Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Henniv isyyden tunnustamisesta, joo siellä kysellään kaikkee todella henkilökohtaisia kysymyksiä ja vannotaan käsi raamatulla ettei kukaan muu voi olla lapsen isä...no ei vais vähän meitäkin jännitti sinne meno, et mitä ne alkaa tenttaamaan, mut parit nimmarit paperiin ja aikaa meni kymmenen minuuttia, simppeli juttu:)

Hei kaikki!! Tuolta elokuisista huhuilen [:)]
Tuosta isyyden tunnustamisesta kyselisin, eli tuleeko siis automaattisesti kutsu postissa, vai miten toimii?
Kun meillä ei kumpikaan kirkkoon kuulu ja avoliitossa elellään [:)]

Kiitos jo etukäteen,, ja on ollut mukavaa lueskella teidän juttuja täältä, paljon hyviä vinkkejä saanut [:D]

Ensimmäisten viikkojen imetysongelmat ovat kyllä tuoreena muistissa. Mä koin TODELLA stressaavaksi sen, että tyttö oli rinnalla jopa 6-7 tuntia päivässä. Sitä tunsi itsensä ennen kaikkea maitokoneeksi. Koska imetys sattui, käytin rintakumeja. Meillä syöttö alkoi usein kovalla riuhtomisella ja huudolla. Ilmeisesti maitoa ei tullut tarpeeksi tai sitten rintakumit haittasivat tyttöä. Keksimme kapaloida vauvan syötön ajaksi ja se auttoi. Etenkin iltaisin vauva halusi koko ajan ruokaa, ja jotta oma pää pysyi kasassa, käytimme pahimpina hetkinä vähän (n. 1 dl/päivä) korviketta. Sen antamisen jälkeen vauva oli tyytyväinen vähän pidempään. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä täti totesi, että runsailla imemiskerroilla tyttö tilailee itselleen lisää ruokaa ja niinhän se aluksi varmasti olikin. Seuraavalla neuvolakerralla neuvoivat pitämään 2 tunnin syöttöväliä, jotta nännit pysyvät paremmassa kunnossa ja jotta vauvan suolisto ei olisi koko ajan toiminnassa. Tiedän, että syöttöväliasiasta ollaan montaa mieltä emmekä mekään sitä kirjaimellisesti noudattaneet. Etenkin aluksi on todella vaikea arvailla, milloin voimakkaalla imuvietillä varustetulla vauvalla on nälkä ja milloin haluaa imeskellä muuten vaan. Meidän tyttö ei tuttia huoli, joten ainakin alkuun käytti rintaa huvituttinakin. Mulle tuo korvikkeen anto iltaisin oli tärkeä juttu. Sain hetken vapaata imetyspuuhista, kun iskä antoi omaa evästään. Ja nyt ei läheskään joka päivä korviketta tarvitse edes antaa. :) Musta tärkeä juttu on myös se, että tyttö osaa syödä pullosta (äidinmaitoa tai korviketta). Onpahan joku muukin syöttökeino olemassa kuin rinta, jos tilanne vaatii. 

Isyydentunnustamisesta, siihen ei kirkkoon kuulumiset/kuulumattomuudet vaikuta ja lappu tulee postissa[:)] Meillä ainakin siinä lapussa oli jo aikakin varattuna,joten sitä ei tarvinnu erikseen soitella ja sopia.
Eikä se nainen kysyny kun kolme kysymystä. Ensin että mistä lähtien ollaan asuttu yhdessä (tyhmä kysymys,koska sillä luki niissä lapuissa valmiina se aika)sitten kysyi mieheltä onko varma että on lapsen isä ja sitten multa että onko ollu muita miehiä[:D] sitten vaan allekirjoteltiin papereita. Koko toimituksessa meni alta 10min. Me tehtiin samalla se yhteishuoltajuus sopimuskin.

