Vauvan uni ja nukkuminen

Odette

Piirimestaruustason postaaja
Ajattelin avata uuden ketjun pelkästään unelle.

Meillä vauva (2,5kk) on nukkunut yllättävänkin hyvin öitä ts. voi nukahtaa 21.30 ja herätä seuraavan kerran klo 7, toisaalta viime yönä heräs vähän ennen kolmea siihen, että nenä oli ihan tukossa, joten piti pistää vettä ja "imuroida" ja sit aamukuudelta heräs kans (ehkä kakka), mutta jatkoi unia miltei kymmeneen, kun syötin.

Lueskelin tuossa Voit nukkua -kirjaa ja mietin, että yrittäisin vähitellen opettaa vauvaa nukahtamaan päiväunille itsekseen omaan sänkyyn, mutta hankalaa on. Illalla nukahtaa yleensä syöttöön&syliin (mitä kirjassa ei suositella, mutta minkäs teet) ja saadaan kannettua sänkyyn (perhepeti) ongelmitta, mutta päivällä on nyt hankalaa, kun selkeästi väsyttää, mutta kun viedään sänkyyn, alkaa vaan itkeä ja hermostua, eikä osaa rauhoittua.

Jos ollaan kaupungilla liikkeellä, usein nukahtaa reppuun, mutta ei nukahda vaunuihin väsyneenä, vaan alkaa hirveä huutokonsertti. Muutaman kerran olen saanut ajoituksen kohdalleen niin, että olen syöttänyt ja sit on nukahtanut siihen, että olen saanut siirrettyä vaunuihin ja ollaan päästy rauhassa kotiin.

Nyt nukahti 12.10 unille ja siellä jo huhuilee, että eipä nukkunut kuin 25 min, vaikka usein on nyt mennyt edes 45 min kerralla (olen seuraillut kiinnostuksesta unijaksoja ja merkannut aikoja ylös).


Mites teillä päiväunet menee, nukahtaako vauva yksin päiväunille ja miten olette opettaneet siihen?
Mites muuten nukkuminen sujuu?
 
Mun ajatukset oli pari viikkoa sitten täsmälleen samat kuin sulla Odette. Meidän vauva on tänään 3kk, ja olen nyt muutaman päivän opettanut nukahtamaan itsekseen. Sujuu tällä hetkellä ihan kohtuullisesti. Eli paljon paremmin kuin uskalsin edes toivoa :D

Pari viikkoa siten ajattelin, että pitäisi alkaa opettaa vauvaa nukahtamaan itsekseen. Nukahti silloin vain tissille, josta siirsin omaan sänkyyn. Tuttia tuo ei sitkeästä yrittämisestä huolimatta edelleenkään huoli. Opettamisen aloittaminen tuntui musta silloin pari viikkoa sitten jotenkin tosi hankalalta eikä mulla ollu oikeen motivaatioita, kun arki sujui noinkin ihan kohtuullisesti. Oltiin just päästy eroon iltojen pitkistä väsymysitkuista ja kaikki tuntui muutenkin olen ihan hyvin. Kunnes kaikki muuttui vajaa viikko sitten :) Yhtäkkiä kaikki nukuttamiset alkoivat kestää aivan tolkuttoman kauan. Vauva nukahti tissille, kannoin sänkyyn, vauva heräsi muutaman minuutin päästä, alkoi huutaa, nostin tissille, vauva nukahti... tuota kehää jatkettiin muutamana iltana reilut kolme tuntia. Sitten, kun päiväunile nukuttaminenkin alkoi mennä samanlaiseksi, totesin, että jotain on pakko tehdä.

Nyt olen kaikille unille tehnyt samalla tavalla: Annan vauvan syödä niin, että melkein nukahtaa tissille, kannan sänkyyn åja poistun huoneesta. Kun vauva alkaa äännellä, menen rauhoittelemaan, jos tuntuu hätääntyneeltä, mutta poistun huoneesta heti, kun rauhoittuu. Päiväunille ei enää ole tarvinnut käydä kuin enintään kerran rauhoittelemassa, eilen en käynyt kertaakaan enkä tämän aamun ekoille päikkäreille myöskään. Tää meidän vauva on aika äänekäs hereilläkin ollessaan, joten pitää yleensä kyllä jotain ääntä ennen kuin nukahtaa.

