Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä, kun alkoi yöllä taas herätä pari kertaa, aloitettiin antamaan maissivelliä tuttipullosta juuri ennen unta (Valion Onni). Ja heti nukkui aamuun asti niin kuin ennenkin. Eli maitoa tulee, mutta se ei pidä näin isoa enää kylläisenä kovin pitkään.

No, Elli syö illalla nyt sosetta ja vielä velliä siihen päälle, ja herää sen kaksi kertaa yössä syömään. Toisella kerralla ottaa vellin jämät ja toiselle sitten vastiketta. Eli ei ole auttanut nämä meidän öihin, vielä ainakaan. Toisaalta, kyllä me (eli minä) näinkin pärjätään, mutta kai se jossain vaiheessa alkaa nukkua puoliöitä ja kokoöitä? =D

Meillä poika yrittää 12tunnin aikana päivisin syödä melkee sen koko vuorokausi suosituksen 700-800ml maitoa plus soseet siihen päälle. Yheksän aikaan illalla syödään peruna-porkkanaa ja maitoa ennen yöunia. Jos jostain syystä ei oo maitoa menny päivän aikana noin paljoo niin herää yöllä syömään kerran ja aamulla nousee aikasemmin, ku muuten tosiaan nukkuu koko yön 22.30-9.00 ja siitä jatkaa aamumaidon jälkeen unia noin 11 asti.

Juu, maitoa menee meilläkin se 700-800ml vuorokaudessa. =) Eilen just viimeksi merkkailin syömämäärät ylös, ja 760ml oli eilisen tarkka. Nukkumaan mennään viimeistään klo 21 ja 1-2 ja 4-5 syödään. Aamulla noustaan 8 ja 9 välillä aamutouhuihin.
Vaan juu, ei vauvat tosiaan ole samanlaisia eikä toimi samalla tavalla vaikka muuten vanhemmat hoitaisi asioita samalla tavalla tai rytmillä. Meillä mennään nyt näin, ja sitten jossain vaiheessa jollain toisella tavalla. Sitä odotellessa. =D

Hih. Meillä nukutaan nukutaan huonosti päivät ja yöllä hereillään välillä kahteenkin kertaan.

Ihan sama! Kuolema kuittaa univelat :finger002

Kattis, en ottanut vertailuna, kunhan totesin kun olen täällä valitellut noita yösyömisiä ja kysellyt tuon päivärytmin perään! =)

Mcgonnor, ihan asian vierestä, meillä on suunnitteilla treffit Lahteen viikolla 10, ootko kiinnostunut tai onko sua lähestyttä facessa aiheeseen liittyen?

(mä en edelleenkään voi käyttää näitä sivun omia hymiöitä, menee koko sivut ihan jumiin eikä tapahdu enää mitään....)

Ahaa. Ei oo kukaan lähentynyt asian tiimoilta. Laita vaan infoa mikä päivä ja missä niin katsotaan pääsenkö liittymään seuraan ;)

Okei. Mä ilmoittelen kunhan selviää se tarkempi päivä, mutta tosiaan viikosta 10 oli puhe. Niin, ja kaksi meitä on tähän mennessä osallistumassa, plus sinä jos vaan pääset!

Miten hemmetissä te saatte lapsenne nukkumaan 2-3 tunnin päiväunia? Nukkuuko ne sen yhtäjaksoisesti vai heräävätkö välillä? Meillä tyttö nukkuu max. 40 min ja sen jälkeen katselee vaunuista silmät pyöreinä enkä saa sitä enää nukkumaan. Kohta se on sitten taas väsyny ja se pitää laittaa nukkumaan. Tuntuu että kaikki ruokailut ym. menee sen takia ihan pipariksi kun se on aina niin kiukkunen vähäisten unien takia.. Ihan ahdistaa ;(

Ei meilläkään syysmami nukuttaisi tuntia pidempään päikkäreitä kerrallaan ellen, kävisi välillä työntelemässä vaunuja. Siinäkin on oltava tarkkana, että vaunut on lähdettävä heti liikkeelle, kun alkaa äännellä;) Jos ehtii heräämään kunnolla, ei nukahda heti uudestaan. Kolmen tunnin päikkyjen aikana on yleensä työnneltävä 2-4 kertaa. Nyt on pakkaset hankaloittaneet nukkumista, kun ei -20 asteeseen voi laittaa nukkumaan. Sisällä on nukkuminen huonompaa. No onneks huomiseksi pitäisi lauhtua vähän:)

Meillä nukuttiin tänään 5h :O Normisti 3-4h. Pari kertaa saattaa olla levoton ja pitää käydä tutti laittamassa tai pipoa oikaisemassa. Mitään hajua ei oo että miten oon saanu nukkumaan, mutta vaatteet meillä on a ja o. Jos on liikaa niin ei nuku ku max 2h..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä on nyt pari viime yötä mennyt ihan omituisesti....

Pitkään oli rytmi että käytiin nukkumaan joskus 23-24 välillä ja nukuttiin heräämättä aamulla 9-10. No nyt oli yks yö niin että nukahdettiin jo ennen 22 ja sit herättiinkin yöllä peukaloa imemään. Imetystä, mutta ei oikein maito maistunut ja hereillä oltiin kaiketi pari tuntii... Sitten toisena iltana nukahdettiin taas aikaseen ja yöllä syömään ja aamullakin herättiin aikaisin. Eilenkin tyttö nukahti ennen 22.00, mutta tiesin jo valmiiksi ettei ehtinyt syömään kunnolla yötä varten. Heräsikin siitä sitten joskus 22.30 ja syötiin, mutta enää ei sitten väsyttänytkään.... Joskus puolilta öin vein sänkyyn ja oli se kello kai lähempänä 01.00 ennenkuin nukahti. tosi levotonta. Heräsi tietysti taaskin syömään.

