Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on alkanut selkeästi jo seurustelu vaihe pojalla...Ruoan jälkeen ei malta käydä nukkumaan vaan katselee tyytyväisenä ympärilleen...Ollaan päiväsaikaan laitettu sitteriin kyljelleen makoilemaan ja katselemaan maailmaa...Yöllä ei kyllä hirveesti ees seurustele, mutta me ei kyllä kummatakaan leperrellä yöllä...Yritetään opettaa jo pienestä asti et yö on nukkumista varten ja päivällä seurustellaan..[:D]

Syötöt menee suhthkoht säännöllisesti niin, et yöllä klo 2-3 välillä syöttö, sit 6-9, sit 10-12 ja 14-16, sit 19-20 ja 21-22...sit joinakin päivnä menee tunnin välein sapuskaa välillä...
Eniten jos erehdyt antamaan maitoa liian aikaisin on tossa 19-20 syötöllä...Jos annat klo 18 ruokaa niin klo 20 on kamala nälkä...Normiväli on ollut nyt 3-5 h...Aamuyöstä on useasti nukkunut vajaa 5 h ja muut välit päivällä 3 h...[:D] äiti saa nukkua myös yöllä pitemmän välin...[8D]

Kävin lauantaina katsomassa Twilightin vihdoinkin...Näytös alkoi klo 20 ja syötin pojan klo 19...Lähdin leffaan klo 19.30 ja poika jäi nukkumaan isänsä vahdittavana...No klo 20 oli kuulemma herännyt ja vaatinut ruokaa..Olin pumpannut 100 ml maitoa jääkaappiin niin oli klo 22 mennessä kiskonut sen ja korviketta 80 ml lisää ennenkuin oli suostunut nukahatamaan ilman huutoa...Söi siis ennen mun lähtöä 125 ml...Tähän mennessä ollut n. 80 ml kerta-annokset...Isukki ei siis ollut kerennyt tehä mitään muuta kuin syöttää poikaa ja vaihtaa vaippoja useamman kerran ...[;)]
Tuumasin siihen et tällaista mun elämä on arkipäivisin...[:D]

Joo, hep- täällä ollaan kyllä..ei hirveesti oo ollu aikaa ku läpihuutaen lukea juttujanne[;)]
Pikkasen väsyny ja hommat painaa päälle, ihan vaan se että kotona hommaa vauvan lisäksi..vaikka mies tekee suurimman osan kotihommista nyt kun on kotona vielä pari viikkoa lomalla.

Tyttö syö hyvin, lisämaidot tulee aikalailla nykyään pukluna ylös..eli ei kai sit liiemmin tartte sitä?
Mutta varalla sitä on ja sähköpumpun ostin että saan pumpattua,
käsipumpulla ei oikeen homma etene.[:-]
eilen toisesta rinnasta tuli 20 ml sen jälkeen kun tyty oli siitä syönyt ja toisesta sitten 60..ei kovin kaksinen maidontuotanto mutta sillä se on pärjäillyt [;)][;)]

Jaksaa tuo olla jo pitkiäkin aikoja hereillä, n.2h..ja sit simahtaa.
Öisin nukkuu 2-3 tunnin pätkiä tai, jopa 6 tunnin. Vaihtelee.[;)]

Itke ei liiemmin, mutta sit ku tahtoo jotain niin huutaa ja lujaa- ihana [:D]

Hmm..paino itellä pikkuhiljaa tippuu ..nyt se on aamupalan jälkeen 63,7 kun se oli 2 vkoa 4 päivää sitten 76,5.
Massua on edelleen [:D]
Jälkivuoto hiipuilee,juuri nimeksikään sitä ei oo..mutta voimat on aika rajalliset.
Ei juuri mitään vauvan hoidon lisäksi jaksa...mutta tätä hetkeä näin ja sit taas joskus enemmän jaksaapi.
Älkääpähän tekään muut repikö itteenne liialla hommalla puhki..vaikka sitäkin kyllä välistä joutuu puuhaamaan.
Meillä 5.9 jo nimiäiset..tässä sivussa niitä puuhaillaan..joo-tosi sivussa [:D]

Jaksuja kaikille, läsnä oon vaikka en ehi kovasti kirjoittelee !![:D]

