Vauvan tuoksua <3

AnAnAtS

Näppärä viestien naputtelija
Perustin uuden ketjun vauvautuneille (miksei myös muut saa kommentoida[:)]), kun alkaa tuo kesäkuiset ketjukin olemaan jo niin pitkä. Elikkä mitenkäs muiden vauva-arki on lähtenyt sujumaan? Entäs mites on imetyksen kanssa? Varmaankaan en ole ainoa joka korvikkeeseen on joutunut osittain turvautumaan?
 
täällä alkoi imetys pikkuhiljaa sujumaan jahka kotiin päästiin..sairaalassa siitä ei tullut mitään mutta kodin rauhassa sai sitten paremmin harjoiteltua... aluksi kyllä kotonakin turvauduttiin lypsämiseen ja korvikkeisiin.. nyt näyttää siltä että oma maito ei oikein pojalle riitä ja ollaan nytte annettu lisäksi korvikkeita..
pikkuhiljaa alkaa tuo vauvan käsittely muutenkin sujua, kai sitä pikkuhiljaa saa vähän varmuutta omiin otteisiin [:)] ja kun poitsukin on jo hieman kasvanut kumminkin niin tuntuu helpommalta käsitellä...
Mitäs d-vitamiini-tippoja muilla on käytössä? meillä neuvolasta toivat Jekovit-tippoja, mutta tuntuu kyllä että ne aiheuttaa liian kovat vatsavaivat.. täytyy varmaan käydä hakemassa jotain toista merkkiä...
 
Meillä pikkunen on täys-imetyksellä. Alkuun annettiin sairaalassa korvikettakin lisäksi, kun pikkuinen ei jaksanut imeä ja piti saada syöminen käyntiin ja sokeriarvot nousemaan.

Maitoa itselläni riittää reilusti, pieni hotkaisee mahansa täyteen välillä kymmenessä minuutissa tai jopa alle. Toisinaan niin vauhdilla, että vetää väärään kurkkuun ja saa sitten olla nostelemassa toista olalle, että lähtee henki kulkemaan! Vietin sairaalassa silloin alkuun kokonaisen viikon, ja siellä kerkesi jo hyvin lähteä imetys käyntiin. Painoa meidän neidille on tullut lähtöpainoon nähden jo yli kilo, huomenna on 1 kk synttäri! Tyttö painoi syntyessään 2915 grammaa ja neuvolassa viime torstaina 3920 grammaa.

D-vitamiinitippoina meilläkin on Jekovit. Vatsavaivoista kärsittiin jo ennen niitä, mutta saattavat nekin olla osasyynä tällä hetkellä. Vatsavaivat onkin oikeastaan ainut ongelma meillä, ja nekin useimmiten tuntuvatvaivaavan vain iltaisin. Muuten ihan kivasti sujuu, tyttö nukkuu vaihdellen 2 - 4 tunnin pätkissä päivät ja yöt. Nukahtaa parhaiten syliin tai viereen.

Miten muuten te muut, oletteko antaneet tuttia? Itse olen miettinyt, tarvitseeko sitä ja jos, niin millaiset tilanteet ovat sellaisia, että sen voisi käyttöön ottaa?
 
Täällä vauva arki lähtenyt käyntiin aika väsyneissä merkeissä..nyt viimeyönä sai nukkua ihanasti koko yön, vaan puoltuntia joutu valvoon neljän aikaan[:)] Mulla on tissit ihan hemmetin kipeet ja oon käyttäny koko viikon mitä oon kotona ollu niin rintakumia. Ja muutenkin mulla semmonen ärsyttävä ongelma et nännit laskeutuu heti silleen ihon myötäseks että vauva ei siitä saa otetta. Ja sitten sekin että tuo nukahtaa tissille heti eikä tajua imeä. Onkohan noitten kumien käytöstä jotain haittaa jos pitkään käyttää[8|]?? Nyt muutaman päivän oon vaan lypsäny enimmäkseen tolla pumpulla kun tuntuu jotenkin olevan niin hankalaa toi imettäminen. Tai sitten oon imettäny ja pumpannu toista samaan aikaan. Huomasin nimittäin että kun imetin niin toinen tissi valutti kamalasti maitoa kokoajan ja sitten pistin siihen tissin alle pullon niin 50ml tulee pelkästään herumalla[:D] Eli nykyään kaikki talteen.