Ja nyt täällä menee jo paremmin, saatiin miehen kanssa puhuttua asioista,tai siis minä höpötin ja mies kuunteli kiltisti[:D] nyt siis puheväleissä jo ja kohta vaunuilemaan. Jospa tää tästä siis[:)]

Kiitos Summerwine! Ollaan tota mietitty ja nyt selvisi [:)] ja paljon voimia sinne!

Minulle tuli lappu sekä seurakunnalta että myös itse lastenvalvojalta mihin numeroon pitää soittaa ja varailla aikaa isyydentunnustamiseen. Kauanko seurusteltu, kauanko asuttu yhdessä ja jos isä on varma isyydestään niin nimet alle.

Kiitos kaikille kovasti vinkeistä! Tänään kaupassa käydessä ostettiin sitten Nannia ja isi kokeili antaa tytölle sitä pullosta, vaan eipä tyttö huolinut! Söi nippa nappa 20ml ja kieltäyty ottamasta koko pulloa enää. Ajateltiin sitten että ei sillä varmaan oo nälkä, mut hetken päästä alko taas käninä ja hamuaminen. Mulla oli 100ml pumpattuna omaa maitoa ja isi sitten tarjos sitä ja se koko 100ml meni ihan hujauksessa! Kävin nyt sitten tutustumassa noihin imetystuki sivustoihin ja kummasti sain taas lisäintoa yrittää jatkaa imetystä! Täytyy käydä heti huomenna ostamassa toinen maidonkerääjä. Pieni hipaisukin tuojon nänniin kun sattuu niin paljon. Jospa se tästä vielä kun vaan sitkeesti yrittää!

Talkista ja perunajauhoista... meille lastenneuvolan täti sanoi valmennuksessa että perunajauhoa ei missään nimessä saisi käyttää talkin sijasta... perusteluna oli että tärkkelys ja kosteus toimivat yhdessä bakteerien kasvualustana ja voivat siten aiheuttaa tulehduksia hautuneisiin ihopoimuihin...mutta toisaalta perunajauhoa on kyllä käytetty kauankauan talkin sijasta eikä se tietenkään kaikille aiheuta ongelmia...
itse olen melkosen allerginen kaikelle ja nuo talkit aiheuttaa kans iho-oireita, mutta Pirkan talkista ei ole mulle ainakaan tullut mitään eikä myöskään pojulle... mutta kuten koukku totesi, on varmasti eroja noissa talkeissa... 

Nuori äiti: Antoivat sairaalassa meiän tytölle nannia ja äidinmaitoa sekoitettuna toisiinsa. Tyttö pääsi totutteleen korvikkeeseen näin. Ensin vähän, sitten puolet ja puolet jne. 

hassua..meille neuvolassa taas sanottiin että ei ole väliä käyttääkö talkkia vaiko perunajauhoja,Kumpikin yhtä hyviä[8|]...

Mä kans näin tähtiä imetyksen yhteydessä. Nännit olivat tosi kipeet... Korvike hieman pelasti. Saa vähän huilata nännit välillä. Vieläkin joskus ottaa kyllä niin kipeää, mutta nyt jo huomattavasti tasaantunut. Rintakumia käytin sairaalassa, mutta neiti ei oikein välittänyt siitä... Korvikkeista käytin aluksi Nannia, mutta tuntui että neiti rupesi puklailemaan enemmän kun annoin sitä. Nyt käytän tuttelia kun se tuntuu paremmin maistuvan neidille. Puklailua kyllä tulee edelleen ja mahakipuja on paljon... [:(] Niin ja puklu on ruvennut haisemaan pahemmalle tuon tuttelin myötä.

Yötaistelut jatkuvat. Alkuyö nukutaan nyt ihan hyvin. Max 3 tuntia. Sitten se alkaa... Nukutaan 15min-30 min... Ja herätään, valvotaan puolituntia-tunti ja taas pieni pätkä unta. Nousen itse sitten ylös viimeistään 6 aikaan kun en enää jaksa tapella neidin kanssa... Olen kyllä ihan poikki. Täytyy aina yrittää nukkua päivällä edes vähän. Maha tosiaan vaivaa aika reilusti. Olkapää on ihan jumissa kun neitin lemiasento on "roikkua" minun olkapäällä...