En oo kerenny paljon täällä käymään, joten en meinaa pysyä ihan mukana mitä kennellekin kuuluu, muttä yritystä on[:D]

Täällä vauva-arkea takana viikon verran. Tai en mä tiedä voiko tätä vielä arjeksi sanoa. Repesin niin pahasti synnytykessä, että tän viikon lopulla saan vasta alkaa ottamaan vauvaa syliin. 4 viikkoa synntykestä en saa nostaa mtään muuta, ku vauvan ja istuminen ei oikein luonnistu ilman uimarengasta, jos senkään kanssa. Koitan jossain vaiheessa saada kirjotettua synnytyskertomuksen, mutta siis mut vietiin suoraan leikkaussaliin synnytyksen jälkeen ja olin siellä kokoon kursittavana. Tikkejä on aika mojova määrä alakerrassa, kolmessa kerroksessa kuulemma. Särkylääkettä edelleen aika suuret määrät tarviin, jotta voin olla edes jotenkin päin. Miehellä onneks vielä lomaa 2 viikkoa, joten hän hoitaa vauvan ja kodin. Minä makaan ja imetän. Kovimmalle ottaa se, etten saa pitää vauvaa sylissä[:(] Toki voi olla mun vierellä sängyssä jne. mut silti...

Vieraita en oo juurkaan halunnu tänne. Isäni kävi työmtakalla ohimennessään piipahtamassa ja tulevat kumit myös ohikulkumatkalla. Muille oon sanonu, etten nyt jaksa. No, neuvolatäti kyllä kävi, mutta en häntä kyllä laske varsinaisesti vieraaksi[:D] Tänään tulee anoppi käymään, saas nähä mitä tulee. Ja miehen sisko, joka on jo puhelimessa syyllistänyt mua siitä, että miks mä en oo vaihtanu vaippaa. No, koska en saa edelleenkään nostaa sitä vauvaa. Hänen mielestään miehen pitäs nostaa vauva sit hoitoalustalle ja mun pitäs vaihtaa vaippa. Sanoin, että ku sen pylly pitää pestä, niin sitä en saa tehdä. No, käytä niitä kosteuspyyhkeitä. Hänellä ei siis itellä oo lapsia. Menee kyllä hermot tollaseen[:@]. Helvetti, iteki haluisin tehä, mut jos en nyt himmaa niin sit menee kauemmin paranemisessa ja parempi olis olla kunnos, ku mies menee töihin... Joo, olis kuulunu jurputukseen, mut tuli nyt tänne...

Imettäny oon, mut yöllä vauva tarttee lisämaitoa, muuten ei nukahda. Syötän siinä 12 aikaan illal, sit hän herää siinä 4-6 ja sit taas 8-9. Ollaan saatu nukkua siis suht' hyvin. Ostin aventin käsipumpun, kun olin varma ettei multa tuu maitoa ollenkaan, ku alussa vauva huus kokoajan lisää. Sit ku näin, et kyllä sitä maitoo tulee oli henkisesti helpompi olla. Nyt oon koittanu vähän pumpata jos tyttö on ollu tissillä vaan vähän aikaa. Eilen sain toisesta tissistä (huimat) 20ml ja toisesta ei tullu mitään[:o] Ehkäpä tämä tästä. Vai miten muilla on tullu maitoa pari päivää maidonnousun jälkeen? onks sitä heti riittäny???

Nyt taas ruokkimaan pinetä, on saanut nukkua isän kainalossa aamupäiväunet <3

Ihan kuva Ginessa,kaunis äiti ja tytär[:)]

Meillä menee ihan kivasti,aika haipakkaa vaan kun koulut ja eskari alkoi.
Mies on vielä ensi viikon puoliväliin lomalla ja ollaan aamupäivät kuljettu vauvan kanssa ja sitten iltapäivällä onkin täysi työ kun koululaiset valuu kotiin[:D]

Poika kasvaa hyvin.On aika rauhallinen mutta oikea tissitakiainen.
Öisin syö tiheään 1-2h välein ja nukkuu nenä kiinni tississä[;)]Tuttia ei huoli ollenkaan,oksentaa kun tarjoan ja kaikki mahdolliset mallit ja laadut testattu,rahaa palanut...Päivällä nukkuu pidempiä pätkiä...
Hiukkasen siis rytmi päälaellaan.
Muttei kovasti itkeskele!
Rautaa aloitettiin syömään viime viikolla ja se tuntuu tuottavan ilmavaivoja,pierii kuin aikamies.
Ja sammas saatiin suuhun riesaksi[&o]Nyt puolukalla tuntuu helppaavan...
Ensi viikolla on eka lasten neuvola käyntikin.