Ja tuo ryynipylly syö ihan kamalasti! Saattaa imeä tunninkin ja sen lisäks hotkasta pullosta vielä sen 120ml päälle[:D] Ja tuntuu että kokoajan huutaa nälkää, sitten rauhottuu kun saa tarpeeks. Hädissäni ostin jo nan:ia, tosin oon vaan purkin antanu kun en haluis mielellään syöttää semmosia lisäainelitkuja. Mut pakko kai se on kun mikään ei riitä[8|]

Ja tutista, mä oon antanu tutin välillä vähän ennen nukahtamista, sylkee kyllä aika pian sen suustaan sitten kun on nukahtanu. Muutenkin pärjänny tosi hyvin ilman tuttia. Ei tää ees turhia kitise, aina vaan kun on oikeesti märkä vaippa tai nälkä. Tosi ihana vauveli ollu Mutta viikko melkein meni opetellessa vauvan kieltä että mikä millonkin on hätänä ja miten saa nyytin pidettyä tyytyväisenä[:)]
 
Meillä käytetään devitol nimistä d-vitamiinia... 5 tippaa pitäis saada suuhun osumaan ja piru vieköön se on hankalaa kun toinen kiemurtelee niin kovasti ja suu menee auki kiinni jne [:@] En sitte tie meneekö aina sitä viittä tippaa vai meneekö joskus ylikin mutta ei kai se vaarallistakaan voi olla. Miksei tohon oo kehitetty jotain annostelijaa tai muuta? Millä te muut saatte osuun ne tipat tarkalleen ja määrälleen, oisko kellään vippaskonstia tähän?

Katjuskainen Meillä tytölle oli annettu sairaalassa tuttia, kotona ollaan tarjottu harvoin. Huutoon tyttö sitä ei edes huoli joten meillä se rajottuu kauppareissuille ja automatkoille vaan varuiks mukaan... Mitä sitä antamaan jossei siihen jotain hyvää syytä ole?

Mims Saatiin sairaalassa olon ajalta varmat käsittelyotteet (kun tyttö oli kolme viikkoa sairaalassa) kun hoitajia siinä ympärillä oli aina neuvomassa ja tarkkailemassa. Ei oo kotonakaan yhtään epävarma olo ollu, tyttöö pyöritellään käsissä kun puolukkaa ämpärissä [:D]
 
mohomaha minä ainakin laitan ne 5 tippaa pieneen lusikkaan ja pistän vauvan suuhun kun se sitä availee ja vedän lusikan pois ylähuulta pitkin. Vauva sitten nuolee huulilta ne kaikki mitä siihen on jääny.

Meilläkin tuo devitol oli käytössä, mutta mukana tuli vatsavaivat. Joten ostin Gefiluksen D-vitamiini tippoja jossa on maitohappobakteerivalmistetta niin pitäis estää tai ainakin vähentää vatsavaivoja. Seuraillaan ja kirjottelen sit kokemuksia tänne.

Meillä oltiin sitten 7 tuntia eilen illal hereillä putkeen ja huudettiin pää punaisena. Toista väsytti kamalasti muttei nukahtanut ilmeisesti oli vatta pipi. Ja olin juuri pumpannu tisut tyhjäks ja poika syöny ja oksensi kaikki masusta pois. Ja tottakai oli sitten nälkä ja maitoa ei tullu. Eikä tietty mitään korvikkeita ollu varalla ja kaupat kiinni. Siinä sitten yritettiin hyssytellä tunnin verran että maitoa tulis taas. Tänään ollaan sitte nukuttuki koko päivä syöty vaan välillä :)

Tuttia ei kyllä poika huoli imee hetken ja sylkee pois. Joten se on jääny hhyllynreunalle pölyyntymään ainakin toistaiseksi :>

Miten muuten muilla tuleeko hikka usein? meillä melkein joka syönnin jälkeen.
 
Mitäs, kerkeekö kukaan teistä tehdä kotitöitä? Täällä vauva pitää niin kiireisenä, että hyvä jos koneellisen kerkee pyykkiä laittaa pyörimään, ja lähes mahottomuus, että kerkee ne laittaa kuivamaankin... saati sitten korjata kuivat pois.. mies vietteli eilen varpajaisiaan, ja tänään sitte ei pystyny krapulaltaan tekemään muka mitään... Ei sille ees koskaan sellasta kun krapula tule. No, oli työn ja tuskan takana että pääsin vessaan kakkoselle, suihkuun ja syötyä... Sen aikaa se pysty vauvaa pitelemään. Kaikkien onneks vauva päätti kukkua 18- 23.30, just sain sen nukkumaan... Ja kauhee huuto tietty heti kun sylistä pois laski. On toi mies ollu kyllä ihan korvaamaton, tekee täällä ruuat ym, mutta tänään tuli otettua yhteen aika pahasti... eniten ärsytti se, että mies on paikalla, mut ihan sama kun olisin ollu kotona vauvan kanssa kaksin. Olihan toi varpajaisensa ansainnu... Mutta sai mut tuntemaan oloni tänään huonoks äidiksi vaan siks, että mun oli pakko päästä vessaan just sillä punasella sekunnilla eikä parin tunnin päästä kun vauva nukkuu. No tää päivä meni näin, mutta joka päivä tuntuu jotenki kiireiseltä, vaikka miehestä apua oiskin, huh! miten jotkut tekee tän kaiken yksin ja päälle vielä pari vanhempaa mukulaa???
Sitte imetyksestä... Sehän ei nyt ota sujuakseen kun milloin nännit rikki ja milloin jotain muuta... Nyt sitte neuvolasta saatiin sellaset ohjeet, että 30 min imetystä ja korviketta sit niin paljon kuin tyyliin napa vetää. Näillä ohjeilla syömisväli on sen 3h ainakin, joten toiselle tissille tulee väh. 6h imetystaukoa. tällä ohjeella taas oma maidontulo hyytyy, joten pitäis keretä jossain välissä pumppailemaankin.. en oikeen tiiä mihin tää aika menee, kun tuntuu etten mitään tee kun ei vaan kerkee... mitkäs pumput teillä on muuten käytössä?  ja mites on noiden sähköisten kanssa, jääkö kädet vapaiksi vauvalle vai pumppaatteko vauvan nukkuessa? täällä on käytössä emman käsikäyttönen rintapumppu, ja tosta ei kyllä imutehoa löydy sit yhtään... Sellasta tänne, ja poika näemmä ei sitte nukkunukkaan kauempaa, joten taas mennään...
 
