Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

Juu, levottomampia öitä täälläkin ollut. Tosin vaihtelevasti, ei joka yö. Viime yönä on öhkitty ja pöhkitty ja tehty kakkaa ja syöty sen miljuuna kertaa, edellisyönä söi kerran sinä aikana kun minä nukuin, ekan kerran juuri ennen mun nukkumaan menoa 23, herättiin tosin sitten jo ennen 7. Mutta tosiaan, uuvuttavia ovat nämä katkonaiset yöt!!
 
Meidän rytmi on seuraava.

Eli aamulla herätään noin 9.30-10.30. Imetän, sitten sosetta ja imetys ja vielä kerran imetys ennen päiväunille menoa.

Päiväunille menee 13-14 välillä. Päiväunet nukkuu 17.00 asti. Nukkuisi usein pidenmpään, viimeistään 18 herätän.

Sitten imetän, seuraavaksi sosetta ja imetys ja vielä yksi imetys. 21 aikaan yökkäri päälle ja sitten mennään vähän tytön "fiiliksen" mukaan. Yleensä tulee annettua korviketta pullosta, mulla kun ei yhdessä vaiheessa oikein maito riittänyt. Nukkumaan laitan tytön sitten kun sitä väsyttää. Useimmiten menee siihen 23.00, eilen kylläkin tyttö simahti jo 22 ja nukkuu vieläkin.

Yöllä ei herätä ollenkaan! Oli tuossa +4kk vajaa vkon jakso kun herättiin kerran syömään, mutta nyt on jälleen nukkunut heräämättä.

Hiukan tätä koko aikataulua olisi kiva saada aikaisemmaksi. Neuvolassa siitä oli puhetta. Ei suositellut tätikään että "väkisin" nukutetaan. Parempi vaan kun mennään vauvan rytmissä, kun on vielä niin pienikin. Kaiketi sitten 6kk jälkeen voisi jotain yrittää tehdä.

Tyttöhän ei meillä herää yöllä, mutta tää äiti kylläkin! Nimittäin siihen kun neiti alkaa peukaloa imemään... :rolleyes: Tosi äänekäst lussutusta :grin Ei sillä nälkä ole, se on vissiin vaan helppoa laittaa peukku suuhun kun huomaa että tutti on pudonnut. Viime yönä taisin 4 kertaa vaihtaa peukun tuttiin, ja joka kerta tyttö vaan jatkoi uniaan. Mä sit mietin että joko tässä joutuu taas nukkua korvatulpat päässä tai sit laittaa tumput käteen tytölle... ei varmasti tee edes hyvää sormille tuo lussutus.

Toisaalta kanssa oon miettinyt koska olisi ajankohtaista siirtää tyttö omaan huoneeseen nukkumaan.... Kun tosiaan aika hyvin nukutaan täysiä öitä ja yleensä tyttö melko samantein nukahtaakin... Eipä kai tässä mikään kiire :)
 
Meillä myös nukutaan vaunuissa, klo 20 iltapesu,sitten ruokailu,ja 21-21.30 poika nukahtaa,sitten klo 3 ja 8 herätykset ja syönnit. Päivällä nukkuu about 40min- 1 h. Klo 18.00 jälkeen ei anneta enää nukkua. Meillä iltapuuro on auttanut nukkumaan pidemmät pätkät.
 
Minä olen nyt parina iltana vetäytynyt nukkumaan toiseen huoneeseen kun olen nukkunut tosi huonosti tuon levottoman neidin yöunia myötäillen. Ja kappas, neiti on nukkunut jopa lähes 8h isin kanssa ennen ensimmäistä syöntiä. Miksiköhän se meikäläisen kanssa touhuaa ja keksii äksöniä ja miehen kanssa nukkuu?! Menee siis nyt kasilta nukkumaan ja herää ekan kerran puoli neljältä. Toisen kerran saa tissiä seitsemältä kun mies lähtee töihin ja havahtuu siihen. Sitten nukkuu ysiin asti.