Isommat tykkää kovasti vauvasta ja syli aina tarjolla,oppii pahoille kun aina joku hellimässä ja paijaamassa...
Mustasukkaisuutta ei ole havaittavissa ollenkaan,meillä ei koskaan olla oltu mustiksia.

Oma palautuminen ok.Vielä jälkivuotoa,harmillista kylläkin!
Painokin jo tippunut.55kg taidan painaa enää,eli 5 kg pitäis saada vielä pois,vaan eipä tässä kiirettä.Tissitkin painaa uudessa uhkeassa ulkomuodossaan varmaan sen + 2kg[:D]

Voi kun suloinen tyttö Ginessa ja ei sitä äitistäkään uskois, että viikko takaperin on ollut synnytys [:)]

Mirde mä täällä kävinkin joku aika sitten ihmettelemässä tuota ripulia: meillä on ollut sitä lähes koko ajan, mutta ei hätää, kun vauva kasvaa ja syö hyvin. Nyt itse asiassa se on taas muuttunut paremmaksi joskin myös vihertäväksi: mitä ihmettä se meinaa???? Toisaalta jossakin kirjoitettiin ja Jorvissakin sanottiin (käytiin päivystyksessä), että vastasyntyneen kakka voi olla oikeastaan minkälaista vaan.

Täällä mies lähti töihin, ja me ollaan ekaa päivää keskenään. Käytiin jokin aika sitten lenkillä, ja se olikin vähän huono lenkkikerta. Poitsu huusi välillä ihan hulluna, että piti välillä pysähtyä imettämään ja lopulta kannoin sen kantoliinassa kotiin ja työnsin vaunuja samalla [:@]. Tuo kantoliina on vielä ihan paska, kun vauva meinaa tippua siitä, etten voi pitää molempia käsiä vapaana. Odotan, että hän vähän kasvaa, ja saan tuo Hug a bub -liinan kunnolla käyttöön.

Yöt on edelleen tosi katkonaisia, kun poika syö niin usein. Pisin unipätkä on se 3 tuntia [:@] Nyt olen antanut illalla tissin lisäksi korviketta, ja se auttaa siinä, että poika nukahtaa nopeammin ja sikeämmin, mutta nälkä tulee nopeasti. Tuttia yritän myös edelleen opettaa, että sais lohtua tutista, eikä aina tissistä. Vatsavaivat taitavat vaivata myös, kun viime yönä kitisi parisen tuntia, mutta ei ottanut tissiä. Hän kanssa nukkuu nenä kiinni tississä kuten Elyseellä, kun en jaksa koko ajan nostella omaan sänkyyn ja takaisin. Ensin kyllä laitan sen omaan sänkyyn.

^Jostain muistelen lukeneeni, että vauvan vihertävä kakka voi olla merkki siitä, että vayva saa tissistä vain etumaitoa, eikä sitä ravitsevinta takamaitoa... Voi tietenkin olla muutakin tai sitten ihan normaalia! Kannattaa kysellä neuvolasta?

Oli tosiaan Ginessalla ihana kuva. Mulla vauvalle toi sama body mekko ostettuna Lindexiltä. Mut on kokoa 62, joten odottaa vielä käyttöä.

Mä olen jo niin kateellinen teille, jotka saatte nukkua noi pitkiä pätkiä. Meillä saatta joku yö se eka väli olla kolme tuntia. Mut silloinki se oma nukkumaan meno kestää aina sen verran et sit jää aikaa vaan se pari tuntia. Loput välit on kellon lyömällä kaks tuntia siitä ku on edellisen alkanu syömään ja aamu yöstä parina viime yönä väli lyhenee 1,5 tuntiin. [:o]. Ei pitäs valittaa. Tätä kestää kuitenkin niin vähän aikaa. SIlti olis kiva olla joku päivä joskus ihan pirtee. Tosin nytkin kun olis menny nukkumaan eikä tullu tänne koneelle kuikuileen niin ehtis nukkua vähän enemmän.

