Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tän olis voinu laittaa myös elämää vauvan kanssa -osioon, mutta tää tulee nyt tänne.

Tapahtui viime yönä...

Tiiättekö, kun ensin saa sen lapsen nukkumaan, ja sinne se sänkyyn jää muka silmät kiinni. Kunnes hetken päästä se kähinä alkaa, ja se tuttishow. Tutti putoo, ja sitä saa tunkea suuhun jatkuvalla syötöllä. Lopulta tämäkin eilen loppui, siinä ennen yhtätoista.

Sitten se kätinä ja ähinä alkaa taas, ja tuntuu, että justhan mää silmäni suljin, ei voi olla vielä! Mutta kyllä, kyllä se on. Klo 04:50.
Ensin siinä kaskottelee hetken itsekseen itseään hereille ja tarkastaa tilannetta muka salakavalasti, että onko täällä nyt syöntihommat vai tuttihommat. Tunget tuttia pimeähkössä huoneessa hiippaillen vauvalle, istut sängyn reunalle hyyvin hiljaa ja käyt äänettömästi makuulle. Suljet silmät ja ajattelet jatkaa unia.
Mutta ei. Se kätinä jatkuu, ja toteat, että syöttöhommiksi meni. Sitten miehesi sitten pariin viime yöhön nousee ylös ja tarjoutuu lämmittämään maidon. Tällä välin käyt itse asioimassa toiletissa.
Syötät kikattavan lapsen, joka sammuu pullosuussa. Nostat kämyten sen kapaloisen vauvan olalle röyhtäsemään. Paitsi, että se lapsi ei röyhtäise, koska se nukkuu olkaasi vasten. Sitten alkaa taas tää agenttihomma, eli lapsi hiiren hiljaa ja pehmeästi sänkyyn, jonka jälkeen taas istut itse äänettömästi sängyn reunalle ja odotat, josko tarvii tutitella.

No mutta tottakai pitää ainaki ihan vähän.
Istut siinä sen vartin yrittämällä olla olematta, jonka aikana rakas miehesi kääntää selkäsi takana maailman läskeimmän Saimaan norpan tavoin kylkeä ja alkaa kuorsaamaan, joka kuulostaa vähintää 10 richetrin maanjäristykseltä.
Tökit tällä välin miestäsi hiljaisen raivon vallassa pitämään turpansa kiinni ja jäsenet jäykkänä. Mielessä käy rikkoa lakia ja tehdä jotakin ennenkuulumatonta sille rauhoitetulle norpalle..
Ja no tottakai saat taas tunkea tuttia suuhun vauvalle, joka luultavasti heräsi taas omaan raivonkihinääsi.

Lopulta vauva nukahtaa ja päätät itse käydä maaten - onneasi koetellen - jolloin sängyn jouset narisee, muistuttaen varmasti siitä, ettei itse ole yhtään sitä läskiä norppaa kummempi. Olet hetken aivan hiljaa paskajäykkänä, koska tyyny ja peitto kahisee ku 80-luvun toppahaalarit.
Mutta - lopulta kaikki nukahtaa.

Paitsi, että sitten taas kahden tunnin kuluttua alkaa se iloinen jokellus ja ähinä ja tuhina, ilmoittaen nälästä. Ja sitten ollaanki tissinä. Ja sitten nukutaan ehkä tunti-pari, ja vaihdetaan kylkeä ja ollaan taas tissinä.

Lopulta luovutat, vaikka silmäluomet painaakin sata kiloa, ja alat seurustelemaan vauvasi kanssa.

Sitten toteat, että unihiekoista viis, on taas uusi aamu ja on taas maailman onnellisin mamma, kun oma bebe kertoo sulle kaikki unensa ja kaikki yön tapahtumat. :)

Näin meillä. Mites teillä? :D

Mamsi, ihan huippu teksti! :D :D Piti kahdesti lukee ja nauroin ääneen vaikka samalla mietin että ei siinä kyllä tapahtumahetkellä oo mitään hauskaa!