Iltoja on tällä uudelle taktiikalla takana vasta kaksi. Ekana iltana nukahti tosi hyvin, kävin kerran huoneessa, mutta rauhoittui käytännössä heti. Eilen illalla olikin sitten vähän työläämpää ja äänekkäämpää :) Huusi aika kovasti joitain minuutteja mun sylissä, kun koitin rauhoitella. Tuntui protestoivan aika kovasti tätä uutta käytäntöä. Aikaa tuolloinkaan nukahtamiseen ei mennyt kuin reilu puoli tuntia. Se tuntui hurjalta voitolta aiempien tuntien nukutussessioiden jälkeen.
 
Mä odotan innolla (toivon) pidempiä unijaksoja. Meillä on nyt alkanut menee yöunille 20-21 välissä ja heräilee yön aikana yleensä n. klo 1, 4, 6 ja 7-8:30 vaihtelevasti ollaan noustu. Siinä aamutoimien jälkee nukahtaa usein sitteriin tai lattialle peiton päälle ja siirrän sänkyyn, yleensä nukkuu noin tunnin.
Sitten loppupäivä meneekin aina miten sattuu, ei ole vielä tullut varsinaista päivärytmiä ja nukahtelee millon tissille, autoon, rattaisiin, liinaan/reppuun.. yleensä nää on semmosia lyhyitä unia 15-45min.
Tässä viimeviikon aikana on alkanut neljän-viiden aikaan tulee semmosta väsymyshuutoa, oon syöttäny ja laittanu sänkyyn unisena ja yleensä nukahtaa sinne sormia imien :rolleyes: ne on usein meidän päivän ainoot pitkät päikkärit, vaihtelee tunnista kahteen.

Hmm harmittaa kun aikasemmin alko olee jo yön eka unipätkä johonkin kolmeen asti, mutta se pätkä on nyt kadonnut :sad001
Nyt hauskana lisänä (toivottavasti tää oli vaan viimeyön poikkeus :D ) heräilty tunnin välein kun tää kaveri lähti yöllä ryömimään ja heräs itkien siihen, että pää on pinnasängyn päädyssä kii ja puskee vaan eteenpäin :eek: :D
 
Olen miettinyt jo muutaman päivän päikkärirutiinin muuttamista, koska jostakin syystä se ei ole toiminut enää viimepäivinä. Ennen hän nukahti rinnalle sänkyyn, johon jätin hänet nukkumaan itsekseen. Nyt nukahtaminen on muuttunut vaikeammaksi ja olen joutunut ottamaan hänet takaisin syliin syöttämisen jälkeen. Ajattelin, että samalla vaivalla voisi kokeilla nukuttamista pinnasänkyyn. Itsekseen ei nukahda, vaan menee paniikkiin enkä raaski huudattaa. Ajattelin, että se riittää ihan hyvin, jos siirrän hänet syliin nukahtamisen/ melkein nukahtamisen jälkeen pinnasänkyyn. Öisin pikkumies nukkuu edelleen 12h perhepedissä, joten tätä ei ole syytä muuttaa kun kerran toimii. Yörutiinin muuttaminen tullee ajankohtaiseksi kun hän ei enää herää syömään yöllä tai max. kerran. Todennäköisesti tässä vaiheessa siirrän hänet sivuvaunuun, jos ei nuku muuten jo siinä vaiheessa siellä.
 
Mun ajatukset oli pari viikkoa sitten täsmälleen samat kuin sulla Odette. Meidän vauva on tänään 3kk, ja olen nyt muutaman päivän opettanut nukahtamaan itsekseen. Sujuu tällä hetkellä ihan kohtuullisesti. Eli paljon paremmin kuin uskalsin edes toivoa :D