Tsemppiä Illille myös näiden öiden kanssa.

Voi Sartza, tuo kuulostaa aika inhalta. Mun yhdellä ystävällä repes ekan vauvan synnytykses peräsuoleen asti ja sai olla avannepussin kanssa 4viikkoa. Siis sellasen mis kakkat ohjataan pussiin vatsan peitteiden päälle. Ei ollu herkkua elämä[:o]. Toivottavasti sulla toipuminen lähtee pikkuhiljaa käyntiin hyvin ja pääset ite hoitelemaan pienokaistas ja pääset ennen kaikkea eroon siitä kaikki tietävästä ihmisestä, jonka mukaan sun pitäs tehdä jotain mitä lääkärit on kieltäny.

Noihin paino kommentteihin: Must tuntuu et mulla junnaa paino ny siinä samassa. Ei ole enää oikein laskenut. Eli se sama 4kg edelleen jäljellä mitä oli viime viikollakin. Mut masu on aika hyvin vetäytyny. Otin täs aamulla turhamaisuuksissani kuvankin masusta mut se on vielä kamerassa. katotaan jos huomenaa sais laitettua. Meinasin kans eka et laittasin sellasen et on vauvaki sylissä mut ku olen yksin nii vähä vaikee ite kuvata vauva sylis nii et viel näkyis mahan kokokin[:D].

Täälläkin mies lähti tänään töihin ku synnytyksen jälkeen ekan viikon oli töissä. Mut meillä ku toi raksahomma nii yksikseni olen tässä silti ollu aika paljon. Nyt kun poikakin on päivät koulussa. Mut aika menee nii käsittämättömän nopeeta koko ajan. Tuntuu et äivn aikana ei ehi mitään. Ainakaan ite nukkumaan. Ja meillä minä olen tehny kaikki kotihommat ku mies tosiaan tekee taloa nii olen ajatellu et hänellä on siinä ihan tarpeeksi työsarkaa et mä koitan jaksaa sit täälä kotona. Välillä kyl vähä vituttaa ku tutnuu et ei ehdi. ja sit itekki pitäs keritä raksalle. Nyt mä odotan sitä päivää et osaisin pitää niin et joka välis ku vaan vauva nukkuu nii mäkin vaan nukun enkä tee yhtään mitään.

Eemi, mulle ei onneks käyny ihan noin pahasti ku kaverilles! Siis mulla repes tonne "ryppynaruun" asti. Onni kuulemma sinänsä, että se on lihas jota pystyy treenaamaan. Seuraava olis sit ollu tahdosta riippumaton lihas ja olis ollu vaikeempi hoitaa. Pystyn siis käymään vessas, mut aika inhottavaa se on. Nyt on just tikit lähdössä niin pistelee ihan helkkaristi[:(]
Jälkitarkastus mulla sekä TAYSssissa, että neuvolas. 3 kk:n päästä TAYSssiin fysioterapeutille ja 6kk:n päästä gastrolle jälkitarkastukseen.

Ehkä jo loppuviikosta pääsis ulos. Pelottaa vaan tuo kotiinpalaaminen sitte, ku joutuu nousemaan 3 kerrosta rappusia, auts!!! Ulkona en oo käyny ku toissa lauantaina, jos ei oteta mukaan sairaalasta kotiintuloa, joten raitis ilma olis ihan kiva juttu...