Päivällä nukkuu edelleen hikisesti sen 45 min, sitten havahtuu hereille eikä nukahda enää vaikka kuinka hytkytät.. enkä jaksa puolta tuntia sitä heiluttaa! jos tökkään vaan tutin suuhun niin ei nukahda vaan alkaa ihan tolkuton märinä. Kateellisena kuuntelin kun eilen muskarissa samanikäisen neidin äiti kysyi että kuinka pitkään ANNATTE tytön nukkua päikkäreitä kun heillä tyttö saattaa nukkua viisikin tuntia (!!) putkeen.. Joo ei meillä :/

No, olen tyytyväinen jos nuo yöt nyt rauhoittuis, minun pitää vissiin muuttaa tuonne toiseen kammariin niin tyttö nukkuu paremmin. Isin neiti..
 
Tavallaan kiva kuulla, että kohtalotovereita on täällä, eli muutkin viettävät levottomia öitä. Itse erehdyin luulemaan, että ikäkuukausien lisääntymisen myötä yöt vain helpottavat. Meidän pikkumies kun nukkui parikuisena miltei kokonaisia öitä. Nyt herätään 3 kertaa syömään ja vähintään toinen samanmoinen määrä muuten vain (ei siis ole nälkäinen). Toissayö herättiin ihan koko ajan, enkä tiedä miksi. Omat yöunet ovat tosi huonossa jamassa.

Kiinteitä syödään jo meillä aika hyvin useamman kerran päivässä (poika 5 kk). Mutta ei vaikuta.

Jos on vinkkejä tai kokemuksia jakaa tästä vielä, olis kiva kuulla...
 
Remus, meillä tosiaan myös yöt muuttuu vaan levottomammiksi... Olen jostain lukenut/kuullut, että tämä liittyy motoriseen kehitykseen, eli kun päivällä opitaan uusia juttuja niin se heijastuu sitten öihin. Ohimenevää siis, ja asiaankuuluvaakin (vaikka tuntuu ettei ihan kaikkien vauvoilla tätä vaihetta olekaan) =)
 
Aikas rallia oli täälläkin viime yö :confused:. Saattaa meillä johtua keskiviikon rokotteista, mut tosiaan kahdeksan tunnin nukkumisaikana ylösnousuja kuus kertaa, joista kaksi tissittelykertaa. Silmät ristissä tää päivä...
 

Liitteet

  • clear[1].png
    clear[1].png
    137 bytes · Katsottu: 13
Kyllä mummulassa on kivaa; yöunille meno kesti puoli tuntia ja se oli täyttä karjuntaa, koskaan ei ole noin kovaa huutanut.. Vierastaa ilmeisesti paikkaa kun eka yö on joka kerta samanlainen ku tänne tullaan. Jospa nukkuis suht hyvin!
 
Aijai, unta 2100-0145, tissiä ja siitä natinaa puolentoista tunnin välein. Toinen syöttö 0415 ja viimeinen 0625. Eli heräilyjä yhteensä about kahdeksan. Oivoi, hirveä hedari. Tytöllä simmu pyöreänä ja hymy huulilla, eiku ylös uuteen päivään!
 
Meilläkin oli tuosta kolmekuisesta 4 ja puoleen kk usein heräilyä. Nyt taitaa helpottaa.Eikä yhtään liian aikasin... Luojan kiitos meillä näyttäisi kiinteät auttaneet asiaan. Olin ihan äimän käkenä kun poju nukku kymmenestä puol kuuteen viime yönä! Söi kerran ja nukku puol ysiin vielä. Näitä ollut siis nyt vain yksi yö, mutta näyttäisi menevän koko ajan parempaan suuntaan. :grin Toivottavasti muillakin, joilla on rikkonaisia yöitä alkais kohta helpottamaan!
 
Hyvä, että teillä noin Pikkuruusu :wink

Meillä edelleen jatkuu heräilyt. Poitsulla ei ole nälkä kuin kerran tai kaksi yössä (ei syö muilla kerroilla, kun tarjoaa rintaa, tai nukahtaa heti rinnalle päästyään), mutta herätyksiä on se 5-10. Viime yönäkin nukkumaan mentiin 20.30 ja heräilyt alkaa sitten jo iltakymmeneltä parin tunnin välein pisimmillään.Aamyöstä puolen tunnin välein. Haasteellista on tyynnyttää toista muuten kuin rinnalla, ja kun nälkä ei nyt tunnu olevan se ongelma.

