vauvat 2

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miun on pakko kysyy teiltä toisilta, kun en itse oo enää varma onko Eetun puklaaminen normaalia..Minkä verran teidän vauvat puklaa? Eetu on nyt viimesen tunnin aikana puklannu ainaki 10 kertaa ihan kunnolla, vaikuttaa melkein oksennukselta jo. Muutenkin puklaaminen on lisääntyny, eli tää päivä on vaan määrän suhteen erilainen, mutta neuvolassa sanottiin, että niin kauan kun vauva kasvaa normaalisti, ei isokaan puklaaminen haittaa.

Eetu on syöny tänään kaurapuuroo (about puoli desiä puurojauheesta tehtyä Muksu-merkkistä), muutaman lusikallisen mustikka-vadelma-jogurttisosetta ja puoli purkkia luumusosetta (oli pari päivää kakkimatta) + 400 ml Nania. Näistä on aika isolla varmuudella tullu nyt valtaosa pois. (ja mahakin toimi :)..)

Muuten ukkeli on tosi virkee, vatsallaan on ollu heilumassa tän puklaamissession ajan, se varmasti osittain vaikuttaa. Selälleen ihan turha kääntää, kun heti on takas masullaan.

 
Onks kukaan ollu vielä yötä pois kotoota?
Mulla olis nyt se edessä. Rakkaan ystävän polttarit on nyt la-su. Eka meinasin, et tuun kotiin, mut koska ne on sen verran kaukana niin siitä tulis vaan enemmän miettimistä. Meillä onneks niin, että luotan täysin lapsen isään ja käyn mä viikottain kuorossa, jumpassa jne. Että oonhan mä ollu erossa lapsestani jonkun verran. Vähän jännittää kyllä, mut toisaalta, meil on niin plajon ohjelmaa, etten varmaan paljon kerkee turhaan murehtimaan asiaa. Ja isäkin on sitä mieltä, et hyvä vaan mun päästä välillä vähän tuulettumaan.

Toisaalta oon ihan innoissani, mut toisaalta mietityttää, et jos tulee vaik kova ikävä...
 
Sartza, me oltiin miehen kanssa yksi yö poissa joulun jälkeen. Kirjoitinkin jo siitä siihen edelliseen vauvat-ketjuun. Lähteminenhän se vaikeinta oli ja itku oli äidillä herkässä. Stressasin viikkotolkulla ennen reissua miten poika pärjää mummin kanssa ja miten raaskin jättää ipanan. Hyvin kuitenkin meni, poika ei kuulemma näyttänyt edes tajuavan että vanhemmat on poissa. Lähde ihmeessä tuulettumaan kun mahdollisuus on! ;)

HP86, puklaileeko lapsi aina noin?? Itse huolestuisin jos oma poika noin puklaisi yhtäkkiä, varsinkin kun puklaaminen on nykyään melko harvinaista kun muksu ei enää vedä 1,5l maitoa päivässä. Puklaaminen siis loppui kiinteiden aloitukseen, silloin tällöin jotain tulee jos on hirveesti ollut pyöritystä just syönnin jälkeen. Soita neuvolaan jos tosiaan mietityttää. Vaikka eipä nekään siellä varmaan muuta sano kuin että seuraa tilannetta ja nou hätä jos poika muuten on virkeä..
 
Meillä poika puklaa harvoin, joten en osaa sanoo onko normaalia. Poitsu on myös oksentanut pari kertaa. Eron pukluun huomaa siitä et oksennus haisee sellaselle mahanesteelle -siis oksennukselle :)
 
Emilia, Tämä päivä on ollu tämmöstä pulauttelua, päivittäin kyllä puklii vaikka soseita ja puuroja syö, mutta tänään normaalia enemmän. Pitää seurata viikonlopun yli ja viedä sit lääkäriin jos vielä jatkuu, neuvolaan soittamalla ei saa ku ittensä huonolle tuulelle..siellä harvemmin osataan sanoo mitään mihinkään.