Toivottavasti kaikki sais nukuttua edes jossain välis, ettei väsy painas liikaa. Me oltiin ihan ihmeissään viime yöstä: puolenyön aikaan tyttö tissille, nukahdin siinä sit iteki ja heräsin 3 aikaan. No sit tyttö söi ihan vähän (oltiin hereil ehkä 15 min.). Sit omaan sänkyyn nukkumana ja hän heräs siinä 7 aikaan tissille. Siinä sit torkuttiin taas pari tuntia. No, me ollaan miehen kans oltu kumpikin hyväunisia lapsena, mut taitaa jäädä tällaset yöt harvinaisiks herkuiks[:D]

Ehkä minäkin voisin välillä kirjoitella jotain kuulumisia. Saa nähdä miten onnistuu kun poika on tänään hieman huonouninen niin luultavasti herää ihan heti.
Kotiutuminen on mennyt ihan hienosti ja maitoa tuntuu tulevan ihan tarpeeksi. Heruu ainakin ihan kivasti kun toisesta syöttää[:D] Meilläkin poika vaan tykkää roikkua tissillä lähes koko ajan ja ei oikein muuten nukahdakaan. Yleensä nukkuukin ihan hyvin. Viime yö oli vaan varsinaista tissittelyä. Toissa yönä sain nukkua jopa 8 tuntia! Tosin en putkeen tietenkään.
Oma vointi on ihan hyvä, mitä nyt nivuset on kipeytynyt. Toivottavasti helpottaa pian. Käytiin tänään jo ekaa kertaa kärryttelemässä ja poika tuntui tykkäävän.
Pojalla on hikka kamalan usein! Onko muillakin? Inhottavaa kun siihen ei oikein meinaa auttaa mikään. Saattaa vielä kestää puolisen tuntiakin, mutta ei kyllä tunnu poikaa kamalasti haittaavan.

Huomenna tulee täti punnitsemaan niin nähdään onko paino noussut. Näyttäis vaan siltä, että posket olis jo pyöristymässä[;)]

hikkaan meillä auttaa kun toinen imee vähän lisää maitoa tai tuttia...Vaikeaa on kyllä toista saada enää imemään kun on maha täysi...Mutta melkein poikkeuksetta on hikka poistunut sen ansiosta...Ja kyllä joka syötöllä tulee hikka...Nukahtaa kyllä hikkaankin...Paitsi jos on tosi paha hikka...Sit saa oottaa jonkin aikaa et mahtuu lisää maitoa mahaan...

Käytättekö työ vauvoillanne niitä hattuja jotka solmitaan leuan alle?Mie en jotenkin raaski kun unissaan kääntyilee ja vääntyilee niin et kuristuishan tuo siihen...Meillä on nyt ollut ainoastaan niitä pipomallisia käytössä...

toinen juttu, mihin niitä käytetään niitä syöttölappuja joita on esim. vauvanvaatepakkauksissa mukana...Anoppi hönkäsi meille sellaisen setin kokoa 50, mis on se..Käytetäänkö sitä pullosyötössä vai?Se on niin pieni ettei sillä mitään tee...Harsot toimii paremmin, helpompi pyyhkiä yli läikkyneet maidot pois...

Mä oon Sme käyttänyt narulakkia silloin, kun lakkia käytän (kylvyn jälkeen ja ulkoillessa). Sisällä muuten en pipoa pidä. Ei ne narut oo tiukalla ja ei oo yhtään sellanen fiilis, että kuristais sitä jotenkin. Pipomalli ei oikein meinaa meillä pysyä päässä.

Nuo ruokalaput, pienet, lienee just tohon ruokkimishetkeen ja sit varmaan jos ja kun kuolaa joskus. Niin kuolalapuksi. [;)]

Miten pian kotiutumisen jälkeen ootte lähteny vaunuilemaan? Ja mitä olette laittaneet vauvalle päälle?

Mä joudun pitämään pojalla tuplavaatteita päällä kun toinen on niin viluinen. Lämpöjä seurattiin sairaalassa aika tiuhasti kun oli niin matalat ja sielläkin piti olla tuplavaatteet...Oon miettiny et mun tekis mieli lähtee ulos pojan kanssa työntelemään vaunuja kun raitis ilma tekis varmasti omalle toipumisellekin hyvää, mutta en oikein uskalla kun en yhtään tiedä miten paljon tuolle pitää sit ulos pukea vaatetta kun sisällä 24'C lämpötilassa pitää olla tuplavaatteet [:(] Kyllähän se tietty sitten varmaan helpottaa kun alkaa saamaan painoa lisää ja pulskistuu...mutta miten kauan siihen menee?

