Vauvan uni ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vähän enemmän hulinoinut kahtena viime yönä. Heräillyt useammin ja ollut päivisin vähän kärttyisämpi. Yritin katsella tuleeko hampaita, mutta ei ainakaan näkynyt. Veikkailen siis perushulinaa pienen yskän lisäksi.

Meidän unikuulumiset vois lyhyesti kuvata toteamalla: Hei hulinaa!
En edes tiedä, mitkä hulinat on miloinkin menossa, mutta nukkuminen on öisin mennyt ihan uusiksi. Eikä äidin kannalta positiivisella tavalla :sad001 Flunssa ymmärrettästi sotki moneksi yöksi nukkumiset kokonaan. Sen jälkeen normaalitilaksi (hope not!) on vakiintunut herääminen vähintään kahden tunnin välein. Lisäksi aamuyön nukkuminen on tosi äänekästä, kiljahtelee, huitoo, juttelee unissaan. Nyt odotan kauhulla, mitä 4 kk unihulinat vajaan kahden viikon päästä tuo tullessaan :dead:

On tässä toki jotain positiivistakin tapahtunut, vaikkei niitä oikein väsyneenä meinaa edes huomata. Nyt nimittäin osaa nukahtaa itsekseen sekä illalla että päivällä. Ja onhan sekin toki positiivista, että illan väsymysitkuja ei enää tule joka ilta.

Tsemppiä kaikille liian vähän nukkuville.

Odotan kovasti, että vauva ois jo yli puolivuotias. Jos vaikka sitten helpottuis, kun alkaa saada muutakin ruokaa rintamaidon lisäksi.

Mä oon ymmärtänyt että ne 4kk hulinat voi alkaa koska vaan välillä 3-5kk eli voihan olla että noi on jo niitä! Mä ainakin toivon ettei meillä enää pahene, poika viikon vajaa 4kk..

Joo, mietin kans, että kovasti 4kk hulinoilta kuulostaa (mitä olen ymmärtänyt siitä, millaista se on).

Mulla itellä oli toissa yönä univaikeuksia. Monta tuntia pyörin sängyssä saamatta unta. Ja sit on sellaista valveunta että tuntuu kuin ei olisi nukkunut ollenkaan. Ilmeisesti muillakin on? Onko muilla ollut vielä mielialanvaihteluita? Mietin just että onko ihan normaalia kun vähän "ahdistaa" olla yksin kotona päivät. Jollain tavalla vähän masentaa. Aina ei jaksa lähteä minnekään. Ja stressaa nukkuminen. Kuitenkin sitten ihan hyvä olo kun vaikka näkee muita ihmisiä ym. Kuitenki järkeilee että kohta on tää rankin vaihe kai ohi? Ja elämä normalisoituisi vähän :)
Mulla on kyllä kans tollasta, että tuntuu, etten oo nukkunut yhtään, vaikka oon. Oon nyt kellottanut yhden puhelinsovelluksen avulla yöheräämisiä ja siitä näen, että syöttämisten välillä on voinut olla 3h, mutta mun mutu-tuntuma olis, että "en oo nukkunut yhtään", vaikka siis tiedän, että oon ihan umpiunesta herännyt vauvan ähinään ja maiskutukseen. Ja aamuyöstä voi olla vaikea nukahtaa, erityisesti jos vauva ei heti rauhoitu, vaikka nukkuisi. Ja tota kotiahdistusta on kans vähän, mutta tiedän, että omalta kohdaltani se johtuu siitä, että on sellainen olo, että "pitäisi" lähteä jonnekin ja olla aktiivinen, siis käydä jossain ihmisten ilmoilla tai vaikka ruokakaupassa, mutta en vaan saa aikaiseksi (osin sen takia, että vauva ei nuku vaunuissa kuin ihan tuurilla, että tuskastuttaa se säätö ja huuto ja...), ja siitä tulee syyllinen olo, että taas meni päivä, enkä käynyt missään. Ja siis järjellä pystyn ajattelemaan, että ei oo mikään pakko käydä missään, kun lapsikaan ei näin pienenä missään puistossa oo, mutta siitä huolimatta on välillä tosi saamaton olo. Toisaalta kun lähden liikkeelle, yleensä on ihan kivaa ja mieli virkistyy, että sitten aina miettii, että mikäköhän tässä nyt taas oli niin vaikeaa... :D

