Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joris Kuulostaa kovasti meidän elämältämme. Joskin tuo nukkuu kyllä päivisin, ainakin tähän mennessä on nukkunut, parin kolmen tunnin unia, mutta illat on kovasti katkonaisia: kun saa tytön nukkumaan, niin menee usein maksimissaan 15 min, kun alkaa taas itku ja mahanpurut. Meilläkin siis maha vaivaa. Ja on Rela-tipat ja Disflatylit. Yöt nukkuu (siis meillä yö alkaa noin kello 24) suhteellisen hyvin, heräilee 2,5 - 3 tunnin välein, mutta syö, ja nukahtaa heti uudelleen. "Hyvää" unta riittää yleensä puoliltaöin tänne aamupäivään. Päivisin harvoin nukahtaa heti syönnin päälle, vaan valvoo aikansa ihan tyytyväisenäkin ja sitten kitisee ja huutaa eikä meinaa nukahtaa. Syliin sitten lopulta nukahtaa, kun ensin etsitään sopivaa asentoa puolesta tunnista pariin tuntiin. Vaunuihin nukahtaa ihan hyvin, samoin autoon, ja kantorepussa olen vienyt tähän mennessä vasta kerran, mutta siinä nukkui.

Juu ja ikää meillä 5 viikkoa ja 5 päivää.

Meilläkin vaikea erottaa nälkäitkua ja itkua muuten vaan. Nälkäitku tosin alkaa yleensä samantien kun neiti herää, ja muu itku sitten, kun on syöty. Tosin joskus silloinkin itkee nälkää, jos ei ole saanut tarpeeksi syödyksi (itselläni kun maitoa tulee suihkuten, niin välillä jää kesken syöminen kun toinen meinaa tukehtua). Huh, sekavaa.

Kuulostaa niin tutulta Joris.. tai siis yleensä nukkuu päivisin ja öisin ihan hyvin sellasin 2-4 tunnin pätkiä,mutta eilen.. heräs yhden aikaan ja oli sit ilta 11 asti hereillä niin,et nukahti välillä vartiks ja sit alko taas parku.. mä olin ihan helisemässä ku en ite päässy nukkuun..neiti aina heräs ku olin nukahtamas ja väsymys oli sanoinkuvaamaton..vattavaivoja vissiin myös täällä, viihty meinaan vaan sylissä, hereillä ollessaan..muuten normaalisti hereillä ollessaan tykkää olla itekseen sitterissä pitkäänkin ja tuijotella ympärilleen..yön nukku sit onneks paremmin ja mies oli niin ihana et otti toisen syötön ja aamulla viä syötti pikkusen ennenkun lähti töihin [:)] <3.
Saapas nähdä miten tämä päivä menee...eilinen meinaan vei ihan mehut..
tsemppiä ja jaksamista kaikille saman ongelman kanssa kamppaileville.[8D]

Voi että meille oli pelastus tuo vauva keinu. http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?cPath=172&products_id=404 
Poika nukahtaa siihen aina. Yölläkin kiikku on päällä ja siinä nukutaan niin tyytyväisenä. Ja musiikki saa vanhemmatkin hyvin nukahtamaan. Tosin pelkään, että kohta ei nukahda mihinkään muuhun kun keinuun. Voiko niin käydä?

Tuosta itkusta, että mikä on mikin itku. Niin kun poika itkee annan ruokaa ja kun ensiksi tyrkkää pullon pois vaihdan vaipan ja sit taas ruokaa ja jos sen jälkeen vielä itkee eikä syliin rauhotu niin meillä ainakin on silloin väsyitkua. Varsinkin jos ollaan kukuttu pitkään niin itkee kun on yliväsynyt. Silloin odotan, että rauhottuu ja keinuun kiikkumaan saattaa siinä vielä vähän aikaa kitistä ennen kuin nukahtaa.

