Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vauva on vaunuissa ollu ihan vaan bodyssa, yhen kerran oli vaan housut jalassa taikka sitten potkupuku. Tietty on sitten kumminkin huopa päällä. Meillä kun noissa vaunuissa on niin kuuman olonen alusta (tai siis se irrotettava koppa) ja lisäks onhan siinä vaunuissa vielä se päällinenkin. Noin on ollu ihan sopiva, sillon kun oli potkarit,myssy,tumput,sukat sun muut ja välillä kurkkasin niin oli kyllä ihan hiestä selkä märkänä.

Tuo ryynipylly on ollu kyllä aivan ihana <3 ei itke yhtään turhia, aina vaan kun oikeesti on märkä vaippa, nälkä jne[:)] Toivottavasti pysyskin tuollaisena[:D] Ainoa huono, että tuolla on aivan pohjaton massu! Syö parin tunnin välein melkeinpä sen 100-130 ml [:D] En meinaa pysyy perässä noitten pumppailujen kanssa kun oon koittanu että ois aina jääkaapissa varalla yks pullollinen kun eihän se jaksa odottaa että pumppaan sille maitoo vielä sillon kun rupeaa itkemään nälkäänsä. Ja neuvolassa kun täti sanoi että tän ikäisellä on tulitikku rasian kokonen masu niin kyllä pitkään katottiin miehen kanssa ja naurettiin että miten tuohon nyyttiin voi sitten upota pullollinen[:D]

Tyttö Koon ja maidon pumppaamisesta. Meillä Marika täysimetyksellä ja silti multakin pumpatessa tulee se 20 ml, mikäli en yhtään .. hmm.. valmistaudu henkisesti tohon hommaan. Psyykkaan maitorauhaset toimintaan töllöttelemällä ipanaa siis [:D] Sit tulee kyllä sen reilun desin. Tossa Ciralle samalla syy siihen, miks sitä maitoa tulee parhaiten sillon kun imetät toisella rinnalla. Tai niin mulle ainakin neuvolassa ja synnärillä sanottiin.. [8|]
Maidon lypsämisestä varastoon, kerääkö kukaan?? Mihin keräätte maitoa? En ole ostanut niitä ainun siihen hommaan tarkotettuja pusseja, kun muistelin, että niissä ei ole minkäänlaista sulkemisjuttuja. Eli piti laittaa vaan tyyliin solmuun se pussi, ja sit pakkaseen. Onko edelleen näin? Tietääkö kukaan? Ostin ihan pieniä minigrip-pusseja (10cmx12cm) tohon hommaan, toimivat loistavasti, mutta mielenkiinnosta kyselen. [8|]
Nukkumisesta Meillä nukutaan kyljelleen ja joskus, oikein pahojen vatsakipujen jälkeen, laitan tytön vatsalleen nukkumaan. Siis kun jään itse valvomaan sitä nukkumista. Näin voi kuulemma tehdä, kysyin neuvolasta.. Meillä tyttö tykkää.
Painosta.. Mulla tippunut 20stä 6 kiloa.. huoh!!!! Mutta mä olenkin pakottanut itseni syömään, vaikka ei nälkä oliskaan. Aikaisemmin tuo paino on tippunut tosi nopeesti, kun ruoka ei tosiaan yhtään maistunut, ja muksut kasvo korvikkeella. Nyt yritän muistaa sen syömisen että toi maito riittäis jatkossakin. Raskasta touhua [:D] Toisaalta tää palautuminen on ollut tosi hidasta. Nyt vasta alkaa tuntua siltä, että voisin lähteä oikeasti lenkille.
Anihani kyseli tuohuumisesta hereillä olon aikana. No mulla se on noin puolet ajasta sylissä, puolet möllöttää millon missäkin. Joskus sitterissä, joskus sängyllä ja joskus ihan huovan päällä lattialla. Sylissä en halua koko ajan pitää, ettei opi aina sylissä olemaan.
Katjuskainen kyseli imetysasennoista. Öisin yleensä imetän makuultaan eli siis otan likan viereen, tissi suuhun ja meikä jatkaa unia. Päivisin aina istualtaan, yleensä ilman mitään tyynyjä tms. Oon huomannut, että kun imetän istualtaan, pulauttelu on vähentynyt huomattavasti. Sinänsä asennolla ei ole tytön mielestä mitään väliä, kaikki käy. Imis varmaan pääalaspäinkin [:D]
Kaupassa käyminen yleensä teen noiden ostosten kanssa niin, että otan korin ja laitan korin vaunukopan ja työntöaisan väliin. Nojaamaan siihen aisaan. Tai sitten oon ottanut sellaset lasten pikkukärryt toiseen käteen, sekin sujuu. Joka tapauksessa, tuo kori/kärry toimii samalla hyvänä rajana. Enempää kamaa ei kannata ostaa, koska ne ei muuten mahdu meikän vaunuihin ja käsissä ei todellakaan ole kiva ostoskasseja kannella. Jos jonkun raivarin tuo tyttö kaupassa saa niin voi voi, se on pieni vauva vielä. Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää sen.
Pukeutumisesta Ostin muutaman puuvillaisen mekon, ja niiden kanssa meillä liikutaan. Eli ei mitään tumppuja, sukkia tms. Vaunuissa on käytössä makuupussi, jonka laitan tarvittaessa kiinni/auki, muksu olotilan mukaan. Eli tyyliin kaupassa tuon pidän ehdottomasti kiinni. Ainakin meillä tuo s-market on toooodella kylmä.
Meillä mies lähti eilen takas töihin muutamaksi päiväksi. Toisaalta aivan ihanaa, olla tytön kanssa kahdestaan kotona, ennen kuin nuo vanhemmat mukelot tulee taas ens viikolla paikalle. Me ollaan ton tytön kanssa jo käyty monet kerrat tyyliin kirppareilla, isommissa kaupoissa, isovanhemmilla ja muutamalla kaverillakin kylässä. Juhannuksena oltiin miehen mummon 71v synttäreillä. Ei mitään ongelmaa. Rennosti vaan naiset sieltä kämpästä pihalle, ei ne lapset rikki mene ihan helposti. Meillä riittää puolentunnin varoitusaika. Vaihdan vaatteet, vaipan, syötän ja ovesta pihalle. [;)]

