Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jospa sitä vihdoin kerkeis kirjoteelemaankin,kun on kiirettä pitäny [:)]

Vauva-arkea takana jo 4viikkoa ja hyvin on sujunut vaipparalli.. Neiti oikee kakkamaaria ja joka vaipan vaihdolla on tavarat vaipassa.. mut hyvä vaan,että masu toimii..[:D] Maitoa ei itellä riitä tarpeeks joten korviketta joudutaan täälläkin antamaan suurimmaks osaks..jos pelkkää rintaa annan ni neiti alkaa tunnin päästä kitiseen nälkää, mutta korvikkeella jaksaa hyvin 4tuntia [:)] joten anna ensin kumpaakin rintaa ja korviketta lisäks.
HUH tätä hellettä! saanu meillä aikaan sen,että neiti ei malta nukkua ja jos nukkuu ni heräilee vähän väliä..
Varmasti tukala tuo rintatulehdus!ja kuume muutenkin tälläsellä ilmalla ja muutenkin vauvan hoito varmasti raskaampaa.[&:] Itellä rintoja särkeny muutaman päivän ja oon miettiny,et onko tulehdus tulossa mutta ei oo kuumetta tullu..ainakaan vielä.. ja toiv. ei tuukkaan.
pullosta: Ite kaadan ennen lähtöä yhen pikkupurkin tyhjään pulloon ja sit otan myös toisen pullon mukaan ja kaadan kaupungissa sen mitä neiti juo ni siihen ja lämmitän siellä jossain kahvilassa jne..nyt tosin aloin  miettiin et säilyyköhän se lämmittämätön maito pullossa niinkun sit alkuperäispakkauksessa avaamattomana?? [:D] enpä oo tuotakaan hoksannu.. vaikka ei oo kyl neitikään mahaansa valitellu.

Kauhulla luen teidän juttuja! Kuumetta, heräilyä, 4h tissillä! Mun käy teitä kaikkia ihan sääliks kun mulla ei oo mitään valittamista, ei edes miehestä [:D] Neiti nukkuu pitkiä yöunia edelleen, nukkuu päivisinkin muutaman tunnin pätkiä, illat kukkuu. Ite saan nukuttua sellasia 10-12 tuntisia unia kun heräillään miehen kans vuorotellen syöttään vauvaa eli ei ees tarvii herätä kun kerran kesken unien...

Pakko nyt ihan tännekki laittaa kuva tytön bodyguardista

Meillä oltiin ensimmäistä kertaa mökillä vauvan kanssa viikonloppu[:)] Hyvin meni automatkat ja venematkat ja muutenkin. Mitä nyt pikkuisen vatsavaivat iltaisin kiusasivat, pääsi tuore mummikin hyssyttelemään toista[8|] Kuulemma muistui hyvin mieleen oma vauva-aikani, kun huusin illat monen monta kuukautta alkuun! No, onneksi mökillä on päämökki, ja lisäksi vierasmökki, jossa me nukuimme. Ei tarvinnut vanhempieni valvoa kuitenkaan vauvan takia[:)]

Pikkuinen tosiaan on nyt huutanut kolme iltaa putkeen, sitä aiemmin huutoa on ollut keskimäärin joka toinen ilta. Tästä illasta ei vielä ole lopullista varmuutta, mutta tällä hetkellä näyttää hyvältä. Pieni on omassa sängyssään ja toivottavasti nukkuu nyt ensimmäiseen yösyöttöön asti hyvin! Hankin perjantaina Disflatyl-tipat, joita nyt on perjantai-illasta asti annettu. Toivottavasti tepsivät. Nyt sitten annetaan kolmenlaisia tippoja: Disflatylia, Rela-tippoja ja Jekovitia. Vieläköhän jotain tulisi?[:D]

Meillä nukutaan päivin ja öin sellaisia 2,5 - 4 tunnin unia. Muutaman kerran on tainnut nukkua 4,5 tuntia putkeen, kun on oikein illalla ensin huutanut kolme tuntia. Niinpä itsekin olen saanut nukuttua pisimmillään vajaan 4,5 tuntia putkeen. Jotenkin kummasti sitä silti jaksaa! Kai ne on nuo hormonit jotka sen mahdollistaa.