Huh näitä hellteitä kämpässä niin jumalattoman kuuma eikä voi läpivetoakaan oikein pitää. Joten täällä hikoillaan kaikki. Meillä oli eilen ikkuna vähän liikaa auki ja kisu livahti siitä naapurilla käväsemään. Mukava juttu kun siellä asustelee saksanpamenkoira joka ei tykännyt meidän Tytin visiitistä [:D]

Täällä taas on ongelmana liian pitkät yöunet. Jäpä vetäis joka yö 5-7h unta putkeen... Nyt käskettiin neuvolassa taas herätellä viimeistään 4h siitä kun on viimeks syöny kun painoa ei ole tullut ihan toivotulla tavalla. Sitten kun se ei välttämättä nukahdakkaan syönnin jälkeen niin herätys voi tulla aika nopeestikkin siitä kun ollaan nukahdettu viimein. No, muistan että kello soi yöllä, muuta sitte en muistakkaan. Poika sai taas viime yönä ne 7h unensa. Poika nukkuu muutenkin niin sikeesti yöt, ettei meinaa hereille saada kun vaipanvaihdon ajaksi, sitten kun tissin saa suuhun niin jätkä vetää zetaa taas tyytyväisenä. Että se niistä yösyömisistä. Päivällä tuleekin yleensä sellanen 7h valvomisjakso, milloin poika taas ei nuku kunnolla vaan välillä torkahtelee. Että voipi se ongelma olla näinkin päin[:)] Mulle kelpais kyllä noi pitkät yöunet, mutta mutta.

Muistan kyllä alkuun kun oli nuo herättelyt tuollaisia kuin AnAnAtS kuvaili... ja aina kun sai pienen taas nukkumaan, uusi syöttöhetki uhkaavasti lähestyi ja uniaikaa oli olemattomasti. Varsinkin alussa kun piti syöttää kolmen tunnin välein. Itse tosin kyllä ihme ja kumma heräsin aina öisin kelloon ja sain hommat hoidettua. Ja lopulta neitikin alkoi heräilemään jo ennen kelloa. Mutta nyt on melkein ikävä niitä aikoja, kun silloin pikkuinen olisi nukkunut hyvin vaikka kuinka kauan! No, ehkä joskus taas sitten.

Onko teillä muilla muuten ongelmia noiden ihopoimujen kanssa? Meillä nyt kuumalla on pikkuisen niskassa oleva poimu alkanut todella punottaa. Olen sitä puhdistanut ja laittanut talkkia, saa nähdä auttaako. Onko muita vinkkejä hoitoon? Jotenkin tosi hankala hoitaa, kun ei pysty saamaan sitä ns. jatkuvaan tuuletukseen[8|] 

Meilläkin lähdettiin sillä kolmella tunnilla, ja sitten neljällä, ja nyt ilman rajoituksia. Silti pisimmillään tullut nukuttua reilu neljä tuntia putkeen, ei vielä olla päästy pitempiin uniin[;)] Niitä odotellessa!

Tänään nostin neidin sängynpäätyä hiukan ylös ja kokeilen, josko sekin auttaisi parempiin uniin. Kun tuntuu, että välillä heräilee "pahanmakuisiin röyhtäyksiin" tms. Josko nyt kun on hieman pää ylempänä kuin maha nukkuisi paremmin. Toivoa sopii!

Kysymys maidon pakastamisesta: voiko kahtena peräkkäisenä päivänä lypsettyä maitoa pakastaa samassa pussissa/pullossa? Onko sillä mitään väliä? Tietääkö kukaan...?

Summerwine olo meni tosi tukalaks jo pelkästään lukiessa sun tekstiä miehestä [&o] meillä mies lähti tänään töihin kolmen viikon isyyslomaltaan ja mä en tienny oonko helpottunu vai hädissäni [8|] vauvaa hän hoitaa tosi hienosti mutta mua ärsyttää kun koko ajan lähentelee mua. Tänään sanoinkin että pysyy mielummin vähän etäämmällä ettei mulla mee hermo, halia saa kuitenkin. Antohan tuo halin<3

Just_Pam: varaus vastaanotettu! Täällä lisää kuvia meidän Aadasta http://www.petsie.fi/pet.php?petid=43944&s=images&showAll=1 (ja sieltä pystyy klikkaa myös Eetun kuviin... Eetu ei kyllä ole tuleva isukki ainakaan kun helmikuussa lähti pallit!)

henniv Kiva kuulla että teillä voidaan hyvin [:)]

Katjuskainen: ite en laittais kahen päivän maitoja samaan, en ainakaa näillä helteillä vaikka koko ajan kylmässä olisivatkin. Tietäähän jokainen miten esim kermalle käy helteillä. Mut kyl normi maidoillekki, ei kestä helteillä niin hyvin. Yhdistele joka tapauksessa ainoastaan saman lämpösiä maitoja vain.

