Vauvan uni ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just juttelin puistossa yhden naisen kanssa, jolla on viisi lasta. Se sanoi, et heillä on jokaisella lapsella kestänyt hulinat 3kk:sta 6:kkhon. Että onkohan tässä vielä 3 kk valvomista jäljellä. :D

Meillä on nyt ollut pari yötä jo vähän rauhallisempi meno. Viime yönäkin sain kaksi kolmen tunnin unipätkää. Tuntui ihan luksukselta :). Yksi valveillaolopätkä tosin kesti lähes kaksi tuntia, kun ensin tuli kakka ja sitten pyllyn pesun ja syömisen jälkeen pienellä riitti juttua oikein kovasti. En vastannut kertaakaan mitään, mutta ei tuntunut haittaavan. Pari kertaa nostin tissillle, kun juttu yltyi niin äänekkääksi, että pelkäsin yläkerrassa nukkuvan esikoisenkin heräävän. Meidän vauvalla on siis osa juttelusta päiväsaikaankin tosi äänekästä ja sama tietenkin myös yöllä.

Itsekseen nukahtaminen meillä on tosiaan onnistunut jo usemman viikon. Helpottaa elämää ihan valtavasti. Itsekseen nukahtamisen opettelu alkoi luonnistua sen jälkeen, kun tajusin olla nostamatta vauvaa kesken nukahtamisen sängystä. Aluksi koitin rauhoitella sylissä, mutta raivostui siitä tosi kovasti. Nyt laitan sänkyyn ja silitän otsaa pari kertaa. Usein sanoo jotain ennen kuin nukahtaa. Joskus iltapäivän vikoille päiväunille nukuttaessa huutelee kovaäänisesti useamman minuutin. Ei ole yhtään paniikki-itkua tai muuta hätäännystä vaan kuulostaa enemmänkin protestoinnilta. Meidän esikoinen nukahtaa edelleenkin niin, että huutelee tai laulaa sängyssään kymmenisen minuuttia kunnes nukahtaa. Tämä vauva taitaa olla siinä mielessä aika samanlainen :)

Mulla on kyllä kans tollasta, että tuntuu, etten oo nukkunut yhtään, vaikka oon. Oon nyt kellottanut yhden puhelinsovelluksen avulla yöheräämisiä ja siitä näen, että syöttämisten välillä on voinut olla 3h, mutta mun mutu-tuntuma olis, että "en oo nukkunut yhtään", vaikka siis tiedän, että oon ihan umpiunesta herännyt vauvan ähinään ja maiskutukseen. Ja aamuyöstä voi olla vaikea nukahtaa, erityisesti jos vauva ei heti rauhoitu, vaikka nukkuisi. Ja tota kotiahdistusta on kans vähän, mutta tiedän, että omalta kohdaltani se johtuu siitä, että on sellainen olo, että "pitäisi" lähteä jonnekin ja olla aktiivinen, siis käydä jossain ihmisten ilmoilla tai vaikka ruokakaupassa, mutta en vaan saa aikaiseksi (osin sen takia, että vauva ei nuku vaunuissa kuin ihan tuurilla, että tuskastuttaa se säätö ja huuto ja...), ja siitä tulee syyllinen olo, että taas meni päivä, enkä käynyt missään. Ja siis järjellä pystyn ajattelemaan, että ei oo mikään pakko käydä missään, kun lapsikaan ei näin pienenä missään puistossa oo, mutta siitä huolimatta on välillä tosi saamaton olo. Toisaalta kun lähden liikkeelle, yleensä on ihan kivaa ja mieli virkistyy, että sitten aina miettii, että mikäköhän tässä nyt taas oli niin vaikeaa... :D
Mulla meni nyt oma nukkuminen niin huonoksi, että toissa yönä nukuin vaan tunnin, muuten pyörin sängyssä ja katsoin kelloa. Kävin lääkärissä hakemassa Somnor nukahtamista auttavan lääkkeen. Siirryin viime yöksi eri huoneeseen nukkumaan. Aamuyöstä heräilin kuitenkin omia aikojani useamman kerran. Nyt mietin myös imetyksen lopettamista, jos se auttaisi tähän, ja muutenkin elämä tasaantuisi.

