Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Tuolla "Elämää vauvan kanssa" kun on tullut juttua aika paljon yöunista ja nukkumisesta yleensäkin, niin ajattelin aiheen laittaa näin ihan omaksi ketjuksi.

Voidaan vain jatkaa sitten tästä!

Meillä on yöunet pätkiintyneet. Vauva (nyt 2 kk ja vähän päälle) kyllä nukkuu ihan hyvin yöllä, mutta herää useammin syömään. Ei taida meikäläisen maito täytää tarpeeksi. Se voi kanssa herätä yöllä klo 4 aikaan seurustelemaan. Onneksi nukahtaa suhteellisen pian itsekseen, jos jää huomiotta, mutta ääntä se pitää.

Ongelmana on nyt vain äidin nukkuminen. Olen aina ollut yökukkuja ja pahemmaksi vain menee. En tahdo saada unenpäästä kiinni. On kiva katsella kun mies ja tyttö nukkuvat sikeästi ja itse vain pyörin sängyssä. Nukahdettua tulee vasta aamulla, muiden herätessä ja sitten onkin todella vaikea saada itseään vähänkin freshiin kuntoon ennen klo 15. Ja kierre on valmis! Yritys hyvä 10 päästä pois tästä unirytmistä, mutta toteutuminen on vähän kehnonlainen.
 
Vauva alkoi muistaakseni 2 kk ikäisenä nukkumaan "täysiä" yöunia, eli 8-10h putkeen. Menee vaan tosi myöhäiseksi nukahtaminen eli valvoo sinne 23-24 ennenkuin nukahtaa. Toisaalta hyvä kun on itsekin kiva herätä vasta 7 jälkeen kuin vaikka 4-5 aikaan.. herättyään valvoo 1-2h ja taas nukutaan..
 
Meillä nukutaan niin ja näin. Melko normaaleja on nuo +/-4 tunnin pätkät. Yöllä kuitenki se unipätkä saattaa mennä häsäämisessä, eli heilutellaan käsiä ja jalkoja ihan pirkuleesti ja ähistään samalla. On kuitenki niitä lyhyempiäki pätkiä melko usein ja suurin osa minun ajasta menee siinä, että tungen tuttia suuhun, kättä pinnasänkyyn jne.
Eli oma uni, ah, MIKÄ UNI?! Oon kävelevä zombi nykyään.

Meillä otetaan myös illalla parin tunnin raivarit, jolloin mikään ei auta. Ollaan nyt koliikki/masuvaiva/univaiva-hoitona käyty 2 kertaa vyöhyketerapiassa. Kolmas kerta olis tiistaina. Se on yhtä tuskaa se hoito, kun lapsi huutaa kuin hinaaja kun se sattuu niin kovasti, mutta en oo kuullut vielä yhtään negatiivista palautetta hoidon tehoamisesta. Eilen ekalla hoitokerralla itkettiin melko paljon, erityisesti korvien niskapisteitä ja jalkapohjien suolistopisteitä. Autossa sitten kuorsasi hoidon jälkeen ja itki illasta ehkä hieman normaalia vähemmän. Tänään sitten hoitokerralla itki ihan älyttömästi koko ajan, eikä rauhottunu oikein hoidon jälkeenkään. Eilen kun se jo hymyili melkein heti rauhotuttuaan taas.
Nyt on nukkumatilla, eli tulokset nähdään sitten illan/yön myötä..
 
Meillä kuulostaa Mamsi yöt aika samanlaisilta! Max. viisi tuntia syöttöväli mutta siinäkin ajassa ehtii tapahtua jos minkälaista äksöniä kovaäänisestä piereskelystä tutin tippumiseen ja siitä aiheutavaan kitinään liittyen :wink itse nukun korvatulpat korvissa etten nyt ihan joka ähinään heräisi, olisin muuten ihan oikeasti kuollut jo väsymykseen! Lisäksi meillä nukkumisjärjestelyt yleensä sellaiset että nukun ekan pätkän kokonaan toisessa huoneessa että saan syvän unijakson, sen turvin jaksaa katkonaisemman loppuyön.

Meilläkin kaksi vyöhyketerapiakäyntiä takana; vyöhyketerapeutti epäili että itkuisuus johtuu synnytyksessä nitkahtaneesta SI-nivelestä minkä vuoksi muksu ei esim. viihdy pitkiä aikoja lattialla yms. Molemmilla kerroilla on kovinkin itkeskellyt mutta kotona on ollut rauhallinen tapaus. Muutenkin itkuisuus tuntuu vähentyneen, liekö ollut apu sitten vyöhyketerapiassa vaiko ajan kulumisessa..