Onks kellään vinkkiä, miten saa muksun juomaan vettä? Eetu sylkee veden aina suusta pihalle..Taikamuki on, mutta vielä opetellaan (ts. Eetu puree aina sitä nokkaa..ja sylkee veden ulos, ellei vedä vettä henkeen). Suuta ollaan vedellä huuhdottu hampaiden takia, mutta kurjaa kun toinen ei selkeesti tykkää.
 
No HP86, loppuiko se puklailu?? Tuohon veden juomiseen en osaa neuvoa, meillä meni oma aikansa ennenkuin poika oppi juomaan vettä pullosta. Nokkamukia en ole vielä edes yrittänytkään antaa, meinasin että harjoitellaan ensin istumaan syöttötuolissa. Vieläkin toisinaan muksu vain "pureskelee" (ilman hampaita :D) tuttiosaa, vissiin tuntuu mukavan viileältä ikeniä vasten. Alkuun pirpana vain irvisteli ja sylki veden pois, nyt juo kunnolla kun on oikeasti jano. Tsemppiä, eiköhän se siitä ala lutviutumaan ajan kanssa :)

Voisiko joku viksumpi selittää tuolle minun siipalle, että "virkayskä" ei ole oikeaa yskää?!? Eilen se taas hätäili että ei ole enää normaalia kun niin usein poika yskii. (Miksei täällä ole sellaista silmiään pyörittelevää hymiötä?) Meidän muksulla tuo tekoyskä liittyy usein innostumiseen, poika käkättää leluilleen ja muille mielenkiintoisille jutuille ja paukuttaa käsillä kaikkea tielle osuvaa. Kysyin jo ukolta, että joko alan pukea poikaa että voi viedä sen lääkäriin, vastaukseksi tiuskaisi että eläpä ***tuile. Kyllä siippa sitten myönsi, että minähän pojan äiti olen ja tunnistan oikean yskän.. Eilenkin ukko piti poikaa sylissään 5min ja vaihtoi kerran vaipan, minä olen pirpanan kanssa 24/7.

Kirjoittelin tuonne kiinteiden aloitukseen ilta/yöhuudoista, joiden arvelin liittyvän puuroon ja viljatuotteisiin yleensäkin. Kappas kummaa, viime yönä kitisi vain kerran niin että tuti piti laittaa takaisin suuhun kun en antanut puuroa illalla. Muksu kyllä söi muuten topakasti sosetta ja maitoa ja laitoin vielä viltinkin normipeiton lisäksi kun epäilin että pojalla on aiemmin ollut kylmä. En nyt ole varma johtuiko tuo helppo viime yö erilaisesta ruuasta vai lisäpeitosta.. Pitänee vielä pitää taukoa sen puuron kanssa ja kokeilla taas, ei sitä muuten selvitä. Peukut pystyyn ettei ipanalla olisi keliakiaa!!
 
Mä ainakaan enää tiedä mikä johtuu mistäkin. Siina oli eilen illalla niin väsynyt raukka jo siinä vaiheessa ku yritin iltapuuroa antaa. Et alkoi vaan itkemään. Ajattelin et no otetaan sit tissiä vaan. Mut ku siinä häärätessäni otin sen syliin ja laitoin tutin suuhun siksi et olis huutamati sen aikaa ku saadaan tissi esille. Nii tuohan otti ja nukahti.  Kello oli puol ysi. Ja se heräs seuraavan kerran puol viis. Kertaakaan en mitään kuullu siinä välis sängystä. Ku yleensä saa moneen kertaan nostella tuttia suuhun ja hyssytellä ja heilutella et jatkais uniaan. ja välilä on sit pakko syöttääkkin et sen saa uudeleen nukkumaan. Muutaman kerran piti tarkastaa, et onko hengis.

Ja eilen oli syönyt viimeksi seittemältä illalla tissillisen ja sitä ennen viideltä ruokaa.
 