Täällä aiheuttaa myös päänvaivaa mieheni mummu. Jo silloin kun kerroimme raskaudesta hänen ensi kommentti oli: voi ei, en kyllä jaksa enää yhtään lasta kasvattaa (hän on "kasvattanut" mieheni ja on nyt paljon mieheni pojan kanssa). Sitten hän oli kommentoinut miehelleni, että minä olen vain rahan perässä ja hyväksikäyttäjä. Nyt sitten on minun syyni se, että mieheni poika jää vähemmälle huomiolle, mieheni ei saa nukkua kunnolla öitä tai tehdä rauhassa töitä. Just... todella kiva... [:(] En tiedä millainen minun pitäisi olla jotta hän hyväksyisi minut mieheni tyttöystäväksi. Niin ja vauvaan hän ei edes koske. Se toisaalta ei haittaa mua. Nyt kun kerroin hänelle lähteväni omien vanhempieni luokse pariksi viikoksi niin hän oli heti kommentoinut miehelleni: On se hyvä että se nainen lähtee vauvan kanssa sinne niin sinä saat nukkua kunnolla ja tehdä töitä. Eivät ole täällä sinua häiritsemässä. USKOMATONTA!!!! [:@][:@]

Gibsoni kuulostaa kyllä todella ärsyttävältä tuo tilanne miehesi mummon kanssa. Miten miehesi suhtautuu asiaan, onko sanonut mummolleen mitään? 

Meillä siis kanssa maha vaivaa aika tavalla. Ei auta kun kestää ja muistaa, että aikanaan sekin helpottaa. Meillä tosiaan yöt menee hyvin, kunhan vauvan saa ensin nukkumaan. Joskus itketään ja huudetaan pari tuntia ennen kun seuni viimein tulee, kun väsy on jo niin kova ettei muuta mahda. Eilinen oli poikkeus sinänsä: päivällä huudettiin ja ilta meni hyvin kun pitkän kitinän jälkeen kylvetettiin neiti ja sitten sai ruokaa ja käytiin vielä vaunuilla kävelemässä. Nukahti heti kun vaunukoppaan laskettiin ja nukkui pitkään kopassa, ja sen jälkeen jatkuivat yöunet sujuvasti omassa sängyssä, kun puoliunessa sai taas ruokaa.

ja täällä ollaan palauduttu viron reissulta. Hyvin meni, ei mitään suurempia ongelmia [:)] Ajoin jopa auton laivaan ja pois yksin tuon tytön kanssa. Imettelin siinä sitten autoletkassa ja muutamat naureskelevat katseet sain osakseni [:D][:D]

Jann Siitä keinusta, toki lapsi voi oppia siihen niin hyvin, että ei muulla tavalla nukuttaminen on sitten joskus hankalaa. Niissähän on painorajat, muistaakseni. Meillä käytössä sellanen tärinäsitteri, ja siihen laitan tytön muutaman kerran päivässä, lähinnä vatsakipujen/väsymyksen yllättäessä. Muuten nukutan rievun/kapalon kanssa sänkyyn.

Katjuskainen kyseli maidon pakastamisesta. Periaatteessa maito säilyy jääkaapissa pari pv, joten vois sitä kaiketi pakastaa niin, että laittais parin pv maidot samaan pussiin. Ite en lähtis tohon. Luulisin että se maidon säilyvyys pakastamisen jälkeen, on sitten vähän heikompi. Osta niitä pieniä minigrip pusseja 10cmx12cm, ja pakasta niissä?? Nuo on niin pieniä, että ei haittaa vaik pakastais vaik 50ml kerralla.

Ihmettelinkin missä katusutariina on kun ei oo kuulunut. Mitenköhän Jenni90, tietääkö kukaan mitään?

