi menee meidän pojalla tuo vaunuissa nukkuminen. Vaunulenkillä aina nukahtaa, mutta ei tykkää jäädä ulos nukkumaan kun vaunut pysähtyy. Eilen suostui vajaan puoli tuntia olla. Sitten jos vaunut nostaa eteiseen niin poika jää ihan onnessaan (kaikissa ulkovaatteissaan!) siihen nukkumaan kolmeksikin tunniksi. Olen kyllä niskaa koittanut, että ulkona ei pitäisi kylmäkään olla, mutta joku siinä vaan on. Ehkä meteli on liian kova kun iso tie vieressä.

Madie: meillä on vaununukkumisen kanssa IHAN sama juttu... [:D] Haluaisin niin nukuttaa sen kerran päivässä ulkona, mutta minkäs teet..

Madie, mulle sanottiin neuvolas, et meidän neiti vetää tissin tyhjäks 15 minuutissa, maksimissaan menee puol tuntia. Sit vaan kuulemma toinen tissi esiin ja sit jos sen jälkeen viel huutaa niin korviketta. Käyttää kuulemma enemmän energiaa "tyhjän imemiseen", kuin mitä saa tissistä.
Oon siis ruvennu teken niin, että ensin molemmat tissit tyhjiks, sit viel joskus antanu "kolmannesta" tissitä ja sit jos huutaa viel nälkäänsä niin korviketta. Neiti siis pitää tissiä osittain huvituttina sen jälkeen, ku maito ei enää varsinaisesti tuu. Iteki siis imetin alkuun tooosi pitkiä aikoja.
Ei ehkä kuulunu tänne osioon, mut tääl oli tost puhetta.

Voi kyllä pitää paikkaansa, että imetän liian kauan yhdestä rinnasta. Sairaalassa vaan niin toitotettiin, että vauvan pitää halutessaan saada imeä yhtä rintaa vähintään 30 min! Täytyy varmaan alkaa ennemmän tarkkailla milloin tissi vaikuttaa tyhjältä ja vaihtaa hyvissä ajoin toiseen. Meillä vaan ei korviketta käytetä ollenkaan niin senkin takia ehkä annan imeä niin kauan. Voi olla, että olis parempi jos en antais. Se on myös niin helppoa nukuttaa vauva siihen tissille. Käy kivuttomasti vaikka vaatiikin pitkän imetyksen. En osaa muuten[:D]

Miten te muut nukutatte vauvan? Onko hyväksi antaa aina nukahtaa tissille? Tuleeko siitäkin joku ongelma kohta?[:D]

Meillä onneksi onnistuu tuo partsille siirtäminen lenkin jälkeen ja saa sinne nukkumaan hyvinilman lenkkiäkin. Sisällä ei nuku niin itkiä päikkäreitä koskaan kuin ulkona.

Kyllä tuo tyttö vaan taitaa tissille useimmiten tai pullolle tai sit syliin nukahtaa. Hyvin harvoin nukahtaa illalla sänkyyn. Päivällä kun pukee vaunuihin tai ulosmenoon huutä ensin pukemista vastaan mut yleensä nukkuu jo ennen kuin kaikki vaatteet päällä. Mut mä ajattelin tota nukuttamista silleen et ovat kuitenkin vielä niin pieniä et haitanneeko tuo mittään. Oppii se myöhemminki itekseen nukahtamaan.

Siinasta on tullu niin paksu pötkö[:D][:D], et enää ei kasvon piirteitäkään erota[:D]. Pääkin on pieni pallo[:)]. Makkaraa makkaran perään ja täysin kaulaton otus[;)][:)][:D].

Mä kärvistelen edelleen tässä flunssassa. Lämpöilee päivän aikana aina välillä. Poskionteloissa on tauti iha selvästi mut toi lekuris käynti ei ole mun juttu. Odottamalla se on ennenki parantunu. Ny ei vaan jaksais ku jus toipui ed kurkkukivusta.

Pitkää tissittelyä he suosittelee alkuun sieltä sairaalasta. Se jouduttaa maidon nousua ja vauva saa turvallista oloa siinä imuttaessaan. Mut joo kyllä sen syömisen pitäs jokaisella nopeutua ajan mittaan. Mä en ole tehny mitään erikoista, vauva on ihan ite nopeuttanu hommaansa.

