Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Emmailona, meillä myös iltavirkku. Viimeyönä mentiin nukkumaan vasta joskus vaille yks. Meillä kun ei oikein oteta kunnon päikkäreitä ollenkaan, sellasia ihmeellisiä pätkiä vartista tuntiin. Tuo saattaa nukahdella vielä kasinkin aikaan pikkunokosilleen. Meillä ei oikein oo minkäänlaista rytmiä kun nää päivät ja yöt menee miten menee... Muutenkin tosi hankalaa kun päivät ollaan yläkerrassa ja alakerrassa on makkari niin en jaksais kirmata kokoajan noita rappusia laittamassa tuota ukkelia päiväunille. Nukahtaa siis usein tuohon leikkimatolle ja nukkuu ne päikkärit siinä. Liekö siitä sitten johtuvaa ettei ne unet sit oo niin pitkiä mut tuntuu et se saa vaan kilarit jos sen päivällä kantaa pinnikseen. Sit kun mies tulee vasta kuuden jälkeen töistä kotiin ja jos tarttee kaupassa käydä tai muuta niin se ilta on sit siinä....

Olipas sekava tarina, annettakoon se anteeks kun mamma on vähän väsynyt... :D

Meillä kans ehkä noita aikoja herätään pidemmiltä unilta. Meillä poika tosin sammuu aina klo 20.30-21.30 mutta nukkuu enintään 45 min, joten koetan saada pojan iltaisin unille klo 20.30 ja valveille klo 21, jolloin yöunet alkaa yleensä klo 22.30-23.00 eli ihan inhimilliseen aikaan. Ei vaan millään asetu noilla 21.00 unilla vielä yöunille, on koetettu.

Meillä emmu_ma ihan sama, ei todellakaan suostu alkaa unille aikaisin. Ottaa just ne pikku-unet ja herää taas seurusteleen ja syömään, ja sitten pidetään peukkuja, että uni tulis ehkä siinä 23 ja puolen yön välillä..

Meidän tyttö herää klo 18-19 viimeiseltä päikkäriltä. Ja sen jälkeen en enää anna hänen nukkua, vasta sitten kun kaikki ilta toimet on tehty ja iltamaidot annettu ja sitten laitan hänet sänkyyn nukkumaan jos häntä väsyttää. Mutta joskus kin häntä on väsyttänyt ja annan iltamaidon niin sitten yhtäkkiä hän on ihan hereillä ja nauraa vaan ja touhuaa :D ja eihän äiti voi mitään muuta kun hymyillä kun pikkuinen on niin ihana <3 ja silloin annan hänen touhuta siihen asti kunnes väsyttää taas ja sitten annan uudestaan maitoa ja sit laitan hänet sänkyyn nukkumaan. Yleensä hän on jo nukkumassa klo 21.30 mut se vaihtelee joskus, esimerkiksi eilen hän meni nukkumaan jo klo 21 ja toissapäivänä vasta klo 22.

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Elenna, meillä oli kanssa aika pahat vatsavaivat, mutta olimme vaihtaneet pullon siihen anti-colic mam tuttipulloon ja ollaan annettu kupla stop tippoja, niin ainakin nyt herra pystyy nukkumaan 3-5 tunnin unipätkiä. Mutta me mennään kokonaan korvikkeella niin meille auttoi myös korvikkeen vaihto,kun kaksi ensimmäistä aiheutti kauheat ilmavaivat ja kakkaa ei tullut ollenkaan..mutta nyt kakka tulee 2-3krt päivässä :))

Anna ja simpotjanska, meillä on sellanen Ainun Alma-syöttöratkaisu. Ainakin se mainostaa estävänsä myös ilman menoa masuun, lisäksi se on rintaa matkiva, pitää imeä, että tulisi maitoa. Meillä olisi myös aventin anti-colic-pullo, mutta ei olla sitä kokeiltu. Mies ei ole oikein innostunut pullon vaihdosta (hoitaa syötöt yleensä), ja minuakin se arveluttaa kun tissille siirtyminen sujuu tällä pullolla hyvin. Disflatyl meillä on, mutta tuntuu, ettei siitä ole mitään apua näihin uusiin mahavaivoihin. Tosin annan vain kaksi kertaa päivässä, ja sekin meinaa välillä unohtua. Eikös noitten ilmavaivojen pitäis helpottaa 3kk iässä... Korviketta on annettu niin vähän, että se tuskin on syypää. Tuutia suositaan kuitenkin. Ollaan kuultu Nestlen toiminnasta ikäviä kertomuksia, mieluummin suositaan suomalaista.