Pari viikkoa siten ajattelin, että pitäisi alkaa opettaa vauvaa nukahtamaan itsekseen. Nukahti silloin vain tissille, josta siirsin omaan sänkyyn. Tuttia tuo ei sitkeästä yrittämisestä huolimatta edelleenkään huoli. Opettamisen aloittaminen tuntui musta silloin pari viikkoa sitten jotenkin tosi hankalalta eikä mulla ollu oikeen motivaatioita, kun arki sujui noinkin ihan kohtuullisesti. Oltiin just päästy eroon iltojen pitkistä väsymysitkuista ja kaikki tuntui muutenkin olen ihan hyvin. Kunnes kaikki muuttui vajaa viikko sitten :) Yhtäkkiä kaikki nukuttamiset alkoivat kestää aivan tolkuttoman kauan. Vauva nukahti tissille, kannoin sänkyyn, vauva heräsi muutaman minuutin päästä, alkoi huutaa, nostin tissille, vauva nukahti... tuota kehää jatkettiin muutamana iltana reilut kolme tuntia. Sitten, kun päiväunile nukuttaminenkin alkoi mennä samanlaiseksi, totesin, että jotain on pakko tehdä.

Nyt olen kaikille unille tehnyt samalla tavalla: Annan vauvan syödä niin, että melkein nukahtaa tissille, kannan sänkyyn åja poistun huoneesta. Kun vauva alkaa äännellä, menen rauhoittelemaan, jos tuntuu hätääntyneeltä, mutta poistun huoneesta heti, kun rauhoittuu. Päiväunille ei enää ole tarvinnut käydä kuin enintään kerran rauhoittelemassa, eilen en käynyt kertaakaan enkä tämän aamun ekoille päikkäreille myöskään. Tää meidän vauva on aika äänekäs hereilläkin ollessaan, joten pitää yleensä kyllä jotain ääntä ennen kuin nukahtaa.

Iltoja on tällä uudelle taktiikalla takana vasta kaksi. Ekana iltana nukahti tosi hyvin, kävin kerran huoneessa, mutta rauhoittui käytännössä heti. Eilen illalla olikin sitten vähän työläämpää ja äänekkäämpää :) Huusi aika kovasti joitain minuutteja mun sylissä, kun koitin rauhoitella. Tuntui protestoivan aika kovasti tätä uutta käytäntöä. Aikaa tuolloinkaan nukahtamiseen ei mennyt kuin reilu puoli tuntia. Se tuntui hurjalta voitolta aiempien tuntien nukutussessioiden jälkeen.

Ah, hyvä, toivoa siis on. Mä vähän odottelen 3kk tiheän imun alkamista, jolloin tulee toisenlaista hulinointia ja päivärytmi todennäköisesti muuttuu ja sitten onkin vuorossa 4kk hulinat, jolloin yönukkuminenkin voi mennä läskiksi. Ei tässä toisaalta nyt oo mitään paniikkia, koska öisin toistaiseksi nukkuu melko hyvin (vaikka nukahtaakin rinnalle), että en halua hirveästi korjata asioita, jotka eivät ole rikki, mutta mietin sitäkin, että jos oppisi nukahtamaan yksin, mahtaisikohan nukahtaa vaunuihin helpommin. Nyt pitää aina nostaa syliin, jos ei halua kuunnella huutokonserttia ja esim. linja-autossa se on vähän vaarallista, vaikka sais istumapaikankin. Onneksi huuto pääsääntöisesti loppuu kuin veitsellä leikaten, kun ottaa syliin, mutta olishan se kiva, jos sais jotenkin rauhoitettua suoraan sänkyyn tai vaunuihin.

On tänään nukkunut kahdet n 20-25min unet, mikä ei tosiaankaan riitä, että nyt hereillä ollessa on paljon kitisevämpi kuin normaalisti (enkä jaksais kuunnella :rolleyes: ). Saa nähdä millainen ilta on tulossa. :eek:

Meillä ei ole vielä tosiaan pinnasänkyä, eikä muutakaan vauvan omaa sänkyä, kun ei enää mahdu nukkumaan äitiyspakkauksen laatikossa (ei nukkunut siinä siis yötäkään - onneksi en alkanut askarrella siihen mitään pehmusteita tmv. :grin )
 
Meillä ikää 3 kk ja nukutaan yöunet n klo 21-07 ja yöllä herätään kerran syömään. Päivällä nukutaan 30min - 2h pituisia päikkäreitä ehkä neljästi.. Aika paljon vaihtelua on :joyful:.