Huoh.

Meillä kun oli niin pitkään "selvät sävelet". Nyt ei voi yhtään tietää miten yö menee...

Eikä mun mielestä meidän elo ole mitenkään erityisesti muuttunut. Tyttö kylläkin on nyt keksinyt mahalleen kääntymisen ja sitä harrastaa monta kertaa päivässä. Ihan hurjasti tuo kanssa kuolaa, koko ajan sormet/nyrkki suussa ja etenkin se peukalon imeminen. Ei auta vaikka kuinka tuttia tarjoo, kun tuntuu se peukku olevan kivempi :rolleyes:

Päiväunet tyttö nukkuu mainiosti. Pyrin laittamaan unille 13-14 välillä ja herätän 17.00 aikaan. Nukkuis ties kuinka pitkään jos antais nukkua. Päiväunet nukutaan meillä pihalla. Osa unista menee yleensä koirien kanssa lenkillä. Saattaa joskus jotain äännellä/heräillä, mutta siihen yleensä auttaa tutti. Illalla saattaa (tai ei) torkahtaa pienille unille sohvalle imetyksen jälkeen.

Neuvolassa oli puhetta tuosta nukkumisesta (siis yöunille vasta 23-24 välillä), mutta eipä näin pieniin voi vielä hirveästi vaikuttaa. Katsellaan sitten kun ikää se 6 kk miten nukutaan. kai mä vaan TAAS oon tottunut liian hyvään/helppoon.... :grin

No nyt kun on saatu toi päivärytmi aika kivaksi (kiitos hyvistä vinkeistä niin täällä kuin facessakin) niin yöt on pyörähtäneet ihan hassuiksi...
Päivät menee siis niin, että Elli nukkuu aamupäivällä 1h unet, päivällä noin 3-4h ja illalla vielä 1h unet. Nukkumaan on mennyt nyt illalla noin 20 aikaan, ja herää siinä 7 maissa. Viime yöt vaan on sitten herätty useammin, viime yökin eka herays jo 21, seuraavat 00.20, 2,30, 5,30 ja tosiaan 7 aamuherääminen. Huoh.. koskahan nää helpottaa? Kun siis olettaisi että syömiset harvenee eikä tihene kun ikää tulee lisää? Illalla söi 19 aikaan sosetta, puoli tuntia siitä 140ml velliä, sänkyyn mennessä 20 vielä 60ml velliä ja ekalla herätyksellä 60ml maitoa...Tänään muuten heräsi kesken pitkien päikkäreidenkin syömään, vaikka söi sosetta ja 80ml maitoa ennen nukkumaan menoa. Välihuikaksi meni 120 ml ja jaksoi nukkua vielä tunnin.... Onko nyt joku kasvupyrähdys vai mikä hitto? Nimesinkin tän päivän "Nälänhädänpäiväksi" meille... =D

Meillä nukuttiin viime yönä ensimmäistä kertaa koko yö! Ja ainoastaan varmaan siksi että annoin illalla vaaville puolukkapuuroa. Ei näyttänyt aiheuttavan mitään masuvaivojakaan joten jatkamme tällä sitten :)

Millastas kamaa se puolukapuuro on? Mä miettisin et alan nyt pikkuhiljaa keittelemään iltapuuroja, ja koska olen nykyään ihan ituhippi niin ehottomasti teen senkin ite :-)

Kattelin noita muksu-puurojauheita ja miettisin et kumpi olis parempi, riisi-maissi vai kaura? Ennenvanhaanhan kaurasta keiteltiin jonkinlaista limaa jo ihan vastasyntyneelle.. Onks vauvojen elimistö muuttunu paljonkin? Ja sit toinen tyhmä kysymys, voisko sen puuron tehdä ihan "ihmisten" kaurahiutaleista ja pienentää rakennetta vaan vauvalle sopivaksi?

Minä aion tehdä puuron ihan normi kaurahiutaleista sitten aikanaan! Ja siihen jotain sosetta aina kylkiäiseksi :)

Voi tehdä ihan tavallisesta kaurahiutaleista jos vetää vaikka sauvasekoittimella tai monitoimikoneessa ne hiutaleet :) en ole itse kokeillut vielä mut neuvolassa ne sanoi niin :) haluaisin kohta alkaa antaa puuroa vaikka Natalie ei oo vielä 5kk (4kk ja 1 viikko). Nyt hän syö lounasta, päivällistä ja iltapalaa ja vähitellen haluaisin alkaa antaa aamupuuro ja välipala että tulisi ne 5 ruokailut per päivä :) meillä on neuvola huomenna joten ajattelin kysyä sieltä että voinko jo alkaa antaa puuroa :)

Meidän neuvola oli aika ehdoton tuon viljojen aloituksen ja 5 kk iän suhteen. Ja varmaan odotellaankin sinne, tuo 2 ruokailua päivässä ja satunnainen iltariisipuuro HIPP:n jauheesta riittää meille vallan hyvin vielä nyt ja vauva pysyy tyytyväisenä ja ennenkaikkea saan vaivattomasti sen tarvittavan määrän maitoa menemään!

Takaisin