Meillä oli tänään lastenneuvola ja mun jälkitarkastus. Arvaahan sen kun oikein varauduin että nyt syötän vauvan niin täyteen kun vaan millään keinolla sen saan, niin se nukkuu tyytyväisenä koko pari tuntisen neuvolan. Paskanmarjat, nukkuhan se 20min vaunuissa ja kun pääsin neuvolaan niin alko huuto, päästiin th:n luo, huuto vaan jatku. No th kysy mitä se huutaa ja kirjotti neuvolakorttiin että ilmasee hyvin tarpeitaan [:D] No päästiin odotteleen mun vuoroo, huuto jatku ja jatku. "Mun" th otti mut vastaan ja katteli vauvaa kun kävin vessassa ja vaa´lla, anto vauvan mulle ja otti hemoglobiinin ja verenpaineet ja sitten se sano että hän voi kattoo vauvaa sen aikaa kun oon lääkärin vastaanotolla kun ei oo nyt asiakkaitakaan tulossa. Minä huokasin ja annoin vauvan äkkiä sille ja menin ite toiseen huoneeseen lääkärin kanssa. Lääkäri tutki mut ja kaikki oli ok! [:)] Sain reseptin ehkäsylaastareihin joita saan sit alkaa käyttää kun lopetan imettämisen kokonaan (eli ihan kohta) ja lääkäri sano että pitää tehdä raskaustesti ennen laastareitten alottamista niin ei tarvii menkkoja alkaa odottelee ennen niitten alottamista. Pääsin pois sieltä, otin vauvan syliin th:lta, huuto jatku ja jatku kunnes päästiin neuvolan ovista pihalle! No satohan ulkona, mulla ei ollu sateenvarjoo mutta onneks vaunusuojus oli niin vaunut ja tyttö pysy kuivana.
Että tästälähtien otan kyllä korvikkeet ja pullot mukaan neuvolaankin vaikka ois vaan 20min aika siellä!

huh huh hellettä, ja sitä on vissiiin edelleen tulossa/tiedossa.

meill yleesä huudetaa illat kans,ja joskus sit valvotaan yötä myöten aina melkein aamuyöhö saakka.riippuu aina.. nyt tossa oli puol 8 asti hereill ja vaille 22 nukahti syliin.. jospa nyt nukkuis sen 3-4h.. ja jatkois unia syönnin jälkee..saisi itekki nukkuu.. vaik herään koko ajan pieneempiikin ääniin,johtuen edelleen tost nuha-räkäisyydestä. ja niihä siin kävi ku maanantaina käytin lääkärissä,niin molemmissa korvissa tulehdus..antibiotti kuuri siis meneillänsä.et jospa tästä..

ja hyvähä se aina jos jonnekki menee ,juurikin vaa 20min ottaa mukaa korvikkeet jos ei imetä. koskaanhaan ei tiedä miten toisell tulee nälkä tai jos ei muuten rauhotu..

nuori äiti onnea tytöstä. samoin hanille kans onnittelut. ja tietty kaikille muille kans ketkä nyt on saaneet pienokaisen..

viime yö oltiinkin mun porukoilla,ensimmäist kertaa tyttö oli mummolas ja jo kaikki sukulaiset hyökkäs heti kylää.mistä lie kuulleet et ollaan siel päin liikkeellä.. nooh..
meil asunto kans on ku sauna.. hiki valuu koko ajan.. mies. siitäkin vois valittaa.mut se tietty tekee paljon esikoisen suhtee joten ei pitäs valittaa,ite tahtoisin huomioo kans mut ei oo oikeein  voimia ja sit ollaan vaan kumpanenkin rättiväsyneit. yhes vaihees oli kauhet himot.mies parka[:D] ja sit ku meinasin sen kierukan laittaa.niin menee viel muutamia viikkoja kun ei ole viel ollut jälkitarkastusta,siit menee viel 2vk kun otetaa kuulema papakoe..ja sit pitäs tehä raskaustestikin.. kauhulla miettiny et jos näyttääkin plussaa.kumipuku olis pettäny tjn. mutta taidan viel lipittää tota vettä ja kattoo hieman futist ukkelin seurana..ja sit kömpii koisii...eikun loppuviikkoa teille.