Kuulostaa tutulta siis, etenkin ton kuorsaavan miehen osalta! Voi että miten sitä joka yö kiroo kun toinen vaan kääntää kylkee ja ite oot silmät ristissä että joko se vauva taas heräs. Musta tuntuu että meillä se ensimmäinen unipätkä vaan lyhenee päivä päivältä. Vauva käy unille 20-22 välisenä aikana ja jos tunninkin lenkin sen jälkeen teen koiran kanssa niin melkeinpä se jo iltapesun jälkeen heräilee. Ja monesti mulle käy niin että herään sen kitinään mutta luulen etten oo vielä edes nukkunu ja koitan hyssytellä takas uneen kunnes kitinän yllyttyä katon kelloo ja se onkin taas pari tuntia menny eteenpäin. Meillä ei kelpaa tutti joten ei saa sillä edes pidennettyä unipätkiä. 6-8 aikaan pitää nousta kakkajumpalle ja ekan vartin vauvaraukka vaan hymyilee ja höpisee itekseen kunnes saan silmät pysyyn auki.

Oot kyllä siinäkin oikeessa että aika äkkiä se väsymys unohtuu kun toinen on niin ilonen heti aamusta :) Mä sain eilen jopa nukuttua harvinaiset parin tunnin päikkärit kun ehdotin miehelle että ottaa pojan mukaan kauppaan. Mun on ollu nyt jotenkin tosi vaikee nukahtaa päivisin jos oliskin mahdollisuus, kai sitä on koko ajan valmiustilassa että kohta vauva taas tarvii jotain. Toissailtana manasin kun sain pojan aikasin nukkuun ja vielä siirrettyä omaan sänkyyn ja olis ollu tilaa pyöriä ja röhnöttää miten päin haluaa niin en saanu unta kun odotin vaan että heräispä Saku että saan sen kainaloon?! :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mikä tossa omassa sängyssä on niin kamalaa :eek: :confused:

Laitoin vauvan syötön jälkeen puoliunessa sänkyyn, ennen kun sain edes peittoo päälle se oli täysin hereillä ja itki. Otin syliin, ei kelvannu tissi rauhottumisenkaan jälkeen, koitin laittaa vauvan pinnasänkyynsä uudestaan, nyt meiän sängyn puolelta (meillä pinnis sängyn vieressä sivuvaununa) että voin jäädä viereen silitteleen. Ei mitään apua, kitinä alko heti kun lasken sänkyyn ja paheni vaan kohti itkua. Nostin sen meiän sängylle niin hetken aikaa se nypersi käsiään ja oli tyytyväisenä hiljaa, kohta alko taas syömään ja kymmenessä minuutissa oli unessa.

En ymmärrä :( Vauva osaa kyllä nukahtaa itekseenkin ja monesti aamuyöstä nukahtaa ilman tissiä ihan vaan silittelemällä/käsi kyljen päällä. Mutta toi oma sänky on ku joku kidutuskammio jossa kitinä alkaa heti. Me miehen kanssa ollaan ihan kateellisia kun vauvalla on uus jämäkkä patja ja meiän sänky on pehmee lössö, me kyllä voitas nukkua siellä jos se vaan kestäis ja mahduttais :D

Stranger Onko se pinnasängyn pinta kylmä? Mulla on fleecepeitto pinniksessä ja se ei tunnu pintakylmältä.. Nyt toki oon käärinyt sen kapaloon, ku se oli tosi hyvä, mutta ennemmin oli toi fleece..

Fleece on meilläkin lakanan päällä ja vauva unipussissa. Kapalosta ei tykkää kun haluaa pitää kädet vapaana. Mietin sitäkin että onko meiän sängyssä tutumpi tuoksu mutta toisaalta sitä fleecepeittoo oon kyllä monesti sängyllä imettäessä pitäny meiän molempien päällä että ei sen luulis ihan vieraalle haisevan.