Meillä hulinoidaan kyllä kans ihan urakalla! Nukuttamiset on menny väsytystaisteluksi, varsinkin yöunille meno eikä muualle nukahdeta kun keinutuolissa EHKÄ syliin, tissille, vaunuihin tai kantovälineeseen. Jos nukuttaa muualle kun tissille suoraan sänkyyn ni on turha ajatella että pystyis siirtämään sinne ilman heräämistä ja saada uudestaan nukahtamaan ilman tissiä. Päikkärit on taas myös lyhentyneet, esim. eilen nukkui vajaa tunnin vaunuissa, n. 20min ja 3x10min. Ja herätys oli kuitenkin jo vähän ennen 7 aamulla ja yöunille nukahdettiin 21:15 about. Lisäks nieleskelyä on aika paljon taas ja hereillä ollessaankin tosi tyytymätön ja koko ajan pitäis joko kannella tai vaihtaa asentoa minuutin välein. En osaa sanoa varmaks liittyykö toi vaan maidon nousuihin vai tuoko hulinointi vielä lisämausteensa..? Nii ja yöllä edelleen heräillään ehkä sellaset 3-6 kertaa..

Sitten kun yrittää vielä saada koulua eteenpäin nii alkaa tuntua et taisin haukata vähän liian ison palan kun kotityötkin on kuitenkin olemassa. Mut en viitti enää keskeyttääkään kursseja, kaipa mä nyt vaan väännän hammasta pari viikkoa ja marras-joulukuun ja katotaan sit mitä teen kevään suhteen. Ja uskon ja toivon, että tää vauvanhoitokin vähän helpottuu tässä pikkuhiljaa kun ikää tulee pojalle lisää!

Ollaaks me ainoot kellä edelleen herätään tunnin välein öisin? :S siis ihan alusta asti menty tällain. Ainoo mikä on muuttunut, niin alussa ei selkeestikkään ollut mitään päivä/yö rytmiä mut nyt nukahtaa yöunille 19-21 aikaan ja herää aamuisin 6-9 aikaan. Yön eka pätkä kestää 2-3h (kuten alussakin) ja sen jälkeen 1h välein herätyksiä. Ja klo 3 jälkeen 30min välein herätyksiä... Miksi, voi miksi?

Nyt vielä ollaan oltu flunssassa mikä pahentanut tilannetta. Flunssa ehkä vähän jo helpottanut mut taitaa hulinat kolkutella ovella kun kahtena yönä herännyt puoli viideltä tunniksi hytkymään, hihkumaan ja harjoittelemaan kääntymistä sen minkä unipussiltaan pystyy. Sen jälleen tissi suuhun ja tyytyväisenä jatkaa taas unia...

Rosmarinaa kuulostaa tosi rankalta :eek: en tiedä miten ite selviäisin (joo sitä selvii kun ei oo vaihtoehtoja).
Syökö teillä aina kun herää, vai herääkö muuten vaan?
Tää on nyt jotain mitä jostain joskus luin, mutta.. vauvan unisykli on kuulemma n.50min jonka jälkeen se "herää" ja sit olis tarkotus rauhottua seuraavaan uneen.
En nyt tiedä miks sanoin tän. Tuli vaan mieleen tosta jos herää tunnin välein. Jos ei osaa rauhottua uuteen uneen :confused:

Nukkuuko vauva vieressä vai omassa sängyssä? Meillä tuli näköjään jäädäkseen tämä kahden tunnin välein heräily. :(

Nukkuu vieressä, enhä mä jaksais tota rumbaa muuten. :o en sais hetkeekää nukkua, varsinki ku herää aina siirtäessä...

Iinama, ei varsinaisesti herää syömään, mut ei myöskään nuku ilman tissiä aamuyöstä. Eli käyttää mua siis tuttina pelkästään. Sit ku lipsahtaa pois suusta, ni alkaa käninä jos ei saa heti takas. Alkuyöstä herää pelkästään syömään sen tunnin välein..syö yleensä muutaman minuutin ja nukahtaa, sitten 60-80min päästä taas syömään.

Neuvolassa ohjeistettiin kyllä 6kk täysimetykseen jos mielenkiintoa on, mutta sanottiin myös et jos alkaa olee tunnin välein heräilyä yöt, kannattaa aloittaa kiinteet koska niin pienellä määrällähän ne aloitetaan, ettei ole pitkään aikaan vielä vaikutusta nälän pois viemisen suhteen. Mutta tietty mitä aiemmin aloittaa maistatuksen, sitä aiemmin pääsee myös sitten enemmän syömään..

Hei hulinaa!
Meillä taitaa olla hammaskäninät ohi, mutta massuaan heräsi kipristelemään viimeyönä varmaan puolen tunnin välein. Nukkui sitten melkein koko yön tississä kiinni.

Tämä sopisi myös ärsytysketjuun: Meillä siis mies nukuttaa yleensä pojan, ja yleensä nukahtaakin helposti. Eilen sitten ei nukahtanutkaan heti, niin mies aloitti taas sen pojan "vatkaamisen" asennosta toiseen. Siis pitää ehkä pari minuuttia yhdessä asennossa ja vaihtaa sitten. Olen yrittänyt sanoa, että olisi kärsivällisempi. Ja tuttiakin tunkee puoliväkisin suuhun. Onneksi nukahti eilenkin suht pian, olin jo valmiina nappaamaan pojan viereeni. En viitsinyt taas sanoa asiasta, kun olen päättänyt olla puuttumatta kaikkeen mitä mies tekee, toki puutun jos oikeasti tekee jotain väärin. Mutta ärsyttää silti.