Täällä jatkuu miehen kanssa riita vieläkin,huoh[&o] Ei kivaa ollenkaan. Tää on varmaan ensimmäinen pidempi ja oikea riita meidän suhteen aikana[8|] Eikä meillä oo kyllä ikinä ollu tapana riidellä oikeesti mistään pikkujutuistakaan, muuta kun ihan leikillään. Mut joku raja mullakin sentäs on, viime päivinä vaan tuntunu niin pahalta sen käytös jne. Eilen se jopa sano että musta on tullu itsekäs. Just joo. Mä en jaksa enää ees väittää sille mitään takasin kun ei se näytä tajuavan että oon ihan väsyny ja kipeä ja silti yritän hoitaa vauvaa parhaimman mukaan. En oo kerenny hoitaa yhtään ees itteeni kun kaikki aika menee vauvan kanssa. Se nukkuu nykyään ihan vaan pieniä pätkiä ja sitten virkeenä touhuaa tuntitolkulla[8|]  Ja sitten kun nukkuukin niin mun pitäs tehä vähän kotihommiaki, hoitaa kissat ja oon koittanu levätä kun muullon en pysty. Tosin nukkua en päivisin voi kun mä en enää herää nyytin itkuun ees öisin[8|]! En sitten vaan uskalla käydä nukkumaan jos pienelle tuleekin hätä enkä sitten herää ja koisin vaan sen 8 tuntia kun univelkoja on ihan hemmetisti. Viimeks perjantaina oon syönykkin lämmintä ruokaa, muuten kerenny vaan jotain leipää ja jugurttia ottaa ja nekin niin että vauva olalla suunnilleen. Tuo kuumuuskaan ei auta asiaa, tää kämppä on kun sauna tälläsillä helteillä! Inhottavaa touhuta pää märkänä täällä. Lenkille en oo vielä saanu aikaseks mennä vaikka onkin jo silleen parempi olo ettei kuumetta ole, mutta ajattelin että olis kumminkin hyvä nyt levätä että tää tulehdus menis joskus poiskin[8|]

tuosta miehestä vielä. se oli tosi ihana koko loman ajan kun hoiti vauvaa eikä hermoillu yhtään jne. Kyllä mä osasin odottaakkin jotain tällästä kun se joutu palaamaan takasin töihin. Nytten se sitten äkkäilee öisin ja aamusinkin ja mä niiiiin eniten inhoon noihin vuorokauden aikoihin äkkäilyä, koska ne saa mun tulevan päivän heti piloille.kai tää tästä tasottuu kun tilanteeseen tottuu?

Huih, pelottaa valmiiks jo maanantaikin kun on neuvola kun pitäs vaunuilla lähtee bussiin! Tosin jos hyvä ilma on niin ajattelin kokeilla kävellä edes toisen matkan, vaikka joku reilu tunti meneekin kävellessä. Mutta jotenkin jännittää miten pärjää[:D] Ja ainakin se että siellä vauva ainakin joutuu heräämään ko pitää ottaa vaatteita pois punnitukseen jne, niin miten saan sitten sen nukkumaan ettei se koko tulomatkaa huuda[8|] Joutuu varmaan jäämään neuvolaan vielä tunniks käynnin jälkeen, syöttämään, vaihtamaan vaippaa jne ennenku pääsee lähtemään[:D] inhoon noita bussejakin kun kulkee kesäsin vaan kerran tunnissa niin ei mitenkään voi ajottaa että kerkeää seuraavaan ja olis aika inhottavaa pienen kanssa se tuntikin odottaa ulkosalla bussia[8|]

Voisikohan muuten vauvan kasvojakin öljytä[8|]? Mulla on tollasta liberon öljyä ja öljyiltiin sillä aina vauva läpikotasin kun oli karstaa niin paljon joka puolella. Nyt sitä ei enää vartalolla ole kun lähti tolla öljyllä hyvin pois, mutta nyt kasvot on käyny toooodella kuiviks. Ei näytä ihan perusrasva auttavan niin mietin että jos öljyllä sais nekin hyvin pois[8|] Mietityttää vaan kun sitä karstaa on silmien välissä ja muutenkin silmien ympärillä että onkohan se öljy hyvä kun saattaa kumminkin silmiinki mennä ainakin jos vauva itte sitä hieroo[8|]

Huomenta!

Alkoi aamu kivasti, kun 8-vuotias jäi vessaan lukkojen taakse ja soittelin sitten isännöitsijän päivystysnumeroon... Tuli niiiiiiiin namu mies sit ovea avaamaan että huhhuh... [;)] sopii kyllä tulla uudestaankin!

Onni sai eilenillalla kamalan itkukohtauksen just kun oltiin menossa nukkumaan, mies jo nukkui. Mikään ei auttanut ja äijä tuhahteli sängyssä ihan siihen malliin että se olis mun vika kun pieni huutaa... pystyin hyvin lukemaan miehen ajatukset "eiks toi nyt osaa edes lastaan hiljentää..." Sitten hetki käveltiin pimeessä kämpässä ja puhuin pojalle, hyssyttelin ja niin se sitten nukahti mun syliin. Mulla mies on semmonen että jos herää kesken unien, niin saattaa olla äkäinen kuin ampiainen ja joskus sanoa jotain typerää ennen kuin on ajatellut sen enempää... yleensä en niistä ota itseeni, mutta eilen oli taas sen verran mieli herkässä että tuli paha mieli.