Mun ei kans jotenkin tee mieli lähteä vauvan kanssa minnekään, yksin välillä mielelläni lähden esim. parin tunnin luennolle koululle. Jotenkin tuntuu et hirvee säätö ja asiat paljon vaikeempia jos lähtee käymään vauvan kanssa jossain ja sit menee helposti unet ihan miten sattuu kun parhaiten nukkuu kuitenkin omassa vauvanpesässään päikkäreitä. Vaunuilla jos lähtee niin pitää varautua kävelemään koko nukkumisaika (joka kyl yleensä ei oo tuntia kauempaa jos sitäkään) ja sit pitäis olla mahd. nopee jo kotona takasin tai tulee kiukku vaunuissa (ja siis kiukuttelu jatkuu vaikka syöttää eli ei nälkää). Sit taas autossa sama juttu, jos matka loppuu kesken unien tulee herätys ja siitä ei saa unille kun taas pitkän ajan nukutuksen jälkeen ja koko päivä on ihan uusiks taas.. Nyt on nukkumaanmeno muutenkin taistelua paitsi aamupäiväpäikkärit ja kesken yötä heräilyt menee suht kivuttomasti. Mutta ne yöunille nukutukset!

Täytyy vielä tarkentaa, että siis mielelläni vauvan kanssa vietän aikaa ja olen, mutta kotona jos saisin valita. :D

Nyt on pakko täälä kysellä ko muut ihmettelee ko meijjä neiti nyt 4kk niin mennee illalla 17-19 yöunille ja nukkuu aamu 6-8 ja ei herää välissä edes syömään. Niin onkos muilla samanlaisia nukkujia että menevät nuin aikasi nukkumaan?:D ei siinä ite oon tyytyväinen ko kerkiää illalla tehä omia juttuja ko neiti mennee nukkumaan ja kohtahan täähi ilo voi loppua ko neiti kasvaa :D
Tätä iloa on kestäny semmoset yli 2kk..aluksi oli että yöhön asti piti sylissä kannella ja hyssytellä va sit luvin jostai että viijjä aikasemmin nukkumaan että jos mennee jo yliväsymyksen puolelle ni kaskummaa heti ko kokeilin että vein tytyn nukkuu klo 19 ni iliman kitinää simahti.
Nukahtaako muilla syliin vai osaako nukahtaa itekseen jo?:)

Meillä on päiväunille alusta asti nukahdettu niiin, että pidän hetken sylissä ja heijaan ja sit vien sänkyyn ja sinne nukahtaa itsekseen. Yöunille nukahtaa tissille tai ainakin oon niin nukuksissa et nukahtaa sänkyyn heti. Nyt sit hulinoiden aikaan on pari kertaa päivällä pitänyt nukuttaa syliin et on saanut jotenkin nukahtamaan. Nyt kun on alkanut hulinat vähän helpottaa, oon alkanut nukuttaa päivällä niin että syötän ja vien sänkyyn, ollaan siis opeteltu sitä et nukahtais täysin itsekseen. Saa hetken pötkötellä itsekseen ja sit silittelen selkää ja kun rauhoittuu ja silmät alkaa lupsumaan niin otan käden pois ja on nukahtanut itsekseen. Iltaisin oon tankkauksen jälkeen nyt havahduttanut hereille vielä ja sit vienyt sänkyyn kuuntelemaan hetkeksi mobilea, ja sit tehnyt saman jutun ja on nukahtanut tosi helposti. Eilen kokeiltiin nyt neuvolan suosituksesta ekaa kertaa antaa myös illasta sosetta,imetyksen jälkeen, jos ei heräis ihan niin montaa kertaa syömään kun selvästi on nyt syöminen yöllä vaan koko ajan lisääntynyt ja on tosi nälkäinen kun herää(ennen hulinoita heräs vaan kerran syömään) Liikkuu päivisin lattialla niin mahdottomasti et ruokahalu on lisääntynyt ja toki pituutta kasvaa niin hurjasti et siksikin saa jo antaa soseitakin vähä reippaammin. No eilen sit soseen jälkeen vein sänkyyn ja laitoin mobilen päälle, niin likka olikin nukahtanut sinne 10 minuutissa ihan itsekseen. On ollu vissiin tuosta itsekseen nukahtamisen harjoittelusta hyötyä :) Yöllä herättiin kaks kertaa pikasyönnille, ekan kerran klo 02 ja toisen kerran 04.30 ja yöunille siis nukahti normaaliin aikaan eli 19.30 :) Ylös noustiin 06.45 :)