Vaikka poika painoikin 3500g kotiin lähtiessä on hän silti kamalan rimpula, meinaa vaipat fuskata..meillä siis käytetään kestovaippoja ja oon huomannu et tuolle meidän rimpulalle parhaiten istuu ne imse vimsen vaipat, joita tuli äippäpakkauksessakin...takapuoli on vaan hurjan kokoinen kun keston laittaa päälle [:D]

Mä oon pukenut sisävaatteiden päälle sellasen "fleecetoppavuoripuvun" ja sit vielä pannut pussiin. Kokeillut välillä niskaa, että on ok. Siis kärryttelemässä. Ja hyvä on ollut. Ja suosittelen ulosmenoa: tekee hyvää, molemmille..

Vastakysymys: koska uskaltaa jättää ulos nukkumaan kärryttelyn perään JOS neiti nukahtaa? (kerran neljästä kerrasta nukahtanut...)

Meilläkin kestoillaan jo. Mä oon hamstrannut noita AIO-vaippoja ja ne on olleet hyviä kyllä. Merkkejä on monia, kun en tiennyt, mikä sopisi... [&:] Mut kaikkia oon käyttänyt. Jos pylly pysyis hyvänä näillä.. [:)]

Mä olen laittanu tähän päivään asti vain yhden sellasen joko fleesepuvun paksuisen tai gollege kankaan paksuisen puvun vauvalle ulos. Ja sit olen laittanu tarpeen mukaan fleesepeittoa päälle ja pehmeän kantokopan olen sulkenut viime vkl ekan kerran. Nämä siis yksinkertaisten sisävaatteiden päälle. Mut änään ku kävin kaupas nii oli tosi kylmä. Ja nyt varmasti laittasin enemmän. Tai ainakin kaikki noi.

Tässä tämä mun masuni[:)]. Oli tosiaan pakko fiilistellä vielä yks kuva ja olla ylpeä et kyllä se 33vuotiaan masukin vetäytyy ja toipuu odotuksesta!!! Tämä siis 1kk synnytyksestä. Kävelyä kovenpaa liikuntaa en ole harrastanu jos lautojen kantamista raksalla parina päivänä ei lasketa. Nyt kiloja vielä se nelisen on jäljellä[:'(], mut eiköhän nekin siitä pikkuhiljaa lähe.

Olis ollu parasta jättää toi pärstävärkki pois kuvasta[:D]. onneks on tollanen suttunen muutenkin. Ku ei ihminen viitti meikata tai tukkaansa harjata koskaan. Tai ku ei muka ehi[;)].

Vähän on toista maata mun masu verrattuna Eemin masuun [&o]

Mut hei tuosta ulkoilusta ja pukemisesta: ihanko oikeasti noin paljon pitäisi vaatetta laittaa: siis sisävaatteet ja vielä siihen päälle ylimääräinen vaatekerta plus vaunuun? mä olen kyllä pukenut saman verran vaatetta kuin itsellenikin (suurin piirtein) ja sitten vaunun lämpimään. Ja jos on on ollut kuuma olen avannut kopan niin, että ilma kiertää, ettei lämpö nouse vaunussa liian korkeaksi... eli ihan lämpimillä ilmoilla vauvalla saattoi olla vaan body päällä. Muutenhan se olis läkähtynyt sinne koppaan. Nyt on tietysti viileempää, joten varmasti enemmän päälle. Mitään ohjeita en ole tähän saanut, vaan mennyt ihan fiiliksen mukaan, mutta en kai mä nyt ole voinut vilustuttaa tuota pikkuherraa???

Meillä on pojalla ulkoillessa pitkähihainen body ja potkuhousut...Fleecekankaiset ja tumput kädessä ja pipo...Sit vaunujen pehmeän kantokopan suojus päällä niin ei viima pääse ja ei oo ollut kylmä...Poitsulla on kädet ollut kylmät välillä sisälläkin vaikka lämpöä on sisällä 23 astetta...oon sit laittanut tumput käteen...Tai kääntänyt bodyn hihat tumpuiksi, jos niiissä sellainen on...
Autoistuimessa on lisäksi vielä mun neuloma villapeitto päällä...

Meillä kyllä niskasta tuntee jos on kuuma tai kylmä...

Takaisin