Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oukkidoukki. Kiitos tiedoista. Mä en jaksa noita yöheräämisiä nyt kauheen hyvin, en saa kunnolla nukahdettua ennen uutta heräämistä ja huonot unet alkaa näkymään vireystasossa, oon kireä ja tiuskin ja äksyilen. Viime yönä huitaisin koiraakin niin että tuli ihan hullun paha mieli. Otinkin hauvan viekkuun nukkumaan heti miehen lähdettyä töihin.

Jos antais iltapuuron jos sitten sais nukuttua pidempään. Ootteko koklanneet puuroa ensteks päiväaikaan et aiheuttaako jtn oireilua?

TerhiJii; sä voisit kokeilla antaa puuroa yhden kerran aamupalaksi niin voit kattoa päivän aikaan että tuleeko mitään masuoireita :) niin ei mene sitten yöunet :)

Meillä tästä yöheräämisestä on tainnut tulla pysyvä olotila. Suunnilleen nyt viikon ajan on herännyt imemään peukalonsa. Mä oon sit imettänyt että saan tytön "hiljaiseksi".

Mulla oli alkuun kauheet suunnitelmat miten saisin tytön taas nukkumaan heräämättä. Mutta sit mä mietin että mennään nyt näin. Kun ei hän herää kuin sen kerran ja jatkaa uniaan. Yöunillekin ollaan käyty aikasemmin, mikä tietysti kiva. Eli ei ole herääminen mitenkään raskasta. Tahtoisin nimittäin pitää tämän rintamaidon pääasiallisena ravintona siihen 6kk asti. Nyt siis maistellaan 2x päivässä soseita ja ennen yöunia menee korviketta noin 200ml. Niin että jos tämä rintaruokinta nyt vaatii sen yhden imetyskerran yöllä, niin olkoot.

Tarkoitus olisi kuitenkin ennen sitä 6kk ikää lisätä joko niitä viljoja tai lihaa ruokavalioon. Musta tuntuu että mä kallistun siihen lihapuoleen ja jätän viljat lähemmäksi 6kk... Tai sit jos te kaikki kehutte miten hyvin lapset nukkuu yöt puurolla, niin ehkäpä mäkin kokeilen ;)

Hih. Meillä ei kokeiltu aamulla eikä päivällä puuroa, oon suoraan antanut illalla ekan kerran :D Tää siksi koska se on ihan sama mihin kellonaikaan annan tuolle ipanalle jotain uutta ruokaa niin menee se vatsa sekaisin aina illasta. Parin kerran jälkeen se on sitten tottunut hyvin uusiin makuihin. Näyttäis nyt siltä ettei tuo puuro oo vaikuttanut millään tavalla mihinkään. Hyvä näin!

Meilläkin herätään kerran yöllä vaikka ennen hän nukkui koko yön. Mut se johtuu varmaan siitä että nykyisin hän haluaa mennä nukkumaan jo klo 20 vaikka ennen hän meni vasta klo 22 nukkumaan. Eli meidän rytmi on nykyisin sellainen että hän menee nukkumaan klo 20 ja herää sitten klo 3-4 ja sitten nukutaan klo 8 asti. Minua se ei haittaa niin paljon että hän syö kerran yöllä ja uskon että se menee pois sitten kun otetaan puuroa iltapalaksi :) ja ne kaksi tuntia illalla kun me ollaan mieheni kanssa kahdestaan on ihanaa <3

Nonnii. Ny ostin riisipuuroa ja hirssipuuroa. Koska syödään lähes pelkkää luomua niin riisipuuron jouduin ostaa ihan normi ku siinä luomuversiossa oli äidinmaidonkorviketta seassa.
Samoin ostin mango ja persikkamössöä valmiina, kun luomuna noita hedelmiä ei saa isommista marketeistakaan.

Sötkötin äsken riisipuuron sekaan mangomössöä ja ainakin putosi tosi hyvin. En raaskinut antaa niin paljoo kuin olisi syönyt, ehkäpä kohta näen tuleeko masu pipiksi.

