Vauvantuoksuinen arki

Meillä oli/on vähän sama kun mangustimammalla eli pari kertaa olen löytänyt miehen huutavan vauvan vierestä kun olen käynyt illalla tekemässä lyhyen lenkin koiran kanssa. Mies on laskenut vauvan viereensä huutamaan, koska "toi on nyt on vaan tollasta että se huutaa ilman mitään syytä." Olen sitten yrittänyt kauniisti kertoa, ettei muutaman viikon ikäinen vauva vielä itke v*ttuillakseen vaan itkulla on aina joku syy ja meidän tehtävä on yrittää löytää se syy ja lohduttaa vauvaa. Luulen, että mies on myös turhautunut kun ei ole saanut vauvaa heti hyssyttelemällä hiljaiseksi. Olen pyrkinyt juttelemaan itsekseni samalla kun hoidan huutavaa vauvaa ja niin, että mies kuulee. Kun vauva esim herää päiväuniltaan ja alkaa kitistä, käyn nostamassa syliin ja höpisen, että noniin, sinä täällä ilmoitat että minä olen hereillä. Jospa tuo kaksilahkeinenkin pikkuhiljaa ymmärtäisi...

Käytiin ostamassa Tulan kantoreppu ja se oli kyllä aivan loistohankinta, siihen vauva rauhottuu poikkeuksetta ja useimmiten myös nukahtaa. Tästä myös mies innostui (ei varmaan koe itseään niin avuttomaksi ja kädettömäksi kun hänelläkin on joku "ase" vauvan huutoa vastaan). Monesti hän oma-alotteisesti pukeekin rintarepun päälleen ja kanniskelee vauvaa ympäri taloa. Laulaa elefanttimarssia, koiran seuratessa perässä :grin

Meillä mies kyllä pitää vauvaa sylissä, silittää ja juttelee, vaihtaa vaipan jos tiukasti pyydän (tämä mies myös yökkää jo ihan vaan siitä ajatuksesta mitä vaipassa saattaa olla :D ). Mutta enemmän minä kyllä hoidan vauvan, hän kun on niin helppo tapaus että itkee ehkä 10min yhteensä päivän aikana jos sitäkään, ja yleensä vaan syöttämisen yhteydessä, eli ei tarvitse hyssytellä ja kanniskella erikseen. Eli kun vauva herää niin vaihdan vaipan ja syötän, sitten joko nukahtaa tai seurustelee ennen nukahtamista, ehkä syö taas välissä.

Luulen myös ettei mies oikein tiedä miten vauvan kanssa voisi seurustella kun ei se vielä osaa kiinnittää huomiota tai esimerkiksi hymyillä. Kovasti koittaa pientä välillä leikittää mutta aika lyhyeksi jää kun ei saa vastakaikua, luulen että innostuu enemmän mitä vahemmaksi lapsi tulee :)

Lisäksi mies osallistuu aivan ihanasti kodinhoitoon ja käy kaupassa, tekee ruuan, minä olen se joka välillä vähän vaan auttaa näissä. Aamupalankin olen saanut melkein joka päivä sänkyyn :love7
Pystyn myös lähtemään kotoa eikä tarvitse huolehtia että mies ei vauvan kanssa pärjäisi jos jätän maitoa jääkaappiin, tällä viikolla olin esimerkiksi kampaajalla (mies itse kysyi että haluaisinko mennä), kolme tuntia pois kotoa ja vaipanaihto oli juuri käynnissä kun tulin takaisin :D

Täällä on kyllä varsinaista vauvan_tuoksuista_ arkea... Miten aina onnistuukin poju pissimään vaipanvaihdon yhteydessä itsensä märäksi :p Mä aloin nyt sitten pepun pesun jälkeen pitämään poikaa lavuaarin päällä ja sinnehän ne pissat menikin ja ekstrayllärinä törähti kakatkin aikamoisella paineella :grin Äitikin vähän säikähti! No nyt on jo pariin kertaan näin tehty ja on pysynyt hoitopöytä ja pojan vaatteet kuivana. :)