Voikohan ne hampaat herätellä näin paljon? Ja toki motoristen taitojen oppiminen, niin kuin puapru tuossa mainitsikin. Tai sitten meidän pikkuinen on muuten vain heräilevää sorttia ja tätä tulee jatkumaan ajan X. Haukotusss.
 
Onko Remus teidän vauva aikasemmin nukkunut hyvin yönsä?

Mä heitän ihan villin idean ja mitäs jos vauvan laittaisi nukkumaan vasta myöhemmin?Jos hän ei nyt ehdi tankkaamaan tarpeeksi yötä varten. Ja kun käy aikaseen nukkumaan, niin voi olla että haluaa jo aikaisemmin herätä. Eli ei tuolloin aamuyöstä väsytä muuta kuin äitiä joka yrittää saada vauvaa nukkumaan.

Meillä käydään myöhään nukkumaan, noin 22-24 välillä. Eilen nukahti 23 ja nukkuu vieläkin, kello nyt siis 9.30. kertaakaan ei ole yöllä herännyt.

Oishan mustakin kiva jos tyttö kävisi aikaisemmin nukkumaan. Tässä vaiheessa en vaan mitenkään jaksa "väkisin" tyttöä nukutella. Tämä kun toimii niin hyvin näin. Mullehan ei ole mitään väliä miten nukun, kun kyseessä esikoinen, eikä mulla mitään muutakaan sitovaa aikataulua ole (koirat ehdin aamulla käyttää pissalla ennekuin tyttö herää). Neuvolassa sanottiin että tuo nukkuminen on ok. Hänellä nyt on vaan semmonen rytmi ja kun ikää tulee lisää sitä voi yrittää muuttaa tai se voi muuttua itsestäänkin..

Eilenhän tuo tyttö nukahti joskus 21 jälkeen. Yritin laittaa sänkyyn, mutta heti kun pää osui patjaan, niin silmät pärähti auki... :grin Ja kun en siis "väkisin" halua nukutella eikä tyttö ollut vielä illan tuttipulloa saanut, niin nappasin tytön kainaloon ja suuntasin takaisin alakertaan. Tyytyväisenä istuskeli sitterissä kun me kateltiin koneelta maajussille morsianta, juotiin maito ja ennen 23 alkoi näyttää siltä että nyt väsyttää (hieroo naamaa, kääntää päätä ja välillä silmät käy kiinni). Kannoin sänkyyn ja sinne se nukahtikin itsekseen ja me jatkettiin maajussien katsomista.

Niin, meillähän on tapana tuo tuttipullokin iltaisin. Muuten siis imetän (6xpäivässä), mutta illan päätteeksi annan korviketta pullosta (200ml). Tällä lähinnä olen varmistanut että tyttö on kylläinen, kun se tissillä olo on loppuillasta aina niin levotonta... Olen ehkä laiska siinä mielessä. Nyt tuosta pullosta on mun mielestä tullut jo "kiva" rutiini :) Joskus saa sen sinne sänkyyn, mutta yleensä nautitaan sohvalla ja sitten vasta sänkyyn. Kohtahan tuo tyttö jo itse pitelee pulloa, jos sit vaikka itsekseen nauttii maidot ja nukahtaa omaan tahtiin. Tää on mun kova suunnitelma :p
 
Niin ja kyllähän ne hampaatkin varmasti vaikuttaa :) Ja luoja tietää mikä muu!
Ei näitä vauvoja ikinä kunnolla ymmärrä :grin
 
Koputan puuta, ja kerron, että Ellin levottomat yöt alkavat olla rauhoittumaan päin. =)
Nukkumaan mennään edelleen klo 20 ja eka kerran Elli syö siinä 22-23, jolloin poikkeuksia lukuunottamatta olen vielä hereillä, eli en laske tuota yöheräämiseksi. Seuraavan kerran syödään 2-3 aikaan ja siitä nukutaan aamuun, eli noin 7 saakka. Aikas siistiä!
Nyt kun äidin(kin) unet on parantuneet, niin en vaan tahdo illalla päästä nukkumaan. Viimeiset illat olen viettänyt puolille öin ja ylikin lukien tätä blogia (http://valonvaiheet.blogspot.fi/2014_02_01_archive.html). Aihe on rankka, näkömonivammainen lapsi ja perheen elämä, mutta aihe kiinnostaa minua kovasti ja osittain ammattinikin puolesta. Mä en ole siis normaalisti mikään blogien lukija, mutta tuosta "en pääse irit"..
 
