Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukuttiin ennätysunet:dance018 Poika nukahti kymmenen jälkeen ja heräsi ekan kerran 6.30. Eli yhtäjaksoista unta yli kahdeksan tuntia, aika hienoa. Onpa taas itselläkin virkeä olo, kun sai kunnon unet.

Meillä taas herättiin pitkästä aikaa syömään! :grin

Jo pidemmän aikaa tyttö on nukkunut yön heräämättä (yli 10h), mutta tänään heräsi ennen 7.00 (unta alla vajaa 8h). Sen jälkeen uni maistui kunnes äiti joutui herättämään 10.00 jälkeen :)

Ja meillä edelleen herätään se 2 kertaa yössä syömään. Poikkeus vahvistaa säännön, ja la-su yönä syötiin vaan kerran. Oli se luksusta se! =D

Meillä nukuttiin jo koko yö mut sitten tuli flunssa... Ja nyt ollaan kolme yötä herätty joka toinen tunti.. Äidillä alkaa olla silmät aika ristissä :(

Meillä on nyt neljä viikkoa heräilty öisin parin tunnin välein. Ihan muutamia poikkeusöitä on ollut, että menee kahdella syönnillä. Eka ajattelin, että tämä on tiheän imun kautta, vaan tuskin se näin pitkään kestäisi. Ehkäpä vauva tarvitsee nyt enemmän ruokaa ja äidinmaito sulaa masussa nopeasti. Helmikuun puolella aletaan varmaan kokeilla soseita ja ehkä velliä, toivottavasti nuo yöunet taas vähän pitenisivät. Miula on jo hienot silmäpussit :D

Meillä on jo pitkään syöty se kaksi kertaa yössä. Nyt tosin silloin tällöin on aamu klo 6.00 maito jätetty antamatta kun pärjää ilmankin, mutta silloin aamu on aika levoton sinne ysiin asti ennenku herätään, ihmettelee varmaan miksi tarjoilu ei pelaa :) Nälkäinen ei kuitenkaan ole. Joskus mukavuudenhalu voittaa ja saa maidon ja nukutaan rauhassa aamuun asti :)

Mennalle sen verran, et meilläkin heräiltiin vähän aikaa sitten useaan kertaan yöllä ja syötin pari kertaa. Nyt on tilanne tasaantunut ja syö taas sen yhden kerran n. Klo 4. Luulin kans ettei maito riitä, mut sitkeästi vaan jatkoin pelkällä rinnalla ja nyt taas tuntuu riittävän hyvinkin. Meinaan vaan, ettei se heräily oo välttämättä ruuan puutetta...

Maitoa ainakin tisseissä riittää, jotta se ei ole ongelma.. Kiva nähdä neljän kk neuvolassa, onko paino tai pituus lisääntynyt hyvin, kun tälläisillä ruokailumäärillä niin voisi olettaa. Olen ajatellut vielä sinne helmikuun alkuun saakka pelkästään imettää ja jos edelleen on näin tiheää syömistä niin kokeilen kyllä jo antaa muutakin ruokaa. Onhan tässä vielä joitain viikkoja aikaa tilanteen muuttua suuntaan tai toiseen.

Meillä on rytmit ihan sekaisin. Jo ennen rokotusta jostain syystä monena yönä on herännyt höpöttämään kahdesta neljään (ihan kamala aika olla hereillä, mutta pikkutyyppi tuntuu olevan siihen täysin tyytyväinen). En tiiä vaikuttiko koululaisten lomat vai/ja rokotuksen jälkimainingit vai miten se "hyvä yörytmi", johon kuului pidempi unipätkä kymmenestä tai edes kahdestatoista eteenpäin muuttui tällaiseksi, mutta nyt on parina iltana nukuttu pitkää syvää unta neljästä eteenpäin.. Melkein kuin sitä yöunta. Nyt onneksi heräsi äsken, eilen nukkui jostain neljästä kahteentoista (söi kyllä välillä). Ja kun itse ei voi tuollai iltapainotteisesti nukkua on hiukan väsy olo kun aamuyö sitten valvotaan.

Miten sitä rytmiä vois helpoiten lähteä palauttamaan? Mä en tykkäisi näin pientä herätelläkään, muttei tääkään oikein toimi. Yöllä en voi antaa olla makuuhuoneessa, kun jonkin aikaa jokelleltuaan kyllästyy, ja sit ei saa mieskään nukkua..

Meidän neitokainen se nukkuu näköjään nykyään vaan puolen tunnin päikkäreitä kolme tuntia päivässä eli puolitoista tuntia yhteensä! Uskomatonta :/ mut öisin nukkuu sitten 14 tuntia .

Me syötiin vaan kerran yöllä, huh.. Klo 3 ja sitten heräsi klo 7 ja annoin maito ja nukuttiin klo 9 asti. Ennen hän siis nukkui koko yön mutta flunssan vuoksi on herännyt joka toinen tunti.. Joten ehkä flunssa on viimeinkin lähdössä pois..

Huoh, tää on taas tätä pohdiskelua, että aiheutanko mä itse näitä heräämisiä?