Meillä tais viikon mennä taas hyvin yöt, mut viimeyönä taas heräs ekan kerran jo klo 23 ja siinä sitten mentiin alkuun 2h pätkissä ja aamyöstä 1h pätkissä... tänään alko vielä vauvauinti niin vähän teki tiukkaa päästä aamulla paikalle :D

Te joilla vauvalla on vaikeuksia nukahtaa päivisin tai iltaisin tai vauva heräilee edelleen useasti yöllä eikä aina ole nälästä kysymys niin suosittelen kokeilemaan Tassu-unikoulua. Itse oon sitä työn puolesta (lastenhoitaja perheissä) käyttänyt jonkin verran ja nyt aloitin sen myös meidän neidille koska hänellä on tosi usein vaikeaa nukahtaa ilman sylissä hyssyttelyä. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä hyvin. Yöllä herää pääsääntöisesti kerran syömään mutta syömisen jälkeen on joskus hankalaa saada uudestaan uneen. Nyt ollaan kaksi päivää "tassuteltu" ja ekana päivänä päiväunille mennessä oli vaikeinta, piti useamman kerran nostaa syliin rauhoittumaan mutta en antanut periksi ja lopulta nukahti. Tänään tarvitsi enää vain viedä sänkyyn ja sinne simahti. Yöllä syömisen jälkeen laitoin sänkyyn ja nukahti itsekseen. Kyllä mun selkä ja hermot kiittää kun ei tarvitse hytkyttää vauvaa ympäri asuntoa :) samaa unikouluahan voi käyttää sitten 6 kk jälkeen jos haluaa lopettaa yöimetyksen/ syöttämisen kokonaan. Eli itse käytän tätä tässä kohtaa vain siihen että vauva oppii itsekseen nukahtamaan ja kun tämän taidon oppii,yöllä jos herää muutoin kun nälän takia , osaisi jatkaa unta. Alla ohjeet jotka löytyy myös MLL:n sivuilta. Siellä myös muita unikoulu vaihtoehtoja mutta itselle ainakin tää on luontevin tapa. Sitkeyttä vaatii mutta palkinto on sen arvoinen :)

Tassu-unikoulu

Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla. Poistu. Jos lapsi itkeskelee, kuuntele, ennen kuin ryntäät paikalle.
Jos itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti lapsen selän päälle. Pidä kättä paikallaan kunnes lapsi rauhoittuu, mutta älä anna hänen nukahtaa niin, että kätesi on selän päällä.
Jos lapsi ei rauhoitu tähän, silitä häntä tuntuvin, säännöllisin liikkein hartioista, selästä ja pepusta.
Jos tämäkään ei auta, nosta lapsi syliin rintaasi vasten. Silitä selkää. Kun lapsi rauhoittuu, laske takaisin sänkyyn. Pidä kättä hetki lapsen selän päällä. Älä anna lapsen nukahtaa syliin tai tassutukseen.
Toista tarvittaessa.

Mä en hahmota miten tuo toimii, kun vauvaa nukuttaa selällään? Kaikissa ohjeissa sanotaan, että pitäisi taputella selkää tai takapuolta, mutta meillä nukutetaan selälleen, eikä vauva mahallaan suostuisi nukkumaankaan (eikä itse vielä käänny).

Meillä nukkunut pääsääntöisesti vatsallaan mutta tässä toimi parhaiten niin että on selällään ja silitän vatsaa ja päätä ja jalkoja. Näkee mut samalla ja rauhoittuu paremmin.

Meidän levottomat yöt on varmaan hampaista johtuvia. Välillä melkein naurattaa, kun vauva hermoilee ja karjahtelee ja järsii nyrkkejä/puruleluja. Huomaa, et pikkusella palaa kiinni ikenien kutiamiseen. ;)

Onko kukaan kokeillut Foreverin Aloe Vera Gellyä kutiseviin ikeniin? Olin Foreverin kutsuilla heinäkuussa ja siellä kehuttiin tuota. No mäki sitte putkilon ostin, mut en oo vielä uskaltanu kokeilla. :D

Mites on, ku vauva huutaa ku syötävä jos yrittääkään laittaa sylistä pois "unisena"? Viimesetki unen rippeet häviää sen myötä.. :S ja rintaa vasten nostaminen vaan pahentaa entisestään.. Rauhottuu sit vaan kunnon hyppyytykseen tai tissille.. Yöt meil on ok vaikka heräillään usein, koska nukahtaa tissille, mut ois kyl kiva jos osais nukahtaa itekseen.. :( niin ja nukuttajaks kelpaa vaan äiti. Väsyneenä huudetaan kurkku suorana isin sylissä, vaikka isi yrittää ihan samalla tavalla nukuttaa, miten äiti. Tosin en aina itekkään onnistu ilman tissiä, riippuu siitä kuinka väsyksissä on..

