Vauvan uni ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nyt kunnolla aloitetaan hulinoita. Menee nukkuun 21 josta nukkuu 1asti ja sitten max kahden tunnin pätkiä unta. Herätään seiskan aikaan. Ja se vielä kun ite ei saa nukuttua niin tästä tulee hyvä soppa.

Meillä on nyt muutaman päivän nukuttu iltapäivällä/illalla pisimmät päikyt. Tänäänkin nukahti neljältä ja nukkuu yhä, eli 2,5h täynnä. Yöt nukkuu kuitenkin samoin kuin ennen. Päivällä ottaa vain lyhyet, maks. tunnin unet.
Onkohan tämä ihan ok? Milloin teillä nukutaan pisimmät päikkärit?

Meillä nukuttu jo kaks kk vaan 20-40min päikkäreitä.. Vaihtelevasti 3-5 kertaa päivän aikana. Nyt kerhojen yms myötä saattanut joinain päivinä nukkua jopa 1-2,5h päikkäreitä. Luksusta! :D

Apua mä en enää kyllä jaksa tätä nukkumattomuutta. Voiko tälle tehä muuta kun odottaa :( kun ite saa yön aikana ehkä yhteensä kasaan sen 2-3h unta ku vauva herää jatkuvasti ja valvottaa. Sit kun ite on nukahtamaisillaan, niin onki jo seuraava herätys. Tätä on nyt ehkä kuukauden kestäny silleen että oli pari kahden herätyksen yötä välissä.
Ja syö joka kerta herätessä. Voiko tiheen imun kausi kestää näin pitkään :confused:

Apua mä en enää kyllä jaksa tätä nukkumattomuutta. Voiko tälle tehä muuta kun odottaa :( kun ite saa yön aikana ehkä yhteensä kasaan sen 2-3h unta ku vauva herää jatkuvasti ja valvottaa. Sit kun ite on nukahtamaisillaan, niin onki jo seuraava herätys. Tätä on nyt ehkä kuukauden kestäny silleen että oli pari kahden herätyksen yötä välissä.
Ja syö joka kerta herätessä. Voiko tiheen imun kausi kestää näin pitkään :confused:

Mun ymmärryksen mukaan myös toi 4kk hulinat voi aiheuttaa hyvinkin tihentynyttä syömistä yö- tai päiväsaikaan tai vastaavasti aiheuttaa lakkoja toisilla vauvoilla. Eli 3kk tiheänimun kausi on voinu mennä jo ohi mut hulinat jatkuu. Toivotaan, että ne loppuis kans nopeasti teillä, kuulostaa kyllä tosi raskaalta tollanen!

Tossa on hyvää ja luotettavaa infoa noista hulinoista: http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/nelikuisen-yohulinat

Toi on kyllä hyvä sivusto, lueskelen noita samoja asioita säännöllisesti aina kun tosi paljon turhauttaa.. niinkun vaikka nyt :D mut tää käy koko ajan raskaammaks, mulla on varmaan itellä menny nyt nukkumattomuus yli, kun mä en enää edes nukahda kunnolla. Päivällä ei uskalla enää autolla lähtee mihinkään kun havainnointikyky alkaa selvästi kärsii.. Sit tekis mieli alottaa kiinteitä, vaikka tietää ettei se nyt oo ratkasu tähän.

Toi on kyllä hyvä sivusto, lueskelen noita samoja asioita säännöllisesti aina kun tosi paljon turhauttaa.. niinkun vaikka nyt :D mut tää käy koko ajan raskaammaks, mulla on varmaan itellä menny nyt nukkumattomuus yli, kun mä en enää edes nukahda kunnolla. Päivällä ei uskalla enää autolla lähtee mihinkään kun havainnointikyky alkaa selvästi kärsii.. Sit tekis mieli alottaa kiinteitä, vaikka tietää ettei se nyt oo ratkasu tähän.

Mulla meni yhtäkkiä tosiaan tuo oma nukkuminen järkyttävän vaikeaksi. Tuli pari yötä että nukuin vain tunnin tai kaksi. Kroppa meni ilmeisesti sellaiseen stressitilaan, etten saanut enää unta. Nyt pari viikkoa mies on hoitanut yösyötöt, ja minulla apuna nukahtamislääkkeet. Edelleen kyllä heräilen muutaman kerran yössä, kun keho on siihen varmaan tottunut. Sain myös escitalopramin, joka toivottavasti auttaisi tilannetta pian. Imetyksen lopettelen myös, jotta oma hormonitoiminta palautuisi mahdollisimman pian. Estrogeenivajekin voi tuota unettomuutta tehdä ilmeisesti. Tää tilanne on kyllä tosi stressaava..

Joo toi jatkuva heräily ei olis ehkä ihan niin paha jos sais ite välissä edes unenpäästä kiinni.. höh. Meillä ei oo vaihtoehtona et mies heräis/syöttäis kun mennään täysimetyksellä vielä eikä toi pullosta syöminen suju ihan niin mallikkaasti.. + miehen täytyy tietysti jaksaa käydä töissä/koulussa. Ja eipä se edes herää siihen et vauva itkee vieressä... Välillä oon oikeesti kans miettiny jo että aletaan menee pulloruualla ja mä tarviin jotain ammattiapua tähän nukkumiseen, mut sit aina hetken aikaa pyörittelen sitä päässäni ja päätän et vielä tää viikko ja sit varmaan jo helpottaa!
Aamulla mietin "tänään nukun kyllä päikkärit" mut sillonkaan ei tuu nukahtamisesta mitään.