Meillä ollaan kanssa iltavirkkuja. Nytkin vauva nukkuu "päiväunia", nukahti 20lta ja ehkä pari tuntia nukkuu. Nukahtaisi ehkä yöunille suoraan jos voisin vaan mennä imettämään, mutta meillä on tapana antaa se iltapullo noin 22-23 aikaan...ja sitten seuraa sellainen ainakin tunnin iltavirkkuus. Mietin tuossa, että pitäisikö iltapullo antaa aiemmin, mutta tänäänkin mies on poissa siihen aikaan. Enkä tiiä, saanko itse vauvaa syömään niin hyvin pullosta. No mutta, tää pullojuttu hakee meillä vasta uomiaan, joten ehkä se tästä. Kaipa tuon vauvan rytmin saa vielä myöhemminkin muuttumaan...

Mun pitäisi varmaan kanssa olla nyt nukkumassa, mutta ei nukutakaan juuri nyt... :O En mä sitten halua siitäkään stressata, että pitää yrittää nukkua koko ajan, jos ei siltä tunnu päivällä.

Elenna, joo yleensä kolmen kuukauden iässä pitäisi ilmavaivat helpottaa joten eiköhän aikakin ala auttaa kohta :) Mä tosiaan itse suosittelen sitä disflatyliä ja sen kolme kertaa päivässä ja orjallisesti koittaisi vain muistaa sen. Meillä se oli oikeesti ihan tosi iso helpotus. Niistä anti-colic pulloista on kuullut tosi hyviä kokemuksia (muistelisin että täälläkin monet ovat kehuneet?), joten hyvät neuvot kalliit, suosittelen kokeilemaan. Vatsakipuisen vauvan kanssa on välillä aika uuvuttavaa mutta onneksi tosiaan kohta vaavit ovat niin isoja että nuo vaivat ovat muisto vain... :) tsemppiä!

Meillä mennään iltaisin aika paljon samalla kaavalla kuin sofiaelisabethilla.

Tyttö nukkuu todella epäsäännöllisesti päivisin. Unet riippuvat siitä milloin ollaan herätty aamulla (klo 8-12 välillä, riippuen milloin äiti on mennyt nukkumaan), ollaanko kaupungilla (nukkuu niin hyvin ja helposti kantorepussa) ja millaisia päiväunia on nukkunut (joskus torkkuu puolen tunnin unia, joskus nukkuu kolme tuntia putkeen). MUTTA alkuillasta yleensä nukkuu siinä klo 17 aikaan ja olen pitänyt huolta että niiltä unilta herättään klo 18-19 maissa. Jos nuo unet jäävät pois, niin pikku tirsat voi vetää vielä myöhemminkin, mutta silloin yönukkuminen siirtyy vähän myöhemmäksi. Illalla olen katsonut kuinka väsyneeltä tyttö vaikuttaa ja sen mukaan olen alkanut yöpuuhat klo 21-22 välillä.

Yleensä tyttö nukkuu oikein hyvin syliin, mutta tänään oli sitten oikein kunnon uniraivarit, eikä tyttö nukkunut ennen kuin vasta 22.40. Minusta on niin ihana pitää tyttöä sylissä, kun se on ihan lötkönä, juuri nukahtamaisillaan, että olen nukuttanut vielä näin. Siinä halitessa laulan ja heijaan tyttöä ja toinen nukahtaa yleensä 1-10 minuutin kuluessa. Kohtahan se jo kasvaa niin isoksi, että tuo ei enää onnistu. Nyyh!

Minusta tuntuu, että jotain rytmiä on tytöllä löytymässä. Tai ainakin hän yleensä nukkuu pisimmät päikkärinsä sen aamuhillumisen jälkeen. Myös nukkumaanmeno on aikaistunut. Ei siis aikaisin mene nukkumaan, mutta kun vertaa aivan vastasyntyneisyyskauteen, niin siihen nähden. Vähän ennen kymmentä nykyisin nukahtaa. Muuten päivällä otettavat unet ovat melkoisen epämääräräisiä.

Yöt ovat kyllä tosi vaihtelevia. Toissa yö oli melkoinen katastrofi,mutta viime yö menikin sitten kovin rauhallisissa tunnelmissa. Nukahdin illalla aika lailla yhtä aikaa vauvan kanssa. Vauva söi kerran puoli kolmen aikaan ja itse puoli kuudelta heräsin virkeänä :). Taidankin nyt mennä keittämään kahvit, kun talo on aivan hiljainen.

Meidän päivä lyhykäisyydessään:

Aamulla kun poika herää viimeistään 11 aikaan, niin siitä tehdään aamupesut ja toimet jonka jälkeen syödään. Sitte alkaa tää vaihe, et ollaan puoltoista tuntia hereillä, otetaan päikkärit, syödään ja sama alusta ehkä pienillä poikkeuksilla
Tykkään kyllä tästä rytmistä, koska yöunet on onneksi pitkät.
Salkkareiden jälkeen ehtoolla aletaan iltapesut ja puuhat, minkä jälkeen päivän kaava jatkuu, mutta sitten kun olis päikkäreiden aika, niin syötänkin pojan ensin josta alkaakin yöunilleen.