Meillä menee myös tuttelia, tyttö ei pulauttele sitä ollenkaan. Joskus jos on kauan huutanu nälkäänsä niin on limaa kertyny suuhun sen verran että kun iskee tuttipullon suuhun nii samantien tulee ulos (kerran tai kaks päivässä). Ei oo mitään mahavaivoja ainakaa itkeny, mutta piereskelee kyllä kuuluvasti [:D] Niinhän me muutkin piereskellään...
Meillä nukutaan edelleen öisin sellasia 5-6 tunnin unia ja illat valvotaan.
Käytössä tuo natusanin talkki ja ei oo siitäkään mitään pahaa sanottavaa. Tytöllä on tosi hieno, nätti ja sileä ehjä iho. Tuo talkki tuoksuu tosi ihanalle<3

ALKUPERÄINEN: Katjuskainen

Gibsoni kuulostaa kyllä todella ärsyttävältä tuo tilanne miehesi mummon kanssa. Miten miehesi suhtautuu asiaan, onko sanonut mummolleen mitään? 

No, mieheni ei oikein kunnolla uskalla sille mummollensa sanoa mitään... Mulle se vain koittaa sanoa että älä välitä... mummo on aina ollut tuollainen suorapuheinen. Jos mies jotain mummolleen sanoo vastaan niin mummo suuttuu ja tulee taas muutaman päivän päästä niin kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan ja oravanpyörä alkaa alusta...

mohomaha kateellisena kyllä luen tuota teidän arkea... huokaus... kumpa meilläkin olisi noin...

Noista alkupäivien imetyksestä.. Mulla meni kanssa nännien iho ihan rikki ja näin tähtiä imetyksen aikana. Olin kuullut aika paljon ikäviä kokemuksia rintakumista ja otin sen käyttöön pitkän pohdinnan ja itkun kera. Kaveri imi rintakumia, mutta sähläs paljon samalla, kun taas paljasta rintaa imiessä rauhoittu siihen rinnalle. Viikon verran oltiin rintakumia käytetty ja seuraavassa neuvolassa Kaverin paino oli pudonnut sen viikon aikana 400g ja lisäksi sairaalasta lähdettäessä ollut keltaisuus oli lisääntynyt tosi paljon. (eikä sitä ite huomannut ollenkaan, kun koko ajan näki sen vauvan siinä) Nevolasta lähdettiinkin suoraan Kätilöopistolle ja jäätiin sinne pariksi yöksi sinivalohoitoon. Siellän sitten syötettiin pullosta, koska piti saada tarpeeksi ravintoa Kaverille. 3 tunnin välein kävin pumppaamassa sen mitä irtos ja loput sitten Tuttelia. Siellä tehdyssä syöttöpunnituksessa kaveri oli saanut maitoa 4g, ei ihme että oli paino pudonnut. En ollut tajunnut ollenkaan, ettei Kaveri saa tarpeeksi maitoa, kun kuitenkin suht tyytyväisenä lopetti jossain vaiheessa syömisen. Oli raukka kai jo niin väsynyt imemään rintaa, josta ei mitään tullutkaan. Nyt sitten pumppailen kotonakin, mutta pääosa Kaverin maidosta on korviketta. Meillä menee tuo rinnan imeminen niin tappeluksi aina, eikä kunnon otetta suostu ottamaan. Haluisin kuitenkin imettää vielä, mutta tiedä sitten tuleeko enää onnistumaan.

Lensi muuten rintakumit kaaressa roskiin sairaalareissun jälkeen. Niihin en enää koskaan koske...

mulle toi rintakumi oli taas suorastaan helpotus[:D] mullahan siis jo sairaalassa tuli rinnat täyteen haavoja jne, imetin sitten vaan tuon kumin avulla sen jälkeen ja onnistui hyvin, sen kanssa ei ees niin kamalasti sattunu kun ilman sitä. Kotiin päästyä käytin sitä kumia alta viikon ja samaan aikaan pumppailin toista rintaa. Nykyään sitten en imetä enää ollenkaan vaan ainoastaan pumppailen. Oon kokenu tuon mulle parhaimpana vaihtoehtona ja saapahan nyytti äidinmaitoa, vaikkakin sitten siitä pullosta. Mulla sentäs tulee sitä maitoa ihan hyvin, jotain 150ml nykyään sellasella vartin pumppaamisella ja vielä parin tunnin välein. Oon toki välillä korvikettakin antanu jos pieni on juonu yli varastojen. Itte kallistuin ostamaan nania, ihan vaan sillä kun oon (tai olin) kaupassa töissä ja oon huomannu että kaikki ostaa aina vaan nania, joten ajattelin että sen on pakko olla jostain syystä parempaa kun tuttelit mitkä pölyyntyy hyllyssä[:D]