Mulla ei ole oman nukahtamisen kanssa ollut nyt pitkään aikaan ongelmaa. Jossain vaiheessa oli. Mut vauva heräilee todella monta kertaa yössä. Viime yö oli pitkästä aikaa poikkeus ja heräsi vain kaksi kertaa. :)

Nukutaanko teillä iinama perhepedissä? Voisitteko kokeilla siirtää vauvan omaan sänkyyn jos näin on. Voisi olla apua. Oon tuolla toisessa ryhmässä mukana ja siellä monella vauva nukkunut yönsä paremmin eikä heräillyt syömään niin usein kuin on siirretty omaan sänkyyn tai jopa ihan kokonaan omaan huoneeseen :) Jos jo nukkuu omassa sängyssä niin sit toi oma huone voisi olla kokeilun arvoinen. Mut kyllä se ajan kanssa varmasti sit helpottaa jos nää ei tunnu hyviltä vaihtoehdoilta.

Meillä on vauvan sänky sivuvaununa, se rauhotti öitä sillon kun siihen siirryttiin perhepedistä. Nyt ollaan välillä nukuttu vauva kainalossa, kun yhtenä yönä se nukkuukin paremmin niin, mut seuraavana yönä taas ei.. että ei tunnu sillä olevan tällä hetkellä merkitystä. Omaan huoneeseen ei oo mahista nyt ja sänkyäkään ei pysty siirtää kauemmas, kun just ja just mahutaan makkariin noin :rolleyes:
Kai se on vaan toivottava et pian rauhottuis tämmönen :(

Okei. Varmasti pian jo rauhoittuu. Meillä oli kans ensin 3 kk tiheänimu ja heti perään 4 kk hulinat. Meno oli melkoista mutta nyt alkaa 5 kk ikä häämöttää ja on taas yöt rauhallisia ja herätään vain kerran , max 2 kertaa syömään :) jaksamista

Misu91, kiitos ihanasta uutisesta, et tästä voi vielä yöelämä rauhottua! :D Mä oon ihan toivoni menettänyt sen suhteen, kun esikoisen kohdalla yöt ei rauhoittunu ennen vuoden ikää... :/

Mä en kans voi hyväksyä et tää jatkuis, tän on oltava vaihe tai sit tälle on joku syy :cool::eek:
Jos nyt ite sais nukutuks vähän paremmin nii jaksais taas!

Eetla, iinama ja kaikki muutkin vähän nukkuvat, mä olen aivan varma, että tää on vaan ohi menevä vaihe. Pakko olla :)
Meillä on nyt takana kaksi rauhallisempaa yötä. Nukkumaan mennään noin klo 21 ja aamulla herätään klo 7. Yöllä herätyksiä on nyt kahtena yönä ollut vain kolme! Toi on musta ihan huikeeta, kun sitä ennen oli pari viikkoa, jolloin herättiin joka yö enemmän kuin 8 kertaa, en eds yrittänyt pysyä laskuissa mukana. Meillä kaikenlaista unihulinaa ollut varmaan nyt yhtä menoa jo lähemmäs kaksi kuukautta. Olen tosi väsynyt koko ajan. Onneksi en muutenkaan aja autoa. Kävellen ja fillarilla on liikenteessä vaaraksi enemmän itselleen...

Meillä esikoinen lopetti yöllä heräämiset seitsemän kuukauden ikäisenä. Ilman mitään unikouluja tai muuta opettamista. Toivotaan, että tälläkin kertaa menis yhtä helposti.

Meilähän alusta asti on nukkunu tosi hyvin. No nyt oli pari viikkoa, että nukku vaan sen 5-6tuntia, eli aamula herätys oli siinä neljän viiden aikaan. Nyt on taas alkanu tasaantumaan ja muutama yö mennyki jo taas hyvin. Eilenki illalla kahdeksan aikaan söi ja meni nukkumaan ja heräsi vasta tuossa seittemän aikaan. 4kk:n hulinat kenties?

Me käytiin eilen 5kk neuvolassa ja neuvolatäti sanoi, että vuoden ikään asti on jos jonkinlaista kautta/hulinaa jotka vaikuttaa uniin. Vauvat harjoittelevat/käsittelevät nukkuessaan jokaista uutta taitoa ja niitähän riittää. :woot: Jippii, enää 7kk:tta näitä hulinoita :rolleyes:

Joo, mulla on esikoisen kans kokemusta noista 3 kk-12 kk hulinoista. :(

Kuukauden tauon jälkeen saatiin yksi hyvä yö! :) Vauva meni nukkumaan 20.00, heräsi 3.30!! Sitten söi toisen kerran 5.30. :) Tämä oli se rytmi silloin kuukausi sitten... Kädet on kyynärpäitä myöten ristissä, et tämä ei ollut vain yksi sattuma. :D

Takaisin