Mäkin aattelin ettei tuosta mitään tuu että neiti huutaa niin lujaa mutta kun tein vankan päätöksen että tää vedetään loppuun asti niin vauvakin varmasti vaistosi että oon tosissani. Ekana päivänä itki eniten mutta silti rauhoittui tosi nopeaan. Ja kun tuota syliin ottamista ja taas takaisin laskemista jatkaa vaan sitkeästi niin varmasti ennen pitkää vauva nukahtaa. Voimia se vaatii se on varma , mutta sitkeys palkitaan

Te joilla vauvalla on vaikeuksia nukahtaa päivisin tai iltaisin tai vauva heräilee edelleen useasti yöllä eikä aina ole nälästä kysymys niin suosittelen kokeilemaan Tassu-unikoulua. Itse oon sitä työn puolesta (lastenhoitaja perheissä) käyttänyt jonkin verran ja nyt aloitin sen myös meidän neidille koska hänellä on tosi usein vaikeaa nukahtaa ilman sylissä hyssyttelyä. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä hyvin. Yöllä herää pääsääntöisesti kerran syömään mutta syömisen jälkeen on joskus hankalaa saada uudestaan uneen. Nyt ollaan kaksi päivää "tassuteltu" ja ekana päivänä päiväunille mennessä oli vaikeinta, piti useamman kerran nostaa syliin rauhoittumaan mutta en antanut periksi ja lopulta nukahti. Tänään tarvitsi enää vain viedä sänkyyn ja sinne simahti. Yöllä syömisen jälkeen laitoin sänkyyn ja nukahti itsekseen. Kyllä mun selkä ja hermot kiittää kun ei tarvitse hytkyttää vauvaa ympäri asuntoa :) samaa unikouluahan voi käyttää sitten 6 kk jälkeen jos haluaa lopettaa yöimetyksen/ syöttämisen kokonaan. Eli itse käytän tätä tässä kohtaa vain siihen että vauva oppii itsekseen nukahtamaan ja kun tämän taidon oppii,yöllä jos herää muutoin kun nälän takia , osaisi jatkaa unta. Alla ohjeet jotka löytyy myös MLL:n sivuilta. Siellä myös muita unikoulu vaihtoehtoja mutta itselle ainakin tää on luontevin tapa. Sitkeyttä vaatii mutta palkinto on sen arvoinen :)

Tassu-unikoulu

Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla. Poistu. Jos lapsi itkeskelee, kuuntele, ennen kuin ryntäät paikalle.
Jos itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti lapsen selän päälle. Pidä kättä paikallaan kunnes lapsi rauhoittuu, mutta älä anna hänen nukahtaa niin, että kätesi on selän päällä.
Jos lapsi ei rauhoitu tähän, silitä häntä tuntuvin, säännöllisin liikkein hartioista, selästä ja pepusta.
Jos tämäkään ei auta, nosta lapsi syliin rintaasi vasten. Silitä selkää. Kun lapsi rauhoittuu, laske takaisin sänkyyn. Pidä kättä hetki lapsen selän päällä. Älä anna lapsen nukahtaa syliin tai tassutukseen.
Toista tarvittaessa.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/unikoulu/

Lukemieni kirjojen perusteella olen siinä käsityksessä, että erilaiset unikoulut sopivat vasta yli 6 kuukauden ikäisille, koska sitä ennen vauva oppii ainoastaan ettei hänellä ole väliä, jos hänen itkuunsa ei vastata riittävän nopeasti. Tuli vain mieleen, että jos asiasta on tehty tutkimuksia, joiden mukaan unikoulut sopivat myös alle 6 kuukauden ikäisille niin lukisin niistä mielelläni.

Tässä unikoulussahan nimenomaan siihen vauvan itkuun vastataan eikä jätetä vauvaa itkemään yksin sänkyyn. Ja vasta kun vauva on rauhallinen lasketaan hänet takaisin hänet sänkyyn. En tiedä mistään tutkimuksista mutta jos meillä vauva nukahtaa ilman huutoa ja itkua ja raivoa ja kamalaa hytkyttämistä niin mun mielestä se on vain ja ainoastaan hyvä asia. Syliin nukuttaessa sai aina hirveet raivarit. Nyt nukahtaa rauhallisesti omaan sänkyyn parissa minuutissa. Mutta kukin tekee tyylillään ja unikoulujakin on paljon erilaisia joista montaa en minäkään käyttäisi.

Takaisin