Nyt neiti nukkuu yöuntaan YKSIN makkarissa OMASSA sängyssään ja isi ja äiti katsoo Vain elämää, ihanaa!
Hyvää perjantai-iltaa mammat :Heartred
 
Tämä ei nyt liity vaan yöuniin vaan vauvan päiväuniin. Kysymyksenä siis mihin aikaan teidän vauvat nukkuu ne pitkät päiväunet (jos nukkuu)?

Meillä kun ei sisällä yleensä nukuta kuin max 2 tuntia, yleisimmin se tunti. Nyt oon huomannut et vauva käy n. klo 16 unille jolloin se nukkuisi vaikka kuinka, varsinkin ulkona. Nyt laitoinkin vauvan lenkin jälkeen parvekkeelle ensimmäistä kertaa kun oon vähän pelännyt että naapureiden tupakan savut menee tuohon vaikka lasitettu onkin. Mutta aloin sitte epäilemään että onko nuo myöhäiset pitkät päikkärit syy meidän myöhäiseen nukkumaanmeno aikaan...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä päikkärit on klo 10-13 ja 17-20 ajat voi heittää tunnilla kumpaankin suuntaan. Eilen jäi iltapäikkärit ottamatta kokonaan ja ajattelinkin jos saisin sen ajoissa ihan yöunille. Nukahtikin 21 aikaan JEEE!! (Normaalisti nukahtaa puolenyön paikkeilla) mutta ne bileet ei kauaa kestänyt ja likka heräsi 22. Iltapäikkärit siis venyi vaan.. ja normisti nukkumaan 00.05 :-)
 
Olipa sattuma, just kirjotin meidän päikkärittömyydestä tonne elämää vauvan kanssa-ketjuun :D Meidän poika on ihan aamutorkku. Yleensä (nyt kun sanon niin huomenna varmaan täysin eri!) herää 6-7 välillä ähiseen kakkaa ja noustaan hetkeks sohvalle ja otetaan vielä pienet torkut. Yheksän maissa noustaan pesulle ja pukeen ja syön aamupalan jonka jälkeen lähetään koiran kanssa vaunulenkille noin tunniks. Kotona unet jatkuu 1-1,5h ja nää on meidän pitkät päikkärit. Viimestään siis klo 12 jo herää ja loppupäivän aikana ottaa muutamat 15min torkut ja jos käydään kaupassa niin sen ajan yleensä nukkuu. Ollaan nyt koitettu että klo 20 vauva kävis yöunille mutta onnistuminen on ollu vähän vaihtelevaa, yleensä herää melkein heti sängyssä ja nukahtaa vasta tissille.

Jos meinaa vielä kuuden jälkeen torkkua niin oon herätelly että ei ainakaan sillon kiskase mitään megapäikkäreitä. Poika on koko päivän ilonen ja hyväntuulinen eikä kitise väsymystä että ilmeisesti pärjää tällä unimäärällä. Öisin herää ~2,5h välein syömään.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on TODELLA iltapainotteista tää toiminta tällä hetkellä. Tiettyjä rutiineja on jo alkanut muodostumaan, mutta unirytmi...noh, mikä unirytmi? Ollaan nyt jo pidemmän aikaa noustu sängystä aikaisintaan 10.30, normaalisti menee puoleenpäivään. Eilen poika nukahti yöunille 3.30. Yleensä käy niin, että tuo pidempi yöunipätkä on 4-7 tuntia, jonka jälkeen syötän pojan unenpöpperössä, välillä nostan omaan sänkyynsä jos pysyn hereillä syötön ajan ja joskus nukahdetaan pojan kanssa vierekkäin. Seuraava syöttö on aamuyöstä (eli meidän rytmillä noin kasilta aamulla, hahaha), jolloin nostan pojan viereen ja poikkeuksetta nukahdan, kuten poikakin. Sitten pitkin aamua lykkään tissiä suuhun, jos alkaa kitisemään. Olen vaan aamulla niin nollat taulussa, että sinnittelen sängyssä niin pitkään kunnes poika alkaa kitisemään mahanpuruja tai vaippaa...Ei kai tässä mitään väärää kai ole, mutta olishan se kiva vähän kääntää tätä rytmiä aikaisemmaksi.

Onko teillä kääntynyt vauvan unirytmi jossain vaiheessa sellaiseksi, että alkaa yöunille ykskaks yllättäen aikaisemmin illalla? Meillä huudetaan yleensä puolenyön aikaan (koska vuorokauden vaihtuminen on vaan niin siistiä!), sekaisin mahaa ja taistelua unta vastaan. Ja koska nukkumatti on pojan mielestä p*ska jätkä.