Meillä herätään n. neljä kertaa yössä syömään + ne kerrat kun saan tytön jatkamaan unia tutin avulla...

Teillä, joilla vauvat nukkuu koko yön tai herää vain kerran, miten teillä nukutaan päikkärit ja kuinka kauan vauva on hereillä ennen yöunille menoa? Oletteko aloittaneet kiinteiden antamisen? Näitä tietoja varmaan tuolta aikaisemmista kommenteista löytyykin, mutta pistäkääpä ajankohtaisia tietoja.

Nukkumaan n. Klo 21. Herää seiskan aikaan syömään. Tunnin hereillä ja vetäsee tunnin tirsat perään. Sitte useampi tunti hereillä. Saattaa ottaa puolen tunnin tirsat välissä. 12-13 päikkäreille nukkuu nelisen tuntia. Taas saattaa ottaa ennen yöunille menoa 30-60 min tirsat.. Tissimaidolla mennään. Kerran yössä tuttia..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Aamulla noustaan 10-11.30 ylös ja siitä parin tunnin välein ottaa 20min tirsoja iltaan asti. Aina herättyään syödään soseet(puuro, liha, hedelmä ja kasvikset) ja aina ennen päikkyjä juo n. 200ml maitoa. Viimeset päikyt ottaa yheksän aikaan illalla ja siitä herättyään haluaa heti maidon ja yöunille alkaa omaan tahtiinsa, niin että viimeistään klo 23 on unessa. Ekan kerran syömään voi herätä 7 aikaan, mutta useesti pösyttää unta tonne kymppiin asti heräämättä.
Ja jos herää välillä syömään nii sillon nukkuu puoleen päivään asti.
Tää rytmi on ollu kauan, ainoostaan ruokailujutut on muuttuneet ajan mennessä eteenpäin.

Meidän hyvin nukkuvasta vauvasta on tullut yö itkeskelijä... On menty aiemmin jo tovi yhdellä syötöllä ja kun on lapsi saatu nukkumaan on nukkunut tosi hyvin. Nyt jonkun viikon verran herää alkuyöllä jatkuvasti (5-30min välein) itkeskelemään ja haluaa syliä. Maitoa ei juo kuin pari huikkaa jos tarjoaa, nälkä ei siis ole. Tätä ruljanssia kestää jonnekkin klo 2-3 asti ja sitten nukkuu aamun vähän paremmin muttei sitäkään niinkun ennen. Viime yönä koetettiin antaa särkylääkettäkin jos on kipeä muttei mitään vaikutusta. Mä haluun mun ja vauvan unet takaisin :D

Luin, että levottomiksi muuttuvat yöt tässä 4 kuukauden iässä johtuu enimmäkseen vauvan kehitysvaiheesta, eli kun päivällä opitaan niin paljon uusia taitoja niin se heijastuu myös yöuniin. On siis ohimenevää ja kuuluu asiaan!

Annoin eilen kiinteät iltapainotteisesti. Puuroa ja kasvismössöjä. Nukahti heti kun laitoin sänkyyn klo20 maissa, heräs syömään klo 01, 05 ja07. Lopulta heräs hiukan ennen kasia ja silloinkin tankkas maitoa. Eli eipä meillä kiinteät nyt vaikuta uniin joten turhaan mä niitä tässä vaiheessa lisään. Pikkuvauvojahan nää vielä on ja niiden "kuuluukin" herätä öisin syömään.

Mun pikkuveli heräs syömään öisin neljä-viis vuotiaaksi. Lopulta siis vain mukillisen lehmänmaitoa jonka haki ite jääkaapista.. Mäkin olen satunnaisesti heränny öisin syömään. Muistan pienenä kun heräsin kun iskä teki näkkäriä yöllä. Siitäkin tuli hassu tapa sitten ja äiti oli kiukkunen. Herättiin koko porukka yöllä tekee näkkäriä ja sit takasin nukkumaan :-)