Vielä kun malttais ite lopettaa neulomisen ja mennä nukkuun... :)

Meilläkin on uusi jämäkkä patja vauvalla pinniksessä. Mies on vakaasti sitä mieltä että se on liian kova ja meillä onkin se äitiyspakkauksen peitto vauvan alla siellä kaksinkerroin ja ostettiin jyskistä vauvalle toinen peitto joka onkin järkevämmän kokoinen ainakin nyt tällä hetkellä, on siis pakkauksen täkkiä pienempi. Ja totta, vauva nukkuu täkin päällä paremmin kuin ilman sitä. Se täytyy kyllä varmaan ottaa pois kun poika alkaa touhuta sängyssä enemmän, sehän on muuten ihan solmussa siellä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä mennään yöunille klo 21, herätään ruokailemaan noin 04 ja herätään 08. Olen alust asti pitänyt vauvalle rytmitettyä vuorokautta ja aika nopsaan alkoi pidentämään yöuniaan ja jäi tuo yksi syöttö pois.
Ongelmana täällä on maidon ylituotanto jka varsinkin öisin on tuskallista.. Harmittaa herätä pumppailemaan kun vauva vetelee sikeitä :) miten ihmeessä saisi tissit opetettua että öisin nukutaan? :)

Meillä typy nukkuu vaihdellen. Mummolassa kun oltiin yötä, se nukkui yön vaunuissa ja meni 8 tuntia! Normaali on nykyään keskimäärin 5-6 tuntia kerrallaan, syöttö ja parin tuntia päälle. Nyt näyttää myös siltä, että pitkät päikkärit alkaa lyheneen 3 tunnista kahteen.. Not nice! Tää päiväuniaika on ollut mun "omaa aikaa", eli oon ehtiny tehdä vähän kotitöitä, rentoutua istuen vähän koneella, katsoa telkkua, tehdä käsitöitä jne. Tunti on pitkä aika. :( Pöh. Toivottavasti se tasaantuu yöunina!

Ja taas yöllä.. voi raivo tuota ukkoa. Juuri se hetki, kun on saanut tytön sänkyyn nukkuun, on krusiaali sen seuraavat 5-10minuuttia, jotta se nukahtaa eikä herää peittojen kahinaan tai muuhun vastaavaan. Ja AINA juuri silloin miehen on pakko heilua sängyssä ku se perkeleen Saimaan norppa kääntäen kylkeä, heitellen peittoa, laittaen tyynyä paremmin tms. Joka yö siis sihisen sille kiukkusesti hampaideni välistä, että älä nyt liiku!!!! :D

Meillä taas katkonaiset yöt palanneet, nukkuu max kolme tuntia ja on vailla tissiä tai muuta palvelua kuten tutin laittamista suuhun x 100. Ja on rasittava, huutaa niin kauan että saa mitä haluaa ja nukahtaa sitten tyytyväisenä. Esim. viime yönä huusi ja karjui, ei kelvannut tissi eikä tutti ja kun hetken keinutin sylissä niin se oli kiva homma ja hänpä sitten nukahti.. puoleksi toista tunniksi kunnes taas sama rumba. Rasittavaa!!!

Oon tainnu aikasemmin mainita, mutta liputan kans ton kapaloinnin puolesta! Meillä aikasemmin mentiin yöunille 3-5 aikaan aamuyöllä! Kapaloinnilla saatiin rutmiä käännettyä ja nyt poika nukahtaa 21-24 välillä yöunille :) Ja meillä ei oo ollu valmiskapaloita vaan pätkäsin keskeltä kahtia tavallisen yhden hengen lakanan ja sain kaks kapaloa siittä. todella käteviä! Meillä unijaksot alkaneet huomattavasti pidentyä. Aikasemmin pisin unijakso oli max 6 tuntia, mutta mm. viime yönä poitsu nukku yhtä soittoa 13 tuntia! Normaalein unipätkä on tällähetkellä n. 10h yhtä soittioa yöllä :)

Meillä nukutaan aivan maksimissaan tunnin päikkäreitä jos sitäkään... Muutama yö meni niin että saattoi nukkua jopa neljäkin tuntia yhteen soittoon ja luulin et noi yöunet alkaa nyt pitenee niin ketunmarjat..viimeyönä heräiltiin kahen tunnin välein. Tänään kerkesin vaihtamaan yöpaidan ja pesemään hampaat vasta 19.30, jee... No ehkä tää meilläkin vielä joskus iloks muuttuu :)

Äidit, nyt olis hyvät neuvot kalliit... Meillä ongelmia tuottaa yöunille nukahtaminen ja nyt alkaa olla keinot ja voimat lopussa. Kävin täällä aikasemmin hehkuttamassa kapaloinnin puolesta, mikä on tuonut apua tyttäremme unen laatuun, muttei kuitenkaan nukahtamiseen. Yritän kuvailla lyhyesti meidän päivää ja nukuttamista. Heittäkää vinkkejä, miten toimia, jotta saisimme tytön nopeammin unten maille.