Meillä kanssa on liikuttu jo paljon vaunuilla, niin ruokakaupoissa kuin huonekalu- ja vaatekaupoissakin. Muutenkin aika usein tullut pakkauduttua autoon koko jengi, menty millon minnekin. Ja lenkillä on käyty myös. Aina vaan pyrin syöttämään vauvan juuri ennen lähtöä. Meillä aloitettiin vauvan kanssa liikkuminen jo ihan kotiutumisen jälkeen, ja viikko kotiutumisesta jo muutettiin uuteen kotiin. Eli ei todellakaan ole voinut jäädä kotiin vauvaa ihmettelemään pidemmäksi aikaa[:)]

Eilen ensimmäistä kertaa tytöllä iski nälkä kesken kauppareissun niin, että naama punasena huusi vaunuissa, kun äiti yritti shoppailla kotiin kaikenlaista pitentä. No, ei siinä mitään. Imetin sitten autossa prkkipaikalla, siellä se jotenkin onnistuu...[:D] Täytyy noita imetysasentoja treenata, ja ystävä lupasi yrittää vääntää mulle sellasen imetystyynyn kotiin avuksi. Katsotaan josko se on valmis sitten kun vauva ei enää ime[:D]

Ruokaostoksilla on käyty vain siten, että ollaan oltu sekä mies että minä, jolloin toinen on ottanut vaunut ja toinen ostoskärryt. Mutta muissa kaupoissa kun olen pyörähtänyt niin olen kasaillut vaunujen päälle... vauva kun on niin lyhyt kuitenkin vielä, että jalkopäässä on tyhjää tilaa ja siihen saa kasailtua hyvin.

