Vauvantuoksuinen arki

Meillä ollut näillä parin asteen pakkasilla vaunuissa sisävaatteet ,villasukat, tumput , toppahaalari, kypärämyssy, pipo ja sitten äp makuupussiin. Vaunuissa myös lampaantalja ja harso tuulen suojana. Ei olla vielä ulkoiltu 40min pidempiä aikoja.

Me ei oo vielä kertaakaan ulkoiltu vaunuissa, vain liinassa kun se on nopeampaa. Ratasrunko siis autossa ja siinä kiinni turvakaukalon adapteri, niin pitäs eka hakee runko, irroittaa adapteri, laittaa ratasrunko kii ja sit koppa...

Mekkoja ei oo tytöllä käytetty vielä ollenkaan, jotenkin hankalia kun helmat rullalla... kotona mennään body+sukkikset/potkarit yhdistelmällä

Meillä sisävaatteiden lisäksi autoillessa pörröhaalari, kypärämyssy, joskus vielä ulkomyssykin ja toppapussi. Vaunuilla liikkuessa kypärämyssy, ulkomyssy, toppahaalari jossa hihat ja lahkeet umpipussit sekä äitiyspakkauksen makuupussi. Lisäksi sekä kaukalossa että vaunuissa on suojaverho. Kerroksia sitten avataan sisätiloissa reissun pituudesta riippuen.

Tänään ekaa kertaa pidempi automatka 1,5 h suuntaansa, niin poikkeuksellisesti laitoin sisävaatteissa suoraan kaukalopussiin ja nostettiin niine hyvineen suoraan oven eteen ajettuun ja valmiiksi lämmitettyyn autoon. Jos on näin pitkään sisällä/autossa niin pussin ja haalarin avaaminen ei mun kokemuksen mukaan riitä, vaan haalari pitää riisua, mitä en halunnut alkaa ajomatkan aikana tekemään. Ihan tyytyväisenä tuossa nukkuu ja iho on just sopivan lämmin. :) Pörröhaalari ja myssyt kuitenkin mukana siltä varalta ettei toisessa päässä päästä nostamaan suoraan sisälle.

Yleinen neuvo mun käsittääkseni on, että vauva tarvitsee yhden vaatekerroksen enemmän kuin aikuiset. Lähinnä pätee varmaan ulkovaatetukseen, koska ei meillä ainakaan aikuiset yleensä koikkelehdi alasti eikä myöskään pidetä kahta vaatekerrosta vauvalla. :grin Se, kuinka paksu se ylimääräinen kerros sitten on, riippuu varmaan vauvasta ja selviää kokeilemalla. Meillä pikkupakkasilla toppahaalari + äp-pussi on sillä rajalla onko yhdessä liikaa, ja toppahaalari + kaukalopussi on meillä jo selvästi ihan liikaa. Harkitsin aiemmin untuvapussia mutta hyvä etten hankkinut. En ehkä olisi kumminkaan uskaltanut laittaa pelkkiä sisävaatteita alle, ja toisaalta, meidän neiti luultavasti sietäisi välihaalarin + untuvapussin paistumatta vasta niin kovilla pakkasilla ettei hänen kanssaan olisi silloin muutenkaan asiaa ulkoilemaan.

Meidänkin poika hikoaa niin helposti, että ihan ihmettelen miten vähän sille voi pukea. On toi emmaljungan vaunukoppa aika lämmin, ku ei parane muuta sisävaatteiden päälle laittaa ku toppapuvun. No eihän tässä vielä kunnon pakkasia ole ollutkaan, mutta ku mä tykkäisin pukea kaikenmaailman välihaalareita ja villapukuja.

Me saatiin lahjaksi villahaalari ja se + sisävaatteet toppapussissa niin tyypillä on jo tosi kuuma jos ulkona on nollan tienoilla.

Mä sorruin ja ostin tutin. On se ollut hyvä sillon kun itkettää niin ettei enää tiedä miksi itkee ja ei ole tissiä tarjolla. Lapsi imee pari kertaa, katkaisee itkun, sylkee tutin pois ja on sit tyytyväinen.

Mua ärsyttää aina kuin noi vanhemmat ihmiset sanoo että sä palellutat vauvan jos et pistä montaa kerrosta päälle. Sitten kun vauva on ollu hoidossa muutaman tunnin niin sille on ilmestynyt kaikea päälle mitä hoitolaukusta löytää, kun on ollut kylmät kädet. Sitten se on ihan hiestä märkä muualta. Vaikka monta kertaa oon sanonu että parhaiten tuntee kaulasta takaa onko sopiva määrä vaatetta päällä.

Meillä tutti kelpasi jossain kohden, mutta nykyään kyökkii yleensä pihalle. Katotaan maistuuko taas joskus!

Kumpa kelpais tutti tälle meidän tissiposkelle. Oon välillä tipauttanut tipan tissistä maitoa tutille, mut silti hetken päästä lentää kaaressa tutti pois

Vauva herää pääsääntöisesti aina klo 05 aamuyöstä, nostan sängystä, vaihdan vaipat ja laitan rinnalle. Kaveri ei kuitenkaan syö vaan nukahtaa melkein heti uusiksi. Onks tää sitä kun ne saattaa heräillä tarkistamaan, että äiti on vielä paikalla tms. Muistelen lukeneeni jotain tällaista mutta nyt en tietenkään löytänyt mitään tietoa.