Onko muuten muiden vauvoilla ketkä juo maitoo pullosta semmosta touhua, että äiti on ainoa ketä osaa hänet muka syöttää ja nukuttaa? Leikittäjäks hänelle kuitenkin kelpaa kuka vaan, kunhan äidin ääni kuuluu jostain koko ajan :rolleyes:

Onko teidän murusilla unilelua/rättiä käytössä? Meillä
On sekä unilelu että -rätti, tosin unilelusta ei välitä mut minä laitan sen joka kerta sille kainaloon kuitenkin että se tulis hiljalleen sille tutuksi. Unirättinä on siis harso, otin sen joku aika sitten käyttöön ja on rauhoittanut selkeästi unia! Muuten tahtoo katsella ympärilleen vimmatusti eikä malttaisi nukkua, harso on hyvä näkösuoja

Meillä on kyllä aikamoinen unirytmi, et vasta 4-5.30 aamulla lähdetään nukkumaan :((. Luulen et tää johtuu siitä kun pojalla oli hirveät masuvaivat niin rytmi meni ihan sekaisin.. Ja nyt se nukkuu päivällä koko ajan, mutta klo 23 alkaen hänellä alkaa päivä ja sitten nauretaan,leikitään ja tehdään kaikkea muuta kuin nukkumista...huoh.. ollaan yritetty kääntää sitä rytmiä mut ei kyl onnistuu..jos ei anneta nukkua päivällä niin alkaa hirveät huudot ja sit jos joskus klo 1 yritetään laittaa nukkumaan niin alkaa myös sellainen huuto et varmasti koko talo herää..onko jotain vinkkejä mitä vois tehdä?

Siis meillä on nukuttu nyt kolmena peräkkäisenä yönä 9-10 tuntia!! :O Ihan todella erikoista. Ja olen hyvin hyvin hyyyyvin kiitollinen, jos tämä on pysyvää. ;)

Tottakai tuohon 9-10 tuntiin sisältyy muutamat tutitukset ja ähinät, mutta ei syöttöjä eikä heräilyjä. :)

Meillä on alettu heräilen yöllä useammin:( Ei sillä nälkä ole, mutta tutia pitää tökkiä suuhun puolentoista tunnin välein.tekeeköhän kaveri hampaita vai mistäköhän johtuu... Ennen nukkui ekan pätkän 5-6 tuntia, mut ei enää. On vähän väsy äipällä.

Meillä mennyt myös viime viikko öisten heräilyjen parissa. Tähän saakka Elli on syönyt sen kaksi kertaa yössä, mutta viime viikolla 4-5kertaa per yö. Huoh. Ja siis ihan oikeasti on syönyt, sen 60-80ml per herääminen. Viime yönä nukkui sitten ekan pätkän 5 tuntia ja seuraavankin 3. Päivällä on syönyt ihan normaalisti, 3-4tunnin välein. Ilmeisesti jonkinlainen tiheä imu meillä. Teillä ei Ilppu varmaan tästä kyse kun kerran ei syödä halua herätessään...

En ole joka herätyksellä tisua tarjonnutkaan vaan kolman neljän välissä syödään ja sit kuuden seiskan aikaan. Olen päätellyt ettei ole joka kerta nälkä, ku syö silloin ekasyötöllä vain n. viis minsaa ja jatkaa uniaan. No ehkä tää tästä... Keskimmäinen poika nukkui hyvin puolen vuoden ikään ja sit alkoi tuttirumba, joka kesti aika kauan..

Meilläkin alkoi yösyöttö uudelleen. Nukkui jo pitkän aikaa aamuun asti, mutta nyt kun menee aiemmin 22 maissa nukkumaan niin herää 4-5 aikaa syömään ja taas nukkuu 8-9 asti.

Jännä homma, koska meillä on ihan sama meininki. Oli aluksi tota heräilemistä, kunnes sitten mentiin jo toista viikkoa tuota koko yön nukkumista, kunnes nyt on alettu sitten taas heräämään syömään kerran yössä. :O

JA nyrkkiä lussutetaan ihan älyttömästi ja kuolaa valuu aivan napaan asti. Välillä tissi/tutti/pullo ei kelpaa, mutta nyrkki kyllä. Lisäksi yöllä kitistään se pari kertaa tuttia.. Oon siis miettinyt, että onkohan meille tulossa hampaita jo nyt?!

Silti oon saanut nukkua nyt paljon enemmän, kuin aikaisemmin - eli ei sais valittaa..? :)

Meilläkin mentiin pitkään yhdellä syötöllä, nyt taas viikon verran on herännyt kahdesti syömään yöllä. Vauvat vaan nyt taitaa tehdä ihan niinku niitä huvittaa :D

Mutta onni ja autuus; parina iltana vauva on ollut yöunilla jo kympiltä! Loistavaa! Toivotaan tämän jatkuvan :)

Takaisin