Vauvan uni ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt onneksi hulinointi ainakin hetkeksi loppunut. Yöherätyksiä on nyt kohta viikon verran ollut vain kolme :). Kakka tulee edelleen aina aamuyöllä, mutta sekään ei nyt tunnu ongelmalta, kun vauva nukahtaa pyllyn pesun jälkeen nopeasti. Hulinavaiheessa pyllyn pesu yöllä aiheutti useimmiten ainakin tunnin valvomisen.

Täällä syötiin taas kahdeksan kertaa yön aikana. Muutaman helpomman yön jälkeen tuntui taas pahalta tuo heräily. Eikö meillä ikinä aleta oikeesti nukkuu paremmin? Ikinä ei tiedä etukäteen millainen yö tulee kun ne vaihtelee jatkuvasti. Eilen ois muutenkin pitänyt saada olla sylissä koko ajan, vaunuilut menee ihan perseelleen kun tuo yks vaan huutaa. Mies lähti eilen keskimmäisen kanssa sukuloimaan loppuviikoks, joten apuja vauvan sylittelytarpeeseen ei ole. Isosisko jonkun verran leikkii vauvan kanssa, mutta pääasiassa poju haluaa olla lähikontaktissa mun rinnan kanssa (siis nukkuakin kiinni siinä, ei pelkästään syödä).

Meillä taas muutamana yönä herätty n. klo 23.30 huutamaan. Mies on alkuyön vuorossa ja hakee tietysti maitoa heti, jos ei pienellä hyssyttelyllä rauhotu. En haluaisi puuttua liikaa, koska mun pitäisi nukkua tuohon aikaan ja kun ei se mies nyt mitäön niiin väärää tee. Pelottaa vaan, jos poika alkaa nyt jatkossa aina herätä tuohon aikaan syömään. Tuo tankkaus, kun ei tunnu vähäntävän yön muita syömisiä, ainoastaan siirtää tunnilla. Ja herää siis huutamalla, eli erilailla kuin muilla kerroilla.

Muoks!
Viimeksi taisi olla hampaat, jotka valvotti. Ihmettelen vain miten sieltä voisi jo nyt tulla seuraavat?!

Jaahas, ilmeiseti ne ylähampaat voisivatkin olla jo tulossa. Löysin tiedon, että ylähampaat seuraavat yleensä 1-2 kk alahampaitten jälkeen. Poika kyllä kuolaa paitansa märäksi ihan jatkuvasti ja hinkuttaa ikeniään.

Kyllä niitä hampaita voi tulla nopeastikin. Muistan esikoisen kohdalla, et niitä tuli kuin sieniä sateella. :D

Hmmm.. mä vein koiran hoitoon (lomalle) torstaina, kun se reagoi tohon vauvan itkuun ja huuteluun ulvomalla. Eilen oli siis eka kokonainen päivä ilman koiraa ja vauva nukku päivän aikana kolmet pitkät päikkärit! Yöheräilyistä jäi ensimmäinen herääminen pois, joka on ollu klo 23 eli 3h unien jälkeen. Nyt on jo tänään ekat päikkärit menossa ja 2h nukkunut jo :o ihanaa! Mut mä toivon ettei tää liittyis tuohon koiraan :/ huomenna me haetaan se takas kotiin.

Hmmm.. mä vein koiran hoitoon (lomalle) torstaina, kun se reagoi tohon vauvan itkuun ja huuteluun ulvomalla. Eilen oli siis eka kokonainen päivä ilman koiraa ja vauva nukku päivän aikana kolmet pitkät päikkärit! Yöheräilyistä jäi ensimmäinen herääminen pois, joka on ollu klo 23 eli 3h unien jälkeen. Nyt on jo tänään ekat päikkärit menossa ja 2h nukkunut jo :o ihanaa! Mut mä toivon ettei tää liittyis tuohon koiraan :/ huomenna me haetaan se takas kotiin.

Haitteko koiran? Mikä tilanne nyt?

Koiruus kotiutukin vasta tänään ihan hetki sitten :) mut ei näyttäny nuo heräilyt olevan yhteydessä tähän! Eka päivä meni niin mallikkaasti ja toka päivä alko noilla pitkillä päikyillä, mut siitä se lähti sit taas menee niin kun normaalisti, lyhyitä unia ja monta heräämistä :D hyvä siis sinänsä, ettei ainakaan koiraan liity, koska sit en olis tienny mitä teen..!
Mutta mutta, pitää nyt kattoa rauhottuisko koira kun sai vähän lomailla :/

No hyvä ettei koira ollut syypää! :) jos lohduttaa niin meillki on vaan niitä 20min unipätkiä ja kaikesta äänestä säpsähtää hereille vaikka ei oo "opetettu" nukkuu hiljaisuudessa..