Mä olis viime viikonloppuna tosiaan yhden yön pois kotoa. Tai siis lähdin la-aamuna ja kotiin tulin su-iltapäivästä. Ja teki muuten hyvää! Pari kertaa soitin kotiin, ku tuli sellanen hetki, mutta en oikeestaan kerenny miettimään ikävää, ku oli kokoajn niin paljon tekemistä. Olin siis polttareissa. Tosi kivaa oli ja jotenkin, kun ei menny yöks kotiin baarireissun jälkeen niin sai rauhassa nukkua sen pari tuntia, mit siinä nyt nukuttiin. Ja aamullakin sai rauhassa loikoilla =)

Suosittelen!!!
 
Mulla on sama edessä reilun viikon päästä kun on omat polttarit :) Toivottavasti isä ja poika pärjäävät. No luultavasti pärjäävät, kun Niklas tuntuu nykyään antavan isinkin nukuttaa yöunille. ja eilen nukahti jopa omaan sänkyyn tissin tai sylin sijaan!
 
Emilia, kyllä puklaaminen väheni taas suunnilleen normaalimääriin..en sit tiedä, oisko se hurja yrjööminen voinu johtua siitä kaurapuurosta, jota sai silloin aamulla. En oo sen jälkeen antanu sitä, eikä oo sillä tavalla puklannu enää.

Vettäkin sain sällin juomaan vähän paremmin tuttipullon korkista :D ajattelin, että pikkuhiljaa päästään sit tuttipullosta eroon..
 
APUA!!!!

Mihin tää aika meni????

Siina tuli tänään jo puol vuotiaan urheaan ja hurjaan ikään emoticon


ja otti ja pääs vahingos iltasella ihan ite noin 10cm suoraan eteenpäin lelun luo. kaksi kertaa... Tästä se lähtee.
 
On se vaan haileeta miten nopeaa nää kasvaa...tuntuu et vastikää olin menossa käynnistykseen ja nyt on ikää 6 kk mittarissa...Huokaus...

Enemmän kyllä haluaisin omaa aikaa, mutta...Kaveri kyseli mieheltä et kuinka paljon tää osallistuu hoitoon niin mies vastasi et  normaalisti...Mikähän on normaalia?vaipan vaihto kerran viikossa/kuukaudessa...Syöttäminen kerran viikossa/kuukaudessa? No joo ei pitäisi valittaa, mies kyllä leikkii yms. poja kanssa, mutta nuo hoitojutut jää enemmän mulle...Mies kyl tekee lumityöt yms...no mä teen joskus...Kantaa puut sisälle yms...

Paljon onnea Siinalle virstanpylväästä...Meillä tuli 6 kk maanantaina täyteen, jolloin heti seuraavana päivänä poika oppi kierimään itse mahalleen...

Kuinka moni meinaa teettää valokuvaamossa "virallisia"potretteja? Mie aattelin teetättää pojasta kuvat ja meidän koko perheestä pienen lompakkoon sopivan kuvan+ ehkä seinälle...Yhestä liikkeestä kysyin niin perhekuvauvs sisältäen vauvakuvauksen ois 95 € ja pelkkä vauvakuvaus 69 €...
 
Onnittelut kaikille puolen vuoden etapin saavuttaneille emoticon

Sme, ei meilläkään isi kovin montaa vaippaa viikossa vaihda. Syöttää tytön jos mainitsen että hän voisi syöttää. Tekee sitten muuten kodinhoitohommia, mm. valmistaa ruoan päivittäin ja huolehtii kissoista enemmän kuin minä. Niin kauan kuin työn jako tuntuu kummastakin reilulta, niin kaikki on varmaan ok? ;-)


 
Onnea Siinalle ja muillekin! Puolessa välissä 1-vuotissynttäreitä :D

Sme: Meillä mies osallistuu hyvin vähän vauvanhoitoon, mutta sillä menee lähemmäs 10 tuntia päivästä töihin ja matkoihin ja sen jälkeen menee raksalle muutamaksi tunniksi. Vaipat on vaihtanu viimeks varmaan pari kuukautta sitte.. Välillä harmittaa tosi kovasti, mutta ei voi valittaa ku näin sovittiin työnjako aikoinaan eikä se talo muuten valmistu. Tuntuu ettei mies saa elää vauva-aikaa kunnolla, mutta kyllä sitäkin harmittaa se tosi paljon, ilman että mä alkaisin valittamaan asiasta. Nyt täytyy tyytyä siihen, että mies viettää iltaisin edes puoli tuntia neidin kanssa leikkien ennen ku nukkumatti kutsuu jompaa kumpaa. Niin ja kylvetys on miehen vastuulla ja siitä yritän pitää kynsin hampain kiinni et se olis vain niiden oma juttu.
 