Tänään kuitenkin jo parempi fiilis ja odotellaan kaikki viikonloppua ja pojat sunnuntaita kun pääsevät reissuun. Eka viikko-puoltoista mulla menee tosi hyvin ilman poikia mutta sitten alkaa jo toivoa että voi kun ne tulis jo kotiin... sen verran on kai "verissä" tää äitiys ettei osaa olla ilman lapsia pitkiä aikoja. Silti hyvää tuo pikku breikki tekee meille kaikille, sitten taas jaksaa arkea.

summerwine, varmaan tiedätkin että parisuhteen yks suurimmista kriiseistä on lapsen syntymä ja sillon moni joutuu tosissaan taistelemaan ihan pienistäkin asioista. Se on kuitenkin niiin mielettömän iso elämänmuutos, plus että äidillä hormonit sekoittaa oloa entisestään. Meillä exän kanssa oli kamalaa riitaa ihan kaikesta esikoisen syntymän jälkeen ja sitten kuopuksen, tosin sillon tehtiin jo eroa muutenkin. Tuntui aika usein että olin lapsen kanssa ihan yksin ja yksin myös henkisesti. mies vaan meni niinkuin ennenkin ja "unohti" mut täysin. Tiedä sitten lohduttaako yhtään, mutta monella muulla on sama juttu. Yrittäkää puhua asioista toisillenne, ehkä noilla miehillä ei oikein mene jakeluun heti että muutos on äidille rankempi ja sillon pitäis miehen jaksaa olla tukena ja apuna.

Tää täällä melkein itkua tihrustaa[:D] meitin poika sai eilen illalla ihanan pienen serkkupojan <3 syntyi kolme viikkoa ennen la,joten ei tullut ikäeroa pojille kun päälle viikko,ihanaa <3 ihanaa,ihanaa,ihanaa..enkä oo yhtään herkilläni[;)][;)][:D]

meillä poika valvoo päivällä tooosi pitkiä aikoja,tuntuu etten ehdi tehdä mitään tässä päiväs aikaan,varsinkaan kun unet on tunnin mittaisia pojalla..eilenkin sain ruuan valmiiks vasta viiden aikoihin,kun en aiemmin ehtinyt..Olikin illalla puhti pois[8|] Onneks mies töistä tullessaan jakso vielä poikaa hoitaa ja kylvettikin,niin sain itse levähtää..Ja toinenhan nukkukin yön sitten niin mallikkaasti..mentiin 20 nukkumaan-syömään 1.30..sit herättiin 5-syötiin ja nukuttiin vielä 8.30 asti..nyt on taas äitikin virkeenpi[:)]

Mohomaha;Niin se varmaan on ettei ilman sapuskaa kannata lähtee liikenteeseen,ei tuu yllätyksiä [:D]

summerwine: Jaksamisia sinne päin <3

Varasin meille ristiäispäivänkin eilen, niitä vietetään 28.8.Ompahan aikaa järjestellä.ja saatiin varattua seurakuntatalon yks tila kastetilaisuutta varten,niin ei tarvii miettiä enään tuota paikkaakaan.

Mun täytyy lähtee viikonloppuna kesämekko ostoksille..omat kun ei mahdu vielä päälle[>:] ja ensi viikon sunnuntaina on siskon tytön ristiäiset..täytyy vaatetta alkaa jo hyvissä ajoin kattelemaan,niin ei tuu paniikkia[:D][:D] Siitä tuleekin meidän ensimmäinen pitempi reissu[:)]Jospa se menis hyvästi,Tampereelle asti kuiteskin kun lähdetään,matkaa semmoset 600km noin..jaiks[:D][:D] nähdään serkkutyttö ja nyt serkkupoikakin ekaa kertaa <3

summerwine: eikö sulla ois ketää ystävää, äitiä tai ketään kuka vois vähän auttaa? voisithan sä ehkä mieheltäkin kysyä jaksaisko se auttaa vai pitääkö pyytää ulkopuolista apua... mun mielestä tärkeintä olis että saisit ittes taas ruotuun niin jaksat. ruokakin on tosi tärkeetä! mutta ilman muuta jätät edes ne kotityöt tekemättä, ei se äitiysloma tarkota sitä että oisit lomalla kotia hoitamassa.

