Vauvan uni ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Unikoulu nimitystähän käsittääkseni käytetään yleensä silloin, kun puhutaan nimenomaan yösyöttöjen lopettamisesta. Ja siitä johtuu nimenomaan tuo 6 kuukauden ikäraja. Se, että opettaa vauvan nukahtamaan itsenäisesti jo nuorempana on kuitenkin ihan eri asia (minusta). Enkä usko, että itsekseen nukahtamisen opettamista monessaakaan tutkimuksessa pidetään haitalisena. Ja siis nimenomaan niin, että vauvan itkuun vastataan. Itse ajattelisin niin, että minkään ikäiselle lapselle ei saa tehdä sellaista tilannetta, että lapsi kokee, ettei hän tule kuulluksi. Niinkuin Misu91 varmasti tarkoittikin.

Vauvan itsekseen rauhoittumisen tukemiseen on varmaan monta hyvää keinoa. Jos nukutukset tuntuu kauhean vaikeilta, kannattaa varmasti jotain lempeää keinoa edes kokeilla. Tuosta tassuttelustahan voi tehdä jonkun oman version. Meillä se on pään silittäminen :) Meillä siis nukutaan aina selällään.

Mä kuvittelin aina olevani hyvä nukuttaja, kun sain kaikissa perheissä lapset niin hyvin unille.

Tää oma onkin sitten eri juttu, sillä vaikka jäis sänkyyn tyytyväisenä, niin alkaa jossain välissä huutaa, eikä todella rauhoitu kuin syliin. Ja jos sylistä laskee pois, alkaa heti hirveä huutoitku. Mutta meillä taitaa johtua enemmän massukivuista kuin läheisyydentarpeesta, sillä kun pariin päivään ei päivälläkään ollut mitään vatsanvääntelyitä, meillä nukuttiin 2-3 tunnin päikkäreitä normien 30-40 min sijaan. Ja poitsu meni unille siinä klo 20 maissa ja syötön jälkeen nukahti suoraa omaan sänkyyn. Heräili sitten syömään ennen puolta yötä, mutta seuraavan kerran vasta joskus viiden jälkeen. Silti nukkui ysiin asti aamulla, että tämmöisiä toivoisin lisää. :D

Viime yönä sitten taas mies joutui kantamaan jonnekin yhteen asti, vaikka siis kasilta oli poitsu jo univalmis... Mä menin kympiltä jo ite unille, että jaksan yön, kun tiesin siitä tulevan raskas ja vauva sitten kyllä heräili pitkin yötä. Mä vasta viime aikoina tajusin, että meillä varmaan johtuu enemmänkin vatsasta noi nukkumisvaikeudet, kun tosiaan tänään taas on nukuttu se reilu pari tuntia molempia päikkäreitä. Toiset unet nukahti suoraan syötöstä ja siitä omaan sänkyyn röyhtäytyksen jälkeen (heräsi siinä), toiset unet rattaissa - siis nukkuu tälläkin hetkellä.

Mutta siis onhan niitä suuritarpeisia vauvoja, jotka todella nukahtaa vaan syliin. Oon kuullu senkin ohjeen, että lapsi pitäisi sänkyyn laitettaessa havahduttaa sen verran hereille, että se tajuais sen siirtymän ja mieltäisi sängyn unipaikaksi. Mun kaverin vauvalle en todellakaan tehnyt niin, sillä kun hän vähän havahtui, niin hän myös saman tien heräsi, sitten alkoi iltaitkuttelut ja raivoamiset. Syliin kyllä nukahti ihan nätisti. Mutta nyt hän on jo 3 v. ja nukkuu ongelmitta läpi yön omassa sängyssään, ilman muuta nukuttelua kuin iltasatu ja -laulu. Ja on jo pitkään voinut yökyläillä ilman vanhempiaan. Näin ne asiat muuttuu. :)

Voihan nenä. :( mistähän kyse kun vauva heräs viime yönä vailla neljä itkemään. Eikä siis rauhottunut takaisin unille. En oikein tiennyt oisko pitänyt kävellä ympäri kämppää vauva sylissä vai pitää vain sylissä ja istua sängyllä. Ja oisko pitäny puhua vai olla ihan hiljaa vai hyssyttää vai mitä. :o no valoja en ainakaan laittanut päälle. Ei oo ollu pikkuvauva ajan jälkeen tällasta tilannetta, niin en sit osannut oikein toimia. :( ja nyt pelottaa et taas tulee sama tilanne eteen.. Mitä mun pitäis tehä..? Haluaisin kuitenkin osottaa, että nyt on yöaika ja pitäis nukkua.

Tänään meni kahdeksalta yöunille (niinku normaalistikkin) mutta heräs jo alle tunti nukkumisen jälkee. :o mitä tapahtuu? Hulinoita..? En odottanu niiden olevan tällaisia.. Mua ei haittaa yöheräilyt vauvan toimesta jos ne on yksinään jokeltelua tms mitä ollut toisinaan tähänkin asti, koska en reagoi niihin itse mitenkään ja vauva nukahtaa siitä sit itsestään. Mut tää oli tosi outoo ja uutta.. Tosi kurjaa myös. :(

Meil on alettu heräämään kans keskellä yötä itkemään :confused: tosin rauhottuu kyllä kun ottaa syliin/viereen mut on taas kunnon hulinointia ollu yöt muutenkin...

Yö levottomuutta on tääläkin jo jonkin aikaa ollu....saas nähä kuinka kauan kestää...ja toisinaan riekutaan tissilläkin.