Täällä on kanssa usein hikka, syönnin jälkeen ja välillä muulloinkin. Saattaa jopa herätä hikkaan ja kestää välillä tosi kauankin. Osastolla jo tuosta kysyin niin sanoivat että ei siihen oikein mikään autakkaan. Inhottavaa vaan katella kun pieni saattaa sen vartinki hikotella eikä oikein voi auttaa mitenkään[8|]

Huomenna onkin eka neuvolakäynti nyytillä[:)] Vähän jo jänskättää miten sitä kerkeääkin kolmeks neuvolaan. Torstaina lähettiin puoliltapäivin kauppaan, vaihettiin vaippa,syötettiin ja nukutettiin, puettiin päälle ja pistettiin kaukaloon. Turautti sitten kakan pöksyyn joten eikun alusta kaikki[:D] 2 tuntia meni lähdössä joten vähän hirvittää tollaset aikataulut että pitää just tasan tiettyyn aikaan olla jossakin[:D]

Niin ja täällä on aventin sähkönen pumppu käytössä (on siinä sekin että saa käsinki pumpattua ja kolmantena se että toimii tarvittaessa pattereillaki), pumppaan toisesta sillä aikaa kun nyytti imee toista, tuo ei kyllä onnistu kun vaan sillon kun mies on kotona. Ja sitten pumppailen molemmista sillä aikaa kun nyytti nukkuu. Lämmittelen sitten myöhemmin niitä. On muuten aivan mahtava keksintö tollanen aventin maidonlämmittäjä konekkin[:D] Lämmittää just oikeen lämpöseks niin ei tarvii kovin miettiä onko sopivaa vai ei[:)]

Mies onneks ollu nyt lomalla, mua hirvittää ajatuskin siitä että kun lähtee takas töihin kuun alusta. Miten mä pärjään..en varmasti mitenkään[8|]
 
Niin tarkotatko summerwine tätä? http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=31&ala=&tuote=142 Itse oon harkinnu tän hankkimista, tosin toi satkun sijoittaminen pumppuun kirpasee pikkasen... Tosin jos on hyvä, niin kannattaishan se sijottaa, varsinkin ennen kun toi maidontulo loppuu kokonaan [&:] Tuntuu ettei poika oikein jaksa imeä kunnolla.. Laitoksella imua kehuttiin kovasti, mutta sitten joutu ottaa rintakumit käyttöön kun nännit meni niin halki, ja nyt tuntuu ettei sen imu ole oikeen entisellään.. 
 