Olen pakastanut maitoa sellaisissa pienissä pakastepulloissa, olisiko noin desin tai parin kokoisia pikkupulloja. Ostin niitä Prismasta. Eivät ole kertakäyttöisiä, vaan ihan sellaista kovempaa muovia. Mutta ihan kätevän kokoisia. Tosin nyt on kaikki jo käytössä, ja lisää ehkä pitäisi ostaa... en nyt niin paljon pumppaile, mutta välillä on pakko, kun alkaa tuntua, että kohta räjähtää, jos ei vähän helpota oloa. 80 milliä eilen pumppasin toisesta rinnasta, ja kyllä enemmänkin olisi tullut. Eikä ollut edes vauvaa lähellä... no, toivottavasti tarkoittaa sitä, että maitoa riittää vauvalle niin pitkäksi aikaa kun on tarvis.

Meillä vauvalla on kotona pääasiassa päällään vain body, välillä myös sukat. kun ulos mennään, laitan yleensä myös housut ja pipon, ja silloin myös ne sukat. Mutta eilenkin kyllä sitten vähensin niin, että lopulta oli vain sukat ja body, kun tuntui olevan kuumissaan. Kyllä noissa vaunuissa aika hyvin tarkenee, kun ovat sen verran suojaisat ja koppa on melko kapea.

Aivan hirvittävä surumieli täällä ja fiilikset täysin nollassa [:(] Rakas, ihana ystäväni, pojan tuleva kummitäti on nyt sitten sairastunut munasarjasyöpään [:(] olo ihan tyhjä eikä oikein löydy sanoja. Nyt selvitellään miten pahasti on levinnyt...

Muuten täällä nukuttu taas viime yönä hienosti, kerran ukko heräs syömään kolmelta ja puoli 8 noustiin.

Kokeilin muuten sitä lypsämistä nyt sit teidän innoittamana uudestaan ja tuleehan sitä maitoa enemmän! Poika viihtyy tissillä jopa puolikin tuntia ja jos sieltä ei mitään tulis niin aivan taatusti nostais hirveen metelin. Joten imetystä jatketaan täällä!

Nyt ulos kärrylenkille, jos sais ajatuksia kasaan tän päivän paskojen uutisten takia...

Meillä nukuttiin viime yönä 8 tunnin putki!! [:-][:D][:-][:D][:-][:D] Arvaatkaa moneenko kertaan katoin kelloo että onko se varmasti niin kun siinä seisoo. On likka muutenkin nukkunu pitkiä yöunia mutta että 8 tuntia [8|] Sit syötiin ja taas nukuttiin muutama tunti...

meilläkin poju kiskas 7 tunnin putken viime yönä :) mies jo oli kauhuissaan kattellu yöllä kelloa ja miettinyt että saako noin pieni edes nukkua noin pitkään ilman evästaukoja :D

No niin,pääsee kirjotteleen tänne vauva puolelle vihdoin! [:D]
Meillä on kyllä pojan kanssa lähteny arki hyvin käyntiin,poika ei turhia huuda ja muutenkin on tosi rauhallinen tapaus[:)]  äiti ja isi on ihan hullaantuneina täällä

täällä nousi kolmantena päivänä maito tisseihin ja voi luoja miten sitä riittääkin..voisin ruokkia naapurin muksutkin tällä määrällä[&:]Onneks tuli ostettua toi rintapumppu että saa edes välillä tyhjättyä noita,kun ei poju vielä niin paljn jaksa syyä..vaikka tuntuu että tuo on kyllä välillä vähän väliä rinnalla,ja välillä on niin tyytyväisenä pitkiäkin aikoja..

meillä mies sanoi pojan syntymän jälkeen että mitä jos kokeiltaisi ilman tuttia(kun ei hänkään ikinä saanu[;)][:D]).. välillä on kyllä joutunu antamaan kun pojalla on niin hirveet imuhalut että[:-]mutta sitä ei anneta kun vaan jos on "pakko"..eipähän tarvitse sitten isompana opettaa tutista pois[;)]
osastolla olivat kyllä tutin lykänneet suuhun kun oli ekan yön hoitajien kanssa[>:]