Sellaisia meille. Gibsonille jaksamisia yöheräilyyn ja muuhun. Toivottavasti vähitellen alkaa helpottaa!

hih,aivan ihana kuva mohomaha[:)]

Nyt on maidontulo onneksi alkanut tasottua,ei oo niin hirveet pamelat koko aikaa[;)] Ensimmäinen viikko takana,ja ihan hyvin on mennyt,opetteluahan tää vieläkin on,vaan huomaa selvästi,miten itellä on otteet pojan kanssa varmistuneet,enää ei pelkää että menee rikki kun koskee[;)][:D][:D]..poika syö,nukkuu ja kakkaa ja nyt on ruvennu oleen ihan pitkiäkin aikoja hereillä..saattaa tunnin jos toisenkin sitterissä vaan olla ja kattella ja kuunnella[:)]viihtyy ihan ittekseenkin siinä..huomenna tulee neuvolan th käymään ja selviää onko tuo poika kasvanut yhtään( ihme on jos ei ole,sillä ruokahalu on ainakin kohillaan[:D]) meillä herätään yöllä 2.5-3h:n välein syöpöttelemään(välillä pitempiäkin jaksoja menee ennen kuin on nälkä..),mutta onneks poika nukahtaa melkeinpä heti syönnin jälkeen,niin pääsee itsekin takaisin nukkumaan[:)] välillä mietityttää että tuleeko noista tisseistä riittävästi,mutta kaipa poika omansa saa,kun joka vaipassa melkein on pissat ja kakat..
Eilen uskaltauduttiin ekan kerran vaunuilemaan koko perhe[:)]oli kyllä kivaa,vaikka ei pitkälle lähdettykään,näin ekalla kerralla. tänään vois koittaa toisen kerran..
Meillä lähti isi töihin tänään[8|] Aloitti uudessa työpaikassa,niin ei kehdannut heti olla kolmee viikkoo sieltä pois[:)] mutta oli tuo viikkokin kiva,kun mies ehti olla sairaalassa meitin kanssa opettelemassa ja auttamassa ja sit kotona loppuviikon.Onhan se sitten illalla tässä kaverina[:)]
Eilen illalla kylvetettiin muuten poika ekan kerran kotona.voi että kuinka toinen tykkäsi..niin tyytyväisenä nukahti sitten kylvyn ja syönnin jälkeen sänkyynsä
Ristiäisiäkin pitäisi alkaa suunnittelemaan,ja soittaa khvirastoon että mille vklle olisi edes mahdollista ne saada,elokuulle kuitenkin luulen että meitin pojan ristiäiset menee,muutenkin kun tässä heinäkuussa on melkein joka vkl jotakin menoa[:D]nimi on jo valmiina,vaan kummit on pyytämättä..no,ehtiihän nuo[:D] Missä te muut meinaatte ristiäisiä viettää? seurakuntatalolla,kotona...? ja miten paljon porukkaa ootte kutsumassa?

Täällä hoidetaan nyyttiä kipeänä eikä muuten oo yhtään kivaa[:(] Kokoajan pelottaa että vahingossa pudottaa nyytin sylistä tmv kun on niin voimaton olo[:(] Eilen käytiin päivystyksessä ja että mä inhoon noita päivystyksiä!!! Siellä siis kolmisen tuntia odoteltiin omaa vuoroa! Ei siinä, mutta kun piti ton vauvanki olla mukana..Eikä maitoa tietenkään mukana, enkä pysty imettää ilman rintakumia. Noh,vauvahan oli tosi ihana<3 Teki kakat kuuluvasti oikein heti kun sinne mentiin[:D] Eikä koko päivystyspaikassa ollu minkäänlaista lastenhoito huonetta[:@][:@][:@] Noh,kiltisti oli koko kolmisen tuntia reilu, vaikka oli nälkä ja paskat housussa[:D] Heräili vartin välein mutta ei silti ees itkeny[:)] Sai taas olla niin ylpee tuosta[:)] No mutta, niinku arvelinkin niin rintatulehdushan se mua vaivaa. Ärsytti se lääkärikin kun vähätteli mun ongelmia ja sano että se on vasta alkava tulehdus ettei mitään antas siihen, sitte kumminkin kävin välillä otattaa toisessa paikassa verikokeet josta selvis että tulehdusarvot on pilvissä niin eikö sen lääkärin sitten pitäny perua puheitaan ja sain ne antibiootit. Luuliko se tyhmä oikeesti että turhan takia sunnuntai päivänä siellä 3 tuntia odottelen vauvan kanssa, argh[:@][:D] Tää kuume on kyllä kamalan rasittava, vaihtelee 38-39 välillä eikä ees särkylääkkeillä pienene[:(] Eilen naurettiin miehen kanssa että meneehän se kuuma kesäsunnuntai näinkin kun mittari näytti reilua 30 astetta ja mä oon sisällä villatakki päällä jne[:D][:D]