Nyt on pakko täälä kysellä ko muut ihmettelee ko meijjä neiti nyt 4kk niin mennee illalla 17-19 yöunille ja nukkuu aamu 6-8 ja ei herää välissä edes syömään. Niin onkos muilla samanlaisia nukkujia että menevät nuin aikasi nukkumaan?:D ei siinä ite oon tyytyväinen ko kerkiää illalla tehä omia juttuja ko neiti mennee nukkumaan ja kohtahan täähi ilo voi loppua ko neiti kasvaa :D
Tätä iloa on kestäny semmoset yli 2kk..aluksi oli että yöhön asti piti sylissä kannella ja hyssytellä va sit luvin jostai että viijjä aikasemmin nukkumaan että jos mennee jo yliväsymyksen puolelle ni kaskummaa heti ko kokeilin että vein tytyn nukkuu klo 19 ni iliman kitinää simahti.

Meillä siis mennää vaihtelevasti 19-22 välillä nukkumaan. Ja vaikka meniskin jo klo 19 nukkuun niin yöherätyksiä ei ole. Sillon tosin herätään joskus seiskan aikoihin syömään. Eilen simahti 21.30 ja tänään herättiin 09.00 ja syötiin 09.30..

:eek::eek::eek: Vau, no ei todellakaan oo tollasta, että nukahtais noin aikaisin yöunille tai nukkuis tollasia putkia vieläpä syömättä. :grin:grin:grin Tosin ihan hyvä, ettei vielä viideltä tai kuudelta tai seiskalta mee yöunille, koska sit pitäis olla jo tosi aikaisin iltaisin kotona.

Ja meillä ei nukahda itsekseen, tulee heti paniikkihuuto, jos pitää yksin nukahtaa. On kokeiltu, mut eipä oo toistaiseksi oppinut (ikää 3kk).

Pakko sanoa, näin ihan suoraan sanottuna perseelleen menneen yön jälkeen, että olen äärimmäisen kateellinen kaikille teille, joiden vauvat nukahtavat johonkin silittelyyn tai taputteluun tai ihan vaan itsekseen. Suorastaan v*tuttaa, että meillä ei todellakaan nukahdeta niin. On yritetty, mutta heti, kun laittaa sänkyyn ja tajuaa, että nyt pitäis nukkua, alkaa infernaalinen paniikkihuuto ja sätkiminen.

Ja meidän tilanne ei ole yhtään paha tai pahimmasta päästä, ei itketä vatsaa, ei ole pitkiä huutokonsertteja, mutta just nyt ei oo ihan parhain mieli, koska yö meni niin huonosti. Missasin pilateksenkin, koska aamupäivärytmi sellanen, että ei ehditty ajoissa lähteä.

:arghh: :arghh: :arghh:

Täälläkin hulinoidaan. Yöllä pisin unipätkä max kolme tuntia, sen jälkeen heräillään 15min- kahden tunnin välein syömään. Oon ihan loppu, etenkin iltapäivisin meinaan nukahtaa istualleen. Päiväunia nukkuu vartin pätkissä ja etenkin ne unet nukutaan tissi suussa. Öisin päästää jonkin ajan kuluttua ees irti. Vaunuissa saa raivareita, liinassa viihtyy, mut mulle tulee hiki ja lantio kipeytyy liiasta kantamisesta. Harvoin saa nukkua tarpeeks kun on ekaluokkalainen ja neljävee tuossa huollettavana lisäks. Mies onneks hoitaa aamun ekat hommat töihin lähtemisensä ohessa. kahvia voin juoda kupillisen aamuisin, muuten menee yöunet (vaikka olisin kuinka väsynyt). Voihan vaihe.