On tää vauva-arki kyllä vaan niin mukavaa[:)] vielä on vähän opettelua,mutta päivä päivältä mennään parempaan suuntaan. Ens viikko jo vähän hirvittää kun mies lähtee jo töihin,mutta jospa se menisi ihan hyvästi,tuleehan se isi aina illaksi kotiin[:)]

Toi tuttiasia on kyllä melko kakspiippunen juttu. Mä kun jouduin oikein etsimällä etsimään tuttimerkin, jonka meidän neiti hyväksyy. Ja kun nyt sitten löyty, oon niiin helpottunut. Marika kun käytti mua tutin korviikkeena ja maidon määrä tytän vatsassa oli sitten sitä luokkaa että siitähän ei seuraa mitään muuta ku manaajat. Ei ollut mitään tavallisia pulautuksia ne.. [8|][:D][&o] Ei siinä, ei tuo huoli tuttia, jos sillä on nälkä. Sylkee tutin heti samantien pois ja alottaa konsertin. [:D] Joillakin se imemisen tarve on sitä luokkaa, että sitä tuttia tarvitaan, toiset ei tarvi. Mutta eroon siitä kyllä pääsee, kun se aika koittaa. Vaatiihan se pitkää pinnaa, mutta ei se kiukuttelu sen tutin perään kestä kuin muutaman päivän.
Mä olen niin katkera teitin pitkille yöunille [:@] Meillä herätään parin tunnin välein ja siinä tulikin taas yks piiitkä miinus tälle täysimetykselle. Äidinmaito kuulemma sulaa nopeammin kuin korvike, joten 2-3 h unilla mennään täällä vielä parikin kuukautta. Sit alan iltasin syöttämään perunavelliä [;)]
Hitto, pitäs siivota, mut kun ei yhtään huvita [:D][:D]

kivaa henniv kun pääsit keskustelemaan vihdoin ja viimein! Kovasti odottelen kuvaa teidän poitsusta [8|]

Minäpäs olin tänään reilu kaks tuntia parturissa ja olo on ihan uus kun pääsi hetkeks kotoo pois ja vielä tuli paremman näkösenä takas kotiin [:D]
Onko kellekkään tullut (uusia) luomia mahaan? Mulle on tullu muutama tosi ruskee läiskä, on mulla muutama ollu ennestäänkin mutta ne on vaaleemman ruskeita ja aika pieniä... Johtuuko ne raskaudesta, hormooneista vai mistä ihmeestä???

Huomenta, mikä ihana ilma!!! Kävin aamulla yksin koiralenkillä kun mies oli pojan kanssa vielä pötköttämässä ja aurinko lämmitti jo kasin aikaan tosi hyvin!

Laitoin Hanille tekstiviestiä äsken että ovatko päässeet vauvanhakumatkaan ja viesti ei mene perille, joten olettaisin että ovat nyt vihdoinkin sairaalassa tositoimissa tai vauvan jo saaneena! [:D] tietoja odotellessa...
Täällä yö meni taas hienosti yhdellä heräämisellä, mutta joku ääliö kävi rikkomassa meidän rapun ulko-oven heittämällä ison kiven ikkunaan pari kertaa-kyllä tuli säväyttävä herätys! [:@]

Meidän isot pojat lähtee ens sunnuntaina isänsä kanssa kahdeks viikoks kesälomareissulle ja talo hiljenee... Onneks mulla jää sentään Onni tänne seuraks kun mieskin on töissä. Saa muutaman viikon ajan taas elää 1-lapsisen perheen elämää [:)] Ihanan helppoa!

Juu, taidan mennä nyt terassille auringonottoon kun poika sopivasti nukahti. Aurinkoista hellepäivää kaikille!