Kiitos Sandy83 näkökulmasta ja omasta kokemuksestasi. Huomaa kyllä, miten erilaisia vauvojen rytmit on. Ei meidän poikaa saa enää millään pidettyä pidempään hereillä kuin iltakahdeksaan, sammuu silloin rinnalle tai omaan sänkyynsä ja hereillä pitäminen olisi täyttä tuskaa. Tietysti voitaisiin lähteä muokkaamaan koko rytmiä, mutta en koe siihen oikein tarvetta. Ei aamukuuden ylös nouseminen ole mulle ongelma, vaan ne lukuisat ylimääräiset herätykset pitkin yötä.

Mitä nyt on kerännyt kokemuksia tutuilta vanhemmilta, niin tämä taitaa olla aika tuttua. Meilläkin nyt syömiset on jääneet jo yhteen kertaan yössä, eli tosiaan nälkäänsä poika ei huutele. Kun lisäksi saa nyt puuron illalla (syö kunnon annoksen hyvällä ruokahalulla ja maidot päälle).

Mukava kuulla, että Puaprulla on yöt rauhoittuneet. Toivon mukaan meilläkin vielä :) Nyt jo viikonloppuna oli yö, jolloin oli vain yksi herätys syömään ja yksi muutoin vain.
 
Nyt tämän mun "empiirisen tutkimuksen" perusteella on todettava, että meille on tainnut rantautua levottomat yöt! :rolleyes::grin

Ihan tosi pientä hyörimistä ja pyörimistä. Ei siis mitään itkuja tai semmoista. Ei se tyttö taida edes oikein hereillä olla. Viime yönä kaksi kertaa yhtäkkiä huusi "täysii" about 2 sekuntia ja sitten vaan jatkoi uniaan.. :confused:

Mä vaan itse herään näihin levottomuuksiin, kun tuo tyttö nukkuu pinniksessä mun vieressä. Tänään olen vakavissani miettinyt sängyn siirtoa omaan huoneeseen.... Mutta mitäs sitten kun en kuule niitä pieniä levottomuuksia, ja en ole esim tuttia laittamassa suuhun, niin alkaako meillä sitten huuto keskellä yötä, tyttö hereillä ja sitten en nuku sitäkään vähää kun pitää toisessa huoneessa ravata taikka nuokkua pinnojen välissä...?!?

Eihän tää tietysti selviä kuin kokeilemalla :) Mies nyt ei herää mihinkään, niin sille kai yksi ja sama missä sänky on... :rolleyes:
 
Meilläkin on pari yötä oltu levottomia. Tyttö kyllä nukkuu ja on pirteä - äiti ei.
Tyttö on yöllä muutaman kerran oikein itkuinen (klo 23-01 ja klo 5-7 välillä) ja jos häntä ei oteta syliin tai lohdutella tyttö herää ihan kokonaan ja karjuu naama punaisena. Sylissä ja laululla lohdutellen hän rauhoituu muutamassa sekunnissa ja nukkuu taas selvästi.
Eli äiti on nyt vähän väsy kun tuohon lisäksi tulee vielä yksi syöttö klo 3-4 aikoihin. Onneksi parin yön jälkeen mies saa hoidella tytön. Minä vain pumppaan maitoa valmiiksi ja sitten minä nukun - yhteen menoon KOKO yön!
 
Miten kauan teillä vauvat nukkuu öisin? Meidän Verneri nukkuu vaan yhdeksän tuntia. Viime yönä oikeastaan vaan kahdeksan tuntia kun unikoulun takia valvoi tunnin. Tuntuu tosi vähältä. Päivällä nukkuu yhteensä päiväunia 3-4 tuntia. On kyllä normaalia neuvolatädin mukaan. :)
 
Elli nukkuu noin 10tunnin yöunet ja siihen vaihtelevasti sitten päikkäreitä päälle, keskimäärin varmaan 5-6 tuntia. Minusta tämä tuntuu taas aika paljolle unelle.. mutta normaaliksi väittävät viisaammat tätäkin. :grin
 
Takaisin
Top