Mä syötin tytön yöllä ja olin pistämässä sitä nukkuu niin se alko vaan kiukkuaa eikä lopettanu niin piti herättää mies että nyt en saa sitä millään nukkuu. No mies otti tytön ja laitto makkarin oven kiinni perässään että sain nukkua. En sitten tiedä mitä se teki tytölle ja kauanko olivat hereillä, vieressä mies ainakin oli kun sen herätyskello soi.
Ennen ku käytiin nukkuu niin mies sano että se rakastaa mua tosi tosi paljon<3

Henniv: Meilläkin ristiäiset on seurakunnan tiloissa (18.7). Meille on tulossa noin 45 hengen ristiäiset ja ei tosiaan mahdu kotiin kaikki. Eipä tarvii kotia siivota ennen ja jälkeen juhlien, hommata pöytäliinoja tai astioita kun kaikki on siellä valmiina käyttöön. Saatiin sukulaisia värvättyä myös leipomishommiin niin ei ite tarvii tehä kun muutama juttu.
Onko kellään ristiäisiin mitään ohjelmaa? Mä en oo ite ollu kun yksissä ristiäisissä joskus 11 vuotta sitten niin eihän niissä oo mitään muuta kun se kastetilaisuus ja kahvittelut? Papin jaarittelut ja nimi esille, thats it?

Jospa sitä nyt kerkiäis kun tyttö niin tyytyväisenä nukkuu isänsä vieressä! [:)] <3

On nää päivät ton likan syntymän jälkeen kyllä menny niin nopeesti että! Aika ihan kiitää vaan ohi! Huomenna neiti on jo viikon vanha ja tuntuu että vastahan se eilen syntyi. Synnytys meni hyvin ja oon toipunu siitä ainakin omasta mielestäni tosi nopeasti, mut siitä synnytyksestä kirjotan enemmän sitten vaikka tonne synnytyskertomuksiin jahka vaan saan aikaseksi.

Tuo tyttö on ihan hirmu kiltti! Saa vaan nähdä että kuinka kauan sitä kestää! [:D] Se ei turhia kitise ja on tosi tosi kärsivällinen! Nukkuu pitkiä pätkiä. Yleensä päivällä 2-3 tuntia ja yöllä sellasia 3-5 tunnin unia.

Myö käytiin ensimmäisen kerran tytön kanssa kaupassa ja apteekissa jo samana päivänä kun päästiin sairaalasta kotiin. Tyttö nukkui koko ajan autuaan tietämättömänä omassa turvakaukalossaan. Tiistaina käytiin tytön isoisomummolla ja -vaarilla kylässä. Automatka meni tosi hyvin. Syötiin ennen lähtöä ja menomatkan tyttö nukkui ja sit syötiin just ennen takasin lähtöä ja paluumatkan tyttö sitten katteli tyytyväisenä turvakaukalossa kiinni keikkuvaa leluampiaista [:D] <3

Mun toipuminen on menny tosi nopeesti. Synnytyssalissa jo istuin ja seurailin vierestä kun tyttöä pestiin ja punnittiin ym. Jälkivuoto on suht niukkaa ja pikkuhuosun suojalla pärjää hyvin [:)]

Mieskin on niin ihana. Se on ihan rakastunut tyttöön [:)] Oon kyllä niinn tyytyväinen siihen miten se on ottanu tuon isäroolin vastaan. Se sairaalassakin vietti kaikki päivät aina meidän kanssa ja auttoi vauvan hoitamisessa ja hoiti vähän minuakin siinä ohessa [:D] Nyt kotona mies herää mun kanssa joka kerta yölläkin ja vaihtaa yleensä aina vaipan ennen syöttöä. Se on aina ensimmäisenä katsomassa mikä on "hätänä" kun vauva vähänkin inahtaa. Toinen meni ihan paniikkiin tossa toissapäivänä kun oli vaihtamassa taas vaippaa ennen syöttöä ja tyttö vähän rääkäs kun oli jo niin nälkä. Mies tuli melkein juosten ja kädet täristen tytön kanssa mun luo ja sano että äkkiä nyt tissi tänne ja rauhottu vasta sitten kun tyttö oli saanut tissin suuhun [:D]