Ehtisköhän sitä vähän kirjoittaa jotain, yleensä ehdin vain lukemaan tänne tulleet kirjoitukset ja sitten jo joku on kaipaamassa, tyttö tissiä tai poika jotain ties mitä [:D] Vähän mulla on vielä hakusessa tää arki kahden muksun kanssa, tuntuu ettei muuta ehdi kuin olla maitobaarina ja esikoinen joutuu joustamaan aika paljon [8|] Onneksi miehestä on ollut suuri apu, hän on nyt viime päivinä hoitanut kaupassa käynnit ja ruuan laiton ja jopa siivonnut on ihan pyytämättä [:D]

Yöt meillä on mennyt toistaiseksi tosi hyvin. Tyttö herää pari kolme kertaa yössä syömään ja nukahtaa syönnin jälkeen heti uudestaan. Tyttö on nyt nukkunut mun vieressä joten ei paljon muuta yöllä tarvitse kuin lyödä neidille tissi suuhun ja mamma jatkaa unia [:D] Viime yönäkin heräsin siihen että tyttö nukkuu tyytyväisenä äidin paljas tissi tyynynä [:)]
Vähän mietin että mitenköhän tuo vieressä nukkuminen onnistuu kun esikoisellakin on tapana öisin ilmestyä siihen viereen mutta ainakin vielä poika selvästi pelkää/vierastaa siskoaan ja on nukkunut kiltisti omassa sängyssään koko yön, saa nähdä kuinka sitten nukkumisjärjestelyt muuttuu kun poika alkaa tottua siskoonsa ja jos alkaa taas viereen tulemaan, herra pyörii niin paljon että ei taida uskaltaa näitä kahta pitää samassa sängyssä ettei pienempi saa monosta..

Imetys on myös lähtenyt hyvin käyntiin, nännit on vähän kipeinä ja toinen hieman ruvella mutta maitoa riittää mikä on hyvä. Esikoisen kanssa oli paljon enemmän ongelmia ja hän saikin melkein heti alusta saakka korviketta lisänä ja 3kk iästä sitten pelkkää korviketta. Nyt ollaan pärjätty pelkällä tissillä ja pyrin ainakin siihen että ei tarvitsisi korviketta tällä kertaa, mutta en ota asiasta turhaa stressiä, jos imetys ei onnistu niin sitten ei onnistu. Tiistaina on neuvola ja sitten nähdään onko tullut tisuista tarpeeksi maitoa ja onko paino noussut..

mohomaha kyseli luomista, mulla ilmestyi raskauden loppuvaiheessa naamaan tuohon nenänvarteen uusi luomi. Ei onneksi kovin iso mutta ei se siinä kyllä ennen ole ollut. Mahaan myös tuohon navan viereen on tullut uusi, mutta sekin on aika pieni.

Tutti on meilläkin käytössä, vaikka ei tyttö sitä kovin pitkiä aikoja tykkää imeä. Yleensä syönnin jälkeen nukahtaa tissille mutta havahtuu hereille kun tissin ottaa pois suusta ja sitten alkaa ähinä, silloin olen antanut tutin suuhun ja siihen yleensä pieni nukahtaakin uudestaan. Nälkäisenä ei kyllä kelpaa vaan silloin tutti lentää kaaressa pois [:)]

Tänään olisi tulossa meille vieraita ja tässä mä vaan vielä istun koneella tukka pystyssä ja paita täynnä maitotahroja, pitäisköhän sitä vaikka vähän laittaa itseään kuntoon ennenkuin tuo neitokainen herää ja vieraat paukkaa ovesta sisään [:)] 

Täällä on tänään päivä, jolloin oon pienen kanssa ensimmäistä kertaa kaksin kotona[:D] Vähän kauhulla jo odotan tulevaa päivää[:D] Tuolla se vaippapöksy nukkuu tyytyväisenä nyt, toivottavasti kohta pääsis lähtee vaunuilemaan kun on noin hyvä ilmakin[:D]