oon ihan kade niille jotka saa nukkua öisin[:D] parina ainoana yönä ollaan vaan saatu nukkua 4 tuntia, välissä tunnin valvominen ja sitten taas 4 tuntia unta setti[:D] viimeyö oli ihan kamala, heräili puolentunnin-tunnin välein ja valvo puoltuntia ja sitte taas nukku vähän jne. inhottavaa herätä kun on saanu just unen päästä kiinni[:D] nyytti nukkuu taas sitten päivät kokonaan! tänäänki heräsin kaheksan aikaan ja pieni nukkunu siitä asti, heränny vaan 3 kertaa syömään ja nukahtanu heti uudestaan pullolle eikä oo ees kitissy mitään joten eipä siitä ole mulle paljoa seuraa tänäänkään ollut[:D] ja hereillä pitäminen ei onnistu ei niin millään, kun sitäkin ollaan koitettu että valvottas iltapäivästä/illasta niin nukkus yöt paremmin. eiii, poitsu on veltto ko spagetti, ei herää mihinkään, nukkuu sylissä,vaippaa vaihtaessa,pyllyä pestessä..mitä vaan tekee niin toinen vaan nukkuu ja välillä raottaa silmää ja on sellasia "antakaa mun nukkua" ilmeitä ja vetää huuletki rusinalle. mut sitten kun tulee yö niin kyllä on toinen ääni kellossa! on meinaan jo vähän ylivirkeyden puolella sen jälkeen eikä nukaha millään. ois niiiin ihanaa saada tuo unirytmi käännettyä niin että ois ihan spagetti öisin ettei mihinkään heräis[8|][:D]

Jenni90 on vissiin nyytin kanssa laitoksella, jos oikein muistan facebookista vakoilleeni[:)]
Tänään oli neuvolassa painokontrolli ja punnitus. Painoa oli tullut kolmessa päivässä lisää 17g/päivä, eli 51g mikä oli minimivaatimus. Syöttöpunnituksessa sai kaveri imettyä itselleen 65g maitoa 30 minuutissa, joten saatiin lupa jättää korvikkeet pois [:D] Yhdessä vaiheessa meinas usko ja toivo loppua, kun pikkumieheen ois saanu tungettua vaikka kuin paljon sitä tavaraa sisälle, mutta sitten kun syötettiin vaan sen verran että kaveri näyttää suht tyytyväiseltä niin ei sitä korviketta mennytkään kun 60-100 ml/pvä. Seuraava punnitus onkin sitte jo ens viikolla, joka sitten jännittääkin vielä enemmän kuin tää tän päivänen. Oon kyllä niin häpi häpi, kun sain kerrankin selkeet ohjeet ton imettämisen kanssa, kuin usein ja kuinka kauan, milloin vauva imee kunnolla ja milloin ei. Meinas mennä jo hermo ton epävarmuuden kanssa, kun ei tolle pumpullekkaan herunu paljon mitään. Pelottaa vaan nyt, että milloin tartun siihen korvikkeeseen kuitenkin.. Ihan sama mikä on pikkumiehellä hätänä, niin tuttipullo/tissi suuhun niin huuto tyssää kun seinään[:D] Tuttia ollaan kyllä aina annettu, muttei se taas kelpaa jos esim. mahaansa huutaa..Maito tuntuu olevan lääke kaikkeen, ja enää en rupea mitään 3h putkeen imettämään kuitenkaan, joku järki tälläkin touhulla[8|]

Kuulostaa kyllä tosi ärsyttävältä Gibsoni tuo miehesi mummon asenne!! [:'(] Koitahan jaksaa!