Täällä ollut nyt kaksi ihanaa päivää vauvan kanssa kaksin kotona. Mies on töissä ja esikoinen päiväkodissa. Ollaan vauvan kanssa köllötelty yhdessä sohvalla, ihana, kun pitää mua kädestä (sormesta) kiinni. Ihanaa imettää ihan rauhassa ja tuijotella vauvaa. <3 Esikoinen on niin eläväinen poika, että molempien lasten ollessa kotona menee iso osa ajasta esikon huomioimiseen ja tämä rauhallinen vauva jää vähän paitsioon.
Eilen oli kyllä sellainen hulinailta, että huh huh... Mies meni suoraan töistä bänditreeneihin ja tuli vasta klo 20 maissa kotiin. Hain esikon päiväkodista klo 15 maissa ja siitä eteenpäin olikin aika railakkaa menoa. Poika oli niin väsynyt, että kävi ihan kierroksilla. Yritin imettää vauvaa ja esikko hyppii sohvalla melkein päälle. Onneks kaveri tuli käymään esikon ikäisen poikansa kanssa. Saivat taaperot leikkiä keskenään ja kaveri sylitteli vauvaa.

Qaakkeli meillä vauva tarkistelee vähän väliä että oonko paikalla, mutta haluaa sitten vielä varmistukseksi tissiä, vaikka just ois syöny :D tässä ku kelpais tutti niin oivoi <3

Vauva herää pääsääntöisesti aina klo 05 aamuyöstä, nostan sängystä, vaihdan vaipat ja laitan rinnalle. Kaveri ei kuitenkaan syö vaan nukahtaa melkein heti uusiksi. Onks tää sitä kun ne saattaa heräillä tarkistamaan, että äiti on vielä paikalla tms. Muistelen lukeneeni jotain tällaista mutta nyt en tietenkään löytänyt mitään tietoa.
Meillä tehään tätä ympäri päivän. Nukahtaa lähes poikkeuksetta rinnalle. Siirrän isännsyliin tai johonkin nukkumaan. Herää n. 5min päästä ja armoton huuto kunnes pääsee takasi mun syliin. Yöllä samaa. Tissi suussa. Välillä kattoo et äiti varmasti on paikalla...

Ihme ja kumma saan yöllä siirrettyä tän pinnikseen peittonsa sisällä, niin että se ei havahdu. Mut päivällä ei onnistu huiputus. Aina tää käsillään haroo että missä se tissiotus on. Miks tää ei voi nukahtaa ilman tissiä tai syliä johonkin sohvan nurkkaan tai äippärasiaan? Oisko hyviä vinkkejä? Joskus käy mielessä et jos antais huutaa itsensä uneen, mut ei oo sydäntä.

Täälläkin kaivataan nukutusvinkkejä omaan sänkyyn! Koska olis iha kiva ite uskaktaa kääntää kylkee. Meillä nyt nukahdetaan joko syliin tissittelyn jälkeen ja useasti herätään siirtoon tai sit jos imetän kyljeltään nukahdetaan mutta herätään helposti just jos mä vaihdan asentoa. Muutenki ois kiva jos nukahtais muuten ku tissille...

Ollaan miehen kanssa molemmat nuhaisia ja nyt vauvallakin hieman nuhaa. Lämpö vauvalla seilaa 36,9-37,6 ja mä oon ihan valmis soittaa ambulanssin... :(

Meillä toimii jumppapallo. Vauva peittoon tai makuupussiin käärittynä syliin ja pompitaan siinä kevyesti kunnes vauva nukahtaa. Siitä sitten siirretään omaan sänkyyn. Onnistuu jos onnistuu :rolleyes:. Yöllä pääsääntöisesti onnistuu, muulloin ei.

Meillä yöllä ongelmana vauvan jatkuva ähinä ja käkinä, etenkin aamuöisin. Varmaan pakko siirtää vauvan sänky toiseen huoneeseen ettei herätä ihan jokaiseen äännähdykseen.

Meidän vauva pitää kanssa ihan hirveetä meteliä nukkuessaan, koko ajan jotain örinää, pörinää, ähinää, puhinaa, kuorsausta, pientä kitinää... Harmittaa, kun saisi nukkua, mutta herää ihan jatkuvasti toisen uniääntelyihin.

Joo ihan hyvä että on valppaana vauvan suhteen. Kyllä näitä äännähdyksiä oppii tulkitsemaan pikkuhiljaa ja niihin turhiin varmaan tottuu :P

Hahaa :D sain lämmintä kakkaa sormille :D poika otti ilmakylpyä hoitopöydällä kunnes turahti :D melkoisella paineella tuli, mutta onneksi sain pysäytettyä syöksyn pyyherievulla, joka mulla oli kädessä pissivahingon varalta.

En mie ainakaan enää herää pojan jokaiseen äännähdykseen vaan herään enää tosi kovaan kitinään ja itkuun sekä pojan kipu kiljahduksiin. Kyllä niihin ääniin tottuu ja siis mun on vaikeaa nukahtaa jos poju ääntelee paljon mut sit ku oon jo nukahtanut niin en herää kyllä ilman syytä :)

Takaisin