Juuri noin mäkin TerhiJii ajattelin tuon yöheräämisen. Että tosiaan ovat vielä niin pieniä ja että melkeinpä kuuluukin herätä. Ja vaikka meillä nukuttiin pitkään koko yö heräämättä, niin nyt sitten toistaiseksi herätään ja syödään :)

Ja just kun olin sujut tämän ajatuksen kanssa ja asennoitunut positiivisesti siihen yöheräämiseen, niin tyttöhän nukkui koko viime yön heräämättä!! :grin

Ei näit vauvoi ymmärrä vaikka kuinka yrittää :grin Ja just kun luulee vihdoin tietävänsä miten tää homma hoituu, niin sitten tapahtuukin jotain ihan päinvastaista. Omituisia ihmisalkuja :love017

Tuntuu kyllä että suurimmalla osalla meistä foorumilaisista taitaa vauvat heräillä nyt useammin kuin kuukausi sitten. Ihanaa että ei olla yksin! Haasteita on kaikilla. :D Meillä neuvolatäti sanoi että joillain kiinteiden aloittaminen vaikuttaa pidentämällä yhtenäisiä nukkumisjaksoja, toisilla taas ei oo mitään vaikutusta!

Meillä tyttö herää kerran yössä syömään. Mun mielestä se on jo tosi hyvä tilanne joten minua se ei haittaa. Mut järkytyin kun kuulin että mun kaverille (jolla on lapsi joka on syntynyt elokuussa) oli sanottu neuvolassa että nyt pitäis saada noi yösyömiset pois kokonaan! Ihan outo mun mielestä että ne sanoi noin, monet vauvat heräävät yöllä ja tarvitsevat/haluavat maitoa..

Meidän viime yö oli jo parempi vaikka heräilyä olikin. Tämä ilta näyttää vielä lupaavammalta, vielä ei yhtään heräämistä! Jee!

Mutta nyt sitten mamma valvoo. Ostettiin talo ja nyt stressaan ja mietin sitä ja remonttia ja ja ja... Uni ei vaan meinaa tulla. Ja kaiken lisäksi multa poistettiin eilen hammas ja nyt yläleukaa jomottaa. Vielä mie joskus saan nukuttua?! :D

Meilläkin viime yö edellisiä parempi. Heräs vaan kerran syömään. Illat on vaan ollut aika kitinäinen jo jonkin aikaa. Taitaa kohta olla aika alkaa antaa kiinteitä, kun tuntuu että olisi illalla jatkuvasti tissillä. Maanantaina tulee täyteen 5kk täysimetystä ja potra poika on lähemmäs kymmenkiloinen, niin kait se tarttis jo vahvempaa syötävää:p

Mä alan olla ihan uupunut, kun yöheräilyt vaan lisääntyvät. Onneksi äiti auttaa. Lähdetään kylään sinne ensi viikoksi! :D

Meillä siirtyi vauva vaunuihin nukkumaan öitä ja tästedes turhat heräämiset hoidetaan tehokkaalla heijaamisella :)
Nukkumaan klo 20 ja ruokaa saa vielä klo 02 ja 05, herätään klo 08. Eipä tuo juuri nälkäinen enää yöllä ole, mutta äidin laiskuuden takia saa vielä ruokaa :)
Parin viikon kuluttua voidaan siirtyä nukkumaan kokonisia öitä kunhan kiinteitä syödään kunnolla ja äiti motivoituu unikoulun pitoon.

Meilläkin yöheräilyt vaan lisääntyy koko ajan.. Nukkumaan klo 20, hirveä taistelu unta vastaan vaikka on selvästi tosi väsynyt, herää tunnin päästä ja annan vielä tissiä ja nukkuu puolilleöin josta eteenpäin herää kahden tunnin välein, olisi tissiä vailla mut en anna kun pärjää päivälläkin kolmen tunnin syklillä.. Sitten taistellaan koko aamuyö ja tänäkin aamuna viidestä eteenpäin tunnin välein oltiin hereillä.. Aikaisemmin nukkui sentään yhdeksään kymmeneen jos nukkui yön huonosti mut nyt herää jo seitsemän kahdeksan maissa.. En jaksa!

Takaisin