Toisaalta tällainen iltavirkkuilu on varmasti jo geeneissäkin, ollaan molemmat miehen kanssa iltavirkkuja ja aamu-unisia...Ei siinä muuten mitään, mammalomallahan tässä ollaan, jne, mutta esim. viikon päästä pitäisi olla aikaisin yhdessä tutkijaseminaarissa esitelmää...hupshei.
 
AinoS, me on kanssa todettu et poika vihaa nukkumattia. Pupelo on illalla sängyssä huutaessaan ihan sen näköinen että miettii "Jos nyt suljen silmät niin en varmaan koskaan herää, en varmasti!" :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä kaipaan sitä kun tyttö nukahti yöunille klo 23... Nyt noin klo 21 jälkeen torkahtelee ja tuntuu nukkuvan sikeästikin, mutta herää aina uudelleen. Huutaa, torkku, ihmettelee ja huutaa. Pari viime viikkoa nukahtaa noin klo 2 ja sitten kyllä nukkuu 3-6 tuntia putkeen. Pari syöttöä yön aikana ja heräilee klo 9-10. Mä vaan oon aamuvirkku ja kun syöttö osuu klo 5-7 niin en tahdo enää saada unta sen jälkeen vaikka tyttö nukkuukin.

Meillä nukutaan maks 2 tunnin päikkärit jotka alkaa noin puoli tuntia heräämisen jälkeen aamulla, yleensä nukkuu noin klo 10-12. Sen jälkeen vain lyhyempiä pätkiä ellei olla autolla liikkeessä, silloin nukkuu pidempään. Tuon aamun ekan pätkän nukkuu ulkona ja on sen jälkeen noin tunnin kiukkuinen kun vielä väsyttäisi mutta taistelee vaan unta vastaan.

Nyt oon muutaman viime yön nukkunut noin 4 tuntia yössä ja alkaa olla aika väsyneet fiilikset. Jotenkin se sopi mulle paremmin että tyttö nukahti aiemmin vaikka sitten heräsikin useammin yössä syömään.
 
Emmu_ma: Joo, juurikin sellainen kauhistunut ilme, apua en uskalla nukahtaa! Tai ehkä se on unihiekka-allergiaa?
 
Meillä on vaikeuksia nukkumisen kanssa, tyttö tarvitsisi selkeästi enemmän unta kuin mitä nukkumisellaan saa mutta ongelmana on se että hän ei yksinkertaisesti nuku kunnolla, varsinkaan päivällä. Me herätään yleensä 8-9 aikoihin, tyttö on noin tunnin hereillä jonka jälkeen laitan hänet vaunuihin ulos, nukkuu yleensä 2-3 tuntia. Herättyään on yleensä vieläkin väsynyt mutta herää todennäköisesti nälkään kun ei uni kerta enää maistu. Annan tissiä, yritän pitää 1.5-2 tuntia hereillä ja annan taas tissiä ja lähdetään ulos, jolloin nukkuu vaihtelevalla menestyksellä 1-2 tuntia. Tällöin klo 15-16. Tämän jälkeen ei oikeastaan hirveästi nuku, meillä ongelmana siis se että tyttö ei suostu nukkumaan sisällä päiväsaikaan muualla kuin sylissä eli iltaisin saattaa nukkua max puolitoista tuntia. Tästä johtuen onkin yleensä seitsemän aikaan tosi tosi väsynyt ja on rasittavaa kun kitisee illat väsymystään muutenkin.. Aloitetaan monesti seitsemän aikaan iltahommat ja viimeistään klo 20 on unten mailla. Herää yöllä 3-4 tunnin välein syömään lukuunottamatta muutamaa edellistä yötä kun on usein herännyt huutamaan kurkku suorana eikä ole rauhoittunut kuin vasta sylissä valossa.. :/ miten saisin neidin nukkumaan myös sisällä, siinäpä miettimistä talvipakkasia odotellessa. Harmittaa että tyttö nukkuu niin huonosti koska monesti ei viihdy esim. lattiallakaan kun on niin väsynyt että kitisee vaan.. Ei voida paljon treenailla taitoja..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on iha yrittämättä tullut aika kiva päivärytmi noiden nukkumisten suhteen. Herätään aamulla ihan viimeistään 7.30 ja siinä sitten molemmat syödään aamupala. Puoliltapäivin on sitten oikeiden, kunnon päiväunien aika, ennen tätäkin Elli saattaa torkkua tai ottaa vähän pidemmätkin unet, milloin mitenkin. Mutta siis, puolenppäivän unet kestää 3-4 tuntia. Iltapäivän ja illan aikana sitten taas lyhyempiä torkkuja, ja iltaväsymys alkaa tulla siinä 21 aikaan. Silloin laitetaan kehtoon syömisen jälkeen, ja nukahtaa itsekseen 23 mennessä. Yöllä herää sen kaksi kertaa syömään, nekin nykyisin aika samoihin aikoihin. Ja tosiaan, tämä on ihan Ellin itsensä tekemä rytmi, me ei olla mitenkään tällaista rakennettu, mutta koitetaan kyllä tukea että jatkossakin pysyttäisi tässä. =)
 