Meil on nyt noin kuukauden verran menty nukkumaan illalla 19-20 aikaan. Nyt vielä on saattanut nukkua iltatorkut 18-19, syö klo 19 ja nukahtaa heti yöunille. Eli aika aikasin meilläkin mennään nukkumaan. Joko nukahtaa tissille/röyhtäytysasentoon tai sit viedään pinnasänkyyn ja nukahtaa sinne itekseen. Yöllä herää yleensä kaks kertaa syömään ja aamulla herätään 06-07 aikaan. Lisäksi nyt on menossa ilmeisesti jokin kausi kun sängyssä pitää unissaan tuhista, puhista ja vääntelehtiä. Joinakin öinä tekee sitä oitkin yötä ja pitää äitiä hereillä...

Selkeesti on nyt levottomampia noi yöt kun aikaisemmin. Ennen mentiin yhdellä syötöllä yö, nyt tarvitaan kaksi. Ikää on 3,5 kk.

Meillä juurikin tuon ähinän ja puhinan takia vauva on nukkunut omassa huoneessaan 2 kk iästä lähtien. Nukun ite kun tukki ja vauva ei herää aamuyöstä iskän kuorsaukseen

Meillä nyt varmaan 4 kk hulinat, kun pari päivää on ollut todella vaikea nukahtaa, mut toisaalta nukkuu kyllä hyvin (ellei oo vatsavaivoja). Ollaan saatu poika ehkä kerran elämässään nukahtamaan ennen yhdeksää, yleensä menee klo 22 - 23 aikaan unille ja nukkuu 10 - 12 tuntia. Aiemmin tää meni kahdella herätyksellä, nyt kolmella. Mut ihan hyvin saan omasta mielestä nukuttua, koska meillä noustaan myöhääääään. Tänään oli aikaisin aamu pitkään aikaan, kun noustiin noin klo 9, yleensä herätään vasta klo 10. :D Normaalisti meillä ei nukuta aamupäivän unia, tänään noin kolme varttia nukkui 10 jälkeen ja kohta mennään seuraaville unille.

Odette, täällä kans tunnetaan suunnatonta kateutta! Yöt alko menee todella huonosti joskus sillon reilu viikko sitten ja loppua ei näy! :( Päivällä on tyytyväinen, et vatsavaivojakaan ei voi olla. Kai tää on joku hulinavaihe, mut ei kauheesti lohduta muistella sitä, et esikoisella se vaihe meni vasta yli yks veenä pois. :D

Meillä menee vieläkin niin, että jos tyttö nukahtaa yhtään aikaisemmin kuin ko. 22 yöunille, niin aivan takuulla herää syömään klo. 02 mennessä ja sitten toisen kerran 04-05. Jos taas nukahtaa klo.22 tai sen jälkeen, herää yleensä vain kerran, jos sitäkään. Illalla nukkuu yleensä lyhyet unet klo. 18 ja 20.

Mutta viime yö oli poikkeus, tyttö söi varmaan ainakin 5 kertaa. Saa nähdä oliko tämä poikkeus (hope so!) vai uusi rytmi. :confused:

Tsemppiä kamalasti kaikille joilla hulinoidaan oikein urakalla!!

Mulla loppuu huumori näitten öitten kans. Taas 1,5 h jo valvottu, eikä merkkiäkään siitä, et tänä yönä enää nukuttais.

Meillä juurikin tuon ähinän ja puhinan takia vauva on nukkunut omassa huoneessaan 2 kk iästä lähtien. Nukun ite kun tukki ja vauva ei herää aamuyöstä iskän kuorsaukseen

Mäkin oon miettinyt tota omaan huoneeseen siirtämistä, mut jotenkin en vaan uskalla :shy:. Tuntuu turvallisemmalta kun pikkunen on lähellä. Mutta ajattelin kyllä et melko aikasin vois siirtää.

Voi ei Eetla :mad: mulle tasan riitti se 4 yötä mitä meillä kesti... toivottavasti teillä kohta helpottaa!
Nukuttaminen on muuttunu vähän hankalammaks, mut nyt on sentään yöt ollu ihan ok.

Takaisin