Eli me herätään tytön kanssa n. klo 10-11, jonka jälkeen imetän tytön. Sitten on aamupesun ja vaatteiden vaihdon vuoro, jonka jälkeen tyttö istuu hetken sitterissä, jotta itse syön aamupalan. Tämän jälkeen tyttö nukkuu ulkona vaunuissa n. 2 tuntia. Päivän aikana hän nukkuu vielä kahdet 0,5-1,5 tunnin päiväunet sisällä. Kun tyttö herää viimeisiltä päiväuniltaan imetän, tehdään iltapesu, vaihdetaan yökkärit, ehkä vähän jumpataan/seurustellaan ja sen jälkeen siirrytään makuuhuoneeseen, jossa sytytän himmeän yövalon. Imetän, annan hieman korviketta, vaihdan vaipan ja nostan tytön sänkyynsä. Tässä vaiheessa kello on noin. 21.Tyttö jaksaa olla itsekseen mm. mobilea seuraillen n. 15 min, jonka jälkeen ongelmat alkaa. Ensin alkaa väsynyt kitinä, jolloin käyn laittamassa tuttia suuhun ja hyssyttelemässä, mutta illan mittaan kitinä muuttuu kunnon itkuksi, välillä jopa hysteeriseksi sellaiseksi. Hän saattaa joskus nukahtaa pian sänkyyn siirtämisen jälkeen, mutta herää n. puolen tunnin kuluttua itkien. Kun nostan hänet syliin rauhottumaan, se yleensä auttaa, mutta saa itkukohtauksia myös sylissä. Kun lasken takaisin sänkyyn itku alkaa välittömästi. Välillä kun esim. vaihdetaan vaippaa voi olla taas oikein hyväntuulinen. Pahimmillaan 4 tunnin taistelun jälkeen tyttö lopulta nukahtaa, joskus tissille. Tämä on keino, jota käytän viimeisenä, sillä neuvolatädin mielestä ongelma on juuri se, että tyttö haluaa pitää minua huvituttinaan. Nukuttamisen aikana tyttö on levoton. Hän on 2 kk ja 2 vk vanha.

Siis mistä nyt kiikastaa? Voisiko vyöhyketerapia auttaa, sillä muita keinoja en enää keksi? Tätä on jatkunut n. kuukausi. Kaikki kommentit ovat tervetulleita, sillä olo on todella avuton näin klo 2 yöllä...

Muokattu viimeksi:
Emmailona, meidän päivät menee aikalailla samalla tavalla pienin muutoksin. Meidän vauva siis menee nukkumaan vasta n. klo 22.30-24.00. Jos koetan nukuttaa ennen sitä, alkaa armoton itku ja kitinä. Meillä siis mennään nukkumaan vasta myöhemmin, se nyt vaan on meidän vauvan rytmi. Kun vauva nukahtaa, nukkuu hyvin ja rauhallisesti, joskus jos on vahingossa nukahtanut yöunille vaikka klo 21.30 niin yö on ihan kamalaa säätämistä ja ähkimistä ja vispaamista.

Me on siis vaan hyväksytty että vauvamme on iltavirkku :) kun 3kk tulee täyteen, koetan vähän aikaistaa nukkumaan menoa luomalla tarkat rutiinit, pienemmän vauvan rytmiin kun ei oikein paljon vielä voi vaikuttaa. Katsotaan miten käy!

Meiilä sama kuin emmu_ma. Vauva on iltavirkku niin en edes yritä nukuttaa aiemmin. Jos vauva huomaa että sammutan valot tai yritän nukuttaa alkaa hirveä huuto. Meillä on valot päällä ja katsellaan telkkua, yleensä vauva on tissillä tai köllii sylissä. Kun nukahtaa syliin niin sammutetaan valot. Sitten siirrän sänkyyn ja laitan peiton pään yli. Jos vauva herää kunnolla se siirtää peiton pois päältään ja ähisee niin otan suosiolla takaisin syliin, ennen kuin kiihdyttää itseään. Meidän illat on kivoja ja helppoja kun mennään nukkumaan 22-24. En edes yritä väkisin nukuttaa, siitä ei tuu muuta kuin kiukku kaikille..