meillä mies ei auta vauvan hoidossa. on pitänyt poikaa sylissä ehkä yht. 3h syntymän jälkeen. yhtään vaippaa ei ole vaihtanut,pukenut tms. en ole synnytyksen jälkeen käynyt itekseni ,kun kerran ulkona 15 min. esikoista 5v onneksi hoitaa. mies oli nyt viikon lomalla ja otti välillä illalla kaljaa..aamulla sitten,kun herättiin vauvan kaa lähti päikkäreille ja muutenkin koko viikon ajan hän ei tarjonnut mulle mahdollisuutta mennä päiväunille ,vaikka mä valvon yöt vauvan kaa. eilen illalla mies lähti nukkumaan ja kun menin vauvan kaa perästä ja vauvalle oli aika antaa lisämaito..lähdin hakee sitä ja olin kasannut tuttipulloo väärät osat ni näytin merkkii miehelle et menis hakee uuden alakerrasta ni huutaen nous ja kiroili että on se kumma ,kun en tarkista et tuttipullo on oikein kasattu...menin sit ite hakee sen enkä enään jatkossa pyydä sen apua . haukuin sen lyttyyn ja se haukku mut vitun lehmäks nyt se on töissä ja on paljon mukavampaa ilman sitä

Meillä mies auttaa vauvan hoidossa. Vaihtaa vaippaa, viihdyttää vauvaa ja antaa lypsettyä maitoa ja joskus korviketta pullosta. Lisäksi mies viettää aikaa esikoisen kanssa ja osallistuu kodinhoitoon. Itse huolehdin vauvan syötöistä kerta täysimetän.
Mutta kyllä miehelläkin joskus pinna palaa arjen pyörityksessä. Silloin suosiolla kehotan miestä siirtymään syrjään, ettei tartte kattella toisen hermojen menetystä.

Meillä muuten on käytössä apteekista Jekovit D-tipat(vesipohjainen), jotka ovat olleet toimivat.

Meilläkin mies osallistuu tosi kivasti vauvan hoitoon. Meillä on oikeastaan vähän vahingossa menty niin päin, että poislukien vauvan imetys, on mies enemmän vastuussa vauvasta ja minä esikoisesta. :) Esikko on jotenkin niin äidin poika ja tämä joulukuun tyttö tuntuu hurmanneen isänsä, että järjestely sopii molemmille. Aamuisin minä nousen esikon kanssa aamupuurolle ja mies hoitaa vauvan aamupesut ja pukemiset. Mä käyn usein esikon kanssa puistossa ja mies on vauvan kanssa kotona. Vauva kyllä tuntuu paremmin viihtyvänkin isän sylissä, kun mun. En oo ottanu itteeni, tiedän tuoksuvani maidolta ja ymmärrän kyllä, että jos mut laitettais makaamaan pizzalaatikon päälle, mutta en sais ottaa sieltä, niin ottais muakin päähän. :D Kyllä mäkin tykkään silti vauvaa sylitellä. <3

Meillä ollaan hoidettu kaikki vauvaan ja kotiin liittyvä yhdessä, tietty öisin on turha herättää isiä, jos vauva heräilee vain syömään. Sektion jäljiltä oon ottanut tosi rauhallisesti, joten oikeastaan mies on tehnyt enemmänkin kuin ite tässä parin viikon aikana. Kakkapesut edellyttää meidän hankalilla lavuaareilla sellasta akrobatiaa, etten oo uskaltanut vielä yrittää... Mutta kyllä nyt on sen verran jo parantunut että voisikin kokeilla. Ei sillä että hirveesti kadehtisin tätä osuutta vauvan hoidosta, mutta isyyslomapäivät hupenee huolestuttavaa vauhtia :P

Meillä tämä vauvan päivänukkumiset on niin ennalta-arvaamattoman mittaisia, etten oo kehdannut jättää miehen hoidettavaks muuta kuin 15min, kun oon käyny lähikaupassa tai koirien kanssa tarpeilla. Sit ku tää herää ni on heti maitoa vailla. Vaikka toisaalta.. Jos oon just imettäny molemmat rinnat, ni ei pitäis heti olla uudestaan kuoleman nälkä :D mies on vielä taitava nukuttamaan tän. ..no jos vielä tulee pakkaspäiviä ni voin surutta käydä koirien kanssa lenkillä varmaankin.

Meillä mies hoitaa vauvaa aina kun en pysty, suihkun ajan, kun oon esikoisen kans tms. Oon myös käynyt lenkillä ja esim parturissa. En ootakkaan että ois vielä enempää vauvan kanssa, puuhailee niin paljo alle 2v esikoisen kanssa. Ahdistaa hänen puolesta kun on niin voimaton jos vauvalla tissinkaipuu, enkä halua vielä pullojuttuja. Koen että mieheni tarpeen tullen tosi joustava, esikoista hoiti n. 3h pari kolme kertaa viikossa siitä asti kun oli 2kk kun kävin tallilla. Oletan että saan nytkin tätä paljon kaivattua mielenterveysaikaa jos tarvis kun vaan vauva vähän isompi. Meillä ei tuu vielä tarkoituksellisia hymyjä, nukkuessa hymyilee paljon ja muutama hymy tullut hereillä ennen kakkaäherrystä. Mies on siitä ihana että kun hoitaa, ei kaihda mitään hommaa, leikittää, nukuttaa, vaihtaa vaippaa. Mies myös hoitaa kotia paljon ja tekee melkeen aina meidän ruuat. Vuoroaamuin noustaan esikoisen kans. Yöhoito minun vastuulla.