Joko meillä on auttanut kapalo, vyöhyketerapia tai sitten tuo se on tuo maaginen 2kk iän lähestyminen, mutta toissayönä nukuttiin about 6 tuntia, ja viime yönä 23-06!! Ja sen jälkeen vielä nukkui yhdeksään asti, tosin häsäillen, kun en enää kapaloa laittanut päälle.
Kapalo on oikeesti ihan älyttömän hyvä keksintö, se on rauhottanut meillä yöunet niin vauvalle kuin mullekin. Tosin, oon maailman huonoin tekemään pitävää kapaloa, joten herään aina jossakin vaiheessa tarkistaan, ettei se ole naamalla. Käynkin tänään ostamassa valmiskapalon, niin saa nukkua täysin rauhassa. :)

Tää on ihanaa, jos tää on pysyvää. Tai noh - nää parikin yötä on ollu ihania. :Heartred

Niin, ja meillä ainoa semmonen oikea rytmi on se, että nukutaan aamulla jotku 30-60min pikkupäikkärit (noustaan yleensä sängystä 8-9 aikaan), ja sitten ulkona nukkuu 2-3 tuntia vaunuissa noin klo 13->. Ilta on sitten vähän semmosta sekamelskaa. Aloitetaan tankkaus siinä seitsemän aikaan yötä varten, ja sitten kamppaillaan, että moneltako nukahdettais. :)
 
Kiitos valtavasti Mamsi vinkistäsi käyttää kapaloa! :) Tyttömme nukuttaminen sisälle päiväunille on ollut lähes mahdottomuus, tai ainakin monen tunnin taistelu, minkä lisäksi tyttö on nukahdettuaan nukkunut levottomasti lyhyissä noin 5 min pätkissä. Kaikki on kokeiltu, olen kokeillut myös kapalointia peittoon tms. mutta tyttö on aina huitonut kapalon auki. Kävin tänään myös ostamassa valmiskapalon (onneksi vinkkasit niistä täällä, sillä en tiennyt että sellaisiakin myydään) ja kokeeksi kiepautin tytön siihen ja vein sänkyynsä. 10 min ja tyttö nukahti AIVAN ITSE ilman nukuttamista (tätä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut), ilman kitinää saatikka huutoa!! Ja on nyt nukkunut puoli tuntia! :)

Myös yöt ovat olleet viime aikoina vaikeita, tyttö on itkenyt pahimmillaan klo 3.00 asti. Toivotaan, että kapalointi auttaa myös yöuniin, mutta se, että edes päiväunille nukahtamiseen on nähtävästi löytynyt ratkaisu, on ihan huippua! :)
 
Mulla on kaksi valmiskapaloa tyhjn panttina. Täältä sais halvalla pari kertaa pidetyt. Toinen vaal sininen ja toinen pun kukallinen.
 
Paljonko TerhiJii pyydät valmiskapalosta postikuluineen? Voisin testata, alkaa olla pikkunen ahdistus päällä kun tyttö ei nuku ei sitten missään.. :sad001
 
Kerkisin juuri käydä ostamassa, kirpule vieköön!

Ja ole hyvä vain Emmailona, aivan loistavaa jos tästä on uni-iloa teillekin. :) Meillä tää on ollu aivan superhyvä juttu! Se jäätävä hästääminen loppuu ku seinään, ja Emma varmaan tuntee olonsakin turvallisemmaksi. Kapalo on hieno keksintö. :)
 
Huoh juuri kun ehdin aiemmin kehua että itkuisuus on vähentynyt ja unet parantuneet niin mitä vielä.. nyt on palattu vanhoihin kuvioihin eli ei nuku missään mikä ei liiku.. paitsi hirveän huudon jälkeen iltaisin pinnasänkyynsä ja heräilee sieltä parahtelemaan itkuun.. en ymmärrä mikä tuota lasta vaivaa, miksei se voi nukkua?!? olen ihan poikki :sad001
 
Takaisin
Top