Yhtäkkisiä yöitkuja meillekin ollut parisen viikkoa. Pakkohan se lapsi on syliin ottaa, kun itkee niin kovaa. Ollan kyllä huomattu, että poika ei taida olla ihan hereillä itkiessään. Mitään kontaktia ei saa alkuun, vaikka onkin silmät auki. Ehkä hampaat, masu, painajainen. Ei siis mitään vakavaa, vaikka inhottavaa onkin. Ilmeisesti aika yleistä.

Meillä on tullut myös nukutusvaiheeseen itkua. Muutamana päivänä ei ole suostunut menemään nukkumaan rauhassa, kuten ennen. Nyt on hetken sängyssä tai tissillä ja sitten alkaa huuto. Syli ja tissi vain pahentaa itkua. Monta kertaa on sitten noustu hetkeksi vielä ylös. 15min kuluttua yritetty pienen pullon kanssa uudelleen, yleensä toimii. Ei pitäisi olla nälkä, vilu, vaippa tai mitään muutakaan. Ei siis vain halua nukkua, on kyllä selvästi jo väsynyt. Kiukuttelee varmaan, kun tyhmä äiti ei anna touhuta!

Meillä on myös ollut tosi levottomia öitä jo monta viikkoa. Nyt onneksi pari yötä ollut jo selvästi helpompaa, kun heräämisiä on ollut vain noin kolmen tunnin välein. Tuota ennen olikin viikon jakso, jolloin heräsi 40-80 minuutin välein koko yön. Ja herätessään alkoi heti karjua tosi kovaa. Monesti huusi komentavasti (ei siis kuullostanut yhtään hätääntyneeltä) vielä siinä vaiheessakin, kun tissi oli jo suussa. Meidän vauvalla on unisykli muutenkin tosi tarkasti 40 minuutin mittainen, eli päiväunetkin kestää aina 40, 80 tai 120 minuuttia. Toivottavasti tää hulinavaihe alkaisi olla nyt takanapäin. On järkyttävän raskasta herätä noin usein.

Luulen, että jatkossakin yöherätyksiä tulee useita joka yö, koska vauva syö tällä hetkellä aika huonosti päivisin. On niin kiinnostunut kaikesta mitä ympärillä tapahtuu, ettei vaan malta rauhoittua syömään.

Meillä ei onneksi ole vielä ollut tuollaisia kovia itkukohtauksia niinkuin rosmariinalla. Esikoinen aikoinaan heräsi aivan lohduttomaan itkuun muutamia kertoja. Muistaakseni kerran yöllä ja pari kertaa kesken päiväunien. En silloin keksinyt muuta rauhoittelukeinoa, kun jutella rauhoittavasti ja kävellä ympäri kämppää. Noi oli minusta järkyttävän pelottavia tilanteita, kun en yhtään tiennyt, mikä pienellä on hätänä. Voiskohan nää pienetkin herätä johonkin painajaiseen?

Jes! Poika nukahti nätisti päikkäreille tissin avulla! Koputan puuta! :D Ei yhtään huutoa. En kyllä uskalla nousta tästä vierestä, ettei vaan herää. :)

En tiä näkeekö unia mutta käyvät kaiken oppimansa läpi. Ja nyt kun päivittäin keksitään uusia juttuja niin kai se tuo levottomuutta.

Meillä on parisen viikkoa herätty nyt yöllä ekan kerran jo n. 23 aikaan ja oon ajottanu oman nukkumaan menoni siihen. Nyt kello on jo kakstoista ja mä odotan et millon tuo herää :D varmaan just sit ku uskallan laittaa omat silmäni kiinni.. vai oliskohan nyt pitkästä aikaa "normaali" yö kahella herätyksellä :D :confused: toiveikkaana täällä..

Meilläkin on nyt joku kausi et herätäänki kolme kertaa yössä ja eka herääminen on jo klo 23. Meen ite silti aina ysiltä nukkuun et jaksaa sitten kuudelta nousta vauvelin kanssao_O.

En tiedä kuinka monta kertaa vauva syö yön aikana (perhepeti), mutta aamuyöstä hän on levoton ja käyttää rintaa tuttina (saa unenpäästä kiinni uudelleen). Saa nähdä miten käy kun imetys aikanaan loppuu.

Meillä on nyt ollut vaihe, ettei millään maltettais nukkua vaikka on väsyneen oloinen. Mitä myöhemmäks mennään iltaa kohti sitä vaikeampaa on nukahtaa ja iltanukutus kestää joskus toista tuntia kun aina hätkähdetään pienimmästäkin uudestaan hereille. Ja kun nukahtaminen tapahtuu vaan tissille nii oon aikalailla kiinni noissa nukutuksissa pitkin päivää ja illalla! Nimittäin nyt on myös päikkäreiltä herätty 30-60min päästä nukahtamisesta ihan väsyneenä itkemään keskeytyneitä unia (?) ja tissi on ainoa mikä nukuttaa uudestaan. Muuten ollaan kyllä tyytyväisempiä hereillä ollessa et josko 4kk hulinat alkais olla pikkuhiljaa ohitse päin..? Yöllä myös edelleen herätään tosi monta kertaa, välissä oli pari helpompaa yötä ehkä neljällä herätyksellä mut turha toivo että ois jääny tavaks! :arghh:

Meillä ei ollutkaan helppo yö niin kun ehin illalla toivoa :D eli jotain semmosta varmaan 6 herätystä yössä, en oo kans ihan varma.. nukkumaan meneminen on kyl ollut tosi helppoa, heti kun otettiin iltarutiinit käyttöön. Hommien jälkeen poika sänkyyn klo 20 ja sinne nukahtaa hienosti :) jos nyt jostain pitää sitä hyvää repiä..

Meillä noista yöherätyksistä ei varmaan taas päästä ihan vähään aikaan. Näyttää siltä, et kakkonen matkii esikoista ja tätä hulinaa kestääkin ainakin seuraavan vuoden. :(

Takaisin