tutista: meillä tarkotuksena oli koittaa alkuun pärjätä ilman tuttia, mutta laitoksella olivat yhtenä yönä lykänneet poitsulle tutin suuhun (itse asiassa aamulla pojan sängystä löytyi 4 tuttia [:D] ) kun oli pikkasen ilmeisesti yöllä kiukutellut... ja siitähän se sitten lähti...mutta pääasiassa tuttia tarvitsee ennen nukahtamista ja autossa on oltava mukana...
mulla kans tuo emman käsikäyttönen rintapumppu ja ite olin kyllä siihen tyytyväinen... ja kun hintakin oli alle 20 e niin ei siitä paljon köyhtynytkään... toki oli meillä ajatuksena että jos imetys ei lähde sujuun ja tarvii lypsyllä käydä pitempään niin sitten oltais ostettu sellanen sähkö/paristokäyttönen...
Hikkaa täälläkin melkeinpä joka syönnin jälkeen.. on se kyllä kurjaa kattoa kun toinen raukka hikkaa pitkiäkin aikoja eikä sitten oikeen pääse uneenkaan kun aina hyppää koko mies kun hikka tulee...enpä enää kyllä ihmettele että kuinka masussa tuntui ne vauvan hikkailut niin voimakkaasti [:)]
kotitöitä ei täällä ole vielä ees paljon saanu muuta ku miettiä tekevänsä johtuen tosta aukinaisesta sektiohaavasta... pyykkiä olen pessyt ja eilen rohkaistuin vähän imuroimaan mutta eipä vielä paljon ole muuta uskaltanut/saanut tehdä.. ja mies kun on nyt ollut kotosalla niin vahtii kyllä kuin haukka että en varmasti tee mitään liikaa.. [:)] pyykkiä kyllä saisi olla pesemässä koko ajan kun tuntuu että poitsu saa jo muutamassa tunnissa järjestettyä oman pyykkikorinsa täyteen :)
oletteko muuten pesseet vauvan pyykin erikseen vai yhdessä muun pyykin kanssa? ite ennen vauvan syntymää ajattelin että pesen samassa muun pyykin kanssa mutta niin vaan on tullut vauvan pyykki pestyä erikseen.. toisaalta hoitotason vieressä on oma pyykkikori vauvan pyykille niin helpostihan siitä sitten ne erikseen koneeseen heittää..ja ei ole kyllä ollut ongelmaa täyttää konetta pelkällä vauvan pyykillä... ennen synnytystä taisi olla mulla harhaluulo että vauvapyykkiä tulisi niin vähän kerralla että ei kannata erikseen pestä [:D]
mohomaha: kyllä varmasti oppii kunnon otteet sairaalassa pelkästään hoitsuja seuraamalla [:D] ainakin seinäjoella näytti hoitajien otteet välillä jopa niin rajuilta että teki mieli jo napata poika pois niitten käsistä, vaikka tiesi että normaalia toimintaa se kaikki oli :D ite en oo vielä uskaltanu poikaa kylvettää vaan oon vielä toistaseks jättäny sen kokonaan miehen hommaks...ja kyllähän tuo sen mielellään hoitaakin [:)]
 
summerwine: Mulle sanottiin sairaalasta, että rintakumia voi käyttää niin pitkään kuin tarvitsee. Ohje oli aina välillä yrittää tarjota ilman, mutta jos ei onnistu, niin parempi käyttää rintakumia kuin olla imettämättä. Itse imetän toisesta rinnasta yleensä kumin kanssa ja toisesta ilman, kun siitä otteen saaminen tuntuu olevan helpompaa.

Tutti on meillä kans käytössä. Olivat antaneet sairaalassa pojalle tutin, kun oli pikkumies kiukutellut koko yön. Eipä meillä ollut alunperinkään mitään suuria tunteita puolesta tai vastaan. Nykyään se kulkee mukana autossa ja rattaissa. Kotona annan tutin, jos poika ei muuten meinaa nukahtaa tai haluaisi alkaa syömään just kun äiti saa kuuman ruuan nenänsä eteen. Sen avulla saa sen verran jatkoaikaa, että ehtii itse syömään.

Täällä on kotiuduttu ihan mukavasti. Kotitöitä en minäkään kovin paljon kerkeä tekemään. Silloin kuin poika nukkuu kyllä ehtisi, mutta jotenkaan ei malttaisi alkaa heti riehumaan ja kolistelemaan kun toinen on saanut silmänsä kiinni. Toki pojan olisi hyvä oppia kaikkiin elämisen ääniin. Joka tapauksessa sitten kun mies menee takaisin töihin on pakko saada perussiivoukset tehtyä päikkäreiden aikana.. ..tai ilmeisesti onnistuisi myös kantoliinan kanssa. Meillä ei vain tuo kantoliinailu ole kovin hyvin alkanut.
 