Henniv, me vietetään ristiäiset kotona. Ja todella pienet sellaset, vaan miehen vanhemmat ja veli ja mun äiti. Mun sukulaiset kun asuu niin hemmetin kaukana niin ne ei tänne asti tule, varsinkaan kun me ei majotusta pystytä järjestää jne. Kaiken huipuks meillä on kummi ongelma[:D] Mun miehen veli nyt ainaki mutta toista ei ole. Menee kai siihen että pitää pyytää mun äitiä kummiks, voi huoh. Mutta samahan tuo on, rasittavia vaan kaikki tälläset[:D]

aurinkoista maanantaita

meill nuha senkun jatkuu tytöllä,kovasti nimee mietitään.tai no minä.mies halusi yhen nimen ja se tulee kuttuma nimeksi niin hälle on melkein ihan sama mitä toinen ja kolmas nimi on.. muutama ihana nimi olisi mielessä mutta en tiiä käykö ne yhteen. kummi asia kans on ihan auki.. mietin josko kysyis läheistä serkkua ja sit voisko pyytää siskoakin?vaikka onkin jo esikoiseni kummi.. vaikeeta .ja ärsyttää.[:@]

Mohomahalla oli tos ihana kuva koirast ja tytöstään [:)]
Henniv kyseli ristiäisistä,meil järjestetää kotona,ja ehkä n.20 henkilöä tulee jos tulee. pappi oli hankala saada,ja se jonka olisin halunnu niin se on lomalla.. mut tost taisinki jo aiemmin mainita.

tässä oottelen et lääkäri soittas,et kerkeiskö se tutkia ton tytön. viime yänä heräsi 4h välein.iltaisi meill kans aina on sellast huutoa-pientä kitinää. muuten ei yleesä huuda,tai kitise.suht rauhallinen tyttö,useinmite [:)]

summerwinelle paranemisia ja ei varmasti ole helppoo sairaana hoitaa vauvaa..

tossa aiemmin olikin puhetta vaatetuksessa,ootteko nyt helteil olleet paljon autoll liikkeessä?et mitä päälle? itell on toinen lapsi mutta siltikin tuntuu etten tiiä mitä laittaa päälle.tunnin päästä pitäs olla lääkäris ja autol menen,mutten oikeen osaa päättää ja noin mitä laittaa päälle. [&o]

voi että, koitin nukuttaa nyyttiä reilu 4 tuntia enkä millään saanu sitä nukkumaan.. pistin jo miehelle tekstaria että en kohta enää jaksa ko tahtosin ittekki jo levätä. Se sitten sano että kokeile pistää sen joku vaate sen lähelle[:D][:D] ja hih, se autto! Nyytti siinä vähän aikaa nuuhki sitä paitaa minkä pistin ja nukahti samantien, nyt nukkunu jo reilu puoltuntia[:D] Kyllä huomaa että mies hoitanu enemmän tuota kaveria kun lomallaan oli[:)] tavallaan herttasta mut sitten taas toisaalta, kamalaa jos nukuttaminen on aina näin vaikeeta mulla[8|] tai sitten pitää vaan pitää huoli että aina on miehen käytetty paita saatavilla[:D][:D]

kirjotellaan meki pitkästä aikaa tänne. Tänään eka päivä yksin lasten kanssa. Onneksi tuli hommattua tupla rattaat näille lapsille. Helpotti kyl kovasti kun molemmat sai kauppaan yhtä aikaa eikä esikoinen pyörinyt jaloissa ja juossut ympäri kauppaa vaa nökötti nätisti rattaissa. mut nyt hirvittää jo valmiiksi perjantain neuvola reissu. Kun meidän neuvolaan pitää mennä junalla tai bussilla [&:] tai pitää kävellä semmonen puoli tuntia jos nopeasti kipittää. IIk [:D]

Summerwine kyseli noista d-vitamiineista...apteekissa on myynnissä Gefilus-maitohappobakteeritippoja joihin on lisätty D-vitamiini... 7,5ml pullolla oli hintaa reilu 20 euroa... halvemmaksi tuli ostaa Rela-tippoja ja D-tippoja jotka siis käytännössä täysin sama yhdistelmä.. meidän pojulla tulee hirveät vatsakivut noista D-vitamiineista niin olen tentannut apteekkarit kunnolla kun olen uutta D-vitamiinia käynyt ostamassa :D 