Toivottovasti koirakin voi paremmin!

Meidän esikoinen oli herkkäuninen ja heräsi melkein siihen, kun hengitti vieressä. :D Tämän toisen kohdalla saa vaikka karjaista korvan vieressä, eikä mitään havaintoo... :)

No täällä kyl nukkuu yleensä sen 40-50min jos ollaan vaan kotona , eli varmaan just sen yhden unisyklin verran. On nyt poikkeuksia välillä et nukkuukin pidempään :) että ei varsinaisesti herää mihinkään ulkopuoliseen.. välillä oon saanu tissillä rauhotettuu vielä jatkaa unia varsinkin jos on koko päivänä jääny nukkuminen vähemmälle. Mut jos ollaan jossain muualla niin ei nuku enää koska pitää olla valppaana vahtimassa ettei äiti jätä :D

Ainiin, meidän yöt on muuttunu entistä levottomammiksi :o ennen jatko nätisti unia omassa sängyssä, vaikka usein onki herännyt, mut nyt tulee itku samantien jos koittaa siirtää ja vieressäkin hyöritään ja ähistään ja potkitaa ja vaikka mitä.. oon ite pari kertaa siirtyny sohvalle, siihen ei herää onneks ;)
Ja 2kk ikäsenä me mentiin kolmella yöheräämisellä. Miten helppoo elämä sillon olikaan :D

Täällä myös 4 kk mittarissa eikä ainakaan vielä mitään merkkiä hulinoinnista. Illalla nukahdetaan 23:30-00:30 ja aamulla herätään 9-10 välillä. Tyttö nukkui jo synnäriltä kotiuduttua melkein heti 5h yöunia ja 2kk ikäisestä on nukuttu 9-10h unia. Ei siis muuta valittamisen aihetta täällä kuin tuo myöhäinen nukkumaanmeno aika. En sitä yritä muuttaa ennen kuin vähintään 6kk on mittarissa ettei ala tulla yöheräämisiä. Ja toisaaltaan eipä sillä aikaisin heräämisellä oo kiire ennen kuin vuoden päästä kun pitää mennä tarhaan.
Päivällä nukutaan yleensä vajaan tunnin pätkissä. Välillä on ollu viime aikoina päiviä jolloin on nukkunu taas 2h unia alkuillasta. Ehkä noitten unien määrä alkaa vähitellen vähentyä ja pidentyä. Olis ainakin omia tekemisiä helpompi sitten aikatauluttaa.

Onko kokoyön nukkuvat vauvat rinta- vai korvikeruokinnalla? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. :)

Meillä ollaan syömättä semmonen 7-8 h (unta enempi vähempi) ja sit tissiä ja vielä pari tuntia unta.

Tämän ikäisillähän koko yö tarkoittaa noin 5 tuntia unta putkeen :) Meillä alusta asti eka pätkä oli 6 tuntia , nyt jo pitkään 8-9 tuntia ja koko yön saldoksi tulee 11-12 tuntia. Meillä imetys ja nyt menee lisäksi jo reippaasti kiinteitä. Kiinteät ei yöunien pituuteen oo vaikuttanut, mutta nukkuu kyllä levollisemmin.

Meillä nukutaan edelleen n. Klo. 22-06 ja rintaruokinnalla ollaan (tosin nyt viikko sitten aloitettu soseiden maistelu). (Ja siis klo. 05-06 syödään, mutta unet jatkuvat siitä klo. 9-10, yleensä syö siinä sitten uudestaan vielä n.klo.8)

Mutta meillä oli tässä n. viikon mittainen jakso, (mitä lie hulinaa tai tiheää imua), kun herättiin 2-3 kertaa yössä. Nyt taas muutama yö oltu vanhassa 0-1 herätyksen rytmissä.

Meillä korvikkeet ja kiinteät. Kiinteää tosin menee vielä mun mielestä aika vähän..se mitä tyttö jaksaa syödä korvikkeen jälkeen. Mutta nukkuu yössä sen 8-12h riippuen siitä monet päiväunet nukkuu päivällä ja mihin aikaan saadaan tyttö yöunille. Normaalisti menee yöunille 19-21 ja heräillään sitten, ku mies lähtee töihin eli vaihtelevasti 8-9 aikaan. Olipa ihanaa, kun eilen saatiin taas tyttö nukkumaan omaan sänkyyn. Oli joku ihme vaihe, kun ei suostunut nukkumaan omassa sängyssä. Tuon vaiheen jälkeen tyttö alko nukkumaan levottomammin meidän välissä ja siksi siirrettiin taas omaan sänkyyn ja viime yö menikin sitten ilman ähinöitä.

Takaisin