D-vitamiinista Meillä kanssa käytössä jekovit. Sen kanssa ei mitään ongelmaa, mutta oon sitä silti vaihtamassa devitoliin kunhan tuo jekovit on käytetty loppuun. Se maistuu nimittäin ihan tajuttoman pahalle ja ite meinaan käyttää sitten syssymmällä tytön kanssa samoja tippoja (imetän). Annan ne tipat lusikalla, johon lisään myös maitohappobakteeri tipat.
Tutista.. Jännä että joillekin se oli annettu jo synnärillä. Saatiin mekin se, mutta erikseen pyytämällä ja kera hyvin tuomitsevien katseiden. No yks kätilö sanoikin siitä, että sitä ei sais antaa. Pah!! Nyt tuo tutti ei kyllä kelpaa, ja mulla on kauheet paineet löytää tutti, jota tuo neiti suostuu syömään. Imemisen tarve on sitä luokkaa että se tutti olis tarpeen. Ennen nukahtamistaan vaatii jonkun mitä lussuttaa, ja kun se olen minä, seurauksena on aivan megaluokan pulautus just ennen/vähän jälkeen nukahtamisen. Ei hyvä!! Ala siinä nyt sitten vaihtamaan vaatteita, kun oot just saanut toisen uneen. Omaa kättään tuo on nyt pari pv tunkenut suuhunsa, mutta en haluais että se alkais omaa peukkuaan imemään. Tutista kun on paljon helpompi päästä eroon, kuin omasta peukusta.
Kotitöistä Pyykkikone pyörii joka päivä, ja kuivumaankin saan ne, mutta kaappiin?? Ei mitään toivoa [:D] No Marikalle ne vaatteet tulee aika usein suoraan narulta päälle, mutta noi vanhemmat lapset onkin vähän eri juttu. Imuroinnut en ole, se on meillä miehen juttu ja se sen hoitakoon. Toinen on, että meillä mies tekee hyvin pitkälle sapuskat. Mä hoidan kyllä lähes kaiken muutoin, samoin yöheräilyt. Viimeyönä olikin hauskaa, kun mulle iske eilen kurkkukipeeks + kuume ja mies joutukin nyt sitten illan/yön/aamun hoitamaan täysin tytärtään, kun mä makasin puol kuolleena sängyssä. Imetin, mutta en mitään muuta. Oltiin just pari pv sitten otettu kunnolla yhteen, kun mä olin ihan poikki koko valvomisrumbaan ja likalla tiheänimunkausi. Silloin tuo myönsi, että on jäänyt sen osallistumiset aikast minimiin (puolustukseks täytyy sanoa, että meillä tuo mies sairasti viimeviikolla saman taudin, kun mikä mulla on nyt päällänsä). Ja nyt sitten kun mä tulin kipeeks, hoiti mukisematta tytön. Kysyin tossa tunti sitten, että miltäs se nyt sitten tuntuu, johon tuo tuumas, että kyllä tuo työstä käy [:D][:D] Nyt tuo vetää tuolla hetken unta palloon, kun mulla kuume laski sen verran, että pääsin ylös sängystä. No tyttökin meni nukkumaan, joten mä tulin tietty kattomaan mitäs muille kuuluu [:D]
Rintapumpusta Mulla kaksikin käsikäyttöstä, sekä yks sähkö/patterikäyttöinen. Toinen käsikäyttöinen on se Emma-merkkinen, enkä siitä tykkää sit yhtään. Lojuu mulla tuolla täysin käyttämättömänä. Käytössä mulla on nuo Medela/ainu-pumput. Mä tykkään! Tuo säädettävä imuteho on ihan ehdoton. Eikä noi mulle paljon maksanut, kun ostin ne käytettynä. Yhteensä kaikki pumput 40€. Sähkökäyttönen toki mun suosikki, kun se on niin helppo. Kuukauden päästä pitäs käydä yksillä festareilla, ja siellä kyllä tuo sähköpumpun paristokäyttösyys on plussaa.

Ja pieni loppukevennys.. Meillä on pannuhuoneessa jotain häikkää (asutaan kerrostalossa) eikä meille tule lainkaan kuumaa vettä. Tätä jatkunut siis jo koko juhannuksen ajan, useamman päivän siis. Tollosta kylmänhaaleeta tuo vesi on, jonka kanssa on ihan turha yrittää toisen persettä pestä.. Saatika ite mennä rintatulehduspelossa suihkuun!! On tää taas hienoo [:D][:@][8|]
 
Ihan kivasti on arki lähtenyt käyntiin... (ei siis olla vielä viikkoakaan oltu kotona).
Väsymystä, itkua, vauvantuoksua yms... [:D]

Rintaruokinnasta: Oma meijerituotanto ei tosiaan riitä. Joudun antamaan korviketta perään. Yleensä syöttö tapahtuu 2 tunnin välein. Joskus jopa useammin. Välillä nuo määrät tuntuu hirveiltä... Pulauttelua tapahtuu usein. Oikein kaaressa välillä. Vatsavaivoja on aika paljonkin.
Sain juuri hurjia ohjeita veljeni puolisolta, että vauvan pahoinvointia voi vähentää tarkkailemalla omaa ruokavaliota. Syödä kaikkea mikä ei maistu miltään... Mausteet pois, mielellään kaikki keitettyä, jopa liha. Ei paprikaa, herneitä, maissia, lanttua yms vahvoja kasviksia samoin kaikki ihanat herkut pois: suklaat, sipsit yms... [:'(] Ja meillä kun syödään paljon paistettuja ja erittäin maustettua ruokaa. Eli ruokavaliota tulisi vahtia jopa tarkemmin kuin odotusaikana... Mutta nämä kuulemma ovat yksilöllisiä. Toiset vauvat kestävät enemmän kuin toiset. Veljelläni ja hänen puolisollaan oli tosiaan erittäin herkkävatsainen vauva kun vielä imetti. Söi oikeastaan vain keittoja, keittoja ja keittoja... Mauttomia sellaisia.