Vauva meni nukkumaan kahdelta ja heräsi joskus puoli viideltä... Ei se onneksi itkuinen ole, armoton toihuilu vaan päällä enkä mä pääse nukkumaan. :wideyed:

Täällä oli viime yönä huutoa klo 01 asti, puklua tuli eilen paljon. Nyt olen yrittänyt pidentää syöttövälejä niin, että maitoa ei ole liikaa masussa. Nyt ei ole tullut pukluja, eli auttaa. Tyttö nukkui viime yönä 6h putkeen..uusi ennätys! Tissit oli niin täynnä, että pumppasin 120ml ja siinä oli vasta vähän. Pitäisi taas pumpata mutta toisaalta se kiihdyttää taas maidontuotantoa..hankalaa!

Winnie muistaakseni luin että jos pumppaa vaan 30ml niin ei kiihdytä tuotantoa ja auttaa kuitenkin pahimpaan paineeseen varmaan :)

Tänään kävin suihkussa ja käytin koiran iltapissillä ja mies hoiti vauvaa sen ajan. Vauva ei huutanut kertaakaan, vaikka mies teki iltapesut ja puki yökkärin. Jes <3 hyvä mieli miehen puolesta että alkaa hoitaminen olemaan muutakin kuin tissi-itkua. Vauvakin tottuu jo noihin hoitotoimiin <3

Siis et oo tosissas! Mihin seinään saan vetää rastin kysynpähän vaan.. Annoin D-vitamiinin jo aamulla ennen kymmentä ja kaikki muutkin lääkkeet poika sai jo ennen kolmea. Laskin rinnalla raivoavan väsyneen pojan kehtoon ja annoin sille tutin ja tää nukahti vajaassa 2 minuutissa ilman huutoa ja käninää! Huuto ja masun kipu tuli jo joskus siinä 3-5 aikaan ja joskus kuuden jälkeen ku mies tuli kotiin niin oli taas jo helpompaa kaikki :) saa nähdä miten yö menee että kannattaako tätä jatkaa :)

Niin joo meillä mies tänään päätti lukea pojulle iltasatuja.. Oli aika söpöä kun poika katseli tyytyväisenä ympärilleen miehen sylissä :)

Meillä meni päivä erittäin hyvin tänään, toki illan maitoja pulauteltiin kolmeen kertaan poispäin ja sitten nukahdettiin 10 minuuttia sitten. Toki ei omaan sänkyyn, joten sinne kantaminen on viä edessä. Yleensä herää siihen kun lähtee liikuttamaan.

Meillä hoidosta päävastuu minulla, luonnollisesti kun mies on jo töissä ja imetän. Mutta mies kyllä hoitaa vauvaa iltaisin ja viikonloppuisin. Minä hoidan arkena kaikki yöheräilyt ja viikonloppuisinkin suurimman osan. Joskus pyydän miestä yöllä vaihtamaan vaipan.

Pari kertaa olen pumpannut ja mies antanut vauvalle pullosta maitoa ennen nukkumaanmenoa. Mies myös osaa hoitaa pesut ja vaippahommat. Vauva myös rauhoittuu paremmin miehen sylissä.

Ikää pojalla nyt 3,5 viikkoa ja hymyjä on jo tullut. Ihan selkeitä hymyjä siis, että katsoo tarkasti ja silmätkin hymyilevät. En vaan voi uskoa että olisivat muka refleksihymyjä. Niitä tulee kyllä nukkuessa.

Meidän typykkä hymyili tänään ekaa kertaa isälleen aamulla, kun oli herännyt. Mä en oo vielä nähnyt, kun unihymyjä, mutta uskon kyllä, että tänään tuli ekaa kertaa ihan oikea hymy, mies sanoi, että suu ja silmät hymyilee. :) Tyttö huomenna 3vkoa. <3

Täällä kanssa hymyilty ja vastaa hymyyn. Ikää 3vko. Voinko muuten antaa vauvan nukkua kyljellään kun alkaa aina yöunille tissillä. Vai onko siinä kätkytkuoleman riski ? Olen aina selälleen kääntänyt mutta itku tulee kun monesti herää siihen

Takaisin