Ihan ruusuilla tanssimista tää nyt ei kuitenkaan oo..
Tyttö äkkäs ton imemisen heti synnytyssalissa ja on kyllä sellanenkin huippuimuri et ei oo tosi! Mulla vaan on menny nännit rikki kun imetys alko heti alkuunsa niin "rajuna" ja tyttö oli tosi paljon tissillä. [&:] oon nyt koittanu miettiä ratkasua tähän kun tekee niin kippeetä imettää ja pakko noi nännit on saaha kuntoon. ei tät kipuilua jaksa kovin kauaa kun tarkotus olis kuitenkin imettää pitkään. oon yrittäny pumpata, mut mulla ei vaan maitoo tule pumppaamalla! enkä yhtään tiedä miksi! Kuitenkin ihan selvästi tyttö saa sitä maitoa imemällä kun ihan selkeesti nielee koko ajan ja joka imetyksen jälkeen se käy tyytyväisenä nukkumaan. Pissaakin riittää.. En tiiä pittäiskö käyvä ostaa korviketta ja antaa sitä ja sen verran omaa pumpattua maitoa kun tulee sen aikaa kun noi nännit paranee.. en oikeen keksi muutakaan.. Oisko ehdotuksia? Ja Lansinohia oon käyttäny noille nänneille sairaalasta lähtien, mut ne meni rikki jo siellä ja ei pääse paranemaan kun koko ajan oon kuitenki imettänny.
[/align]

Onnea Nuori äiti :)
Sen verran tosta ruokinnasta haluan sanoa. Itse imetin vaan 2 viikkoa,just sen takia kun mulla oli nännit tosi kipeet,ja mietin kanssa,että mitä tässä tekee. Olin ostanut raskauden aikana muutaman korvikkeen,mut en ajatellut niiden menevän. Tein just niinkun sinä ajattelit,ostin korvikkeita sille ajalle,kun tissit parantuu ja pumppailin välillä. Jäin kuitenkin sille tielle. Lopetin imettämisen ja nyt mennään korvikkeilla ja paremmin niistä saa kun mun rinnoista vaikka riittävästi maitoo tulikin mut kivun takia tissit oli arat ja imetys ei sujunut,ja tytöl men hermot ja lopulta mulla. Mutta jos tahdot imettää niin pitkään kun mahdollista niin pidä semmoin korvike kausi,ja parantelet rinnat,rasvailet nännejä,jotta iho paranee ja suihkussa hierot rintoja,jotta ne rinnat vähän pehmenee,eikä ole niin kivikovat ja kipeet :) Tsemppiä! (Maitoakin irtoo paremmin,kun lämpimässä vedessä painelet niitä) [:)]

Nuori äiti: mulla meni kans jo sairaalassa nännit rikki kun poika imi niin rajusti ja silloin oli vielä imuotekin vielä vähän väärä... mutta suosittelivat laittamaan kaalinlehdet rintojen päälle...vähän ensin rikkoo sitä kaalinlehden pintaa ja sitten vain tisseille ne.. ja kun sairaalassa eivät siihen hätään mulle löytäneet kaalta niin kokeilivat ihan peruslehtisalaattia...ja hyvin toimi sekin [:D] vähän laitoin eka nänneille bepanthenia ja sitten ne salaatinlehdet päälle ni ei menny ku varmaa päivä ni oli jo kokonaan parantunu nännit... ja ihan ite imetin sinä päivänä, salaatit vaan imetyksen jälkeen takasi paikoilleen :D kannattaa vaan ennen syöttämistä tarkistaa että ei oo salaatin/kaalenpalasia nänneissä [:D]

summerwine, kyllä meillä ainakin neuvolan tätsy hieroi öljyä vauvan poskiin, itse en ehkä uskaltais ihan siihen silmien ympärille laittaa? Päänahkaan kokeilin sitte laittaa neuvolan tätsyn kehotuksesta sitä öljyä kans, mutta siitä seuras sitte tukkapyykki[:D] Hyvin lähtee muuten hätätilanteessa ripsarit naamasta tolla öljyllä, siis omasta naamasta[:D] Eikä toi öljy omissa silmissä missään tunnu, vauvalla voi tosin olla eri juttu...
Nuori äiti, mulle tuupattiin rintakumi käyttöön, kun valitin nännin päitä. Ilman sitä ei olis tullut imetyksestä yhtään mitään. Nännit oli aina joka syötön jälkeen ihan verillä, ei sekään varmaan kovin terveellistä ole[8|] Sen kumin kanssa onnistui ilman mitään suurempaa tuskaa. Muttei kannata sitä kumia ihan hirveen pitkään käyttää, ettei imuote pääse huononemaan. Sellasen ohjeen sain kanssa, että föönailee nännejä hiustenkuivaimen kanssa... Sitä ei tosin tullut kokeiltua. Ilmakylvyt ja lansinohia reilusti nänneihin ja liivinsuojiin joka syötön jälkeen, auttoi ainakin mulla. Jostain oon lukenut että puristaa maitotipan nännin suojaksi, pitäis myös auttaa noihin rikkinäisiin nänneihin. Korvikkeita+pumppausta en ehkä itse lähtis kokeilemaan, kun se taas vaikuttaa omaan maidon tuotantoon negatiivisesti(varsinkin jos ei pumpulle heru). Tosin itse joudun noita korvikkeita tarjoomaan muutenkin kun oma maito ei riitä (mikä taas johtuu siitä että ollaan jouduttu korvikkeita syöttämään lisänä synnäriltä saakka)