Nukkuminen tai oikeastaan nukuttaminen on täällä todella haasteellista. Joku muukin valitti tosiaan sitä, että vauva nukahtaa kyllä syliin, mutta herää heti kun laittaa omaan sänkyyn. Täällä samaa ongelmaa. Puolen tunnin pätkiä nukkuu ja taas herää. Ei siinä paljon itse kerkeä nukahtamaan. Yhdet pitemmät päiväunet kyllä nukkuu. Yleensä juuri näin puolenpäivän kieppeillä.

Kotitöistä: Olen oikeastaan yllättynyt. Saan jopa paremmin hoidettua hommat kuin raskausaikana. Jotenkin nyt sitä on ottanut itseä niskasta kiinni, että pakko tehdä nyt kun ehtii. Raskausaikana ajatteli, että teen tuon sitten kun huvittaa ja yleensä se sitten jäi...
Eli kun vauva on päikkäreillä minä joko nukun tai hoidan kotitöitä ja käyn koneella [:D]

Ihonhoidosta minulla on kamala huoli. Nyt on niin kuuma, että iho kuivuu vauvalla todella paljon. Sain sairaalassa vain ohjeet: jos se kuivuu niin laita rasvaa. Siitä vain ei näytä olevan mitään apua. Varsinkin pienen kädet on ihan kuivat. Ne kun usein eksyvät sinne suuhun. En haluaisi koko päivää pitää mitään tumppujakaan sillä käsissä. Kylpyä ei olla voitu vielä vauvelille antaa kun napatynkä ei ole vielä irronnut.

Kysyin eilen mieheltäni, että tätäkö se on olla äiti... Koko ajan on niin huolissaan. Onkohan sillä kuuma? Kylmä? Nälkä? hankaako vaippa? oliko tuo pulauttaminen normaalia?

Toivottavasti sen vauvanhoito varmuuden mukana tulisi niitä onnellisia hetkiä huomattavasti enemmän kuin tätä huolestuneisuutta. Tietty niitä ihania hetkiä on jo nyt, mutta jotenkin vielä olen enemmän huolissani omasta osaamisestani... Niin ja siitä että vauvalla on varmasti hyvä olla. Kuuluu ilmeisesti asiaan?
 
Pakko huudella tänne väliin... Gibsoni, rasvaa vauvaa vain akuuttihoitona paikallisesti, ei siis isommille alueille, jos mahdollista. Pääsee vauvan oma iho tuottamaan tarvittavia aineita ja tottumaan kohdun ulkopuoliseen elämään... Eli vaan ne oikeesti tosi kuivat kohdat jollain hyvällä perusvoiteella, ja muuten sitten annat olla. Karstaa päänahasta sillä äitiyspakkauksen harjalla, päivittäin useempaan otteeseenkin voi harjailla, jos vauva ei tunnu siitä kovin pitävän, niin ei tarvii kerralla hieroa niin pitkään!

Ja sitä se tosiaan oli olla esikoisen tuore äiti... huolta ja pohtimista! Mutta nyt puolivuotiaan äitinä oon ainakin ite rauhottunut kovasti ja ajattelen, että eipä tuo lapsi kovin helposti rikki mee :)
 
Kiitos SannaKoo...

Enpä tosiaan tullut tuota ajatelleeksi ollenkaan. Maalaisjärjellä ajateltuna ihan tottahan tuo on... [:D] Vielä kun ei ole ensineuvolaakaan ollut kun toi juhannus vähän sotki sitä.
 
AnAnAtS, juuri tuota tarkotin[:)] Oli kyllä kallis omastakin mielestä mutta on todella ollu hintansa arvonen. Oisin ihan pulassa ilman tuota. Ja kun en kamalasti innostu ajatuksesta että käsin pumppaisin, paljon helpompaa vaan pitää sitä tississä kiinni ja kun tosiaan saa laitettua siihen sen oman mieluisan "tehon".

Mims, mä oon pessy vauvan vaatteet erikseen, kun on omat pesuaineetki nyytille. Omat on kumminkin hajustettuja jne niin vauvalle oon erikseen ostanu tota miniriskiä mikä on hajutonta ja siinähän ihan lukeekin että soveltuu vauvapyykille[:)] Ja toisekseen, en haluis vauvan vaatteisiin hajusteellisia käyttää ihan senkään takia kun toi vauvan oma tuoksu on jotain aivan niin ihanaa, tekis aina vaan mieli nuuhkia tuo nyytti hajuttomaks[:D] Ja tuo pyykin määrä yllätti kyllä kanssa. En oo vaatteita heti vaihtamassa kun joku pieni tahra ilmaantuu, mutta silti sitä kertyy ihan kiitettävästi. Nytkin on pesussa pyörimässä kaikki nyytin petivaatteet, peitosta lähtien kun oli niin tullu pissit läpi yön aikana[:D]

Viirukhan, oon huomannu ton hajun kyllä[:D] Ja lisäks tahrat[:D] Aina on vaatteessa joku pieni puklu tai maitoa ja mitä lie.

