Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulla meni nyt oma nukkuminen niin huonoksi, että toissa yönä nukuin vaan tunnin, muuten pyörin sängyssä ja katsoin kelloa. Kävin lääkärissä hakemassa Somnor nukahtamista auttavan lääkkeen. Siirryin viime yöksi eri huoneeseen nukkumaan. Aamuyöstä heräilin kuitenkin omia aikojani useamman kerran. Nyt mietin myös imetyksen lopettamista, jos se auttaisi tähän, ja muutenkin elämä tasaantuisi.Mulla on kyllä kans tollasta, että tuntuu, etten oo nukkunut yhtään, vaikka oon. Oon nyt kellottanut yhden puhelinsovelluksen avulla yöheräämisiä ja siitä näen, että syöttämisten välillä on voinut olla 3h, mutta mun mutu-tuntuma olis, että "en oo nukkunut yhtään", vaikka siis tiedän, että oon ihan umpiunesta herännyt vauvan ähinään ja maiskutukseen. Ja aamuyöstä voi olla vaikea nukahtaa, erityisesti jos vauva ei heti rauhoitu, vaikka nukkuisi. Ja tota kotiahdistusta on kans vähän, mutta tiedän, että omalta kohdaltani se johtuu siitä, että on sellainen olo, että "pitäisi" lähteä jonnekin ja olla aktiivinen, siis käydä jossain ihmisten ilmoilla tai vaikka ruokakaupassa, mutta en vaan saa aikaiseksi (osin sen takia, että vauva ei nuku vaunuissa kuin ihan tuurilla, että tuskastuttaa se säätö ja huuto ja...), ja siitä tulee syyllinen olo, että taas meni päivä, enkä käynyt missään. Ja siis järjellä pystyn ajattelemaan, että ei oo mikään pakko käydä missään, kun lapsikaan ei näin pienenä missään puistossa oo, mutta siitä huolimatta on välillä tosi saamaton olo. Toisaalta kun lähden liikkeelle, yleensä on ihan kivaa ja mieli virkistyy, että sitten aina miettii, että mikäköhän tässä nyt taas oli niin vaikeaa... :D
Te joilla vauvalla on vaikeuksia nukahtaa päivisin tai iltaisin tai vauva heräilee edelleen useasti yöllä eikä aina ole nälästä kysymys niin suosittelen kokeilemaan Tassu-unikoulua. Itse oon sitä työn puolesta (lastenhoitaja perheissä) käyttänyt jonkin verran ja nyt aloitin sen myös meidän neidille koska hänellä on tosi usein vaikeaa nukahtaa ilman sylissä hyssyttelyä. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä hyvin. Yöllä herää pääsääntöisesti kerran syömään mutta syömisen jälkeen on joskus hankalaa saada uudestaan uneen. Nyt ollaan kaksi päivää "tassuteltu" ja ekana päivänä päiväunille mennessä oli vaikeinta, piti useamman kerran nostaa syliin rauhoittumaan mutta en antanut periksi ja lopulta nukahti. Tänään tarvitsi enää vain viedä sänkyyn ja sinne simahti. Yöllä syömisen jälkeen laitoin sänkyyn ja nukahti itsekseen. Kyllä mun selkä ja hermot kiittää kun ei tarvitse hytkyttää vauvaa ympäri asuntoa :) samaa unikouluahan voi käyttää sitten 6 kk jälkeen jos haluaa lopettaa yöimetyksen/ syöttämisen kokonaan. Eli itse käytän tätä tässä kohtaa vain siihen että vauva oppii itsekseen nukahtamaan ja kun tämän taidon oppii,yöllä jos herää muutoin kun nälän takia , osaisi jatkaa unta. Alla ohjeet jotka löytyy myös MLL:n sivuilta. Siellä myös muita unikoulu vaihtoehtoja mutta itselle ainakin tää on luontevin tapa. Sitkeyttä vaatii mutta palkinto on sen arvoinen :)
Tassu-unikoulu
Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla. Poistu. Jos lapsi itkeskelee, kuuntele, ennen kuin ryntäät paikalle.
Jos itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti lapsen selän päälle. Pidä kättä paikallaan kunnes lapsi rauhoittuu, mutta älä anna hänen nukahtaa niin, että kätesi on selän päällä.
Jos lapsi ei rauhoitu tähän, silitä häntä tuntuvin, säännöllisin liikkein hartioista, selästä ja pepusta.
Jos tämäkään ei auta, nosta lapsi syliin rintaasi vasten. Silitä selkää. Kun lapsi rauhoittuu, laske takaisin sänkyyn. Pidä kättä hetki lapsen selän päällä. Älä anna lapsen nukahtaa syliin tai tassutukseen.
Toista tarvittaessa.