Kyllä se rytmi siitä muuttuu, meillä on pikkuhiljaa nukahdettu yhä aiemmin, joskus jopa klo22.

Meidän tyttö on myös iltavirkku. Meillä on aika samanlaiset iltarutiinit, sit kun hän vaikuttaa väsyneeltä annan hänelle maitoa ja sitten lsitan hänet omaan sänkyyn missä hän nukahtaa itsekseen. Yleensä hän menee nukkumaan 21-22.30, riippuen milloin häntä väsyttää. Ei kannata yrittää laittaa hänet aikaisemmin nukkumaan koska silloin tulee vaan huutoa. Ja me ei anneta tuttia hänelle kun hän menee nukkumaan, hän saa vaan siitä päivällä kun hän nukkuu päikkäreitä kun en itse jaksais sitä tuttirumbaa.. Sairaalassa ne antoi sen neuvon että yöks ei kannattais antaa tuttia ja siksi me ei koskaan alettu antaa sitä silloin ja olen kyllä nyt kiitollinen siitä neuvosta kun tyttö oppi alusta asti nukahtamaan itsekseen omassa sängyssä.

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Ja nukahtamisen jälkeen hän voi huutaa kerran (vain muutama sekunti) mut annan hänen olla rauhassa kun hän siis nukkuu silloin jo ja jos otan hänet ylös sängystä silloin niin sitten hän herää.

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Oon vältellyt tätä ketjua ettei tulis paha mieli, mut nyt tarvii tulla vähän valittelemaan... ;)

Vauva nukkuu edelleen useimmiten vaan parin tunnin pätkiä yöllä, välillä kolme. Ei sekään haittais, mut sillä on viime aikoina ollut niin pahoja ilmavaivoja tms, että pitää aina syöttöä ennen nousta ylös kanniskelemaan vauvaa, ennen kuin se pystyy ruveta syömään. Rasittavaa... eikä aina nukahakaan suoraan tissille. Minä myös herään usein tuossa välissäkin, jos vauva nukkuukin sen pari tuntia. Ja sit on mentävä vessaan, koska jos nukkuu vauvan heräämiseen asti niin ei ehkä ehi... Aamupäivällä vauva nukkuu taas, mutta silloin sen vieressä on ihan mahdoton nukkua kuin torkutellen, kun toinen ähisee ja vääntelee ihan tuskissaan. Ja lisäksi on melkein pakko sitten nousta ylös, koska aamupäivä on ainoa aika, kun pystyn pumppaamaan. Haluan kumminkin pumpata ainakin puolet siitä 2dl:sta mitä vauvalle pitää antaa pullosta.

Muutenkin tuntuu, että vauva herää aika usein mahakipuihin eikä nälkään :/ Ja meillä jotenkin pahentui noi masukivut paljon kun alettiin antaa pullosta muutamia viikkoja sitten. Mietin tässä, että meneekö se silti iän myötä ohi... perjantaina olisi täynnä 12 viikkoa. Se on myös aika pitkä aika tuollaisilla yllä kuvatunlaisilla yöunilla. Pikkuhiljaa tarvis ehkä alkaa saada enemmänkin... Kummasti sitä on kyllä jaksanut, mutta nyt viime aikoina on ollut hieman lopahtamisen merkkejä ilmassa.

Kiitos vastauksistanne! :) Te joiden vauvat on iltavirkkuja, milloin he nukkuvat viimeiset päikkärit? Meidän neiti herää viimeisiltä päikkäreiltään n. klo 19 ja iltatoimet aloitan, kun tyttö alkaa kitisemään (tulkitsen väsymykseksi).

Elenna, oletko kokeillut disflatyliä? Ja onko teillä käytössä millaset tuttipullot?
Oot kyllä sitkee sissi kun jaksat pumpata ja tehdä hommia imetyksen eteen, voimia <3

Takaisin