Niin ja tuosta nukuttamisesta, täälläkin eka sen kanssa tuskailtiin kun saatiin nyytti nukahtamaan mutta sitten siirtämisessä herää. Onnistuu kun vetää peiton vauvelin alle ja päälle niin sitten helppo vaan siirtää,tosin siinä pitää olla tooosi varovainen ja tehdä tuo hitaasti. Sanoi tädit osastollakin että herää yleensä siihen kun lämpö muuttuu että kannattaa kokeilla tuota peiton kanssa siirtämistä[:)]

Me ollaan öljytty vauva läpikotasin aina iltasin, irtoo muuten karsta tosi hyvin sillä[:)] tuleehan sitä kokoajan uutta mutta tuo vähän helpottaa.
 
mä kanssa mietin tota öljyä, että sen luulis olevan hyvä kuivallekin iholle..

Mutta siis, eikö vauvaa saa enää kylvettää, jos napatynkä ei ole irronnut???? Mulle ihan uus juttu? Mä kun luulin, että saa kylvettää, jos kuivaa sen tyngän kunnolla. Ja ainiin joo, sairaalassa kätilökin kylvetti naapurisängyn tytön, kun halusivat kokeille kylvetystä kätilön kanssa ennen kotiin lähtöä.
 
Täällä myös kiirusta pitää, lapsukainen ei tahtoisi olla päivisin muualla kuin sylissä/kantoliinassa. Yöt nukkuu kyllä ihan hyvin. Ilman kantoliinaa en saisi juurikaan kotitöitä tehtyä, ja esikoinenkin 5 v pitää yrittää hoitaa. Harmikseni vaunuissa oleminen menee huudon puolelle, mulla on tässä vielä kaksi koiraa lenkitettävinä ja kyllä täytyy sanoa, että lenkit on aikasta lyhykäisiä. Itkevää vauvaa on niin kurja työnnellä, sattaa tuo tosin aina hetken nukkua. Mutta muistan esikonkin olleen alussa samanlainen, eräänkin lenkin olen nyyttiä kotiin kantanut.

D-vitskuista meillä käytössä D-tipat, ne on siinä D3 muodossa, jota elimistön pitäisi olla helpompi käyttää suoraan. Lisänä menee Rela-tipat ja Cuplatonta masuvaivoihin.

Ihosta; On aika tavallistá, että iho on kuiva paikoin aluksi. Meillä iho ikäänkuin hilseili pois käsistä ja jaloista ja sitä ei hoidettu mitenkän. Tämä on kuulema ihan tyypillistä ekoina vikkoina. Nyt alkaa tulemaan enemmän näppyjä, muuten iho on hyvä.

tuuliviiri ja tyttö 3 vkoa 4 pvää
 
Hetkinen Gibsoni miten niin ei saa kylvettää? Meiän tyttö oli kanssa sairaalassa pitkään ja haluttiin tietenkin hoitajilta oppia kaikki mahdollinen niin sanottiin että haluttais nyt kylvettää ja sinnehän se hoitaja meni laskee vettä meille valmiiks. Kyllä ihan huoletta voi kylvettää, täytyyhän sitä napaakin pestä päivittäin niin miksei vois kylpyyn viedä... Kunhan kuivaa sen hyvin niin no problem! Ja noista kylvetysotteista, meille neuvottiin tuo että vauvan olkavarsi tiukasti peukalon ja etusormen väliin. Hyvin toi toimiikin, on varman tuntunen ote, ei pääse vauva lipsumaan ja toinen käsi vapaana veden heittämiselle ja hieromiselle/pesemiselle. Niin ja ei sit kannata kylpyveteen laittaa öljyä koska sehän liukastaa myös vauvaa ja sitä otetta siitä. Tai muutenkaan mitään suuria määriä pesuaineita, se kuivattaa myös vauvan ihoa.

Napatynkä irtosi 3½ viikon iässä itsestään aamuvaipanvaihdon yhteydessä, ei vaippakaan ollut siihen kuulemma osunut.