Meillä Madie alkuun annoin nukahtaa tissille, oli kaikkein helpointa ja neiti
niin tyytyväisen olonen, mutta sitten iski nuo hullut itkut ja huudot ilman takia mahassa,
niin pakko on toinen nostaa olalle röyhtäämään [:(]
Siihen sitten herätään ja kestää taas miljoona aikaa ennen kun nukahtaa taas........
Mä pidän peukut ja varpaat pystyssä ettei teille tule samaa ongelmaa [:)]

Siis kyllä mä nostan röyhylle vaikka nukahtaakin. Siis aina. jos se on nukkuakseen se jatkaa kyllä uniaan siinä ja sen jälkeen.

Illi Mulla nippaili nännistä ja sit kun jatkoin pumppaamista niin sit sain nännin halki...ELi nippaili siis useamman päivän...Käytä vaik bepanthenia niin ei mee halki..

Meilläkin nukahdetaan tissille ja mä oon antanut sen niin tehdä. Samaten se, että imee "toistatuntia", niin minä annan imeä. Olkoonkin, että oon sitten huvitutti tai ties mikä [:D] Mutta neuvolantäti sano eilen niin ihanasti, että se tankkaa samalla rakkautta, turvallisuutta ja läheisyyttä: ei oo hukkaan heitettyä aikaa. [:)]

Samaten meillä on niin, että Hulda ei nuku päivisin oikein missään muualla, kuin sylissä tai liinassa.. jos nostan kehtoon tai sänkyyn, niin kaheksan kertaa kymmenestä herää. Siks mä oon välillä parikin tuntia helposti "naulittuna" nojatuoliin ellen laita liinaa. Mutta mä oon ajatellut, että aikansa kutakin.. eilen tajusin ottaa kirjan hollille. [:D] Siks mä en "uskalla" röyhtäyttää" kun nukahtaa.. herää niin herkästi. Röyhtäyttelen sit rintojen välillä: kun vaihdetaan puolta. JOssei nukahda ensimmäiselle.

Mä annan kans nukahtaa tissille. Harvoin tyttö jaksaa syödä toisesta tissistä [8|] Mutta ilmeisesti ruoka silti riittää.. Viime yö oli kamalaa kitinää ja ähinää koko yö. Ja söikin useammin. Ajattelin hakea tänään cuplatonia kun tyttö piereskelee paljon ja aina kamala ähinä ja kitinä ja kipristely ennenkuin saa pierun aikaiseksi.. Toki ei ole verrattuna mitää koliikkiin ja kunnon itkuhuutoon mutta ajattelin että jos se helpottaa vauvan oloa ja saadaan nukuttua paremmin niin ei kai siitä cuplatonista haittaakaan ole.. 

Me tehtiin tänään 7 kilometrin vaunulenkki kun tarvitsin ristiäiskutsutarpeita ja nyt poika on nukkunut kohta jo 4 tuntia[:D] Taitaa olla meidän enkat! Onnistuin vaan saamaan hirvikärpäsiä päähäni[:@]

Onko aamuyöt yleisestikin vauvoilla huonosti nukuttuja? Meillä tahtoo mennä aina pelkästään kitinäksi ja syömiseksi viimeistään viidestä eteenpäin. Onko mitään keinoja saada vauvaa rauhalliseen uneen vielä aamuyöstä? Alkaa mammaa väsyttämään liian aikaiset herätykset[&:]

Madie: Meillä mennään monesti niin, että vauva on iltaisin tyytyiväisimmillään. Me koitetaan virkistää vauvaa siinä 9-10 maissa, että valvois meidän kanssa puolille öin, jolloin mennään nukkumaan itekin. On onnistunut nyt muutamana iltana, että pikkuinen on virkeänä 9-12 ja syö ja kakkii silloin kunnolla ja sit menty nukkumaan ja silloin vielä syöttö. On poika nukkunut sitten ihan hyvin ja 3h välein herännyt. Yhdeksän aikaan noustiin tänään ylös, monesti sitten 8 jälkeen alkaa olla vähän enemmän kitinää välissä. Poika syö vähäsen ja kitisee ja nukkuu taas. Mahavaivoja on selvästi aamupäivällä kaikkein eniten, vaikkei niitä kovinkaan paljon ole silloinkaan. Yöllä olen koittanut röyhtäyttää, mutta ei vauveli yksinkertaisesti röyhtäise yöllä tai sitten en jaksa tarpeeksi kauan yrittää. Sitäköhän sitten aamupäivisin kitisee...

Meillä mennään siis aika myöhään nukkumaan vauvelin kanssa ja nukutaan myöhään [:)]

Meilläkin mennään yleensä keskimäärin 11 aikaan vasta unille, mutta silti alkaa aamuyöllä se kitinä! No pitää toivoa, että se aikanaan loppuu.

Meidän vauva KUORSAA[:D] En tiennyt, että vauvatkin kuorsaa.

Takaisin