Onnea teillekkin Sme! Näyttäisi siltä, että puolen vuoden rajapyykki tuo yhden taidon lisää. katsotaan jatkuuko tahti muillakin samana :D

Meil vähä sama ku Tintsulla et aikaa ei vain ole yksin kertaisesti. Mutta onneksi mies aika hyvin käyttää sen ajan mitä on niin tytön kanssa ja vaihtaa vaipat ja hoitelee muutenkin. Syömisistä mä kyllä aina sanon jos pitää syöttää. Mut ku se ei ole ollu kotona niin ei se tiedä koska on ruoka aika. Ku se aina kutienkin vähän vaihtelee riippuen siitä milloin on viimeksi syönyt ja kui paljon. Enneminkin mua vähä ärsyttää se kun mies alkanu jättämään aina astiat kaikki tiskipöydälle ja joskus roskiakin. mut en ole viitiny sanoa mitään. Tekee kuitenkin sitä 10-12 tuntista työpäivää koko ajan.

Huomenna puol vuotis neuvola. Saas nähä kui on tullu kasvua lisää. Kattelin just Eemin neuvolakortia ja totesin et Eemillä painon nousu tyssäs tässä kohdassa todella selvästi. Oli 5kk neuvolassa jo 7.9kg 6kk tasan 6kg ja sit seuraavakin vain +120g. Vielä 10kk neuvola käynnilläkin vaaka oli näyttänyt vain 8.9kg!!!! Mut ei siitä mitään sanottu. Hyvin kuulemma kasvoi ja kaikki oli hyvin. Kaippa se notkahdus tässä tulee kun liikkeelle lähtevät. Tosin Eemi lähti ryömimään vasta 7kkja vk vanhana. Mut pakkohan tuon painon nousun lähteä hidastumaan selvästi tässä. Muutenhan meillä olis hirveitä jässiköitä jos painoa tulis yhtä paljon lisää koko ajan.
 
Paljon onnea Siinalle ja muille puolivuotiaille!! Meillä tuohon virstanpylvääseen olisi vielä reilu viikko näin nopeasti laskettuna. Kamala miten aika menee nopeasti!! Vastahan minun vauva syntyi..
Kauhun sekaisin tuntein odottelen puolivuotisneuvolaa emoticon  Varmaan jo 10kg painoa tulee täyteen. Liberon 9-11kg housuvaipatkin kiristää, sen up&go-näytepakkauksen vaipat jää kyllä pitämättä. Jokos te muut olette kokeilleet housuvaippoja lapsillenne?? Mummi osti paketin pampersin housuvaippoja, en vaan oikein tykkää niistä. Vaikeampi pukea ja ne jää pojan mahan köllykän alle kinnaamaan..

Meillä väännetään lähes joka päivä aiheesta "Vauvan hoito ja kotityöt" emoticon Tai siis minä valitan ja mies keksii tekosyitä. Kyllähän tämä vähän ärsyttää, kun siippa kotiin tullessaan syö, menee nukkumaan ja lähtee harkkoihin tai "vapaailtana" on tallilla rassaamassa autoa. Pitäisi saada se jenkkirassi pelittämään, maaliskuussa on pakko katsastaa. Eilen illalla nukutin TUNNIN ajan poikaa ja kävin välillä valittamassa elokuvaa katsovalle miehelle et voisi hänkin joskus osallistua jos ei vielä nuku. Kuulemma minä en anna hoitaa ja hyökkään väliin jos poika itkee, siksi ei osallistu. Totta hemmetissä puutun asiaan jos poika rääkyy naama punaisena sängyssään ja isä vain huokailee vieressä!