Yöunille nukahtaa yleensä tissille. Joskus ei nukahda tissille niin sitten laitan vaan pinnasänkyyn tutin kanssa ja meen ite nukkumaan omaan sänkyyn viereen. Siihen nukahtaa sitten itekseen.

Päikkäreille nukahtaa tällä hetkellä useimmin syliin. Nykyään hermostuu usein kun on väsynyt ja pitää kävellä pitäen sylissä. Joskus myös nukahtaa itekseen sohvalle tai sitteriin. Siitä sitten vien pinnasänkyyn nukkumaan. Joskus nukahtaa myös vaunulenkillä mut silloin herää aina kun tuun kotiin ja vaunut pysähtyy... Jos herää kesken päikkäreiden niin riittää että käyn laittamassa tutin suuhun ja nukahtaa sitten itekseen.
 
Miten teillä joiden vauvat heräävät aamulla 7-8 välillä, nukutaan päiväunet?

Meillä on nyt pysynyt rytmi aika lailla samana jo pidemmän aikaa, eli nukkumaan 22.30 - 23 ja herätys 06-07 välillä. Mutta meillä neiti jatkaa unia aamulla herättyään ja syötyään, ja nukkuu sinne jopa klo.11-12 saakka! (Toisinaan syö kerran vielä siinä välissä. Joskus saattaa valvoa tunnin aamulla (silloin 6-7 aikaan) syötyään, mutta aika harvoin.

Nyt olisi pakko yrittää muuttaa vähän rytmiä, että päästää kahden viikon päästä alkavaan vauvajumppaan, joka alkaa aina 11.45. :D
 
Meillä mennään illalla nukkumaan noin 20.00. Ensimmäinen unipätkä on 5-7 h, sitte syödään. Uudestaan syödään 5-6 aikaan ja sen jälkeen jatketaan unia kahdeksaan-puol yhdeksään. Päiväunille menee yhdentoista aikaan. Parhaiten nukkuu ulkona vaunuissa, siellä nukkuu 2-3 tuntia. Toisille päikkäreille menee neljän maissa ja silloin nukkuu 1-2 tuntia. Sitte taas kahdeksalta yöunille. :) Päiväunille nukahtaa vaunuihin aivan helposti, yöunille nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä.

Muoks., vauva nyt 2,5 kk.
 
Meillä mennään illalla nukkumaan noin 20.00. Ensimmäinen unipätkä on 5-7 h, sitte syödään. Uudestaan syödään 5-6 aikaan ja sen jälkeen jatketaan unia kahdeksaan-puol yhdeksään. Päiväunille menee yhdentoista aikaan. Parhaiten nukkuu ulkona vaunuissa, siellä nukkuu 2-3 tuntia. Toisille päikkäreille menee neljän maissa ja silloin nukkuu 1-2 tuntia. Sitte taas kahdeksalta yöunille. :) Päiväunille nukahtaa vaunuihin aivan helposti, yöunille nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä.

Muoks., vauva nyt 2,5 kk.
Voi vitsit, kuulostaa ihan mahtavalta, että nukahtaa tolleen vaunuihin ja itsekseen yöunille, oon ihan kade! :grin
 
Meillähän on nukkuminen ollut alusta asti vähän ongelma, kun tahtois vaan nukkua sylissä (tissi suussa). Nyt oon kuitenkin saanut viikon verran nukutettua syliin hyssytellessä ja hyräilessä unilauluja. Ja siirrettyä pinnikseen/vaunuihin nukkuu. Nukkuu 25-45min päiväunia 3-5 kertaa päivän aikana tai sit jos hyvä tuuri käy, niin kahdet lyhkäset päikkärit ja yhdet 2-4h päikkärit. Ne kyl on tooosi harvinaista herkkua. :D

Yöt menee sit ihan ok, nukkuu mennään 20-22 välillä, nukutan suoraan sänkyyn (perhepeti) ja aamulla herätään 6-9 välillä. Yöllä herätyksiä kyl tulee sellanen 5-10, mut eipä ne raskailta tunnu, kun Leevi tulee melkein itsestään tissille. :)
 
Voi vitsit, kuulostaa ihan mahtavalta, että nukahtaa tolleen vaunuihin ja itsekseen yöunille, oon ihan kade! :grin

"Virheestä" viisastuneena otin heti alusta sen linjan, et tissille ei nukahdeta. :D
 
Joku kysyi päikkäreitä, jos vauva herää klo.7, niin meillä menee niin että kahdet päikkärit ennen klo. 12 ja kahdet sen jälkeen.
 