Olipa taas ihana hellepäivä! Ulkona auringossa ihan tuskaisen kuuma mutta onneks meillä sisällä ihanan viileetä kun asutaan maantasalla.  Poikien kanssa oltiin tänään puistossa, söivät "sosiaalisoppaa" kun kaupunki sitä taas tarjoaa ja hyvin maistui. Äsken oltiin koko perhe tuolla läheisellä hiekkakentällä pelaamassa Mölkkyä ja nyt tultiin kotiin kun pitää Onni laittaa kylpyyn. Yritän päästä huomenna tai torstaina siskoni kanssa leffaan, isät saa katsoa lapsia sen aikaa. Sinkkuelämää 2 pitäis mennä katsomaan.

Kirjottelin tossa aiemmin että jälkivuoto olis loppumassa, mutta kyllä sitä tuli sit vielä ihan vähän. Eilen loppui ihan kokonaan ja nyt päästään taas normaalieloon seksinkin suhteen, jee!! [:D] Huomenna meillä olis Onnin neuvola, laitan sitten tuonne neuvolaketjuun pojan mittoja.

Jotenkin on tänään ollut tosi onnellinen olo, kaikki mennyt vaan niin putkeen. Mitä nyt pikkunen sai aamulla kauheen raivarin kun isi lähti töihin... pelkäsin jo että mitäköhän tästä päivästä tulee, mutta poika onneks hiljeni hetken kuluttua.
Tais tulla toiselle heti ikävä [:)]

Me vietetään ristiäisiä meidän kirkon seurakuntasalissa 1.8. ja vieraita on tulossa about 30. Vähän nyt varjostaa tuo mun ystävän syöpäuutinen tulevaa juhlaa ja hän nyt pohtii että jaksaako tulla vai ei. Nimi pojalle on valmiina ja kaikki kummit selvillä (4kpl). Vähän pitäis vielä miettiä tarjottavia, mutta kyllä kaikki alkaa olla ihan valmiina. Poika kastetaan kastemekossa joka on mun vanha ja siinä on myös kastettu mun sisko, mun pojat ja siskon tytöt [:)] 34 vuotta vanha mekko mutta silti ihan kuin uus!

Joo, mutta nyt kylpyvettä pojalle laittamaan...

Vauva-arkea täältäkin! Perjantaina päästiin kotiin ja hyvin on mennyt toistaiseksi. Öitä ollaan nukuttu 2-7h putkeen, varsinkin eka yö kotona oli tuoreen äidin unelma [:)] mentiin yöllä 2.30 nukkumaan ja heräsin la aamuna 8.30 siihen ettei poju ole vielkään herättänyt. Kävin vielä suihkussa, söin aamupalaa ja touhuilin hetken niitä näitä, kunnes 9.20 kajahti heräämisilmoitus [:)] Kakkaa tulee hyvinkin, suolessa ei ainakaan ole vikaa! Tissillä viihtyy 10min-1h, valveilla 20min-1,5h!! ja päiväunia 45min-4,5h.. näillä helteillä tuntuu, että pakko herätellä tissin verran, jotta saa nestettä!

AnAnAts
: Kyselit ohejista maidon parempan tuotantoon.. Mulle ei sairaalas sanottu mitään neuvoja, mutta tätini joka on kätilö, sano että jos tule ongelma ettei maitoa heru, niin sivele rintoihin kerros MAITORAHKAA ja kelmut päälle. sen happamuus kuulemma saa maidon erittymään :) toinen kikka on kaalinlehdet, niitä kun vähän pilkkoo niin että se "mehu" tulee niistä lehdistä, niin lehdet vaan tisseille hetkeks.. Ite en oo kumpaakaan kokeilut, kun maitoa tiputtaa maidonkerääjiin 40ml 30minuutissa.. [:-] järkyt anderssonit koko ajan, maito alkoi nousta jo sairaalassa voimakkaasti.

Huhhuijaa... AinoL. kyseli aiemmin vauvojen vatsan toiminnasta... ja täytyy sanoa, että meilläkin ollaan nyt pari päivää oltu kakkaamatta! Aiemmin täälläkin oli joka vaipassa kakkaa, mutta nyt tosiaan viimeksi kunnolla ollut lauantaina. Sen jälkeen vain ihan pikkuisen paukkujen mukana tullutta tavaraa, välillä ei sitäkään. Soitin neuvolaan ja kysyin, onko se ok, ja kuulemma se on aika tavallista. Voi kokeilla luumulla tai mallasuutteella, jos lähtisi maha toimimaan, jos pitkän aikaa on kakkaamatta, eli yli viikon, ja varsinkin jos se alkaa vauvaa kovasti haitata.

