Vauvan uni ja nukkuminen

Meillä taas hei hulinaa! Mukana taas se ylimääräinen "kauhukohtaus"-herääminen.
Neuvolan luvalla aletaan vähentää yöheräämisiä ja -syömisiä. Painoa tullut taas ihan reilusti eli ei oikeastaan tarvitse yöllistä ruokamäärää. Kiinteitäkin jo aika hyvin syödään. Otetaan vielä iltapuuro kehiin. Ei siis mitään huudatusta tai varsinaista unikoulua, mutta yritetään saada poika nukahtamaan välillä ilman pulloa tai tissiä.

Päikkäreille nukahtaa nykyään itsekseen. Olen kyllä sängyssä pinniksen vieressä, mutta en puutu pojan touhuihin. Jonkun aikaa höpisee ja huitoo, parahtaa kerran kaksi ja nukahtaa.
 
Meillä ollaan oltu täysimetyksellä. Nyt on alettu maistelemaan pikkuhiljaa ja velliä desi päivässä neuvola lääkärin suosituksen takia. Aion kyllä imettää 6kk asti ja saa maistella makuja mutta en pidä kiirettä varsinaisesti kiinteiden aloituksella. Mähän ns haistatin pitkät heti synnäriltä päästyä sille että vauvaa pitäisi yöllä herättää syömään 3h välein. Oon antanu nukkua niin kuin on ite halunnut ja saman tien on pitkiä unia nukkunutkin. Aluksi tosiaan sen 5-6h ja nyt jo 9-10h. Ja nämä ajat siis ilman syömisiä. Aamuheräämisen ja tankkauksen jälkeenkin saattaa ottaa vielä 1-2h lisäunet.
 
Yli kk takana kamalia öitä, mutta viime yönä herättiin vaan yhden kerran :D :cool: tosin sillon kakattiin ja oman unen saantiin meni sitten pari tuntia taas.. mut toivo elää! Toivottavasti ei ollut vaan joku poikkeus :D ...
 
Iinama, en halua pudottaa korkeelta ja kovaa, mut meilläkin oli se yksi hyvä yö välissä ja nyt on jatkettu taas samaa rataa. :D
 
Voi vee millainen yö oli taas! Poika kitisi tunnin välein, ei kuitenkaan nälkäinen. Ei rauhoittunut pinnikseen, vaan jouduin ottamaan viereen ja nostamaan takaisin ja viereen ja... En itse saanut sitten nukuttua juuri ollenkaan. Oma uni on muuttunut todella kevyeksi. Herään kaikkiin vauvan liikkeisiin ja myös miehen liikkumiseen ja ääniin. Ei tunnu 180cm sänkyä riittävän meille kolmelle. Pitäiskö kokeilla laittaa mies sohvalle nukkumaan?
 
Mä ainaki oon laittanu miehen nukkumaan vierashuoneeseen muutaman kerran, kun tyttö vielä nukkui meidän välissä. Meillä on 160 levee sänky..joka kerta, ku mies on nukkunu vierashuoneessa niin nukuttiin kaikki paremmin yöunet. Tuolloin tyttö heräili vielä öisin, mutta niinä öinä, kun nukuttiin kaksin, nukkui paljon levollisemmin. Liekö sitten vain sattumaa..
 
Meillä on ainakin nyt vähäksi aikaa yöt rauhoittuneet niin että herätyksiä on 2-3. Edelleen vähän ärsyttäväst eka herätys on joka yö jo ennen yhtätoista. Vauva menee nukkumaan aina noin klo 20.30. Mulla meni kans oma nukkuminen ihan sekaisin hulinoiden takia. Siirryin itse nukkumaan viereisen huoneen lattialle (ihan hyvälle patjalle sentään :)). Tuo auttoi mulla tosi paljon nukahtamiseen ja nukkumiseen muutenkin. Edelleen kuulen kaikki vauvan äänet, koska nukun oikeasti tosi lähellä, vaikka raollaan olevan oven takana toisen huoneen puolella olenkin. Jostain syystä noinkin lyhyt etäisyys auttaa mulla parantamaan untä. Toivottavasti joskus vielä pääsen palaamaan omaan sänkyyni :)
 
Hulinaa täälläkin! Aiemmin poika nukkui klo 20-05, nyt muutaman viikon ajan eka herätys ollut klo 22-23 (paitsi tänään herättiin jo ennen kymppiä..) ja herätyksiä parin tunnin välein loppuyö. Päivään herätään hymyillen 7-8.