Miten teillä joiden vauvat heräävät aamulla 7-8 välillä, nukutaan päiväunet?

Meillä on nyt pysynyt rytmi aika lailla samana jo pidemmän aikaa, eli nukkumaan 22.30 - 23 ja herätys 06-07 välillä. Mutta meillä neiti jatkaa unia aamulla herättyään ja syötyään, ja nukkuu sinne jopa klo.11-12 saakka! (Toisinaan syö kerran vielä siinä välissä. Joskus saattaa valvoa tunnin aamulla (silloin 6-7 aikaan) syötyään, mutta aika harvoin.

Nyt olisi pakko yrittää muuttaa vähän rytmiä, että päästää kahden viikon päästä alkavaan vauvajumppaan, joka alkaa aina 11.45. :D

Meil tosiaan herää seiskan aikaan, sit on hereillä noin 1,5 h ja nukahtaa noin tunniksi. Sitten vähän vaihtelee miten loppupäivä menee, mut yleensä ollaan aina se 1,5 h hereillä vähintään ennen seuraavia päikkäreitä.
 
"Virheestä" viisastuneena otin heti alusta sen linjan, et tissille ei nukahdeta. :D
mä ku satuin tekee tän saman virheen ni aattelin kans etten varmasti uusi sitä. :D mites opetit Eetla tän kakkosen sit nukahtaa? Hyssyttelyyn vai?
 
Otin silloin aivan vastasyntyneestä lähtien sen tyylin, et jos vauva nukahti tissille, niin lempeesti herätin ennen vaunuihin/sänkyyn siirto. Esim. vaipan vaihto tai housut pois tms., et herää. Sitte siirsin nukkumaan sinne missä pitää nukkuakin. :) Ja jippii, ainakin tämän kohdalla se toimi. :wink
 
Meillä nukahtaa vain illalla rinnalle ja siitä kannetaan sänkyyn, muuten osaa nukahtaa ilman rintaakin. Nyt pari päivää nukkumiset ovat olleet jotenkin ihan sekaisin. Olen yrittänyt opettaa nyt päiväunille yksin sänkyyn, mutta menee hirveäksi itkuksi. Pisimmillään olen kuunnellut sitä 5 min ennen kuin olen mennyt rauhoittelemaan ja ovat kyllä aika pitkät 5 minuuttia. :sad001 Yritän nyt vähitellen tätä taktiikkaa, josko vähitellen oppisi. On kuitenkin nukkunut päiväunia nyt vain 20-35 minuuttia kerrallaan (paitsi yhdet kantoreppu-unet, jotka menivät yli tunnin), eikä selkeästikään riitä, koska on ollut eilen ja tänään tosi itkuinen. Eilen nukahti normaalisti, mutta heräsi yllättäen jo puoliltaöin, vain parin tunnin unien jälkeen. Sitten oli tosi vaikea saada nukahtamaan uusiksi, kun havahtui hereille 10 minuutin välein varmaan kolme kertaa. Vähän jo alkoi pelottaa, että meneekö koko yö nyt näin. Ei onneksi mennyt, seuraavan kerran heräsi aamukuudelta, söi ja vaihdettiin vaippa (oli jo pursuta yli), mutta sen jälkeen ei meinannut rauhoittua millään. Lopulta sain pimeässä vessassa hyssyteltyä takaisin uneen, mutta vähän jo pelotti, että pitääkö itsekin herätä kuudelta... Nukkui sitten vielä n tunnin ja mies nousi vauvan kanssa aamutoimiin, että sain nukkua.