Aloitimme Disflatyl-tipat perjantai-illasta, joten mietinkin, että voiko olla siitä johtuvaa... tiedä häntä.

Moikka meiltäkin [:)]

Täällä sujuu edelleen oikein mallikkaasti, poitsu on kovin tyytyväinen tapaus, herää yöllä noin klo 2-3 ja sitten herätään seuraavan kerran klo 6-8. Jonkunlaista rytmiäkin alkaa jo olemaan mikä helpottaa taas minun elämääni huomattavasti. Toinen neuvola oli viime perjataina (pojalla ikää 2vkoa 1vrk), paino oli 3520g, pituus 53cm ja päänympärys 36cm, kaikki ok. Maitoa riittää ja poika kasvaa kohisten!

Maidonkerääjä on aivan YLIVETO!
Olen tuskaillut tiputtelevien tissieni kanssa (varsinkin oikea rinta), liivinsuojat ja liivit sekä paita on läpimärkiä ja niitä saa vaihtaa vähän väliä. Nyt pojan imiessä käytän toiseen rintaan maidonkerääjää koska neuvola TH ei suositellut että alkaisin pumppaamaan sillä silloin maitoa tulee vaan entistä enemmän. Maitoa tulee oikeasta rinnasta 10 minuutissa 40-50ml ja vasemmasta noin 20ml. Näin saan päivän aikana kerättyä ihan mukavasti pulloon ja isukkikin pääsee imetyshommiin [;)].

Aloitimme D-vitamiinit sunnuntaina (Gefilus D3-tipat, hinta 18,80€) eikä ainakaan vielä ole vatsanpuruja tullut.

Meillä on nimiäiset joihin kutsutaan minun ja mieheni perheet sekä pojan "kummiperhe", yhteensä 14 henkilöä. Tilaisuudessa kerromme miksi olemme päätyneet antamaan Arttu Iivari nimen, luemme nimien historiasta ja niiden merkityksestä sekä esittelemme kummiperheen (tätini ja hänen perheensä). Tarjoamme hieman ruokaa ja juomaa ja vietämme aikaa yhdessä. Itse en olisi nimiäisiäkään pitänyt mutta mieheni halusi sellaiset järjestää.

AinoL. : Mulle kätilö sairaalassa kertoi että vauvoilla on erilainen kakkaamisrytmi, hänen kaksi lastaan olivat täysin erilaiset; toinen kakkasi useita kertoja päivässä, toinen kerran viikossa. Onko tilanne jo helpottanut?
Lisäksi sairaalassa näytettiin miten ilmat voi päästää masusta pihalle (samalla usein tulee kakka). Eli kuumemittarin pää rasvataan, vauva makuulle ja jalat vatsan päälle, mittari peppuun  (noin 2cm) ja sitten liikutellaan sitä varovasti ylös-ala-sivuille. Yleensä ilmat tulee nopeasti ulos ja kakka LENTÄÄ [:D].

mohomaha: Ihana kuva! Molemmat ylisöpöjä, toi sun ransis on todella mainion näköinen tytön kanssa. Etkös suunnitellut pentuja? Mulle yksi varaukseen [;)].

summerwine: Joko rintatulehdus on ohi?

Gibsoni: Jaksamisia!

Ja vielä.
On se hassua miten minäkin stressasin ja panikoin miten osaan vauvaa hoitaa jne. Ne asiat näköjään on ihan sisään rakennettuja juttuja, ne vaan tulee luonnostaan. Lisäksi ihmettelen miksi en ole aikaisemmin lapsia tehnyt!
Ei ole yhtään hullumpaa olla äiti <3.

Täällä vatsa alkoi toimia het, kun olin tänne kirjoitellu:) 8 päivää oli kakkaamatta. Äitini sanoi, että itse olin ollut samanlainen kakkajemmari:) Näin kestovaippojen käyttäjänä hieman helpompaa, kun ei kakkavaippoja tarvitse liotella:D.  Tosi hyvin kestoilu onnistunut meilläkin, tosin nyt helteillä ollaan käytetty kertiksiäkin, kun ainakin imse vinset on aika hiostavia näillä keleillä.