Meillä ei tosiaankaan mies vaihda edes vaippaa kerran päivässä, syöttämisestä puhumattakaan. On yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat viikossa kun mies vaihtaa vaipan. Kaikkea joutuu erikseen pyytämään. Harmittavan usein mies vastaa että "joo käyn ensin tupakalla/vessassa/jääkaapilla/facebookissa" joten syötän tms pojan itse. Joudun jopa pyytämään, että ottaisitko pojan syliin lattialta kitisemästä, muuten ei juurikaan omatoimisesti sylittele. Miten paljon minun vielä pitää nalkuttaa tästä että menee perille?? Toisin kuin Smellä, minun ukko ei tee kotona mitään (ellei työvaatteiden tunkemista pesukoneeseen lasketa), ei ole kerrostalossa puun kantoa tai lumitöitä. Käyhän se toki töissä 7-15.30, mutta ei se minun mielestä oikeuta elämään täällä täysihoidossa.

Huh tulihan taas jurputus-tilitys :D Pointtina siis, että et ole Sme yksin :)

ON: Tänään katsomaan taloa, jännittää!!! emoticon
 
Meillä kyllä mies osallistuu vauvan hoitoon ihan kiitettävästi :) Oon ajatellut sen niin, että hoidan itse suurimman osan kotitöistä, koska mies käy kuitenkin töissä yleensä 9-10h päivässä ja Hugo on niin tyytyväinen vauva että saa päivällä ihan hyvin tehtyä jos ei vaan itteä laiskota. Haluan et mies voi keskittyä sit vauvaan kotona ollessaan. Viikonloppuna hommat menee enemmän puoliksi. Iltasin vauvanhoito menee aika lailla puoliksi, tosin kun imetän edelleen niin se on tietty mun homma :) Nukkumaan mennään koko perhe yhtä aikaa :D 

Kyllähän sitä toisaalta välillä tympii ite laittaa esim. tiskit joka ikinen päivä, mutta mun ei tarvii nousta aamulla töihin :) 

Kunhan raksa alkaa kesällä, niin tiedän että tilanne tulee olemaan sama kuin Eemillä ja Tintsulla nyt. Hoidan kaikki hommat ja vauvanhoidon kans melkein kokonaan. Jos menen syksyllä töihin niin mietityttää että milloinkahan Hugo näkee isäänsä jos on raksalla illat ja Hugon nukkumassa jo kun tulee kotia. Yksi syy lisää olla kotona syksy :) 
 
Meillä iskä on tosi paljon poitsun kanssa. Hän on päivät töissä, mutta illat tiuhaan hoitelee vauvaa, syöttää aina ja vaihtaa vaipat. Isäntä myös hoitaa iltahommat, eli tekee pesut ja laittaa unille. Kotitöitä tehdään tasapuolisesti kumpikin, minä tosin pyrin tekemään päivällä mahollisimman paljon :)

Ja aamulla mies tekee Eetulle pesut, pukee ja syöttää ennen töihin lähtöään. Ja ihan vapaaehtoisesti tekee, ja harmittelee ettei nää poikaa tarpeeks ku on päivät töissä :D
 
Meillä käännytään ja ryömitään :)
Istuu hienosti syöttiksessä ja ruokakin maittaa hyvin,erityisesti puurot:)
Muuten saa perunaa/broiskua vihanneksilla höystettynä ja hedelmävälipaloja.

Yöt menee miten menee:(
Välillä onnistuu 6h pätkät,välillä syö 2h välein.

Alhaalla yksi hammas ja toinen tulossa:)
Ja ikenet kutii...

Infektioastma epäilys päällä:(
 
Ryömimisessä alkaa oleen jo vähä vauhtiakin. Eilen aloitti maailman valloituksen :D Alkoi tutustumaan kämppään, aikaisemmin vain lelujen perässä menny mut nyt kiinnostaa erityisesti painella vahvistimen nappeja:D

 
Takaisin
Top