En tiedä olisko nyt joku uusi vaihe alkamassa/menossa, kun syökin vähän enemmän ja useammin kuin tässä vielä jokin aika sitten. Toivon kyllä, että yöunet eivät nyt ala seota, kun aika pitkiä pätkiä on nukkunut jo jonkin aikaa... Päiväunia sais myös kyllä nukkua pidempään, ettei olisi niin kärttyinen herätessään.
 
Meillä nukahtaa vain illalla rinnalle ja siitä kannetaan sänkyyn, muuten osaa nukahtaa ilman rintaakin. Nyt pari päivää nukkumiset ovat olleet jotenkin ihan sekaisin. Olen yrittänyt opettaa nyt päiväunille yksin sänkyyn, mutta menee hirveäksi itkuksi. Pisimmillään olen kuunnellut sitä 5 min ennen kuin olen mennyt rauhoittelemaan ja ovat kyllä aika pitkät 5 minuuttia. :sad001 Yritän nyt vähitellen tätä taktiikkaa, josko vähitellen oppisi. On kuitenkin nukkunut päiväunia nyt vain 20-35 minuuttia kerrallaan (paitsi yhdet kantoreppu-unet, jotka menivät yli tunnin), eikä selkeästikään riitä, koska on ollut eilen ja tänään tosi itkuinen. Eilen nukahti normaalisti, mutta heräsi yllättäen jo puoliltaöin, vain parin tunnin unien jälkeen. Sitten oli tosi vaikea saada nukahtamaan uusiksi, kun havahtui hereille 10 minuutin välein varmaan kolme kertaa. Vähän jo alkoi pelottaa, että meneekö koko yö nyt näin. Ei onneksi mennyt, seuraavan kerran heräsi aamukuudelta, söi ja vaihdettiin vaippa (oli jo pursuta yli), mutta sen jälkeen ei meinannut rauhoittua millään. Lopulta sain pimeässä vessassa hyssyteltyä takaisin uneen, mutta vähän jo pelotti, että pitääkö itsekin herätä kuudelta... Nukkui sitten vielä n tunnin ja mies nousi vauvan kanssa aamutoimiin, että sain nukkua.

En tiedä olisko nyt joku uusi vaihe alkamassa/menossa, kun syökin vähän enemmän ja useammin kuin tässä vielä jokin aika sitten. Toivon kyllä, että yöunet eivät nyt ala seota, kun aika pitkiä pätkiä on nukkunut jo jonkin aikaa... Päiväunia sais myös kyllä nukkua pidempään, ettei olisi niin kärttyinen herätessään.

Oiskohan teillä menossa samanlainen kausi, joka meillä oli noin 12 viikkoisena. Alkoi reilu 11 viikkoisena ja päättyi silloin, kun 12 viikkoa tuli täyteen. Meillä meni silloin unet sekaisin. Erityisesti päiväunet oli tos hankalia. Nukuttaminen kesti tosi kauan ja päiväunet oli yleensä vaan 20-40 minuuttia. Sen seurauksena (vai muutenkin tuohon kauteen liittyen?) oli koko ajan hirmu kärttyinen. En tuolloin onnistunut nukuttamaan kuin tissille. Kausi kesti muistaakseni vajaan viikon. Sen jälkeen nukkuminen alkoi taas onnistua. Ainoa muutos nukkumiseen taisi olla se, että yöllä herää nyt kaksi kertaa. Aiemmin yöheräämisiä oli 1-3.

Päättelin, että meillä oli tuolloin Ihmeelliset viikot -kirjan mukaan menossa 12 viikon kohdalle osuva itkuinen vaihe. Samaa vaihetta kai kutsutaan myös tiheän imun kaudeksi :)
 
Täällä myös nukuttu nyt tosi lyhyitä päikkäreitä. Ja syöty hieman tiheämmin. Ikää 3 kk ja toivon todella että tää vaihe menee ohi. Tänään nukkui koko päivän aikana vain 3 x noin 30 min unet. Välillä kiukutteli ja välillä oli tosi aurinkoinen. Nyt ysiltä nukahti yöunille. Aattelin et voiko tää olla vielä jotain jälkiseuraamusta maanantain rokotteista. Ainakin puplua on taas lentänyt lattialle isoja lätäköitä...
 
Takaisin
Top