Just_Pam, ei ole tulehdus vielä mennyt ohi, eilen alotin antibiootit ja kuume kyllä helpotti eikä sitä eilisen jälkeen ole ollut(muuta kun vähän lämpöä aina välillä) mutta tuo kipu rinnassa on välillä jotain ihan järkyttävää ja vielä pahempaa silloin kun lypsää maitoa. Mutta jospa tämä tästä helpottais, noita lääkkeitä pitäs kumminkin vielä 9 päivää syödä.

Nyt on pakko vähän moittia mun miestä[:(] Eilisestä asti ollaan riidelty. Se ei vaan tajua että mä olen kipeä vaikkei sitä kuumetta nyt tällähetkellä satukkaan olemaan. Olo on silti ihan voimaton ja tuntuu että ois jyrän alle jääny (ihan kun tietäsin miltä semmonen tuntuu, mutta vertauksena ihan[:D]) ja lisäks on noi mahakivutkin tullu takasin[:(] Noh, se kun tuli eilen töistä niin ei hoitanu vauvaa yhtään, ei edes yöllä. Mä en oo nukkunu pariin päivään kun muutaman hassun tunnin vaikka lääkäri nimenomaan käski lepäilee[8|] Eniten mua harmittaa kumminkin se, että vauva ihan selvästi kaipaili isukkiaan eilen, kun ei nukahtanutkaan muuten kun miehen paidan päälle jossa oli miehen hajut. Säälitti sitten vaan jotenkin kun toinen tulee töistä niin ei mitenkään huomioinu vauvaa. Ja yö oli ihan kamala. Mies paineli ärsyyntyneenä jo kymmeneltä nukkumaan. Mä pääsin vasta puolen yön jälkeen, eikä pieni tietenkään nukahtanu heti sillonkaan kun tais olla taas vatsavaivoja. Ja tietty mies oli äkänen kun ei saanu nukkua mutta ei kertaakaan voinu nousta kattoo vauvaa. Mulle nous yöllä vielä kuume ja kävin oksentamassakin ja tuntu että jalat lähtee alta. Reilun tunnin sain sitten nukkua viime yönä. Aamulla kun oli heti meillä vielä se hemmetin lastenvalvojallakin käynti. Ei puhuttu miehen kanssa aamulla mitään ja ei mitenkään pirteimpiä ja ilosempia mahollisia siellä paikan päällä oltu ja varmaan mulkoiltiin toisiamme siihen malliin että jäi vähän sellanen olo että mitähän se nainen nyt ajatteli, että uskokohan ees ollenkaan meidän kertoiluja siellä, vaikka ei edes sielläkään mitään oikein puhuttu, lyhyesti vaan vastattiin sen kysymyksiin[8|] Ja mun piti vielä pullolla ruokkia vauvaa siellä ja samaan aikaan allekirjotella lappuja kun mies ei voinu aamulla yhtään auttaa vauvan kanssa, jos olis auttanu niin olisin kerenny kotona ruokkia ja matkakin olis ollu helpompi. Sitten vaan valitti kun ollaan myöhässä.voi huoh. Lisäks ajaa sellasta vauhtia ihan tahallaan että sai sydän kurkussa olla ja vauvakin joka mutkassa säikähti.Ymmärrän sinänsä että ei se oo kivaa kun ei saa nukkua ja joutuu sen 8 tuntia kumminkin olemaan töissä josta ei edes tykkää ja sen lisäks pitäs vielä hoitaa vauvaa jne, mutta ajattelis ees asioita minunki kannalta[8|] Oli muuten eka kerta pariin vuoteen mitä ollaan seurusteltu kun tuli miehestä tällänen olo, että sen tekemiset ja sanat tuntuu pahalta[:(] Mutta jospa tää tästä. Sori pitkä tilitys[:D]

summerwine Kyllä sulla on ihan oikeus ollakin kiukkunen tosta. Itselläni taatusti menisi hermo myös jos toinen käyttäytyisi noin. Välillä tässä ollut pinna tiukalla muutenkin, varsinkin iltaisin kun mies vaan nukahtaa vaikka vauva kuinka huutaa, ja itse sitten saan valvoa ja yrittää nukuttaa pientä. Tosin siinä mielessä on hyvä, että tuo pystyy nukkumaan, vaikka vauva huutaa läpi yön. Ensi viikolla kun meilläkin alkaa arki, kun mies palaa töihin.