Tälläviikolla meillä on käynyt vieraita joka päivä, tavallaan kivaa mutta tavallaan kamalan rasittavaa. Mun äippä oli pari yötä kun asuu kauempana niin just tossa miehen kanssa naurettiin kun se lähti kun oltiin luettu jostain että vieraiden pitäs auttaa kotitöissä jne, me kokkailtiin mun äipälle ja se yhessä välissä vielä huutelikin että millon on ruoka kun on niin nälkä[:D] Eikä se tietenkään ees tiskannu,saatikka että olis käyttäny samoja astioita ees muutaman kerran eikä ottanu aina uusia. Sitten se yhessä vaiheessa sano että sitä väsyttää ihan hirmusti ja meni päikkäreille[:D] Me ei siis miehen kanssa päikkäreitä pystytty nukkuun.Loppujen lopuks se jätti tänne pesuun vaatteitaki joten nekin pestiin sitten kun oli lähteny[:D] Huvittavaa. Ei tainnu äippä tajuta miten vieraiden pitäs toimia[:D] Kai se ois toiminu toisin jos sille ois sanonu[8|]

Käyttääkö kukaan noita D-tippoja?? Neuvolasta suosittelivat niitä kun on kuulema niitä maitohappo juttuja samassa ettei tarviis erikseen niitä hommata, tolla pienellä kun on välillä pieniä masuvaivoja. Mä en kumminkaan ohjeista enkä mistään löytäny mitään mainintaa että siinä mitään semmosia aineosia olis?? Pitääköhän ne nyt kumminkin sitten vielä erikseen ostaa, huoh.

Arki vaavin kanssa on täälläkin lähtenyt ihan kivasti käyntiin ja ollaan jo pikkuisen kanssa oltu 2 päivää kaksin ja hyvin on selvitty:) Kantoliinan käyttöä olen alkanut harjottelemaan ja siihen se nti sitten nukahtaa, jos ei muualle:) Kuumuus tosin rajoittaa liinankin käyttöä:(

D-tippoihin saatiin neuvolasta ohje  et aloitetaan 3 viikon ikäisenä "siedättämään" tippoihin alkuun 1 tippa päivässä parin päivän ajan. 2 tippaa päivässä pari päivää jne. ja 5 viikon ikäisenä olisi annostus jo sen 5 tippaa.

Mitenkäs teidän vaavien vatsat toimii? Meillä alkuun oli kakkaa melkein joka vaipassa ja nyt ei ole tullut kakkaa yliviikkoon. Alkaa jo itkuisuutta olla, kun kakka ei tule no ei kai auta, kun odotella? 

Ihan mielenkiinnosta, te keillä on ollut ongelmia maidon riittävyyden kanssa, millasia ohjeita ootte saanu esim. neuvolasta tai synnäriltä? Synnärillä annettiin ohjeeks imettää vauvan tahtisesti 30 min/rinta, ja vaihdetaan rintaa niin usein kun vauva tarvii... Lisämaitoa iltaa kohden, johtuen vauvan 11% synnärillä laskeneesta painosta ja kun omat maitoni ei ollut vielä kunnolla noussut. Neuvolassa taas otin puheeksi, että vauva saattaa imeä rintaa 3h ja vetää sen jälkeen korviketta 50 ml, käskettiin imettää vaan 30 min (kauhistellen että älä ihmeessä 3h vaan imetä), ihan maksimissaan 45 min ja antaa korviketta sen jälkeen sen verran kun vauva syö. No, hölmökin sen tajuaa että neuvolan ohjeella ei rintamaitoa kauaa tule sitäkään vähää, varsinkin kun toinen rinta lepää 6h jos vauvan syöttöväli on 3h. Helposti tuo peipi nukkuu 4-5h kun on pumpattu täyteen korviketta.. Mutta pääasiahan on, että poika kasvaa.  Ohjeita tuntuu olevan joka lähtöön, joissain kehotetaan imettämään kokonainen työpäivä putkeen vaikka tippa linssissä, ja toisissa taas käsketään antamaan korviketta heti kun siltä vaan tuntuu. Nälässä en ala poikaa pitämään, mutta toivoisin omien eväiden riittävän pidemmälle... On kokeiltu käsinlypsyt ja pumput, jatkuvasti imettämiset, oluet, lämmöt ym. ym, mutta ei tunnu toimivan mikään. Ei heru, niin ei. Toivon vaan, että vauvalle heruu paremmin kun mitä ulospäin antaa ymmärtää. Mitä enemmän ohjeita, sitä epävarmemmaksi vaan itsensä tuntee ton imetyksen suhteen... Vielä meinasin sen 100e ja risat sijoittaa siihen aventin sähköpumppuun, mutta jos ei heru sillekkään oikeen mitään niin sitte loppuu stressaus täällä ton imetyksen suhteen. Voinpahan ainakin hävitä maitotaistelun kaikkeni yrittäneenä. Imetystä en meinaa lopettaa jos vauva vaan tissillä tykkää olla, mutta sen jälkeen on mulle ihan sama tuleeko sieltä mitään vai ei.. Syököön sitten pelkkää korviketta ja lutsuttakoon tyhjää tissiä, jos sitä tissiä enää sitten huolii. En vaan jaksa joka ilta itkeä imetyksen jälkeen sitä, kuinka paljon poika vetää vielä korviketta päälle ja miettiä, tuliko sieltä tissistä mitään vaiko ei, kun mitä ilmeisemmin ei jos korviketta menee useimmiten 80 ml/syöttö vielä lisänä.. Tulee jos on tullakseen ja jos ei, niin ei. Raskausaikana päätin etten noista imetysjutuista nosta meteliä tai sen ihmeempiä stressaa, onnistuu tai ei onnistu, mutta toisin taas kävi.