Nuori äiti: Toukokuisten puolella puhuttiin maidonkerääjästä. Että koska se pitää nänniä vähän kosteena niin auttais siksi. Mutta sama toimii varmasti kaalinlehdellä. Maidonkerääjäähän ei suositella piditteväks kun pari tuntia kerrallaan.

Onnea vauvautuneille!

Nuori äiti: Harmi, että imetys sattuu sielläkin! Mä näin tähtiä ekat kaks viikkoa, ku herra nappasi kiinni... Nyt kun ikää on kolme viikkoa,niin selväåsti helpottaa. Kannattaa myös panostaa siihen otteeseen! Pää kunnolla takakenoon, navat vastakkain ja alahuuli koskettaa ensin tissiä yms. Imetystukilistan sivuilta löytyy paljon vinkkejä. Maitopisara ennen ja jälkeen imetyksen auttaa ja Lansinoh tai Bepanthen. Toivottavasti helpottaa ja jaksat taistella, tsemppiä!! Rintakumi voi auttaa pahimmassa hädässä.

Ihopoimuista: katjuskainenkohan se tuskaili ihopoimujen kanssa. Meillä ei vielä sitä ongelmaa ole, mutta jos/kun tulee, niin käytän perunajauhoja. Kokeilin nimittäin joskus omaan käteen Natusanin talkkia ja sen kokemuksen jälkeen en sitä kenellekään suosittele! Käsi meni aivan punaiseksi ja se hemmetin aine kirveli ihan hulluna! Varmaan talkeissakin on eroja, mutta perunajauho ajaa ihan saman asian. Joskus taisi talkeista olla sellaistakin juttua, että sisälsivät jotain savea tms. joka kerääntyy keuhkoihin tai johonkin.

Summerwinelle jaksamista!!!! Olet tosi kurjassa tilanteessa. Toivottavasti voisin pyytää apua joltain läheiseltä, jos miehesi ei tilannetta ymmärrä. Soita vaikka neuvolaan. Tilanne varmasti helpottuu, kunhan sun fyysinen olo paranee, mutta hae heti apua, jos oma mieli on tumma ja jaksaminen vähissä!!!

Nyt vauva heräsi tietysti... Ollaan mökillä ja täällä on ihan hemmetin kuuma ja itikoitakin on ihan tajuttoman paljon!!! Kodin viileyteen on ikävä..

Koukku

Nuori Äiti; Täälläkin poika imi aluksi niin kovasti rinnalla,että nännit meni vähän rikki ja oli tosi arat..nyt alkaa jo helpottaa kuitenkin,kun muistanu rasvata,ja tosiaan koittaa pitää ne nännit kosteena..enemmän auttaa mulla bepanthen kuin mitä toi lansinoh,mutta varmasti henk.kohtaista tuo..Kannattaa kiinnittää kyllä siihen imuotteeseen huomioo,täällä ainakin helpotti huomattavasti kun asento ja ote on oikee,ei koske muullon kun ekalla imasulla pikkasen..että ei kannata sitä imettämistä pakosti heti lopettaa,vaiks alku onkin hankalampaa[:)]

uskaltauduin vaunuillen kauppaan tänään ekaa kertaa[:)]Poju nukku tyytyväisenä koko matkan ja jatko vielä uniaan kun päästiin kotiin.kerrankin ehdin syyä itsekin kunnolla ja juoda kahvit rauhassa[;)][:D] On toi vaunuilu kyllä yllättävän kivaa puuhaa!!

Tänään tuli kutsu isyydentunnustukseen,tai siis aikaa pitäis varailla sinne..jospa siellä nyt ei mitään ihan älyttömiä kysellä[>:][:D]

Takaisin