Mutta mutta, sen verran itseänikin välillä ärsyttää tuo oman miehen käytös, että on meinannut tulla kaiken maailman sammakoita suusta. Onneksi suhteellisen hyvin olen onnistunut (vielä) pitämään mölyt mahassa. Välillä kun tuntuu, että hän on kuvitellut voivansa jatkaa elämää ihan niin kuin ennenkin, vauvasta viis. No, eihän tuo nyt montaa kertaa ole kavereiden kanssa harrastuksissaan juossut, mutta on kuitenkin. Itse kun olen jumissa täällä kotona vauvan ja koiran kanssa. No, pitänee vielä puhua noista pelisäännöistä kun töiden alku lähestyy ensi viikolla. Koska sitä en rupea kattelemaan, että mies vielä töistä palattuaan lähtee harrastelemaan... no, toivottavasti ei ole aikomuskaan.

Puh. Tulipahan täältäkin taas urputusta. Ei sillä, välillä suhtautuu tosi hyvin vauvanhoitoon ja on vauvan kanssa ihan vapaasta tahdostaan, mutta välillä tuntuu, että koko pieni ihminen on kokonaan minun vastuullani. Vaikka kai sitä itselläkin on huonoja ja hyviä päiviä.

Summerwine, ei käy kateeks[&:] Mulla oli vähän samanlainen tilanne silloin, kun rintatulehdus iski. Muita oireita ei ollut kun vaan korkee kuume minkä sai senkin aika nopeesti buranalla kuriin ennen antibiootteja, mutta voimat se vei totaalisesti[:(] Mies ei sitte ymmärtänyt sitä, että olin kipeä, niin otettiin aika kovasti yhteen. Sekin tietty oli väsynyt. Lopputuloksena itkin niin hervottomasti, että oksensin olkkarin lattialle[&o] Luulin jo että mulla oli joku synnytyksen jälkeinen masennus tulossa, mutta kaikki johtui vaan unen puutteesta ja siitä, että kuume vaan vei kaikki voimat.. kolmena päivänä nous kuumetta antibioottikuurin alottamisesta, mutta heti kun se loppu niin palas taas voimatkin.
Vai että maitorahkaa, täytyykin kokeilla[:)] Ei siinä mitään häviäkkään.
Kakkaamisesta neuvolassa sanottiin tänään, että sinne jatkuvasti joku soittelee, että vauva ei ole kakannut moneen päivään tai jopa viikkoon. Se on kuitenkin ihan normaalia varsinkin vauvoilla, ketkä elää pelkällä rintamaidolla. Vauvat kuluttaa rintamaidon kuulemma niin hyvin, ettei siitä jää tuotoksia[:)] Meillä kakka on välillä ihan vihreää, normaalia sekin.. Voi johtua kuulemma korvikkeistakin.
Noni, nyt alkaa sitten pelleilyt noiden neuvolan painokäyrien kanssa.. Perjantaina pääsen sentäs syöttöpunnitukseen neuvolaan, näkee sitten mikä toi rintamaidon tilanne on, kun se on mua paljon mietityttänytkin[8|] Poika on kasvanut pituutta niin kovasti, ettei painokäyrä oikeen pysy vissiin mukana. No, hyvähän se on että ne nyt sitte tarkkailee.. Ärsyttää vaan jos ne määrää lisää korviketta turhan helposti, kun se kuitenkin vaikuttaa taas maidon tuloon. Nyt helteillä on muuten pumppaaminen onnistunu paremmin, ellen sitte vaan kuvittele[8|] Yhtä taistelua ton maidon ja imetyksen kanssa edelleen, mutta oon saanu tän oman pään nyt sille järkevälle tasolle, ettei mee itkuks joka ilta[:)] Ihanaa toi imetys muutenkin näillä helteillä, kun 2 hikistä nahkaa vastakkain[&:] Poika on sellanen kuumakalle, ettei toivookaan että vois pitää vaippaa enempää sisällä päällä... sääliks käy toista, kun tukka kokoajan märkänä[>:]

Iltaa!

Tämä mamma kotiutui äsken leffasta silmät punaisina ja nenä tukossa... juu, ihan oikein arvasitte, itkua väänsin tottakai moneen otteeseen leffan aikana [:)] ja oli ilo huomata, että ollaan tosiaan siskoni kanssa samasta puusta veistettyjä, hän myös niiskutti mun vieressä. Teki hyvää päästä viettämään pariks tunniks ihan omaa aikaa rakkaan siskon kanssa.