Kotitöistä: Ei meinaa kans tulla mitään, aamulla menee pelkästään kaks tuntia siihen että alkaa ite saamaan ees toivoo aamupalasta. Sit kun saa ruoan päivällä kuumana pöytään niin tyttö on joka ikinen päivä heränny just sillon ja kaipaa oman ruokansa ennenkun lopettaa itkun. Sit on oma ruoka jäähtyny...
Tutilla ei saa yhtään jatkoaikaa jos huutaa nälkäänsä, "eihän sieltä tutista tuu mitään dorkat, miks mä sitä huolisin" [8|] Rajottuu kotityöt kans pyykinpesuun, mä oon pessy vauvan vaatteet ihan omana pyykkinään, eikä meillä oo tarvinnu kun yhet vaatteet per päivä, nekin likaa lähinnä koirat kuolallaan enemmän ku vauva ite [:D] Ja vaippana käytetään liberoo mutta kerran kaks päivässä oon laittanu pambersin ihan sen takia ettei aina vaippa puristais samoista paikoista... Rasvaa pyllyyn aina kakan pesun jälkeen.

Mies on ollu korvaamaton apu mutta kun vauva nukahtaa niin alkaa pelaamaan xboxia... On meinannu päästä ärräpäitä ja sammakoita suusta, mutta tajusin että oonhan mä itekkin tänne aika usein kirjottelemassa niin miksei sekin sais pelailla [:)] Muutenkin meille uutta, että ollaan samoihin aikoihin aina kotona kun tein töissä kolmityövuoroa ja mies normi päivätöissä. Molemmilla oli paljon sellasta omaa aikaa.

Hikka on pari kertaa päivässä.

Mä tajusin tän kantoliinan vasta tänään, pääsin nyt kirjotteleen ainakin kun tyttö on tossa lähellä [;)]
 
Meillä on hikka myös tosi usein, melkein aina syötön jälkeen.

Ja juu, saa tietääkseni kylvettää vaikka napatynkä olisikin vielä paikallaan. Sairaalassakin kylvetettiin, tosin kotona ei kerettykään kylvettää tyngän kanssa, kun se irtosi jo päivää yli viikon iässä kokonaan. Kun vain huolehtii, että kuivattaa kunnolla sieltä tyvestä, ettei jää märkänä muhimaan. Varsinkin nyt kun on lämmintä muutenkin.

D-vitamiinitipat meilläkin annetaan lusikalla, ostin sellaisia vauvan muovisia lusikoita sitä varten, ja annan myös samalla Rela-tipat. Joskus on pitkin poskiakin, mutta eiköhän suurin osa päädy sinne oikeaankin paikkaan...

Tilasin viime viikolla kantorepun ja sitterin. Ja unipussinkin kun innostuin netissä surrffailtuani. Meilläkin kun vauva usein herää kun siirtää vierestä omaan kylmään petiin. Kävisihän siihen tarkoitukseen mikä tahansa pyyhe tai peitto taimuu, mutta ne pussit näytti niin kivoilta. Kokeillaan ainakin, toimiiko. Nyt vain odottelen, että saisin ne postista.

Kotitöitä täälläkin tehdään kun vauva nukkuu, tai kun mies on vauvan kanssa. Inhoan epäjärjestystä ja sotkua, joten pakko saada tehtyä. Tingin siinä omasta lepäämisestäni.

Mies katsoo tuota fudista päivittäin (onneksi, kerrankin voi sanoa), ja saakin samalla toimia vauvaparkkina[:D] Pääsen itse tekemään muita juttuja. Öisin miehestä ei kyllä paljon apua ole, ja itsekin toisaalta silloin vain imetän, en muuta. Mutta mies ei edes herää vauvan kitinään, että jos apua tarvitsen, on ensin saatava mies hereille. Toisaalta saapahan toinen meistä edes kunnon unet. Tällä hetkellä mies on vielä lomalla, taitaa olla vielä pari viikkoa. Hänen vastuullaan on enimmäkseen koiran ulkoiluttaminen, paitsi välillä olen itsekin lähtenyt mukaan vaunujen kanssa, niin kuin tänäänkin. Ja pari kertaa on jätetty vauva vaunuissa vanhemmilleni vahdittavaksi, ja käyty yhdessä koirien (oman ja vanhempieni) kanssa metsässä.

Kun mies menee takaisin töihin, on  taas koiran lenkittäminen osa omaakin päivääni. Toivon, että kantoreppu tuo avun siihen asiaan. Vaunuillakin pääsee, mutta en oikein ole varma, uskallanko lähteä tuon adhd-koiran kanssa yksin vaunuilla ajelemaan.

Uutta kotiakin olisi kiva päästä laittamaan, mutta tällä hetkellä ei vielä huvita niin paljon juosta tuolla kaupoissa etsimässä huonekaluja. Imetys kun sujuu, mutta istualleen se ei vielä niin suju, eikä ihan kehtaa huonekalukaupoissakaan lösähtää sängylle imettämään[:D] Ja huonekalukaupoissa vierähtää aina tunti jos toinenkin.

Ja tosiaan, nämä päivät menevät kyllä nopeasti! Pientä askaretta täynnä. Nytkin pyykit odottavat ripustajaansa koneessa... ja uusi koneellinen pitäisi laittaa pyörimään...
 
Takaisin
Top