kiva..täällä sitten tuppas vaunuilun jälkeen kuumetta! 38 näytti mittari. Ja tietysti vielä tälläsenä päivänä kun mies ei oo kotona ja joutuu vielä nyyttiä hoitamaan[:(] Pelottaa kun on niin voimaton olo että mitä jos vaikka vahingossa pudottaa vauvan tmv, sitten yrittäny olla kantelematta sitä. Kauhulla odotan onko rintatulehdus vai mikä, toi toinen tissi on ollu kyllä aika kipeä pari päivää jo että pumppaaminenki sattunu ihan hemmetisti. Mutta ei sentäs niin kipeä että siitä oisin huolestunu. Tosin siinä on ollu haava jo viikon, että voihan se hyvinkin siitä ollu kehittyny[&o] Netistä löysin ohjeen että särkylääkettä naamaan ja jos vuorokaudessa ei mee ohi niin sitten vasta antibiootteja hommaamaan, mietin vaan että saanko mä antaa maitoa vauvalle olettaen siis että on se tulehdus[8|]? Äitini kertoi että hänellä oli aikoinaan rintatulehdus ollu niin se maito oli pitäny pumpata viemäriin, että ei ollu saanu antaa vauvalle. En sitten tiedä onko ohjeet miten muuttunu nykyään?? Toivottavasti nyytille ei nyt vaan tarttus tää[&o]

Mulla oli ilmeisesti toi rintatulehdus, ja sain sellaset ohjeet että nimenomaan pitää imettää. Tulehtunut rinta olis hyvä pumpata parinkin tunnin välein tyhjäksi jollei vauva sitte itse syö. Muita oireita ei ollu kun yhtäkkiä 39 astetta kuumetta, ja ihan pieni punanen läiskä toisessa rinnassa minkä alla tuntui sormenpäätä pienempi muhkura, ei kipeä eikä mitään. Jos ei ois tullu sitä kuumetta ni en ois epäilly mitään. Seuraavana päivänä soitin neuvolaan niin hoitu antibiootit ilman että kukaan ees katto sitä rintaa..Ilmeisesti toi pumppaaminen helpottaa siihen kipuun, mutta jos ei mitään kipua ole ja tulehdus menee antibiooteilla ohi ni ei kai sitä ihan hirveesti puppaillakkaan tarvi. Täällä myös asiasta ja näkyis olevan suunnilleen samat ohjeet mitkä oon itte saanu http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165

Tää mamma on ihan puhki heränny 7 käyny ruokakaupassa, muuttanu, siivonnu, ja laittanu 6 tuntia tapettia. Silmät menee kokoajan kiinni ja niin täälläkin kuumetta ollu pari päivää melkein 39 astetta. Pakko mennä nukkumaan mies lupautunut hoitaa yön :)

Täällä on taas jälleen kerran takana raskas yö. Hertätty varmaan 7 kertaa. Vähintään tunnin välein... Sitten kukuttu minimissään puolituntia. Sama on jatkunut nyt koko aamun. Neiti nukahtaa, nukkuu sen puolituntia-tunti ja herää. Nukahtaa hetken päästä uudelleen. [:(] Oon ihan poikki.