Tänään tosiaan oltiin 1kk-neuvolassa ja Onni oli kasvanut huimasti syntymästään! 3730g->5020g ja 49cm->55cm. Seuraava neuvola on 20.7. jolloin mennään lääkärille ja mulla on jälkitarkastus.

Tuosta kakkaamisesta, meillä poika kakkaa ihan joka ikinen päivä. Mutta  kaikki välillä joka päivä-1 viikko lienee ihan normaalia vauvoilla.

Nyt suihkuun, iltapalaa, poika tissille jne. Huomenna siivouspäivä, yäk! [:@] Aattelin hyödyntää poikia siivouksessa. Sit pitää pestä kundeille vaatteita lomareissuun. Hyvää yötä!

huomenta [:)]meillä kävi eilen terveydenhoitaja kotikäynnillä..pojalla oli paino noussu sairaalasta lähtiessä,eli siis viikossa 100g eli kuulemma tosi hyvästi ruoka riittää,huh[:D] ja muutenkin oli poju kunnossa..saatiin jekovitit,joita ens viikolla alotellaan kokeilemaan,jospa ei massuvaivoja tulis siitä[&:] Ens viikolla taas uusi kotikäynti..
Ja ette arvaa miten on synnärillä möhlitty[>:] Meidän poika on merkitty tytöksi[8|] ne joutu sillon heti syntymän jälkeen vaihtamaan sen käsirannekkeen kun kätilö oli merkannu tytöksi siihen..no joo ei siinä mitään..nyt th oli eilen soitellu henkilötunnuksesta kun ei ollu kuulunu sitä vielä,niin oli sekin tehty sitte tytölle..joutuvat sairaalalta soittelemaan vaikka mihin nyt että saavat tiedot oikein ja pojalle oikean h.tunnuksen[:D]luoja mitä sekoilua..ja ei voi pistää kyllä hässäkän piikkiin,oltiin sinä päivänä ainoot synnyttäjät siellä(illalla tais olla vasta seuraavat..)
meillä tehtiin enkat viime yönä,nukuttiin putkeen 5.5 h..IHANAA [:D][:D]

Meillä ainakin toistaiseksi nukutaan yöt ja huudetaan päivät. Eilen tyttö nukkuin vain kahdet 20 minuutin päiväunet ja alkoi olla iltapäivästä/illasta jo niin väsynyt, ettei jaksanut kunnolla rintaakaan imeä. Välillä on puolen tunnin hyviä jaksoja ja tyttö saattaa jopa antaa hymyn mutta muuten on perustyytymätön. Rela-tipat on jo käytössä, samoin Disflatyl-tipat, mutta niistä ei ole kuitenkaan ollut itkuisuuteen erityistä apua. Itse kokeilin jo olla lähes täysin maidottomalla ruokavaliollakin muutaman päivän, mutta sekään ei auttanut.

Kantoliinaan ja autoon turvakaukaloon tyttö rauhoittuu lähes aina ja ennen näitä kovia helteitä nukahti myös vaunuihin. Turvakaukalon avulla toteutettu keinu tuntuisi myös useinmiten toimivan rauhoittelukeinona. Sylissä tyttö kuitenkin viihtyy vain harvoin ns. perusasennossa eli vatsa ylöspäin. Sen sijaan olkapäällä tyytyy useinmiten olemaan. Tosin aina välillä tulee sellaisiakin huutokohtauksia, ettei mikään - ei sylikään auta. Silloin olen vain pitänyt jämäkästi rintaa vasten ja odotellut, että tilanne rauhoittuu. Tuttia neitimme ei huoli, joten kun huudetaan niin huudetaan. Vaikeinta on se, kun ei selkeästi pysty erottamaan esim. nälkä- ja väsyitkua toisistaan eikä tiedä, mikä on vialla ja mitä pitäisi tehdä. Viime päivinä olen epäillyt, että tyttö itkisi kuumuuttakin eikä siksi osaisi rauhoittua nukkumaan, mutta todennäköisin syy löytynee kuitenkin vatsavaivoista ja niihin taitaa auttaa vain aika.

Tyttö on nyt 5 viikkoa ja 4 päivää. Jostakin olen lukenut, että itkuisuus on kovinta juuri 6 viikon ikäisellä vauvalla... Parempia päiviä odotellessa siis. Onneksi välillä on huonojen päivien vastapainoksi hyviäkin päiviä ja ainakin toistaiseksi ne uniset yöt! :)

Takaisin