Minkä verran Teillä siis nukutaan päiväunia?
Elli nukkuu normaalipäivänä kahdet 1h pituiset päikkärit, ja iltapäivän ja illan aikana kahdet n.2h päikkärit. Eilen ei sitten nukkunut noita pitkiä päikkreitä ollenkaan, lyhyempiä kyllä useammat, mutta oli illalla hereillä n. klo 18 asti sinne kun menee nukkumaan, eilen siis vaille 21. Alkuillan itkunpurskahdusta jos ei lasketa, niin Elli sitten nukkui 2.20 asti ennen ensimmäistä syöntiä, ja näin pitkään ei ole aikaisemmin nukkunut. Eli pitääkö mun nyt alkaa muokkaamaan tuota päivärytmiä niin, että päikkäreitä jää pois ja yöunet muuttuu pidemmiksi, vai annanko mennä tällä tahdilla, mikä on aikalailla Ellin itsensä aikataulu?

Minä kirjoittelinkin aiemmin noista päiväunista mut silloin ei kukaan niihin ottanut kantaa.. Eli meillä neiti nukkuu nykyään 3-4 kertaa päivässä 30-40 minuutin päiväunia, enempää ei nuku enkä oikein tiedä pystyykö lasta pakottaakaan nukkumaan jos ei kerta itse nuku? Yöunille mennään klo 20, siitä tunnin päästä herää itkemään ja nukahtaa viimeistään klo 22 jonka jälkeen herää yleensä pari kertaa syömään (klo 2 ja klo 5). Seitsemältä annan tainnutustissiä kun herää miehen kelloon mut tissille vielä nukahtaa ja herätään klo 9-10. Huomaa että aikaisemmin kun nukkui paremmin päikkäreitä myös yöt oli levollisimpia, nyt kun päivällä nukkuu huonosti tahtoo myös yöllä heräillä.. Mut mikä avuksi että sais tytön nukkumaan pidempiä päikkäreitä??

Meillä on myös nukuttu "huonosti" päiväunia. Ainut apu näihin on ollut vaunuilu ja sitten että otan vauvan kainalooni nukkumaan sohvalla. Muuten ei nukuta kuin se 30-40 minuuttia kerralla.

Ja on kyllä myös todettu se että jos päivällä nukkuu tosi huonosti niin illalla kiukutellaan enemmän. Jännä että nuo kiinteiden aloituksetkaan ei ole vienyt meillä tota yösyömistä pois. Annoin kahtena iltana ipanalle bataattia ja mustikkaa niin silti herää samaan aikaan yöllä maitoa syömään klo 2-3 välillä! Nyt vielä on viikon ajan ollut masuvaivoja iltaisin kiinteiden maisteluiden takia. Ootellaan sitten taas se pari kk että vatsa tottuu näihin mössöihin :) Huoh.

Mä olen huomannut, että mitä enempi nukutaan noita pieniä puolen tunnin pätkiä päivällä, niin sitä levottomampaa yöllä. Nyt kun mennään siten, että yhdet pitkät päikkärit (n.3h) ja yhdet reilun puolen tunnin unet n. klo18, niin siten on herätty vaan kerran syömään. Viime yönä vasta klo 5. Kerran tyynnyttelin ilman maitoa puolen yön aikaan. Nuo pitkät päikkärit ei onnistuisi, jos en nukuttaisi ulkona vaunuissa ja kävisi työntelemässä kun herää 2-3 kertaa tuona aikana... On tää kummallista tää nukkumishomma...kun luulet että, jes, nyt keksin, miten homma toimii, niin johan kohta taas

No sepä se.. kun koko ajan vielä muuttuu tämä systeemi ja vauvan aikataulut. Varmaan tosiaan nuo yhdet pidemmät päikkärit ois hyvä tavoite mitä kohti mennä ja edetä, vähän kerrassaan enemmän valvottamalla, kun tosiaan eihän vauvaa pakolla nukkumaan saa.
Meilläkään ei muuten kiinteiden maistelu ole vaikuttanut yönälkään, ihan yhtälailla tosiaan se kaksi kertaa syödään yöllä kun ennenkin, eikä poikkeuksia lukuunottamatta nukuta edes sen pidempää pätkää kuin pelkällä maidolla/vellilläkän.

Täällä käytössä mm. tracy hoggin ajatuksiin perustuva aikataulu. Herätään joka päivä klo 07. Ja nukkumaan klo 19.
Kolmet päikkärit: 45 min, 2h ja 45 min
Aina samaan aikaan joka päivä. Ruokailut myös.
Äiti herättää kun aika kulunut.
Näin ehkäistään yliväsymyksestä johtuvaa itkua ja nukahtaminen käy levollisesti eikä ole vääntelyä ja kääntelyä..
Suosittelen lukemaan hoggin kirjoja - saa ainakin vinkkejä mitä kokeilla :)
Minulle ainakin sopii selkeä päivärytmi ja vauva on mitä tyytväisin :)

Minä kans kaipaan rytmiä päivään, ihan itsekkäistäkin syistä. Haluan siis suurinpiirtein tietää, milloin voin/pääsen tekemään jotain juttua, ja tässä se nyt enimmäkseen on tuo hevosten hoito.
Mutta ollaan nyt saatu unet aisoihin päivällä, aamupäivällä nukutaan tunnin unet, päivällä pitkät unet, on nyt nukkunut sellaista 3tuntia, ja illalla sitten vielä tunti . Eilen nukkui illalla enemmän, liekö kipeäksi tulossa (taas)?

Takaisin