Jenni90 sai poikavauvan keskiviikkona 7.7 <3 Sain silloin viestin hältä: "Meille syntyi tänään terve poika. Synnytys kesti 2tuntia ja 38 minuuttia ja oli rankka imukuppisynnytys. Mutta palkinto ihana! Poika painoi 3610g ja pituutta oli 52cm. :)" Tänään ilmeisesti päässeet pojan kanssa kotiin [:)]

Täällä nyt vihdoin alkoi näkymään valoa tunnelin päässä tuossa ruoka-asiassa. Pumppu on nyt saanut lämmiteltyä noi tisut niin että maitoa heruu sillekkin ja oon nyt voinu pumpata maidot tytölle pulloon ja isi on ne siitä sitten syöttäny. Mies kävi tänään aamupäivästä ostamassa sen toisen maidonkerääjän ja ne plus Lansinoh ja Bepanthen on yhtäkuin jo paranemaan päin olevat nännit!! Jihuu! Päästäisköhän me kohta taas imettelemään [:)][:)] Nyt kun ei oo imettänyt ollenkaan niin tuntuu siltä että ois kauhee ikävä koko puuhaa ja tyttöä. Siinä imettäessä sitä vaan on niin lähekkäin tuon pikkuisen kanssa ja siinä voi jutustella ja kattella ja ihmetellä toisiamme. Siitä ainakin mulle kerkes tulla tosi tärkee osa meidän äiti-lapsi-suhdetta [:)]

Miten teillä pikkuiset nukkuu? Oon miettiny että oonko mä ainut, jolla nukkuu vieressä. Meillä tyttö on nukkunut syntymästään asti mun vieressä. Eka yönä tyttö oli aluksi omassa sängyssään, mutta mun nukkumisesta ei tullut mitään kun piti koko ajan nousta kurkkaamaan nukkuuko tyttö ja onko sillä kaikki hyvin. Niinpä sitten nostin sen viekkuun ja siinä se on sitten nukkunut. [:)]

Sitä piti vielä kysymäni että työ jotka ruokitte pullosta niin kuinka paljon teillä lapsi syö kerrallaan? Nyt kun itsekkin on antanut tuon äidinmaidon pullosta niin on pystynyt seuraamaan kuinka paljon neiti syö.

Meidän prinsessa on tänään viikon vanha <3 Tää aika tuntuu lentävän ihan siivillä ja musta tuntuu ihan siltä kuin tuo olis syntynyt vasta eilen!

Meillä vauva nukkuu alun yöstä omassa sängyssä (pinnasänkyyn sijoitettu äitiyspakkauksen laatikko) meidän sänkymme vieressä ja lopun yöstä vieressäni. Vähän sitten riippuu fiiliksistä ja siitä, kuinka paljon kello on, kun syöttelen pitkin yötä, että jätänkö viereen mihin aikaan. Yleensä viimeistään aamuviidestä-kuudesta jää siihen viereen ja nukkuu siinä sitten aamuun. Joskus jätän viereen jo aiemminkin.

Sairaalassa nukkui koko ajan vieressä, sen viikon mikä siellä oltiin. Juurikin silloin siksi, että sain itse paremmin nukuttua sillä tavoin, ja pienikin tuntui olevan rauhallisempi siinä ihan kyljessä kiinni. Nyt osaan jo nukkua ilmankin ihan hyvin, mutta molemmilla tavoin nukun kyllä ihan hyvin. Kuitenkin yritän pitää pientä myös omassa sängyssään, ettei totu sitten liiaksi nukkumaan meidän sängyssä. Tarkoitus kun kuitenkin on sitten siirtää omaan huoneeseen, kun ei enää öisin herää syömään. Ajattelisin sen olevan helpompaa, jos on jo valmiiksi tuttu se oma sänky.

Takaisin