Viime viikko osoittautui tosi rankaksi. Meinaa seinät kaatua täällä ylhäisessä yksinäisyydessä. Mies on ollut joka ilta vähintään 10 asti illalla töissä. Suunnittelin jo, että lähden Pohjanmaalle vanhempieni luokse ensi viikolla ja olen siellä heinäkuun puoliväliin asti kun on veljen häät. Olisipa ainakin seuraa... Enkä itkeskelisi täällä yksikseni.
Joo, olihan eilen mies kotona, mutta kaiken sen ajan mitä olisi voinut auttaa minua niin istui tietokoneella ja teki duuni juttuja. Sitten vielä kutsui kavereitaan saunomaan ja syömään meille... just... Ja kuka oli koko illan neidin kanssa. Tosin ei sinänsä. Koko eilispäivä meni neidin kanssa tosi hienosti.
Neiti on ilmeisesti perinyt minun tempperamenttisuuden. Kaikki pitää saada heti eikä hetkenpäästä. Ja jos ei tule niin huudetaan suoraan kurkkua välittömästi...[:(]

AnAnAts: Mulla sairaalassa epäiltiin maidon riittävyyttä, joten siellä tehtiin parikin syöttö-punnitusta. Niiden perusteella vauva sai vähän vähemmän kuin suositus olisi ollut, mikäli syöttöväli olisi ollut 3-4h. Neuvoivat sitten syöttämään vähän tiheämmin eli 2-3h välein. Vauva imi silloin sairaalassa sen 20-30min.

Nyt neuvolassa tosiaan annettiin viimeksi ohje, että 20min rintaa ja tutti suuhun. Käytännössä itse seuraan vauvan imuotetta ja rintakumia silloin kuin se on käytössä. Jos imu muuttuu lussutukseksi eikä nielaisuja kuulu, niin otan rinnan pois suusta. Jos ei hamuaminen jatku ja rintakumi on tyhjä, niin lopetan imetyksen siihen. Meillä yleensä se tehokas imu kestää max. 30min. Illalla, kun tankataan, niin en pidä niin lukua siitä kuinka kauan ja usein annan rintaa.

Jos olet huolissasi, että tuleeko liian pitkä väli rinnalle, jos annat vauvan imeä vain toisen tyhjäksi, niin voithan tehdä ns. kompromissin ja imettää 20min. per rinta? Ja toisaalta, jos teillä imetään 3h putkeen, niin periaatteessa siinähän ehtii vauvalle tulla uudelleen nälkä? Meille sairaalassa neuvottiin laskemaan syöttöväli imetyksen aloituksesta seuraavaan aloitukseen.

Toivottavasti tästä oli edes vähän apua, itse imetän ensimmäistä, joten todellakaan ammattilaisia tässä ei olla...

Pullon mukaan ottamisesta: Varmaan tyhmä kysymys, mutta jos otatte maitoa mukaan esim. kauppareissulle/kaupunkiin, niin miten sen lämmitys ja säilyvyys? Korvikehan säilyy kyllä siinä alkuperäispakkauksessa, mutta mites jos sen laittaa suoraan tuttipulloon mukaan? Entäs rintamaidon säilyvyys?

mun mielestä korvikkeet säilyy vaan tunnin lämmityksen jälkeen, ihan niinkun lämmitetty rintamaitokin. Mut jos vaikka pumppaa suoraan pulloon niin sitten säilyy 6 tuntia [:)]

Takaisin