Oli jo niin tottunut pitkiin uniin, niitä kaipaillaan takaisin asap :'D
 
Lohduttaa suuresti, et me ei olla ainuita huonosti nukkuvia! :)
 
Juu, ette kyllä ole ainoita :D viime yönä vauhti vaan kiihtyi, aamuyöstä klo 5-6 nuoriherra mölysi ja voimisteli villisti koko tunnin, lopulta rauhoittui tissin avulla vaikka hulinaa edelsi ruokailu..
 
Meillä poju on palannut sivuvaunusta mun kainaloon nukkumaan. Yöt meni hirveeks hulinoinniks, kun poika alkoi alle tunnin välein heräilemään ja itkemään. Ei sit kuitenkaan syönyt joka kerta vaan nukahti kun pääsi viereen. Herää edelleen usein yön aikana (en pysy laskuissa), mut ainakin nostelut jäi nyt pois. Nukun kyllä itse kevyemmin kun poju on vieres... Ihan koomas päivät jos en juo aamulla kahvia. Vaikuttaiskohan se kun aloitettiin soseiden maistelut? Ei kyllä maistateta ees joka päivä ja määrä on aina 1-2 teelusikallista vain.
 
Meil alkaa olee jo nii luksusta, ku ekan kerran herätään 00-01 välillä, eli nukkuu jo 4h putkeen :) sit herätään 03-05 seuraavan kerran ja sen jälkeen onki niitä perus 30min välein herätyksiä, kunnes noustaan sit 07-08 aikaan.
 
Meillä poika nukahtaa nykyisin 20-20:30 ja ekan kerran herätään n. 22 kun ite meen nukkumaan. Sitten en ookaan varma mut yleensä heräillään kerran kaks ennen puolta neljää, jollon monesti vilkasen kelloa ja siitä saatetaan nukkua putkeen 6-7 asti kun kakka tulee. Riippumatta siitä vaihdetaanko vaippa vai ei (eli vaihdetaan) unet jatkuu vaihtelevalla menestyksellä mut viim. puoli kasi on heräämisen aika.

Toisin sanoen mun omat unet ajoittuu välille 22-6(/7) plus ne parit nopeat heräämiset välissä. Vähän on zombi olo yleensä päivisin mut josko se tästä alkais pikkuhiljaa helpottaa!
 
Mä en oo jaksanut tänne hirveesti kirjotella. Meillä siis lopetettiin pitkien yöunien nukkuminen 3,5 kk iässä, ja päivälläki nukuttiin vaan rattaissa. Tätä on jatkunut nyt puoltoista kuukautta ja väliin olin niiiiin väsynyt. Nyt tuntuu, että pahimmat ajat on takana päin. Illalla vauva meni unille joskus seiskan aikaan muistaakseni, ja nukkuu edellleen. On vissiin kaveri pikkuisen väsy myöskin, kun edellisyön valvoi kipujen kanssa (vatsa tai hampaat, en tiiä). Siis on heräillyt tän 11 (kohta 12) tunnin aikana syömään varmaan joku 5 kertaa, mutta se on meille vähän. :'D

Musta tuntuu, että vauva kasvaa niin valtavaa vauhtia, että sillä on koko ajan nälkä. Päivälläki syö 1,5 tunnin välein. Kiinteitä ollaan aloitettu kokeilla jo 4 kk iästä, mutta niin harva sopii vauvallemme vielä, että ei olla uskallettu isoja annoksia antaa. Nyt kuitenkin, kun 5 kk tuli täyteen, aloiteltiin puuron maistelu, että jos se vaikka pitäis nälkää enemmän poissa. Ja sais itse nukkua edes hitusen enemmän. :D

Niin ja heräsin itse tänään jo neljältä, kun mun aivot kerto, että kun piiiiitkästä aikaa sain nukkua varmaan melkeen 3 tuntia putkeen, niin täytyy olla aamu.
 
Takaisin
Top